Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DIY laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Het leuke van zo een project vind ik dat je er zelf ook nog wat van leert. Ik heb zelf ook een kast gemaakt met een EVSE, current sensor, DC detectie en KW/H meter. Onder de streep zijn de componenten iets goedkoper dan een nieuwe paal. Echter als je een beetje speurt kun je hier of op MP een Tesla wall connector vinden die voor velen in de behoefte voorziet.
Mooi dat je bent gaan hobbien.
20190928_172858.jpg
 
Met het 'ding van Stegen' heb je toch nog een bijkomende aardlek type A nodig.
Als die al aanwezig is dan is die module een logische keuze. Indien niet is de Chint NL210 een goede oplossing.
Die opstelling met een type A en de module werd zopas bij een klant goedgekeurd.
 
Het leuke van zo een project vind ik dat je er zelf ook nog wat van leert. Ik heb zelf ook een kast gemaakt met een EVSE, current sensor, DC detectie en KW/H meter. Onder de streep zijn de componenten iets goedkoper dan een nieuwe paal. Echter als je een beetje speurt kun je hier of op MP een Tesla wall connector vinden die voor velen in de behoefte voorziet.
Mooi dat je bent gaan hobbien.

Het gaat inderdaad om het leren. 2 jaar geleden wist ik nog niet wat de blauwe en bruine draad waren zonder googlen, en nu heb ik een smart home en heb in twee huizen de elektriciteit aangelegd. Het is bijna net zo magisch als programmeren of een taal leren. Eerlijk gezegd had ik wel gedacht dat een laadpaal makkelijker zou zijn, als ik niet zou proberen het protocol-gedeelte te maken. :) Het is gewoon draadjes aansluiten, maar de redenen overal achter zijn veel uitgebreider dan ik aanvankelijk dacht. Veel geleerd dus

Het ding van Stegen is veeeel goedkoper dan een type B ALS, zou mijn voorkeur hebben als ik het zelf zou bouwen. Goed merk ALS is 300 euro, ding van Stegen 67 euro.
Begrijp ik nu goed dat je ook geen B-automaat meer nodig hebt? Dat hetdingvanstegen voldoende is?
 
Mijn probleem met SmartEVSE is dat het weer allemaal RS485/serial toestanden zijn, in een wereld van ethernet en wifi.

Na mijn verhuizing liep ik hier ook tegenaan, de afstand tussen meterkast en garage was groot, en er lag alleen een ethernet netwerkkabel, die ook in gebruik is.
Ik heb dit kunnen oplossen met een tweetal modulen (RS485 -- ETH -- RS485).
 
you have my attention. Gaat het internet verkeer tesamen met RS485 over de ethernet kabel goed?

ik gebruik een module om de seriele RS485 data te verzenden als ethernet pakketjes, en nog een aan de andere kant weer naar RS485.
Ik gebruik deze modules : USR-TCP232-304

De modules tevens zo aangepast met kleine buckconverter van een paar € (past in de module) dat ze op 12v werken, net als de SmartEVSE en de CT-interface, dat scheelt de extra voedingsadapters.


 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar het heeft wel te maken met laadpalen en zelfbouw…

Mijn huidige situatie is als volgt:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • Warmtepomp met 3 fase aansluiting en eigen loadbalancing op basis van stroomsensoren op de inkomende fase
  • Zonnepanelen met 3 fase omvormer
  • Zappi 3 fase lader (voor de prive auto) met loadbalancing op basis van stroomsensoren en meting van stroomopwekking van de zonnepanelen.
Hoewel de loadbalancing van de wtp en Zappi niet zijn gekoppeld werkt deze combinatie tot op heden prima.
Nu krijg ik binnenkort een extra laadpaal van The NewMotion voor onze 2e EV (Lease) en mijn werkgever staat helaas geen Zappi toe omdat deze geen automatische verrekening ondersteund.
Voor zover ik weet heeft The NewMotion ook de mogelijkheid tot loadbalancing, maar ik vraag mij af of dit wel goed gaat werken als er straks 3 onafhankelijke loadbalancers aan het werk zijn.
Heeft iemand ervaring of tips voor deze combinatie?
Zijn er wellicht (zelfbouw) loadbalancers die meerdere verbruikers kunnen aansturen?
 
Dan ga je in het probleem komen dat ze allemaal hun eigen protocol (of zelfs proprietary) hebben waarmee ze kunnen worden aangestuurd. Ben bang dat je niet tot een zelfbouw oplossing gaat komen. De enige zekere weg is verhoging van je aansluiting, elke andere oplossing zal tot een onbevredigend resultaat leiden (auto niet geladen of water niet warm of zo).

Ik ben in ieder geval overgestapt naar 3x50 A. (warmtepomp voor huis, 2 EV's, warmtepomp voor zwembad, zwembadpomp, warmtepompen voor airco). Op 1 loadbalancerende lader na allemaal 'dom'.
 
Dan ga je in het probleem komen dat ze allemaal hun eigen protocol (of zelfs proprietary) hebben waarmee ze kunnen worden aangestuurd. Ben bang dat je niet tot een zelfbouw oplossing gaat komen. De enige zekere weg is verhoging van je aansluiting, elke andere oplossing zal tot een onbevredigend resultaat leiden (auto niet geladen of water niet warm of zo).

Ik ben in ieder geval overgestapt naar 3x50 A. (warmtepomp voor huis, 2 EV's, warmtepomp voor zwembad, zwembadpomp, warmtepompen voor airco). Op 1 loadbalancerende lader na allemaal 'dom'.
Daar was ik eigenlijk ook al vanuit gegaan. De huidige situatie met Zappi en wtp die elk hun eigen onafhankelijke loadbalancing hebben gaat overigens goed. Geen probleem met laden en geen probleem met warmte.

De nieuwe NewMotion laadpaal zit min of meer “verplicht” in het leasebudget, als ik deze niet wil, betaal ik er toch voor, vandaar dat ik deze maar laat plaatsen en eerst aankijk hoe het werkt.
Mocht het problemen opleveren, dan koop ik zelf wel een extra Zappi, die als master slave op de bestaande gekoppeld kan worden. Dan moet ik het verbruik maar een paar keer per jaar declareren. Zal mijn werkgever niet blij mee zijn, maar ik heb ze al op de hoogte gebracht v.an mijn situatie en aangegeven dat ik geen extra kosten wil voor verzwaring van de aansluiting.
 
Mijn logica zegt dat het zou moeten werken en dat er automatisch een prioriteit zal zijn. Of dat de juiste prioriteit is die jij zou willen dat zal wel niet. :D
Volgens mij kijken ze allemaal onafhankelijk van elkaar hoeveel ampere uit het net getrokken wordt. De limiet zal 25 A zijn maar dit zal niet in decimalen achter de komma bij je loadbalancing systemen hetzelfde zijn dus een slaat eerder af dan de andere. Dus het apparaat waarbij het loadbalancing systeem de meeste ampere's toestaat zal het minst gestoord worden in zijn werking.
 
Ik vraag me af wat het effect zou zijn met beide laadpalen met een maximum bepaald vermogen, en meten van de 3 fasen in de meterkast.

Beiden zullen bv meten dat er een bepaald vermogen gebruikt wordt, en zullen hun eigen vraag daarop afstemmen.

Kans is groot dat je dus eentje uit de load balancing moet trekken, en een maximum vermogen moet geven. De andere zal dan in functie van overige vraag zijn vermogen regelen.
 
Mijn logica zegt dat het zou moeten werken en dat er automatisch een prioriteit zal zijn. Of dat de juiste prioriteit is die jij zou willen dat zal wel niet. :D
Volgens mij kijken ze allemaal onafhankelijk van elkaar hoeveel ampere uit het net getrokken wordt. De limiet zal 25 A zijn maar dit zal niet in decimalen achter de komma bij je loadbalancing systemen hetzelfde zijn dus een slaat eerder af dan de andere. Dus het apparaat waarbij het loadbalancing systeem de meeste ampere's toestaat zal het minst gestoord worden in zijn werking.
Ik denk ook dat de snelheid waarmee wordt gecorrigeerd op de maximale stroomafname zal mee spelen. Het ene systeem zal sneller reageren dan het andere systeem. Het kan zijn dat de systemen gaan pendelen, het kan ook het recht van de sterkste worden……
 
Kans is groot dat je dus eentje uit de load balancing moet trekken, en een maximum vermogen moet geven. De andere zal dan in functie van overige vraag zijn vermogen regelen.
Zou inderdaad ook nog kunnen. Daarmee geef je prioriteit aan één van de apparaten. De kans is dan wel aanwezig dat tijdens het koken, of als de oven aan staat een overbelasting ontstaat, maar dat kan worden voorkomen door in de nacht te laden en niet te koken in de nacht…..
 
De kans is dan wel aanwezig dat tijdens het koken, of als de oven aan staat een overbelasting ontstaat, maar dat kan worden voorkomen door in de nacht te laden en niet te koken in de nacht…..
De kans is klein. Je stelt de lader zonder load balancing in op een vermogen dat, in combinatie met het fornuis, de oven en de wasmachine, de zekering niet zou uitslaan.
 
Mij lijkt dat als je meerdere regelingen hebt, je òf er 1 moet kiezen als regelend, en de rest dom, òf de regelingen op elkaar moeten zijn afgestemd cq zijn gekoppeld Anders is de kans erg groot dat 1 gewoon prio neemt (afh. van tijdconstantes regelgevoeligheden) òf de boel constant heen en weer regelt. Ik vermoed dat de combi van wtp en zappi nu ook mogelijk al in die toestand zit. Het werkt dan wel enigszins, maar niet zoals je wilt denk ik.
Met twee laders die zijn te koppelen (zoals EVSE), is het denk ik wel te regelen, waarbij je de Newmotionpaal alleen laat inschakelen voor de stroommeting voor de verrekening, maar de werkelijke regeling dus anders regelt. Is wel wat DIY, niet echt plug en play dan meer.
 
Ik vermoed dat de combi van wtp en zappi nu ook mogelijk al in die toestand zit. Het werkt dan wel enigszins, maar niet zoals je wilt denk ik.
Op zich gaat de huidige combi Zappi en warmtepomp wel goed en ik heb geen problemen ondervonden/geconstateerd.
Op het moment dat de auto op vol vermogen aan het laden is, schakelt de wtp terug in vermogen maar dat is blijkbaar nog ruim voldoende om alles warm te houden.
Andersom als de wtp vol vermogen vraagt en de auto wil gaan laden dan laad deze op een lager laadvermogen.
Praktisch gezien gaat dit nu dus wel goed en heb ik nog niet meegemaakt dat één van beiden gaat pendelen.

Met de 2e lader zal de situatie wat complexer worden. Zoals Wooter al aangaf is het wellicht beter om van één van de apparaten de loadbalancing uit te schakelen en de overige 2 het restant vermogen te laten bepalen op basis van de loadbalancing. Of ik stel verschillende laadschemas in voor beide auto’s.
Zal in het begin even puzzelen zijn, maar ik heb goede hoop dat ik het ga redden met 2x25A.