Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Delft Hyperloop wint Pod Competition

This site may earn commission on affiliate links.

Hollands glory!

De ontlading was groot bij de Award Ceremony van de SpaceX Hyperloop Pod Competition. Onder grote belangstelling wonnen studenten van de TU Delft de wedstrijd in Los Angeles. Uitgedaagd door Elon Musk bouwden 29 teams uit de hele wereld het afgelopen jaar ‘pods’ voor het futuristische transportconcept Hyperloop, waarbij mensen en goederen met hoge snelheid door buizen reizen. Afgelopen weekend mochten ze hun pods op de proef stellen in een 1.25 km lange buis naast het terrein van SpaceX in Los Angeles. “Dit was precies de prijs waar we voor gingen, we hebben geprobeerd aan alle details aandacht te besteden en een pod te maken die je zo zou kunnen opschalen”, vertelt team captain Tim Houter. “En die inspanning is nu beloond, fantastisch”. Daarnaast kreeg het Delft Hyperloop Team ook de award voor de beste constructie en ontwerp. Studenten van de Universiteit van München wonnen de andere prijs, die voor de hoogste gemiddelde snelheid.

Het team zit bij @YES!Delft en de capsule wordt daar over een paar weken ook opgesteld. Elon was "impressed" door de technologie in/onder de capsule. Wordt vervolgd....
 
Not so fast (literally)... Herbert Blankesteijn plaatste deze video in De Ingenieur:

Kleine nuance: ik geloof in het TU team, hoe ze oplossingen verzinnen voor technische uitdagingen. Echter... Het is denk ik niet voor niets dat Elon zelf niet deelneemt in het commercialiseren van de Hyperloop. Ik geloof ook niet dat dit in deze vorm materialiseert. Bizar hoe komplete landen hierop springen...
 
Not so fast (literally)... Herbert Blankesteijn plaatste deze video in De Ingenieur:
Veel van de aangehaalde problemen zijn toch overkomelijk als je de hyperloop ondergronds bouwt?

Anderzijds, met dit artikel in gedachten vroeg ik me af "alle energie nodig om hyperloop te kunnen reizen is toch identiek als met een maglev of een vliegtuig?" Of mis ik iets? Je moet gewoon een bepaalde kg mens of toestel voortbewegen en de wrijving overwinnen. Ofwel langs de hull van het toestel ofwel via een compressor die een vacuüm pompt. (Compressoren zijn trouwens gruwelijk inefficiënt)
 
Veel van de aangehaalde problemen zijn toch overkomelijk als je de hyperloop ondergronds bouwt?

Anderzijds, met dit artikel in gedachten vroeg ik me af "alle energie nodig om hyperloop te kunnen reizen is toch identiek als met een maglev of een vliegtuig?" Of mis ik iets? Je moet gewoon een bepaalde kg mens of toestel voortbewegen en de wrijving overwinnen. Ofwel langs de hull van het toestel ofwel via een compressor die een vacuüm pompt. (Compressoren zijn trouwens gruwelijk inefficiënt)
Je hebt eigenlijk toch alleen maar een (plaatselijk) vacuum nodig voor de pod, en liefst een stuwende drukgolf achter de pod...? Moeten ze echt die hele tuub permanent leeg pompen?
 
Je hebt eigenlijk toch alleen maar een (plaatselijk) vacuum nodig voor de pod, en liefst een stuwende drukgolf achter de pod...? Moeten ze echt die hele tuub permanent leeg pompen?
Er zullen wel minimale lekken zijn die constant zullen moeten gecompenseerd worden. Alleen al aan de begin- en eindsaskamers om een pod in en uit de tube te laten.