Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Differentiatie in klasses

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,231
2,254
Naarden, NL
Tesla startte met een MS en MX lijn. Kosten ca 125K€ - 150K€. In het afgelopen half jaar is er veel gebeurd in NL. M3 (en MY staat op de planning) zijn gekomen en deze kosten ca 50K€-60K€. De MS en MX zijn sterk gedaald, zeg 85K€ - 125K€. Kortom, qua prijs zijn de auto's best wel naar elkaar toegegroeid, terwijl eerste idee uitging van M3 van 35K€ en de oude MS/MX prijzen.

Tegelijk heeft de M3 een aantal zaken die een MS niet heeft. Logisch, later ontwikkeld en gebouwd. En een deel van die zaken zal ongetwijfeld in een 'refresh' van MS en MX komen, maar dat is nu niet het geval....

Maar de vraag is dan wel hoe je als Tesla de verschillende klasses gaat positioneren en welke verschillen er tussen de klassen zitten. Uiteraard de koets (omvang), maar wat zouden nog meer factoren kunnen zijn?

Is het bijvoorbeeld een optie om bij een MS/MX standaard EAP te leveren? Het omgekeerde (althans AP) bij M3 was tijdelijk het geval.
Gratis SuC for life? Ranger service zonder extra kosten? Connectivity for life? Betere MM voorzieningen?
 
In klasses denken is zo traditioneel... ;)

Waar het nu om gaat is zoveel mogelijk geld voor je goedkoopst te produceren product ontvangen, winst maximalisatie. Daarvoor heb je een iets exclusiever, duurder (maar niet heel erg veel duurder) product nodig dat de prijs van het product dat je eigenlijk wilt verkopen omhoog trekt.
De S en de X zijn die producten die de prijs van de Model 3 omhoog trekken.

Vergelijk het met de iPhone Xs versus iPhone Xr. Zelfde strategie, twee op elkaar lijkende modellen, de een wat exclusiever (iets betere materialen, extra camera) en circa 30% duurder dan de ander. Zonder de Xs had de Xr erg duur geleken, nu lijkt het een koopje t.o.v. de Xs.

Met de model 3 vs model S/X is hetzelfde aan de hand: ten opzichte van de model S/X is de model 3 een koopje, maar zonder naar de S of X te kijken is ie aan de prijs...
Om ervoor te zorgen dat je juist gaat vergelijken moeten de auto's op elkaar lijken (en dat doen de S en de 3) en moeten de auto's juist niet in erg verschillende 'klasses' vallen, want dat belemmert het vergelijk juist.
(Iemand die een BMW 5 mag uitzoeken voor de lease gaat niet snel vergelijken met een BMW 3 bijvoorbeeld).

Binnen die strategie werkt het dus ook niet om bij de model S/X allerlei extra's zoals EAP, SuC for life etc. te gaan leveren wanneer je liever hebt dat je klanten een model 3 kopen...
 
Gaat mij meer dat Tesla voldoende winst maakt. Marge op MS en MX is stuk groter dan op M3. Wil je ook in de toekomst deze cash cows houden, zal je toch over dit soort zaken moeten nadenken...

NB toen ik deze post schreef, wist ik dat bepaalde opmerkingen zouden komen. So be it...
 
Last edited:
Marge op MS en MX is stuk groter dan op M3.

Ik denk niet dat het alleen kwestie van marge per auto is, het is ook een kwestie van hoeveel auto's kun je voor dezelfde kostprijs bouwen (hoeveel model 3s kun je bouwen voor de kostprijs van 1 model X?), hoe goed kun je schalen in je productie, hoe vol zitten je productielijnen, wat levert eenzelfde resource (robot, machine, medewerker, tool, uitgave, investering) op de model 3 lijn op vs diezelfde resource op een model x lijn, enz.