TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Dieselgate nu bij Mercedes?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Adm, Feb 2, 2016.

  1. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,048
    Location:
    The Netherlands
    #1 Adm, Feb 2, 2016
    Last edited: Feb 2, 2016
    Bij "ons eigen" TNO hebben ze vastgesteld dat een nieuwe C-Klasse C220 cdi blue tec tot 40x(!!) meer NOx uitstoot als toegestaan bij temperaturen onder 10 graden celcius.

    Mercedes verdedigt dit met het argument dat als de motor niet stopt met de uitlaatgassen te reinigen onder 10 graden dit tot schade aan de motor zou leiden. I.a.w., rijverbod voor Mercedes dieselauto's in milieuzones bij temperaturen onder 10 graden?

    http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/02/02/dieselgate-reaches-daimler-a-defeat-device-by-another-name/#663123189139
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,463
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    De haren rijzen je ten berge als je zo'n verhaal leest... de motoren moeten beschermd worden maar de mensen (dus) niet...??? :cursing:
    En omdat er geen detectiemethode in zit of de auto op de rollenbank staat, is het per definitie geen sjoemelsoftware...??? :cursing:

    Welk bedrijf riep om het hardst direct na bekend worden van het Volkswagen dieselschandaal, dat zij dat in elk geval niet hadden??? Inderdaad, Mercedes!
     
  3. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,048
    Location:
    The Netherlands
    Persbericht uit Duitsland van Umwelthilfe: http://www.presseportal.de/pm/22521/3240643

    Zij roepen steden op om 220cdi te weren uit de milieuzone bij temperaturen onder 10 graden. Bovendien vragen ze het BKA om de typegoedkeuring in te trekken.
     
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,272
    Location:
    Third rock from the sun
    Hopelijk zorgt dit voor extra snelle omarming van elektrische auto's. Hoe meer bedrijven daar echt flink in investeren, des te beter.
     
  5. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,048
    Location:
    The Netherlands
    Ik begrijp uit de reactie van Mercedes dat een aanpassing van de software niet mogelijk (of wel en geven ze dat (nog) niet toe). Stelt zich de vraag of je je 220cdi weer terug kunt inleveren bij de Mercedes dealer?

    Nu hebben ze de 220 cdi getest, maar het is aan te nemen dat het voor alle MB diesels geldt. Oeps! Qua volume niet zo groot als Volkswagen, maar in euro's uitgedrukt zou het wel eens duurder kunnen worden.
     
  6. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,463
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Maar het is toch gewoon onvoorstelbaar. Er worden al tientallen jaren dieselmotoren gemaakt en dan zouden nu opeens de nieuwste motoren niet tegen een NOx-reductie kunnen??? En andere merken wel...(?)
     
  7. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,111
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Tsja, durf je dan de bedenking te maken wat de diesels pakweg 20 jaar terug 'uitbraakten' toen nog geen kat geïnteresseerd was is uitstootwaarden… :scared:
     
  8. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,463
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Hoe dan ook, van onze Europese vertegenwoordigers mogen de sjoemelaars nog een tijdje hun gang blijven gaan met het produceren van te vervuilende diesels :cursing:
     
  9. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,400
    Location:
    De Woude NL
    Ik dacht dat wij als burgers 'onze' vertegenwoordigers goed betaalden om ONS te vertegenwoordigen.
    Het lijkt er veel meer op dat die godgeklaagde parlementariërs hun oren meer laten hangen naar de sjoemelkampioenen van de Duitse auto-industrie.
    Ik begin langzamerhand te begrijpen waarom de Britten hun hakken in het zand zetten.
     
  10. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    497
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Misschien scheelt dat in zijn totaliteit in de praktijk eigenlijk niet zo heel. De technologie is er puur op gericht geweest om gedurende de test aan de norm te doen. Bij verbranding krijg je nu eenmaal rommel die de auto kwijt moet. Add blue lost daarvan een deel op, maar de tankjes in de diesels zijn zo klein die buiten de testomstandigheden niet functioneren. Anders stond een diesel iedere maand bij de dealer voor een litertje.
     
  11. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Add blue werkt goed, grootste nadeel is idd dat je moet bijvullen wat n hoop mensen niet regelmatig zullen doen.

    Er is echt wel flinke progressie gemaakt als t gaat om de uitstoot van diesels verminderen. Komt alleen niet in de buurt van een zuinige benzine of lpg auto. Laat staan FEV.
     
  12. Rick A.

    Rick A. Member

    Joined:
    Aug 26, 2015
    Messages:
    699
    Location:
    Netherlands
    Het testen van de uitstoot wordt toch gedaan zonder Add Blue toe te voegen mag ik hopen...?
     
  13. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Waar hebben we het hier over? Uitlaatgasnabehandelingsystemen voor dieselmotoren voor vrachtwagens of dieselmotoren die toegepast zijn bij personenwagens? Bij (voornamelijk) uitlaatgasnabehandelingsystemen voor vrachtwagens is inderdaad AdBlue, oftewel "ureum", nodig om aan de emissienormen EURO IV en EURO V te voldoen. Het middel wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator en zorgt ervoor dat de bij de verbranding gevormde stikstofoxiden worden omgezet in elementair stikstof en water.

    Dus als een dieselmotor van zo'n systeem voorzien is, dan dient het wel getankt te worden. Zonder werkt de chemische reactie niet en voldoet de betreffende dieselmotor niet aan zijn emissienorm. En hier faalt dus het systeem, een dieselmotor blijft echt lopen zonder AdBlue, AdBlue kost geld dus zijn extra kosten, en er is niemand die effectief controleert of men dit goedje ook wel netjes gebruikt zodat zijn dieselmotor inderdaad aan zijn emissienorm blijft voldoen. Dus...
     
  14. MichelB

    MichelB ICE driver but TesIa fan

    Joined:
    Jul 6, 2014
    Messages:
    157
    Location:
    Spijkenisse, Netherlands
  15. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
    Ik heb nooit met AdBue gereden. Werkt het echt zoals hier beschreven?

    image.jpg
     
  16. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,344
    Location:
    amsterdam
    Ja! zo heeft mijn collega gisteren proefondervindelijk vastgesteld. De voorlaatste foutmelding verdween ook niet spontaan wat een werkplaatsbezoek noodzakelijk maakte. Zou binnen 400km in een noodprogramma vallen, vlak voor de eindbestemming op de Autobahn in Duitsland. Daarmee heb ik deze C220CDI mooi verslagen met 3 laadstopjes op een rit naar Duitsland zelfs met omrijden via Roermond (Eindhoven-Erfstadt) jawel volgens de Tesla nav

     

Share This Page