Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Derde remlicht Classic Model S volledig uitgevallen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gelezen over uitvallende leds in het 3e remlicht, maar die van mij is ineens totaal uitgevallen. Alles gereset ,maar hij blijft uit.

Voordat ik het SC inschakel een paar vragen, die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

- in de handleiding lees ik dat er maar 1 zekering is voor de verlichting. Is er dus inderdaad geen aparte zekering voor het 3e remlicht? Andere buitenverlichting werkt.
- het viel mij op dat het 3e remlicht slechts tijdelijk 'brandt' in het display na het indrukken van het rempedaal, is dat normaal bij stilstand?
 
Inmiddels Tesla Ranger voor analyse op bezoek gehad.

Het goede nieuws is dat het remlicht niet kapot is (bij 12v op de stekker met 2 draden boven in de achterklep zetten doet het licht het). Aanvoer geeft echter geen spanning.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk in de aanvoerkabel. Vermoeden is dat dit bij het scharnierpunt rechtsachter bij de achterklep is. (Enig bewegend punt) Kabel loopt zonder verdere stekkerverbindingen naar binnen. Wordt dus zoekwerk....

Ranger kon niet verder en auto moet naar SC om dit verder te vinden.

Opvallend: zoals ik al eerder aangaf lijkt de software te zien dat het remlicht niet werkt. Op het display 'brandt' het derde licht slechts even op bij ingedrukt houden rempedaal. Bij de auto vd ranger blijft deze branden. De software lijkt dus te meten dat er geen stroom loopt/licht brand, maar geeft geen waarschuwing.

Iemand nog tips ?
 
Inmiddels Tesla Ranger voor analyse op bezoek gehad.

Het goede nieuws is dat het remlicht niet kapot is (bij 12v op de stekker met 2 draden boven in de achterklep zetten doet het licht het). Aanvoer geeft echter geen spanning.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk in de aanvoerkabel. Vermoeden is dat dit bij het scharnierpunt rechtsachter bij de achterklep is. (Enig bewegend punt) Kabel loopt zonder verdere stekkerverbindingen naar binnen. Wordt dus zoekwerk....

Ranger kon niet verder en auto moet naar SC om dit verder te vinden.

Opvallend: zoals ik al eerder aangaf lijkt de software te zien dat het remlicht niet werkt. Op het display 'brandt' het derde licht slechts even op bij ingedrukt houden rempedaal. Bij de auto vd ranger blijft deze branden. De software lijkt dus te meten dat er geen stroom loopt/licht brand, maar geeft geen waarschuwing.

Iemand nog tips ?
Ik heb een tijd terug een storing verholpen bij iemand met een kapotte koplamp en deze ging in de display ook heel even aan en weer uit dus dat kan best kloppen dat je hetzelfde ervaart met het derde remlicht.

Ik verwacht indd een draadbreuk op het bewegende deel. Zie hieronder het schema en de locatie van de stekker. In principe moet je het op kunnen lossen met deze info :)

liftg1.png

liftg2.png

Succes!
 
Last edited:
Ik heb een tijd terug een storing verholpen bij iemand met een kapotte koplamp en deze ging in de display ook heel even aan en weer uit dus dat kan best kloppen dat je hetzelfde ervaart met het derde remlicht.

Ik verwacht indd een draadbreuk op het bewegende deel. Zie hieronder het schema en de locatie van de stekker. In principe moet je het op kunnen lossen met deze info :)

View attachment 708808
View attachment 708809
Succes!
Dank gtech! X921 is dus een stekker binnen bij de c-stijl?
3e remlicht heeft 2 draden, zwart en blauw-wit. De massa maakt contact via zwart (een weerstand gemeten), blauw-wit lijkt dus onder broken. Meten vanaf x921 is een stap om meer te weten. Wordt Lastig om te ontdekken waar de onderbreking zit...
 
Dank gtech! X921 is dus een stekker binnen bij de c-stijl?
3e remlicht heeft 2 draden, zwart en blauw-wit. De massa maakt contact via zwart (een weerstand gemeten), blauw-wit lijkt dus onder broken. Meten vanaf x921 is een stap om meer te weten. Wordt Lastig om te ontdekken waar de onderbreking zit...

Je zit op de goede weg.

X921 zit vlak achter het doorvoerrubber in de C stijl inderdaad.

Mocht je een onderbreking meten in de blauw witte draad zou ik er een nieuw draadje in trekken want als je de draad repareert exact op het bewegende deel is hij binnen no time weer kapot.

Kijk anders ook gelijk even of de rest van componenten die in je liftgate zitten wel werken, er kunnen nog meer draadbreukjes op die plek zitten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Je zit op de goede weg.

X921 zit vlak achter het doorvoerrubber in de C stijl inderdaad.

Mocht je een onderbreking meten in de blauw witte draad zou ik er een nieuw draadje in trekken want als je de draad repareert exact op het bewegende deel is hij binnen no time weer kapot.

Kijk anders ook gelijk even of de rest van componenten die in je liftgate zitten wel werken, er kunnen nog meer draadbreukjes op die plek zitten.
Top, ga van het weekend eens proberen of ik de hemelbekleding vrij kan maken om bij die stekker te komen. Vanaf daar een nieuwe bypass kabel (als het daar spanning geeft) tot voorbij de breuk op een toegankelijk plek weer verbinden met de originele kabel.

Het was volgens de Ranger de 1ste model s die hij met dit issue tegenkwam. Ben benieuwd of ik deze vaker ga horen.
 
Hier nog een update: oorzaak was kabelbreuk ter plekke van de rechter kabelslurf die de achterklep ingaat. Ik kwam er achter dat de kabel vd kentekenplaatverlichting ook onderbroken was. De slurf opengesneden en kabels met klemmen gerepareerd. Daarna met isolatie tape slurf rondom dichtgeplakt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hier nog een update: oorzaak was kabelbreuk ter plekke van de rechter kabelslurf die de achterklep ingaat. Ik kwam er achter dat de kabel vd kentekenplaatverlichting ook onderbroken was. De slurf opengesneden en kabels met klemmen gerepareerd. Daarna met isolatie tape slurf rondom dichtgeplakt.
Ik zou op termijn een duurzamere oplossing zoeken. Dus de betreffende draden voor en achter het flexibele deel kort sluiten met twee nieuwe draden.