Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zo lijkt het allicht, maar dat is manifest onwaar. Ik denk dat Nissan meer snelladers installeerde bij haar concessiehouders dan dat er SUC-locaties zijn in Europa.
In elk geval zijn er in België minstens 10 locaties met een Chademo geïnstalleerd door Nissan.
In de beginjaren (2013, 2014) waren de 22 kW type2 laadpalen bij Renault in Frankrijk zowat het enige wat beschikbaar was. De meeste lieten ook andere merken (gratis) laden.
Nog in Frankrijk zijn twee grote initiatieven aan de gang: Corri-Door en Kiwhi.
Het Corri-Door initiatief wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, BMW en Volkswagen.
Het Kiwhi-netwerk wordt mee gefinancierd door Renault, Nissan, Mitsubishi en Volkswagen.
Gelukkig houden deze zich aan afgesproken Europese standaarden: Type 2, CCS en CHAdeMO. Dat merken dan een laadpas geven aan de eigen klanten en "vreemden" een vergoeding vragen, lijkt plausibel.

Het gaat hier niet om snelladers.
En ik heb een Nissan Leaf naast de Tesla en ik denk dat je hetgeen daarvoor beschikbaar is (even Fastned niet meegeteld) in geen enkel opzicht is te vergelijken.

Maar de kern ontgaat de meesten kennelijk.

Het is niet een kwestie van laadpaaltjes neerpoten door exploitanten zodat mensen kunnen laden, met weer een economische (verdien)schakel waarvoor de automobilist moet opdraaien, (gisteren weer een mooi voorbeeld van Allego gezien) maar een perfecte synergie van de belangen van de echt betrokkenen, hotel en automobilist. Doodsimpel, ook andere merken mogen er laden (zoals je zegt is type 2 voor AC laden de standaard in Europa), nu al en straks kan het aantal gemeenschappelijk uitgebreid gaan worden en wie weet wordt het ooit een gemeenschappelijk netwerk want al die verschillende "aanpakken" zijn alleen maar storend en kostenverhogend. En het is niet meer dan plug and charge, volgens mij een vereiste om straks mensen in een EV te krijgen.
Om Johan Cruijff te citeren: Simpel is vaak het ingewikkeldst.
 
dat simpel het beste is ben ik met je eens. En dat een hotel of restaurant er bij gebaat is om de extra service te bieden ook. Ik juich het dus ook toe als restaurants en hotels type-2 laadpalen plaatsen. En dan bij voorkeur zonder pasje, gewoon inpluggen en laden. Zoals Wido in een andere draad al zei: de kosten die je daarmee bespaart betalen voor heel wat laadbeurten.
Maar waarom dan laadpalen waar alleen een Tesla aan kan laden? Dat snap ik niet, en wil ik ook niet stimuleren.
Laadpalen alleen voor volledige elektrische voertuigen: dat zou wel goed zijn. Zie je vrijwel nooit helaas. Daarmee voorkom je dat plugins de plekken bezetten terwijl een full-ev misschien écht moet laden om thuis te komen.
 
dat simpel het beste is ben ik met je eens. En dat een hotel of restaurant er bij gebaat is om de extra service te bieden ook. Ik juich het dus ook toe als restaurants en hotels type-2 laadpalen plaatsen. En dan bij voorkeur zonder pasje, gewoon inpluggen en laden. Zoals Wido in een andere draad al zei: de kosten die je daarmee bespaart betalen voor heel wat laadbeurten.
Maar waarom dan laadpalen waar alleen een Tesla aan kan laden? Dat snap ik niet, en wil ik ook niet stimuleren.
Laadpalen alleen voor volledige elektrische voertuigen: dat zou wel goed zijn. Zie je vrijwel nooit helaas. Daarmee voorkom je dat plugins de plekken bezetten terwijl een full-ev misschien écht moet laden om thuis te komen.

Dat geldt natuurlijk in dezelfde mate voor een Supercharger en daar hoor je niemand over. Misschien is het juist om te voorkomen dat een PHEV of een mini-EV die paal onnodig bezet gaat houden. En er is volledige vrijheid om dit af te spreken, voor alle partijen, en het is daarbij toe te juichen dat Tesla overal ook een "vrije" charger meegeeft zodat anderen ook kunnen laden.
En, als er ooit deugdelijke EV's komen, wat dat is weten jullie wel, dan staat de deur beslist open. Tot dan zijn het, in de chaos van het openbare laden, voor mij stukjes zekerheid.
Morgen moet ik naar Hengelo. Net te krap om in één keer heen en terug te gaan. Gekeken en er staan een paar paaltjes maar ik zie het alweer voor me, drie paaltjes in het centrum. Dus maar alvast Zevenaar op de terugweg ingepland.

Tenslotte, ik vind het op dit moment, waarop de autoindustrie het nog volledig af laat weten, niet op de weg van Tesla liggen om de gebreken van anderen op te ruimen. Geef ze de vrijheid om ervoor te zorgen dat "hun" vloot nu een super netwerk heeft, dat inspireert later anderen om dit netwerk te willen delen. Dan zullen de hotelhouders er zelf ook wel om gaan vragen om het schakelaartje om te zetten. Tot dan, prima zo.
 
Dat geldt natuurlijk in dezelfde mate voor een Supercharger en daar hoor je niemand over.
Dat is een andere situatie: Tesla was gedwongen om een eigen oplossing te introduceren omdat er nog geen andere manier bestond om zo snel te laden. Voor 11kw/22kw laden is die standaard er wel, dus dan vind ik dat ze daarbij moeten aansluiten.


Tenslotte, ik vind het op dit moment, waarop de autoindustrie het nog volledig af laat weten, niet op de weg van Tesla liggen om de gebreken van anderen op te ruimen.
Het gaat hier om hotel/restaurant eigenaars die een laadoplossing willen bieden. Die zouden voor een standaard oplossing moeten kiezen in plaats van merk-specifiek. Ik vraag dus niks van Tesla in deze.
 
Dat is een andere situatie: Tesla was gedwongen om een eigen oplossing te introduceren omdat er nog geen andere manier bestond om zo snel te laden. Voor 11kw/22kw laden is die standaard er wel, dus dan vind ik dat ze daarbij moeten aansluiten.



Het gaat hier om hotel/restaurant eigenaars die een laadoplossing willen bieden. Die zouden voor een standaard oplossing moeten kiezen in plaats van merk-specifiek. Ik vraag dus niks van Tesla in deze.

1) Ze sluiten volledig aan bij die standaard. Ze willen alleen niet dat er vervuiling komt door de PHEV's en auto's als de Leaf of V60 die met 3 Kw urenlang die plek bezet houdt terwijl een Tesla 11, 17 of 22 Kw kan laden. Ik geef ze geen ongelijk.

2) Het gaat hier om hotelhouders etc. die door middel van het aanbieden van laadmogelijkheid gasten/bezoekers etc. willen trekken. Daarbij hebben ze de keus tussen in zee gaan met een commerciële aanbieder, wat niet alleen gecompliceerder is maar ook duurder, zeker voor de klant, en een Tesla lader. Kennelijk zijn zij er ook van overtuigd dat die laatste door de ongecompliceerdheid en het feit dat de komende jaren EV simpelweg betekent Tesla dit een goede aanpak is. Bovendien helpt Tesla ze ook nog eens.

Ik rijd nu bijna 3,5 jaar elektrisch. Begonnen met een Leaf in 2013 volgens een concept uit 2009 waar op een aanpassing op de kachel na niets aan verbeterd werd. Anno 2017 koop je nog diezelfde Leaf met hooguit een iets grotere batterij maar verder geen enkele innovatie.
Geen wonder dat die zo slecht verkoopt afgezet tegen het marktsegment.

Na een paar maanden een Tesla erbij en in die drie jaar een bijna oneindige lijst van verbeteringen, hardware en software, meegemaakt tot en met de AP, waarmee ik trouwens alweer achter loop op de huidige versies.

De andere merken? Nog niets verder dan 3 jaar geleden. Aankondigingen te over, zwalken tussen elektrisch, dan weer diesel, dan weer hybride, uitstapje aankondiging waterstof en nu kennelijk weer vol elektrisch.
Laat ze eerst maar eens met iets degelijks komen dat redelijk (dat zou al heel mooi zijn) verkoopt en dan zullen de hotelhouder/Tesla de laatsten zijn om het gebruik vrij te geven.

En tenslotte, wie ben ik om te zeggen dat een bedrijf als een hotel "zou moeten kiezen voor"? Als dat beter blijkt te zijn dan zullen ze dat heus wel doen. Op dit moment echter niet.

Maar gelukkig mogen er meer meningen zijn.
 
Dat sommige EV's minder laadcapaciteit hebben dan wat een laadpaal aanbiedt, is onvermijdelijk. In de ideale wereld vindt elke EV juist dat laadstation dat overeenkomt met de eigen laadmogelijkheden. Maar overnacht laden is voor mij typisch een langdurige zaak.
Een Tesla met een 11 kW standaardlader, mag van mij gerust aan een 22kW laadpaal laden ook al kan een Zoe er wel met 22 kW laden. Een 22 kW ladende Tesla of Zoe mag van mij ook aan een 43 kW type 2 snellader hangen.

De andere merken? Nog niets verder dan 3 jaar geleden.
De nieuwe Zoe heeft ruim 3 jaar na de lancering nu in hetzelfde volume en voor een beperkte meerprijs een bijna dubbele batterijcapaciteit gerealiseerd met nu een NEDC-bereik van 400km, kleine 300 in de praktijk. Er is de Ampera-e met een NEDC-bereik van meer dan 500 km. De Hyundai ioniq heeft een 28 kWh batterij en haalt daaruit 280 km. Hij kan aan de hoogvermogen CCS @ 70 kW opladen,hetgeen ook 500 km/u is .
Het gaat niet spectaculair snel, maar het evolueert. De verkoop neemt gestaag toe.
 
Dank Filip, brengt wat nuance in het verhaal van de "vervuiling" van laadpalen door niet-Tesla's. Overigens mogen naar mijn smaak PHEV's ook laden als ze daarmee bijv. hun woon-werkverkeer zonder brandstof kunnen doen. PHEV's hebben die stroom weliswaar niet nodig, maar wij, Tesla-rijders, hebben ook nooit een laadpaal @22kW nodig want, als we al niet genoeg bereik zouden hebben, kunnen we, in tegenstelling tot de niet-Tesla BEV's, zowat altijd bij een SuC terecht. De enige die een 22kW laadpaal écht nodig heeft is diegene die moedig genoeg is om met een Leaf, i3 BEV, Zoe of Ioniq rond te rijden. Die wagens, en niet onze Tesla's, verdienen eigenlijk voorrang bij die laders...
 
Dank Filip, brengt wat nuance in het verhaal van de "vervuiling" van laadpalen door niet-Tesla's. Overigens mogen naar mijn smaak PHEV's ook laden als ze daarmee bijv. hun woon-werkverkeer zonder brandstof kunnen doen. PHEV's hebben die stroom weliswaar niet nodig, maar wij, Tesla-rijders, hebben ook nooit een laadpaal @22kW nodig want, als we al niet genoeg bereik zouden hebben, kunnen we, in tegenstelling tot de niet-Tesla BEV's, zowat altijd bij een SuC terecht. De enige die een 22kW laadpaal écht nodig heeft is diegene die moedig genoeg is om met een Leaf, i3 BEV, Zoe of Ioniq rond te rijden. Die wagens, en niet onze Tesla's, verdienen eigenlijk voorrang bij die laders...

Mee eens, er staan duizenden laadpaaltjes die op deze manier gebruikt worden. Maar zonde dat ze er dan een hele werkdag staan terwijl ze na een paar uurtjes al vol zijn. Gelukkig dus dat dat bij de Destination Chargers geen issue is.

En laten we wel zijn, de Tesla's zijn de elektrische kilometervreters en van die categorie moeten er meer komen. Hoe leuk ook, de Zoe, Leaf en Ioniq zijn weliswaar elektrisch maar ze worden niet als zaken/auto km-vreter ingezet, wat natuurlijk jammer is.

En de uitdaging nu is om zoveel mogelijk vuile kilometers om te zetten in schone kilometers. Dat heeft het meeste effect in de zakelijke klasse waar de S en X en zo direct de Model 3 perfect in passen.
Dus niets ten nadele van die auto's, maar voor de transitie in km volume zet het niet veel zoden aan de dijk. Daar mogen we best eerlijk in zijn.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Ik ben het niet eens met het anti PHEV sentiment. Aan de ene kant worden ze beschuldigd alleen maar het belasting voordeel te pakken en nooit te laden. En als ze wel laden, wat eigenlijk goed is volgens mij, dan houden ze paaltjes bezet. Voor de transitie fase begrijp ik het PHEV concept. De meeste mensen hebben immers genoeg aan enkele tientallen kilometers range. Daarmee kunnen ze hun daily commute prima elektrisch afleggen.
Daarnaast is het een grote misvatting dat PHEV's minder tijd nodig hebben dan een BEV om te laden. Aan een laadpaal heeft een PHEV voor de veel voorkomende korte ritten zelfs meer tijd nodig om zeg 30km bij te laden....
 
  • Like
Reactions: Merijn and CO2CLEAN
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje anti-PHEV geworden. Het concept zelf ben ik het wel mee eens, met +/- 25-50 km range kun je meestal je woon-werkverkeer rit wel doen, zeker als je zowel thuis als op bestemming kunt laden. Het heeft de potentie om heel veel brandstof te besparen in elk geval.

Waar ik me vooral aan erger is dat ik punt 1 hier een grote groep ken die helemaal geen laadpaal hebben thuis en op het werk, een enkeling schept zelfs op dat ze voor het eerst in een half jaar maar weer eens wat hebben geladen. Punt 2 vind ik het vervelend dat als ik naar een stad of winkelcentrum ga, (bijna) alle laadpalen bezet zijn door PHEV's en dat als ik dan 6 uur later terugkom, grotendeels dezelfde PHEV's er nog steeds staan. Die dingen hoeven helemaal niet zo lang te laden en ze houden dan de laadpalen bezet voor andere PHEV'ers (die kunnen dan dus niet elektrisch rijden) en BEV'ers (die kunnen helemaal niet anders dan elektrisch rijden).

Jammer genoeg vallen de mensen die het systeem misbruiken het meest op. Ik ben me er bewust van dat er ook een grote groep is die wel netjes de PHEV gebruikt waarvoor hij bedoelt is en ook rekening houdt met anderen. Alleen de ergernis ontstaat dus door de mensen die dat niet doen.

Natuurlijk heb ik liever dat ze op elektriciteit rijden in plaats van brandstof. Maar ik heb nog veel liever dat de mensen die helemaal geen brandstof verstoken kunnen gaan opladen, i.p.v. dat elektrisch rijden vervelend wordt en ze terug gaan verlangen naar een brandstofauto.

Zoals gewoonlijk ga ik weer aardig off-topic, maar goed :D
 
Dank Filip, brengt wat nuance in het verhaal van de "vervuiling" van laadpalen door niet-Tesla's. Overigens mogen naar mijn smaak PHEV's ook laden als ze daarmee bijv. hun woon-werkverkeer zonder brandstof kunnen doen. PHEV's hebben die stroom weliswaar niet nodig, maar wij, Tesla-rijders, hebben ook nooit een laadpaal @22kW nodig want, als we al niet genoeg bereik zouden hebben, kunnen we, in tegenstelling tot de niet-Tesla BEV's, zowat altijd bij een SuC terecht. De enige die een 22kW laadpaal écht nodig heeft is diegene die moedig genoeg is om met een Leaf, i3 BEV, Zoe of Ioniq rond te rijden. Die wagens, en niet onze Tesla's, verdienen eigenlijk voorrang bij die laders...
Er zijn nog altijd meer CCS/CHAdeMO snelladers in Nederland dat SuperChargers :)

Dat sommige EV's minder laadcapaciteit hebben dan wat een laadpaal aanbiedt, is onvermijdelijk. In de ideale wereld vindt elke EV juist dat laadstation dat overeenkomt met de eigen laadmogelijkheden. Maar overnacht laden is voor mij typisch een langdurige zaak.
Een Tesla met een 11 kW standaardlader, mag van mij gerust aan een 22kW laadpaal laden ook al kan een Zoe er wel met 22 kW laden. Een 22 kW ladende Tesla of Zoe mag van mij ook aan een 43 kW type 2 snellader hangen.
Daarom veel meer Smart charging.

Wij hebben op kantoor nu 2 Tesla Wall connectors achter één 32A (22kW) automaat. Ze loadbalancen nu de 22kW. Je kan er tot 4 koppelen, dat gaan we op termijn ook doen.

Ze delen dan die 32A, maar veelal hoeft niet elke auto die aan komt 80kWh te laden op 3-fase. Waar auto's toch al snel 6 uur stil staan kunnen we in die tijd 120kWh leveren, toch 20kWh per auto als het écht moet. Dat is in de meeste gevallen meer dan genoeg.

Zodra we meer laadpalen willen gaan we een 2e 32A aansluiting aanleggen en weer 4 laadpalen.

Bij destination charging zou Tesla zoiets ook vooral moeten aanraden. Meer aansluitingen maken op de zelfde infra zodat de auto's in ieder geval kunnen inpluggen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Punt 2 vind ik het vervelend dat als ik naar een stad of winkelcentrum ga, (bijna) alle laadpalen bezet zijn door PHEV's en dat als ik dan 6 uur later terugkom, grotendeels dezelfde PHEV's er nog steeds staan. Die dingen hoeven helemaal niet zo lang te laden en ze houden dan de laadpalen bezet voor andere PHEV'ers (die kunnen dan dus niet elektrisch rijden) en BEV'ers (die kunnen helemaal niet anders dan elektrisch rijden).
Nogmaals, dit is een misvatting. Een Foutlander heeft 4-5 uur nodig om zijn 12kWh accu vol te laden. Zij zullen, als ze er goed gebruik van maken, veel vaker moeten laden dan wij ivm de kleinere accu icm de lage laadsnelheid. Na 50km zullen ze weer zolang moeten laden:confused:.
 
Ik ben het wel met @HWS eens. Een deel van de plug-in hybride rijders least die bak alleen maar voor het bijtellingsvoordeel, maar er zijn gelukkig ook genoeg mensen die daadwerkelijk hun best doen om maximaal gebruik te maken van het elektrisch bereik van hun auto. En ook dat scheelt miljoenen liters aan brandstof.
Mijn zoon rijdt een Opel Ampera, woont in Leiden en werkt in Amsterdam. Rijdt dagelijks geheel op stroom naar zijn werk waar hij een laadpaal heeft laten aanleggen.
Zijn gemiddelde brandstofverbruik is nu 1 : 111. Dat vind ik voor een PHEV uitstekend.
Ik heb maar wel een model 3 voor hem besteld, gebruikt ie helemaal geen brandstof meer.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and HWS
Bij destination charging zou Tesla zoiets ook vooral moeten aanraden. Meer aansluitingen maken op de zelfde infra zodat de auto's in ieder geval kunnen inpluggen.

In SeC Amsterdam worden er in aanvulling op de SuC's vier DC's bijgeplaatst (ipv de gewone 22kW paaltjes die er eerst stonden).
Ze luisteren naar je -;)
 

Attachments

  • IMG_5656.jpg
    IMG_5656.jpg
    77.4 KB · Views: 45
  • Like
Reactions: HWS
Nogmaals, dit is een misvatting. Een Foutlander heeft 4-5 uur nodig om zijn 12kWh accu vol te laden. Zij zullen, als ze er goed gebruik van maken, veel vaker moeten laden dan wij ivm de kleinere accu icm de lage laadsnelheid. Na 50km zullen ze weer zolang moeten laden:confused:.
Ik heb er even Google op losgelaten, want ik dacht eigenlijk dat die dingen wel vrij snel konden laden. Maar dat kan dus alleen aan de CHAdeMO. Wat ook niet echt handig is, want dan gaan die dingen vermoedelijk ook maar op 20 kW of iets dergelijks laden, terwijl een BEV daar 40+ kW op kan laden.

Dan nog vind ik het niet echt sociaal gedrag dat een PHEV 4-5 uur gaat laden aan een 11/22 kW paal om maar 12 kWh erbij te krijgen, terwijl bijvoorbeeld een Renault Zoe aan die zelfde paal in 1-2 uur ongeveer het hele accupakket vult.

En ik neem aan dat een PHEV dan op 1 fase laadt? Want als je dan een lader met 2 aansluitingen deelt, gaat de andere auto die laadt er op 3 fasen op achteruit gaat qua laadstroom. Heb dat in Amsterdam ook eens gehad toen ik naast een Volvo PHEV staat. Is best vervelend, want het duurde toen een stuk langer voordat ik voldoende had geladen.
 
In SeC Amsterdam worden er in aanvulling op de SuC's vier DC's bijgeplaatst (ipv de gewone 22kW paaltjes die er eerst stonden).
Ze luisteren naar je -;)
Mooi! Maar ik doel vooral op hotels e.d. Als ze daar loadsharing toe passen dan kan je in ieder geval in prikken en is je auto de volgende ochtend vol.

En ik neem aan dat een PHEV dan op 1 fase laadt? Want als je dan een lader met 2 aansluitingen deelt, gaat de andere auto die laadt er op 3 fasen op achteruit gaat qua laadstroom. Heb dat in Amsterdam ook eens gehad toen ik naast een Volvo PHEV staat. Is best vervelend, want het duurde toen een stuk langer voordat ik voldoende had geladen.
PHEV is 1-fase idd.

Het AC laadprotocol is te dom voor woorden en je 3-fase EV schakelt dus terug zodra er een PHEV aan hangt met 1-fase.
 
Dan nog vind ik het niet echt sociaal gedrag dat een PHEV 4-5 uur gaat laden aan een 11/22 kW paal om maar 12 kWh erbij te krijgen, terwijl bijvoorbeeld een Renault Zoe aan die zelfde paal in 1-2 uur ongeveer het hele accupakket vult.
Tja wat wil je dan? De PHEV's moeten maar op fossiele brandstof rijden? Het is niet dat ze echt een keuze hebben voor een 3,7kW paaltje als het ze al zou boeien.

Gelukkig komen er nauwelijks meer nieuwe bij op de NL markt en zullen ze met een paar jaar uitsterven. Zodra ze de particuliere markt opgaan heeft het financieel wel zin dat men thuis laad maar aan een laadpaal is men al snel duurder uit dan op brandstof rijden.
 
Tja wat wil je dan? De PHEV's moeten maar op fossiele brandstof rijden? Het is niet dat ze echt een keuze hebben voor een 3,7kW paaltje als het ze al zou boeien.

Gelukkig komen er nauwelijks meer nieuwe bij op de NL markt en zullen ze met een paar jaar uitsterven. Zodra ze de particuliere markt opgaan heeft het financieel wel zin dat men thuis laad maar aan een laadpaal is men al snel duurder uit dan op brandstof rijden.
Ik ben eigenlijk wel van mening dat het wel zo netjes zou zijn als een PHEV dan 1 of 2 liter extra brandstof verstookt, zodat een BEV zou kunnen laden. Een BEV komt stil te staan met een lege accu, dus de overlast voor de bestuurder is veel groter dan voor de bestuurder van een PHEV. Daarnaast draagt een BEV veel meer bij aan de CO2 reductie.

Nog beter zou zijn als er gewoon veel meer laadpalen zouden komen. De meeste bestemmingen die ik heb aan uitjes (parkeergarages bij het bezoeken van een stad, pretparken/dierentuinen, outlet centers als Bataviastad, etc.), staan ook maar enkele laadpalen, dus het is eigenlijk wel logisch dat die continu bezet zijn natuurlijk. En je gaat er als PHEV'er ook niet 4 uur naast staan om in de gaten te houden of er een BEV aan komt. Maar het is wel vervelend als je afhankelijk bent van die laadpalen en ze staan vol met PHEV's, wat mij al meerdere keren is overkomen. Nou kost het vaak maar een half uurtje om dat even op te lossen met een Supercharger onderweg, maar bij voorkeur kost het mij geen tijd en laad ik op mijn bestemming.