Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik uiteindelijk uit de berichten op internet lees is dat de beste man nog had geleefd als die (zo 'veiligheidsbewuste') Amerikanen zouden doen wat wij in Europa al decennia doen. Namelijk het afschermen van de zijkanten onder vrachtwagens/trailers zodat je er niet onder kunt schuiven. (we hebben voldoende instant cabrio's gehad in het verleden)

Schuld van het ongeluk lijkt mij bij de vrachtwagenchauffeur te liggen. Schuld van de dood van de man bij de Amerikaanse regelgever.

Blijft over dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als de AP of de bestuurder sneller gereageerd zouden hebben. Dat iets of iemand een ongeluk had kunnen voorkomen/ontwijken legt de schuld niet (automatisch) bij dat iets of iemand.

En dat is natuurlijk ook nog een open vraag. Zou in dezelfde situatie iemand zonder AP dit ongeluk wel hebben kunnen voorkomen/ontwijken?

Alleen als de man echt niet op zat te letten (want op AP) is er iets om over te praten/zeuren.
 
als je de luchtfoto bekijkt is het zicht onbelemmerd door gebouwen, overdag en zonnig en met een hele ruime middenberm. Als je op de weg kijkt zie je het onheil afslaan en aan komen rijden zonder intentie te stoppen. Kennelijk heeft de bestuurder dit niet op tijd gezien en ook geen poging kunnen wagen om te remmen of de ruime bermen aan beide zijdes in te draaien. (beredeneerd met de kennis van nu)
 
Even recapituleren, nu los van de AP hassle.

1) De vrachtautobestuurder maakt een zeer ernstige verkeersfout, linksafslaan zonder tegemoetkomend verkeer de vrije doorgang te verlenen.
2) De vrachtauto voldeed niet aan de (hier geldende) veiligheidseisen. Zou dat wel het geval zijn geweest was de overlevingskans, zeker in een Tesla, zeer reëel te noemen.
3) Als de bestuurder zich (AP-conform) gedragen had dan had hij wellicht nog in staat geweest om op tijd tot stilstand te komen. Dat is helemaal niet zeker want als de vrachtauto afslaat als je al dichtbij bent maak je wellicht ook geen kans maar die mogelijkheid werd hem nu geheel ontnomen door de afleiding die hijzelf zocht.
4) De AP die mogelijkerwijs als een beschermengel had kunnen fungeren zoals dat in veel eerdere gevallen gebeurd is. In dit geval niet, omdat (ook) AP niet perfect is.

Misschien kunnen we met dit perspectief de discussie met iedereen die hierover hoort beter ingaan. Want we zullen er nog wel wat over horen en hoe minder men geïnformeerd is, hoe stelliger de standpunten.

Het probleem zit hem in de actie (of non-actie) van de bestuurder (punt 3) op de feitelijke situatie rond AP (punt 4).

Wat natuurlijk allemaal niet wegneemt dat er doorlopend aan de AP verbeterd moet worden zodat ook de huidige tekortkomingen worden weggenomen.
 
Last edited:
Echt overal staat het op de voorpagina. Ben benieuwd wat het met Tesla gaat doen. Ik vermoed eenzelfde impact als de brandende accu's uit de begintijd.
Ik denk dat de bestuurder normaal gesproken prima had kunnen reageren: de vrachtwagen was al een tijdje op zijn rijbaan gezien de plek waar hij geraakt is. Maar wat een enorme pech om precies tussen de wielen uit te komen en daarmee met de voorruit de trailer te raken.
 
Dit gedrag van de media hadden we ook eind 2013.
3 ( in woorden: drie!) brandende Tesla's zorgden toen voor een vergelijkbare heksenjacht.

Voor Joshua is alles helaas tragisch gelopen. Maar de AP zie ik ook niet als schuldig.
Bedankt @hans noordzij voor de tips bij discussies. Ik word hier ook al sinds vanochtend als heks aangevallen met die duivelse verhalen over "cruisecontrol de luxe"
 
Ik vraag me af hoeveel vertrouwen mensen in Autopilot zouden hebben als het "Advanced lane assist" en "Adaptive cruise control" had geheten.

De term "zelfrijdende auto" vind ik erg misleidend en suggestief. Zo ook de benoeming Autopilot. Dankzij associatie schept dat bij veel mensen bepaalde verwachtingen die het systeem gewoon nog niet waarmaakt.

Ook bij Joshua's eerdere viral filmpje heeft hij geschreven dat hij niet aan het opletten was. Zou hij dat ook bij een Advanced lane assist zo hebben gedaan?

Hoe dan ook, erg spijtig en triest wat hem is overkomen. Laten we hopen (tegen beter weten in?) dat dergelijke berichten in de toekomst uitblijven.
 
  • Like
Reactions: Steven
Wat ik uiteindelijk uit de berichten op internet lees is dat de beste man nog had geleefd als die (zo 'veiligheidsbewuste') Amerikanen zouden doen wat wij in Europa al decennia doen. Namelijk het afschermen van de zijkanten onder vrachtwagens/trailers zodat je er niet onder kunt schuiven. (we hebben voldoende instant cabrio's gehad in het verleden)

Schuld van het ongeluk lijkt mij bij de vrachtwagenchauffeur te liggen. Schuld van de dood van de man bij de Amerikaanse regelgever.
Betwijfel ik. Die rekjes die in NL tussen de wielen zijn gemonteerd houden een fietser tussen de wielen uit, maar als je daar met een auto met het gewicht van een Tesla met 100 km/u tegenaan rijdt, buigen ze gewoon naar binnen ben ik bang...
 
Ik vraag me af hoeveel vertrouwen mensen in Autopilot zouden hebben als het "Advanced lane assist" en "Adaptive cruise control" had geheten.

De term "zelfrijdende auto" vind ik erg misleidend en suggestief. Zo ook de benoeming Autopilot. Dankzij associatie schept dat bij veel mensen bepaalde verwachtingen die het systeem gewoon nog niet waarmaakt.

Ook bij Joshua's eerdere viral filmpje heeft hij geschreven dat hij niet aan het opletten was. Zou hij dat ook bij een Advanced lane assist zo hebben gedaan?

Hoe dan ook, erg spijtig en triest wat hem is overkomen. Laten we hopen (tegen beter weten in?) dat dergelijke berichten in de toekomst uitblijven.
Ik denk dat de benaming weinig uitmaakt, als je merkt dat de auto op de snelweg zich heel goed zelf kan redden ga je daar je gedrag op aanpassen.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Hij was geen Harry potter aan het kijken op de laptop volgens deze site :

Tesla autopilot driver was reportedly watching Harry Potter when he was hit and killed

Quote :
Frank Baressi, 62, the driver of the truck said the Tesla driver was “playing Harry Potter on the TV screen” at the time of the crash and driving so quickly that “he went so fast through my trailer I didn’t see him.”

“It was still playing when he died and snapped a telephone pole a quarter mile down the road,” he said.

Tesla Motors Inc. said it is not possible to watch videos on the Model S touch screen and Mr Baressi acknowledged he couldn’t see the movie, he only heard it playing.
 
Betwijfel ik. Die rekjes die in NL tussen de wielen zijn gemonteerd houden een fietser tussen de wielen uit, maar als je daar met een auto met het gewicht van een Tesla met 100 km/u tegenaan rijdt, buigen ze gewoon naar binnen ben ik bang...
Heb het nog nooit uitgeprobeerd. Natuurlijk lang zo sterk niet als een vangrail en buigen zal het zeker.
In eerste instantie inderdaad bedoeld voor 'onbeschermde' verkeersdeelnemers.

Maar ik kan me goed voorstellen dat er een afschuivend effect optreed. Dus als er maar iets van een hoek is tussen inkomende auto/Tesla en de trailer zal het rekje het voertuig van richting veranderd. Verder doet het natuurlijk altijd iets waardoor de auto minder ver onder de vrachtwagen zal komen. Al was het maar omdat hij vanwege het verbogen hekje eerder klem komt te zitten.
 
Heb het nog nooit uitgeprobeerd. Natuurlijk lang zo sterk niet als een vangrail en buigen zal het zeker.
In eerste instantie inderdaad bedoeld voor 'onbeschermde' verkeersdeelnemers.

Maar ik kan me goed voorstellen dat er een afschuivend effect optreed. Dus als er maar iets van een hoek is tussen inkomende auto/Tesla en de trailer zal het rekje het voertuig van richting veranderd. Verder doet het natuurlijk altijd iets waardoor de auto minder ver onder de vrachtwagen zal komen. Al was het maar omdat hij vanwege het verbogen hekje eerder klem komt te zitten.
Ik denk maar steeds, dat ALS er tenminste die planken onder de auto waren geweest, had de radar ze misschien herkend en voor de crash de noodrem getrokken, waardoor Joshua had kunnen overleven door een minder harde klap :(
 
Kennelijk ook in Duitsland "heiss", want ik word vanmorgen ook door een Duitse zakenrelatie (die weet dat ik Tesla rijd) op dit bericht gewezen ... Vrees dat het overal tot voorpagina nieuws gebombardeerd is.
Klopt. Ik erger me echt kapot over hele discussies op de grote radiozenders met van die "Stammtisch-wetenschappers" uit de kroeg :mad:
 
Klopt. Ik erger me echt kapot over hele discussies op de grote radiozenders met van die "Stammtisch-wetenschappers" uit de kroeg :mad:

Laten we ons troosten met de wetenschap dat hoe heviger de storm, hoe sneller het weer wegebt. Laat ze maar even hun gang gaan, het effect op het publiek of wie dan ook is minimaal en ook kortdurend.

Destijds was er het gedoe rondom de branden. Dat ging er ook even hevig aan toe, toen was men het kennelijk zat en daarna kwam er een periode waarin relativering mogelijk werd en daarna hoorde je nauwelijks meer iets over.
Zelfs de brand aan de SuC in Noorwegen zorgde niet voor veel deining terwijl hij wel wereldwijd in alle media werd genoemd.

Ondanks dat het een tragisch geheel is maakt het wel duidelijk dat er beperkingen aan AP zitten, iets waar overigens nooit een geheim van is gemaakt.
Ten onrechte is Auto Pilot op één lijn gesteld met autonomie, vooral ook door de journalistiek en het publiek dat er eigenlijk niets van af weet haalt het zonder meer al door elkaar.

Nu is er de gelegenheid om, als de golven zijn bedaard, net als bij de branden stap voor stap uitleg te geven waardoor er uiteindelijk duidelijkheid ontstaat en discussies niet meer voorkomen. Dan staat men ook open voor nuanceringen en wordt het ook gemakkelijker om in te gaan op kritiek omdat we het over één ding hebben en dan komen er ook nog eens de verbeteringen aan de software die het weer veiliger maken.

Over een week of twee kunnen we eens kijken hoe de vlag dan hangt.
 
  • Helpful
Reactions: MissAutobahn
Nog een interessant gegeven van MobilEye (de chipmaker van o.a. de Autopilot hardware): Tesla Autopilot partner Mobileye comments on fatal crash, says tech isn’t meant to avoid this type of accident

Met andere woorden: het systeem is niet gemaakt om dit type ongelukken te voorkomen en dit geldt (volgens mij) dus ook voor alle andere AEB systemen van andere fabrikanten. Maar, goed nieuws: in 2018 is het systeem hier wel toe in staat en vanaf 2020 wordt dit ook meegenomen in de Euro NCAP testen.
 
Ik zou denken dat de autopilot niet heeft ingegrepen omdat een groot vlak aan de zijkant van de weg wellicht als een (verkeers)bord gezien is door de autopilot. Immers er moet een soort filter zijn die voorkomt dat de autopilot bij ieder groot bord langs de weg of een vrachtwagen op de vluchtstrook op de rem trapt.

Maar ja de vrachtwagen kwam wel van links...

Wat ik niet snap is hoe de Tesla dan wel tegen een paal of iets dergelijks tot stilstand kwam nadat er twee hekken plat gereden zijn. Misschien omdat de sensors al stuk waren door de crash. En hoe weet men zeker dat de autopilot daadwerkelijk aan stond?
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-07-01 at 17.12.39.png
    Screen Shot 2016-07-01 at 17.12.39.png
    541.8 KB · Views: 42
Last edited:
Ik zou denken dat de autopilot niet heeft ingegrepen omdat een groot vlak aan de zijkant van de weg wellicht als een (verkeers)bord gezien is door de autopilot. Immers er moet een soort filter zijn die voorkomt dat de autopilot bij ieder groot bord langs de weg of een vrachtwagen op de vluchtstrook op de rem trapt.

Maar ja de vrachtwagen kwam wel van links...

Wat ik niet snap is hoe de Tesla dan wel tegen een paal of iets dergelijks tot stilstand kwam nadat er twee hekken plat gereden zijn. Misschien omdat de sensors al stuk waren door de crash. En hoe weet men zeker dat de autopilot daadwerkelijk aan stond?

Het eerste lijkt me wat speculatief. Gezien het feit dat de auto door de aanrijding zwaar beschadigd was kan ik me voorstellen dat daarna de gehele besturing al niet meer functioneerde en zeker dat de camera kapot was.

Als Tesla zegt dat AP aan stond dan hebben ze dat in de logs gezien.
 
Nog een interessant gegeven van MobilEye (de chipmaker van o.a. de Autopilot hardware): Tesla Autopilot partner Mobileye comments on fatal crash, says tech isn’t meant to avoid this type of accident

Met andere woorden: het systeem is niet gemaakt om dit type ongelukken te voorkomen en dit geldt (volgens mij) dus ook voor alle andere AEB systemen van andere fabrikanten. Maar, goed nieuws: in 2018 is het systeem hier wel toe in staat en vanaf 2020 wordt dit ook meegenomen in de Euro NCAP testen.

Dit kan natuurlijk ook een beetje zijn om kritiek (al dan niet bij voorbaat) af te weren. Dat heeft allerlei juridische achtergronden. Het beste is natuurlijk dat er betere versies aan zitten te komen.