Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in Baarn

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het ook lastig, wil enerzijds informatie en mijn gedachten delen, aan de andere kant zeker niet meedoen aan speculaties en een hype.
Dit forum vind ik toch wel iets anders dan het publieke karakter van Twitter en Facebook, daar kan iedereen meelezen en als je iets post kan het heel snel tig keer geretweet worden en een eigen leven gaan leiden.
Ik ga er van uit dat er hier alleen (toekomstige) Tesla eigenaren en zeer geintereseerden zitten.
Wat we hier posten zullen de nabestaanden niet zo snel ongevraagd voor hun neus krijgen.
 
De feitelijke constatering en vermelding van de snelheid zegt nog niets over de aanleiding van het ongeval, alleen iets over de variabelen en omstandigheden. Waarom hij zo hard reed op het moment van de crash weten we nog steeds niet.
Tesla zou aan de hand van het versnellingspatroon en de druk op het pedaal kunnen speculeren of er bewust te hard is gereden, of dat het geleidelijk is gegaan; ook of er geprobeerd is te remmen of niet, of er een uitwijkactie had plaatsgevonden of niet.
Als hij al eerder dead-or-dying was bijv dan zou zijn voet op het pedaal kunnen hebben gerust en de auto gaandeweg tot 155km/h zijn versneld. Als het een plotselinge actie was dan kan het ook een hartaanval zijn geweest.

Oftewel: we hebben de data maar niet de oorzaak of toedracht.
 
  • Like
Reactions: MissAutobahn
Ik vind uit respect van de nabestaanden dat we allen (ook als Tesla verdedigers) moeten stoppen met vullen van de thread. Een familie / gezin in diep geraakt en toevallig is het een Tesla. Dat is niet waar het hier over zou moeten gaan.

Vreselijk dit. Veel sterkte voor de nabestaanden. Waarom de beste man 155 reed om 06:00 uur? Ook die vraag zal bij de nabestaanden leven. Maar ja... (Misschien een ander topic openen m.b.t hulpverlening aan gecrashte Tesla's en het hoe en waarom in het algemeen).
 
De Telegraaf wrijft het allemaal nog een keertje in met een item waar ik niet naar ga linken. Ik gun ze de views niet meer. Ze roepen dat Tesla niet had mogen vertellen dat de auto te hard ging, dat dat een taak van de politie is, nadat die de nabestaanden daarvan op de hoogte gesteld hebben.
Telegraaf was er vandaag natuurlijk als de kippen bij om het statement van Tesla over de snelheid op hun site te plempen, want weet ik veel?
Werner Buddingh is weer geweldig bezig. Hij beweert in het item ook meteen dat de dood van Joshua Brown de schuld is van Tesla. Heerlijk toch...
 
Ik vind het wel heel verklaarbaar dat er veel aandacht is voor het feit dat het een Tesla betreft. Het is een nieuw automerk en trekt op allerlei manieren de aandacht. Dus ook bij ongevallen. Ik krijg ook heel veel positieve aandacht voor de mijne, daar klaag ik ook niet over.
Wat me wel stoort is de redenatie 1) Tesla knalt met 150+ km/h tegen de boom 2) Tesla is heel erg kapot 3) Tesla is dus onveilig.

Zeker van (auto)journalisten verwacht ik dan de relativerende toon waaruit blijkt dat alle auto's die met zo'n snelheid een boom pakken aan gort zijn. Blijkbaar zijn mijn verwachtingen op dat vlak te hoog gespannen... Of zou dit nieuws bepaalde autojournalisten wel gelegen komen?
 
. Of zou dit nieuws bepaalde autojournalisten wel gelegen komen?

(we gaan wel off topic maar goed). Ik denk daar dus eigenlijk het zelfde over. Ik denk dat de anti-Tesla lobby best wat aanhangers heeft bij de gevestigde autojournalisten. Maar zo erger ik me ook aan "de nationale auto show" op BNR Nieuws radio. Dan gaat het weer over een of ander Duits merk dat dan heel snel van 0 tot 100 kan. En dan wordt er door iemand gezegd "ja maar een Tesla is sneller" en dat wordt dan een beetje weg gehoond als " ja, Tesla, maar laten we het over echte auto's hebben" of zo iets. Beetje jammer.
 
In het verleden is reeds meerdere malen gebleken dat dit niet het geval is.
Het is een open forum en er wordt meegelezen.

Ja heb je ook weer gelijk in.
Nou ja ik stoorde me ook voornamelijk aan hoe snel er werd geprobeerd de autopilot vrij te pleiten, alsof het verdedigen van de nieuwe features het belangrijkste is op zo'n moment.
Niemand heeft vooralsnog een idee wat de aanleiding is geweest of wat er is gebeurd, er kan een dier onverwacht zijn overgestoken, de man kan zijn afgeleid door zijn telefoon of iets anders, etc etc.
 
(we gaan wel off topic maar goed). Ik denk daar dus eigenlijk het zelfde over. Ik denk dat de anti-Tesla lobby best wat aanhangers heeft bij de gevestigde autojournalisten. Maar zo erger ik me ook aan "de nationale auto show" op BNR Nieuws radio. Dan gaat het weer over een of ander Duits merk dat dan heel snel van 0 tot 100 kan. En dan wordt er door iemand gezegd "ja maar een Tesla is sneller" en dat wordt dan een beetje weg gehoond als " ja, Tesla, maar laten we het over echte auto's hebben" of zo iets. Beetje jammer.

Juist, dat bedoel ik. Die Nationale Ballo Show ziet het hele elektrisch rijden het liefst nog verdwijnen volgens mij.
 
Ach, vanochtend in het dagblad de Gelderlander, van Wegener/De Persgroep, gaat het zelfs nog verder. Daar staat nu zelf de bestuurder met naam en toenaam in, compleet met de naam van zijn IT bedrijf. Ik geloof dat men helemaal nergens meer rekening mee houdt. :(

IMG_2893.JPG


Men heeft zelfs nog ever een "motorkap".
 
Ik denk dat we ook een beetje realistisch moeten blijven.

Het is eigen aan de media dat ze foto's tonen, namen noemen.
Bij een ander ongeval, misdrijf of ook bij positieve berichten staan wel meer foto's, namen en achtergronden.
Als de feiten onmiskenbaar zijn, heb ik daar ook niet echt grote problemen mee.


Laat het maar duidelijk zijn voor iedereen dat als je met 155km/u per uur tegen een boom beland, dat dan zelfs de veiligste auto ter wereld je niet zal redden. Als dat anderen er van kan weerhouden om te snel te rijden op een provinciale weg is dat toch prima ?
Als het slachtoffer (RIP) een gezicht en een achtergrond krijgt, dan wordt het voor velen concreter; komt het dichterbij. Hé, ik heb ook kinderen, een vrouw, een Tesla of wat dan ook. En hopelijk gaan we dan wat voorzichtiger rijden.


Dat Tesla snel reageert, vind ik ook logisch. "Wereldwijd" kon je het bericht van het ongeval lezen; en overal werd meteen verwezen naar de auto-pilot. Dat is nu éénmaal een high-profile kenmerk van de auto van wat op zich dat ook al een high-profile merk is.
Het lijkt mij juist goed dat de speculatie daarrond zo spoedig mogelijk afgebroken wordt.

Verder is het ook logisch dat bij een ongeval van deze aard : snelheid, geen remsporen én het recent voorval aan het tankstation; dat de piste van zelfdoding onderzocht wordt.
De politie zal delicate vragen aan de nabestaanden gesteld hebben; gelukkig doen ze dat met de nodige takt en deskundigheid.
Dat wil niet zeggen dat dit de enige piste is. Er zijn zoveel andere mogelijke oorzaken; van onwel worden tot een mechanisch defect bvb.
 
in dit stadium van technologie van EV's is het helemaal niet relevant of de auto electrisch is of niet, of de autopilot aan stond of niet, qua schuldvraag. De bestuurder is nu wettelijk en moreel 100% verantwoordelijk voor het voertuig en alles wat daaruit voortkomt.

Verder een heel erg ongeluk en te betreuren dat er iemand dood is, maar 155km per uur over en tachtigweg is gewoon onbehoorlijk en verboden. Alle speedjunkies hier ten spijt...

Wat de pers verder blaat is ook niet nieuws. Lees dit artikel maar eens: How the UK's first fatal car accident unfolded - BBC News
 
  • Like
Reactions: FVO and ebullio
Maar de weg is nog lang....
Het Nieuwsblad vandaag.
Je haalt ze er ook wel uit. Ik weiger al jaren het Nieuwsblad te lezen nadat ze na het busongeval in Sierre de foto's van alle kinderen van Facebook geplukt en gepubliceerd hebben.

Ook mijn medeleven aan de familie, moesten ze dit ooit te lezen krijgen. Altijd spijtig als iemand van de Tesla familie het leven laat. Of hij nu 150+ of 90 reed.
 
  • Like
Reactions: KrisB