Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in Baarn

This site may earn commission on affiliate links.
Deze filmpjes zijn echter niet voor ongevallen zoals in Baarn. Hier gaan ze er van uit dat de accu nog heel is.
Het is natuurlijk een ander verhaal als de accu in stukken ligt en er delen van de structuur door de accu heen steken en dus onder hoogspanning kunnen staan. Dat wordt niet meegenomen in de film en manuals.
 
Ik veronderstel dat de Brandweer mannen meteen gezien hadden dat voor de bestuurder geen hulp meer kon baten.
En dan gekozen hebben voor de veiligste oplossing; waarbij ze meteen ook in de praktijk kunnen leren wat te doen.
Dat zal de normale procedure zijn, bij dit soort hoogenergetische ongevallen heb je meestal wel een idee of de persoon nog leeft. Het heeft geen zin onnodige risico's te nemen. Wel frappant dat iemand het leven laat bij wat waarschijnlijk een small overlap impact is.
 
Allereerst sterkte aan de nabestaanden...

Als zeer schrale troost maar hopen dat de analyse van het ongeval gebruikt kan worden voor toekomstige verbeteringen.

Wel frappant dat iemand het leven laat bij wat waarschijnlijk een small overlap impact is.

Dat zou je verwachten, maar het effect van small overlap is dat dezelfde hoeveelheid botsenergie moet worden verwerkt door een smaller deel van de kreukelzone. Levert in de regel meer risico's en schade op voor de kwetsbaardere delen gelegen achter de frank, omdat die daarna aan de beurt komen om de botsenergie te absorberen.

Moet een flinke klap geweest zijn, gezien de locatie van de auto enerzijds en het deel van de batterij nog op de weg anderzijds.

Me baserend op de NCAP filmpjes en de foto's van het ongeluk, kan ik me vervolgens voorstellen dat de impact zodanig uiterst links aan de voorzijde was, dat de boom via het voorwiel een groot deel van de zijkant heeft verbrijzeld inclusief de batterijkooi. Wat me verrast is dat die batterijkooi (toch gemaakt om bijzonder stijf en sterk te zijn) ook stuk is gegaan. Mogelijk een extra bevestiging van toch zeer serieuze krachten (en navenante snelheid).

Hopen dat er duidelijkheid komt over de toedracht, de snelheid etc.
 
Misschien was de bestuurder reeds dead or dying, wat meteen ook het ongeluk kan verklaren. Als hij een hartstilstand of herseninfarct heeft gekregen dan kan hij mogelijk daardoor van de weg zijn geraakt.

De brandweer heeft aangegeven te weten wat te doen als de auto gewoon op 4 wielen op de ondergrond staat, maar in dit geval met halve accu's en dusdanig toegetakeld toch niet helemaal zeker te zijn van hoe nu verder te gaan.

NOS.nl heeft nu de persconferentie hierover
 
Het is wel bijzonder ja dat deze man is omgekomen maar dat al het nieuws gaat over een tesla die kapot gaat of een accu die er niet meer inzit. Vooral voor de nabestaanden moet dit rampzalig zijn om in het nieuws te horen dat het mogelijk AP is of slechte constructie of wat dan ook, terwijl deze man/vader/zoon/broer/oom/etc.... ( las dat hij een gezin had ) van zijn leven is beroofd, op wat voor manier dan ook.

Het is begrijpelijk dat het nieuws daar dieper op in wil gaan, want heeft hogere nieuwswaarde, en meer impact, maar het steekt me wel dat er praktisch nergens op zijn situatie en het verlies van hem wordt in gegaan.

Ik hoop dat zijn omgeving een "rustige" rouwperiode tegemoet kan kan en wens ze iig veel sterkte. En dat Tesla onderzoek doet naast de VOA is achteraf hopelijk prettig voor zijn omgeving om dat proces te vergemakkelijken. Want volgens mij roemt iedereen hier ook de veiligheid van de S/X bij zijn eigen familie en vrienden maar het blijkt dat ook in deze auto je leven niet zeker bent en dat opletten ieder moment nog steeds cruciaal is...
 
  • Like
Reactions: Steven and ebullio
Het is al erg genoeg. Wel of geen AP. Wat wel verontrustend is dat brandweermannen geen 1e hulp geven als het een elektrische auto betreft die enigszins gehavend is door een ernstig ongeluk. Ik hoop dit nooit mee te maken eerlijk gezegd. Sterkte voor de nabestaanden..
 
Het is al erg genoeg. Wel of geen AP. Wat wel verontrustend is dat brandweermannen geen 1e hulp geven als het een elektrische auto betreft die enigszins gehavend is door een ernstig ongeluk. Ik hoop dit nooit mee te maken eerlijk gezegd. Sterkte voor de nabestaanden..
De woordvoerder van de brandweer ging hier desgevraagd expliciet op in: "Bij levende slachtoffers zullen ze alles doen, met gevaar voor eigen leven, om de persoon te redden uit zijn / haar situatie." Dit slachtoffer was reeds overleden toen de brandweer arriveerde, en dan ga je niet nog meer levens bedreigen zonder directe noodzaak.
 
Heb begin dit jaar instructie (als raadslid) gehad over het knippen en bergen van auto's bij de lokale brandweer. De brandweer heeft een systeem met tablets waar alle info van alle auto's in hoort te staan voor men begint met ontmanteling na een ongeval.

Aangezien ik een tesla heb (uiteraard) even gevraagd om mijn auto op te zoeken en jawel staat keurig (tot onderverdeling op type) vermeld incl. alle opmerkingen veiligheidsvoorschriften v.w.b. de accu o.a. maar ook de airbags e.d. Dus ook waar te ontmantelen en ontkoppelen etc..

Groeten,
GVW
 
Het is wel bijzonder ja dat deze man is omgekomen maar dat al het nieuws gaat over een tesla die kapot gaat of een accu die er niet meer inzit. Vooral voor de nabestaanden moet dit rampzalig zijn om in het nieuws te horen dat het mogelijk AP is of slechte constructie of wat dan ook, terwijl deze man/vader/zoon/broer/oom/etc.... ( las dat hij een gezin had ) van zijn leven is beroofd, op wat voor manier dan ook.

Het is begrijpelijk dat het nieuws daar dieper op in wil gaan, want heeft hogere nieuwswaarde, en meer impact, maar het steekt me wel dat er praktisch nergens op zijn situatie en het verlies van hem wordt in gegaan.

Ik hoop dat zijn omgeving een "rustige" rouwperiode tegemoet kan kan en wens ze iig veel sterkte. En dat Tesla onderzoek doet naast de VOA is achteraf hopelijk prettig voor zijn omgeving om dat proces te vergemakkelijken. Want volgens mij roemt iedereen hier ook de veiligheid van de S/X bij zijn eigen familie en vrienden maar het blijkt dat ook in deze auto je leven niet zeker bent en dat opletten ieder moment nog steeds cruciaal is...

Dat bedoel ik. Dat de pers dat onderwerp noemt is 1 maar ik vind het nogal ongepast om dan op Twitter en/of Facebook meteen te beweren dat het een non-AP model is, alsof het verdedigen van de autopilot op dat moment het belangrijkste is.
Totdat uit onderzoek de toedracht van het ongeval blijkt weten we niets of niet veel en vind ik respect voor de nabestaanden belangrijker.
 
Last edited:
:( ieder mens, die plotseling om het leven komt Is een verlies. Ongeacht de manier waarop.
Voor de nabestaande ist het ook een ramp, als hieruit ook nog een media spektakel wordt geproduceerd.
Afschuwelijk, als er wordt gespeculeerd met dit soort dingen.
Laat deze familie eerst maar eens met rust om dit te verwerken en de mensen die de oorzaak onderzoeken, hun werk in alle details rechercheren...
 
Last edited:
Ik ben er langsgereden, het was op de Hilversumsestraatweg. Hoe dan ook mag je daar geen Autosteer gebruiken (geen snelweg) maar het kan natuurlijk wel. De man moet zeer hard gereden hebben. Vreemd is wel dat de auto ofwel 200 meter na een stoplicht kwam (en hoek, dus moet daarna geaccellereerd hebben) of naar dat stoplicht toereed. In het eerste geval kan ik me niet voorstellen dat hij het momentum had om de auto zo te laten desintegreren, in het tweede geval moet hij gedacht hebben dat hij kon vliegen.

Time will tell. Maar Autosteer kan hier niets mee van doen hebben.
 
Ik reed er net langs (met de MS) en de hilversumse straatweg is vanaf Baarn helemaal afgesloten...linten, politie, een heel gedoe..
Ik rij vaak deze weg naar de A27 op weg naar Utrecht en ik zet AP daar nooit aan...In het begin eens geprobeerd maar er zijn een aantal listige punten (kruisingen en verdrijvingsvlakken) waar AP nog maar moeilijk mee overweg kan
 
Het bericht kwam als een schok en de eerste gedachten waren of het iemand van het forum was, iemand die wij kennen etc. Het spreekt ook voor zich dat we allemaal de ellende voor ons zien die dit met zich meebrengt voor de nabestaanden, eigenlijk iedereen in de omgeving van de overledene.
Heel lang geleden (volgend jaar 40 jaar geleden) hebben we in ons gezin een dodelijk ongeval meegemaakt. Dat blijft levenslang een impact hebben. In alle ellende kwam bij ons toch de vraag direct naar boven wat er nu precies gebeurd was, wat de omstandigheden waren etc.

Nu we, mede door dit forum, een soort van gemeenschap vormen van Tesla rijders en Tesla vrienden trekken we ons dit natuurlijk ook aan.

We hebben gezien wat er wereldwijd los is gekomen na het ongeval van Joshua Brown. Hoe zou dat voor die familie geweest zijn naast het verlies zelf? Die duizenden meningen van totale buitenstaanders die vlijmscherp oordeelden? De "deskundigen" die met allerlei publicaties komen, de gevestigde industrie die zich er ook mee ging bemoeien.

Laten we niet te snel oordelen wanneer de vraag wordt gesteld of het ongeval wel of niet AP te maken kan hebben gehad. Laten we hopen dat dat niet het geval is zodat de familie al die bijkomende ellende bespaard kan blijven. Het heeft niets met een gebrek aan respect te maken, eerder bezorgdheid.
 
Wel heel bijzonder hoe belachelijk vaak ik als Tesla rijder het bericht over het ongeluk in Baarn door krijg van bekenden. Zou de pers net zoveel aandacht aan een ongeluk met een BMW besteed hebben en zouden mensen dat dan ook door gaan sturen naar elke BMW rijder die ze kennen?