Hans Noordsij
Well-Known Member
Zo lijkt het allicht, maar dat is manifest onwaar. Ik denk dat Nissan meer snelladers installeerde bij haar concessiehouders dan dat er SUC-locaties zijn in Europa.
In elk geval zijn er in België minstens 10 locaties met een Chademo geïnstalleerd door Nissan.
In de beginjaren (2013, 2014) waren de 22 kW type2 laadpalen bij Renault in Frankrijk zowat het enige wat beschikbaar was. De meeste lieten ook andere merken (gratis) laden.
Nog in Frankrijk zijn twee grote initiatieven aan de gang: Corri-Door en Kiwhi.
Het Corri-Door initiatief wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, BMW en Volkswagen.
Het Kiwhi-netwerk wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, Mitsubishi en Volkswagen.
Gelukkig houden deze zich aan afgesproken Europese standaarden: Type 2, CCS en CHAdeMO. Dat merken dan een laadpas geven aan de eigen klanten en "vreemden" een vergoeding vragen, lijkt plausibel.
Het gaat hier niet om snelladers.
En ik heb een Nissan Leaf naast de Tesla en ik denk dat je hetgeen daarvoor beschikbaar is (even Fastned niet meegeteld) in geen enkel opzicht is te vergelijken.
Maar de kern ontgaat de meesten kennelijk.
Het is niet een kwestie van laadpaaltjes neerpoten door exploitanten zodat mensen kunnen laden, met weer een economische (verdien)schakel waarvoor de automobilist moet opdraaien, (gisteren weer een mooi voorbeeld van Allego gezien) maar een perfecte synergie van de belangen van de echt betrokkenen, hotel en automobilist. Doodsimpel, ook andere merken mogen er laden (zoals je zegt is type 2 voor AC laden de standaard in Europa), nu al en straks kan het aantal gemeenschappelijk uitgebreid gaan worden en wie weet wordt het ooit een gemeenschappelijk netwerk want al die verschillende "aanpakken" zijn alleen maar storend en kostenverhogend. En het is niet meer dan plug and charge, volgens mij een vereiste om straks mensen in een EV te krijgen.
Om Johan Cruijff te citeren: Simpel is vaak het ingewikkeldst.