Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer ik de schets bekijk denk ik:
  1. Truck was volgens de verkeersregels in fout.
  2. Tesla bestuurder was niet aan het opletten - anders had hij het zelf kunnen vermijden (is dus ook in fout).
  3. De tesla hard- en software is niet gemaakt om dit soort ongevallen te vermijden (gaat nooit kunnen tenzij voertuigen met mekaar communiceren).
Kort door de bocht: het was een menselijke fout.
 
Een beetje wel, want hier deed hij het wel.


Daarnaast geeft Mobileye aan dat in hun 2018 versies, met o.a. 3D camera en uitgebreidere software, deze ongevallen wel voorkomen worden. Dat communiceren van voertuigen zou mooi zijn maar voor het zover is zullen alle voertuigen aangepast/vervangen moeten zijn.

Ik gok op de 2018 versie.

In bovenstaand filmpje gaat het meer om een (bijna) frontale aanrijding, dan een zij aanrijding (of hoe je dat ook noemt). Overigens is inmiddels een DVD speler aangetroffen in de auto, maar het is nog onduidelijk of deze gebruikt werd tijdens het ongeval.
 
Ik begrijp trouwens niet hoe je zoveel vertrouwen in dit systeem kunt leggen. Buiten de snelweg gebruik ik het persoonlijk weinig omdat er wel om de zoveel meter een verkeerslicht is of gewoon al door de zeer gebrekkige weglijnen in Vlaanderen op secundaire wegen.

Ik durf wel eens enkele seconden op mijn iphone kijken als de autopilot aan staat. En in het begin was het misschien eens leuk om beide handen van het stuur te houden, maar dat constante gebiep door de muziek door als je het stuur niet vast houd ben je dat snel beu, nu houd ik het stuur gewoon onderaan met de linkerhand constant vast.

Ik vind het voordeel vooral toch echt zitten in het meer ontspannen rijden. Wanneer ik dan in een gewone auto zit merk je wel hoe snel je aan dit systeem gewoon geraakt.
 
Zonet op het VTM nieuws gaven ze de schuld aan het systeem dat verblind zou zijn geweest door de zon :-(

Ik geloof overigens wel dat het gebrek aan contrast tussen de trailer en de heldere lucht de situatie niet heeft geholpen. Het is een lastige situatie omdat het er sterk op lijkt dat meerdere factoren tezamen het ongeluk mogelijk hebben gemaakt. Ik zou er niet te veel aandacht aan schenken totdat duidelijk wordt wat de NHTSA en Tesla oordelen na hun onderzoeken.
 
Autopilot is een hulp geen autonoom rijden, veel mensen begrijpen het verschil niet.
Als je de ongelukkige man zijn filmpjes ziet dat zegt genoeg. Bij mij heeft collision detection al twee ongelukken vermeden.
 
......
Wat ik niet snap is hoe de Tesla dan wel tegen een paal of iets dergelijks tot stilstand kwam nadat er twee hekken plat gereden zijn. Misschien omdat de sensors al stuk waren door de crash. En hoe weet men zeker dat de autopilot daadwerkelijk aan stond?

Als de auto ge"cabrio"d is, is de camera gegarandeerd ook weg. Dus dan ziet hij niks meer
 
Die Werner Budding is echt een flapdrol. 'Voor de grap' op de passagiersstoel gaan zitten. Hij is niet goed bij zijn hoofd.

Het lijkt me verstandig als Tesla hem nooit meer een testauto meegeeft.

PS. Die smaad claim lijkt me een lastige. Er zitten feitelijke onjuistheden in het verhaal maar Tesla wordt niet welbewust in een kwaad daglicht gezet
 
Ik ben onderhand wel een beetje klaar met deze vorm van 'journalistiek'.

Voor de juristen onder ons: heeft Tesla hier een zaak en komt het tot een veroordeling wegens laster en smaad ?

Ik denk dat Tesla hier gewoon de neus voor moet ophalen, net zoals wij doen. Autovisie leeft bij de gratie van de fabrikanten dus dit is een leuke geste naar hun sponsors.

Zoals een beroemd filosoof eens zei: "Elk nadeel heb zijn voordeel". In ieder geval heeft iedereen weer van Tesla gehoord en na een korte periode van onzin komt er vanzelf genanceerdere info. Het publiek, voor zover het ze überhaupt interesseert, zal wat meer willen weten en dan hebben we het gelijk goed in de picture. Niks zelfrijdende auto, dat heeft Tesla ook nooit gezegd, handig voor 95% van de (buiten de stad) kilometers maar je moet er zelf bij blijven hoewel dat veel relaxter kan gaan. En, vast staat dat het het aantal ongevallen duidelijk vermindert en daar zit de mis-informatie. Laat maar kabbelen zou ik zeggen.
 
Massaal disliken die video op Youtube! :mad:

Overigens denk ik dat zelfs zonder autopilot het ongeluk mogelijk onvemijdelijk was. Soms zie je iemand iets doen wat je gewoon niet kan geloven, of je denkt "Hij steekt heus niet over, hij ziet mij toch aankomen?"

En voor iedereen die eerst zegt dat MEN niet op de autopilot zou moeten vertrouwen, of dat ze niet snappen dat mensen dat doen, en vervolgens zelf toegeven dat de autopilot al enkele keren een ongeluk wist te voorkomen, heb ik nieuws: je bent zelf op de autopilot aan het vertrouwen op het moment dat de autopilot je redt. Wat je aangeeft is dat je niet zelf actie uitvoerde maar de auto dat deed.

Ook het even een paar seconden naar je telefoon kijken, even omkijken naar een passagier achterin, iets uit je dashboard kastje pakken kan al genoeg zijn om een ongeluk niet meer te kunnen voorkomen. Doe dus aub niet als gij roomser dan de Paus zijt en besef dat we mensen zijn, en dus allen kunnen falen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Massaal disliken die video op Youtube! :mad:

Overigens denk ik dat zelfs zonder autopilot het ongeluk mogelijk onvemijdelijk was. Soms zie je iemand iets doen wat je gewoon niet kan geloven, of je denkt "Hij steekt heus niet over, hij ziet mij toch aankomen?"

En voor iedereen die eerst zegt dat MEN niet op de autopilot zou moeten vertrouwen, of dat ze niet snappen dat mensen dat doen, en vervolgens zelf toegeven dat de autopilot al enkele keren een ongeluk wist te voorkomen, heb ik nieuws: je bent zelf op de autopilot aan het vertrouwen op het moment dat de autopilot je redt. Wat je aangeeft is dat je niet zelf actie uitvoerde maar de auto dat deed.

Ook het even een paar seconden naar je telefoon kijken, even omkijken naar een passagier achterin, iets uit je dashboard kastje pakken kan al genoeg zijn om een ongeluk niet meer te kunnen voorkomen. Doe dus aub niet als gij roomser dan de Paus zijt en besef dat we mensen zijn, en dus allen kunnen falen.

Ik zou hetzelfde zeggen maar iets anders formuleren. Wij zijn mensen en wij kunnen falen. Voordat er iets was als autopilot leidde dat tot ook al tot vreselijke ongelukken en dat gebeurt ook dagelijks.
Autopilot (ik bedoel de hele set van autosteer, TACC and emergencybraking) kan in een aantal gevallen de menselijke tekortkoming compenseren door ofwel te waarschuwen ofwel zelf in te grijpen.

Wat we nu hebben gezien is dat die mogelijkheid overgewaardeerd is wat tot een fataal ongeval leidde.

Ook ik ben al een keer of twee "gered" doordat er een plotselinge stop was op de snelweg en de auto remde voordat ik er erg in had, terwijl ik gewoon zal op te letten maar op dat moment wellicht op iets anders lette in het verkeer (voordeel AP, kijkt naar een paar dingen tegelijk).

Maar, zie het zwitserse fimpje, we moeten zelf ook wel minstens 1 oog op de weg houden. Maar is er niets bijzonders te zien (wat we dus hebben geconstateerd) dan doet AP feilloos zijn werk en onze taak is monitoren of de situatie niet ineens verandert, op wat voor manier dan ook.

En zo hebben we al meer dan 200 miljoen kilometers gemak van AP gehad.
 
Werner Budding zegt zinnige dingen over Autopilot en autonoom rijden. Het is de clown die het nieuws presenteert die onzin vertelt.

Overigens, het verbaast mij dat de auto niet reageert wanneer iemand uit de bestuurdersstoel klimt. De "Butt in Seat" sensor zou hier toch op moeten reageren.

Werner Budding is toch niet vies van wat stuntwerk, want iedere vlog rijdt hij rond met telefoon in de hand om opnames te maken.
 
Tesla bestuurder was niet aan het opletten - anders had hij het zelf kunnen vermijden (is dus ook in fout).

Nou ik vraag me af als je ongeveer 100 km per uur rijdt en van links komt er plotseling een vrachtwagen de weg op rijden: Hoeveel tijd heb je om te reageren? Want dat verwacht je niet. Ik denk dat uitwijken naar rechts, eventueel over de vluchtstrook (als die er is), maar ook zonder autopilot had dit ongeval zomaar kunnen gebeuren.

Ik heb het zelf een groot aantal jaren geleden mee gemaakt. De weg van Den Oever naar Den Helder, de N99. Je mag daar 80. tweebaans weg. Geen vluchtstrook. Ter hoogte van restaurant De Zingen wielen was vroeger een kruising, nu een rotonde (en dat is niet voor niets). Misschien kent iemand die weg. Ook toen sloeg iemand die mij tegemoet kwam zomaar af, vlak voor mij de weg over terwijl ik daar met een gangetje van ruim 80 aan kwam. Het regende vrij hard. Het ging echt maar net goed.

Dus in dit soort situaties is even niet opletten fataal...