"Onze" autopilot doet een waanzinnig goede job.
Een groot gevaar is dat het zo goed is dat we er op gaan vertrouwen.
Als iemand die dagelijks met meer geavanceerde autopilot systemen werkt even wat info hierover.
In vliegtuigen zijn de systemen meervoudig uitgevoerd.
Bij een tweevoudig systeem is de werking zo dat er één systeem werkt, en een tweede systeem "kijkt mee".
Het voordeel hiervan is dat de systemen zelf in de gaten hebben als ze het niet met elkaar eens zijn en zo de gebruiker een waarschuwing geven en eventueel zichzelf uitschakelen.
Er zijn ook systemen die drievoudig zijn. In dat geval worden de 3 systemen met elkaar vergeleken en kan het systeem dat niet werkt geïdentificeerd, en afgekoppeld worden. In dat geval kan tijdens een fout het systeem nog steeds door functioneren.
Wij hebben slechts een enkelvoudig systeem is. (geen backupsystemen)
Onze Tesla kan dus fouten maken zonder het zelf te weten, en ons dus niet waarschuwen.
Met andere woorden. Als we op autopilot rijden, en we doen even iets anders, dan spelen we een soort Russisch roulette.
Uit de praktijk; Wat het grootste gevaar is, zijn stationaire objecten. De reden is dat MobilEye objecten ziet en identificeert als zijnde auto, vangrail, voetganger etc. Dat doet hij met name door de objecten te vergelijken tegen de achtergrond. (in het geval van dit ongeluk een witte trailer tegen een fel verlichte lucht)
Ik heb regelmatig meegemaakt dat het Tesla systeem stilstaande auto's, bijv voor stoplichten, soms niet ziet. Uiteraard rem ik dan zelf, maar ik heb het idee dat dit nog wel voor verbetering vatbaar is.
Wat ik niet begrijp is waarom de radar deze objecten niet "ziet".
ter info, o.a. Volvo heeft naast de MobileEye camera en radar ook nog een Forward looking Laser.
Vanaf het begin verbaasde mij het al dat Tesla heeft deze niet nodig heeft (of denk te hebben).