Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Werner Budding zegt zinnige dingen over Autopilot en autonoom rijden. Het is de clown die het nieuws presenteert die onzin vertelt.
...
Werner maakt dezelfde blunder als vele anderen, namelijk door te stellen dat de verongelukte auto achterop een voorligger (de vrachtwagen) knalde. Dat is feitelijk onjuist. De Tesla raakte de zijn weg kruisende vrachtwagen midden in de zijkant van aanhanger en schoot er gehavend onder door.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Belangrijke nuance is dat Autopilot heeft het overstekende voortuig niet waargenomen, de bestuurder blijkbaar ook niet. Dit heeft geleid tot een tragisch ongeluk. Is het ongeluk daardoor veroorzaakt door autopilot? Lijkt me niet. Het was een heel andere verhaal geweest als bij gebruik van autopilot de auto door plotseling naar links of rechts te sturen zonder dat daar direct aanleiding voor is tegen een boom had geplaatst. Wel kun je de les trekken dat bij het gebruik van autopilot je alert dient te blijven en je niet kan bezig houden met andere zaken dan autorijden. En zo is het systeem nu ook bedoeld. Het deels weg automatiseren van een aantal (saaie) taken van de bestuurder om zo het rijden minder inspannend te maken maar niet minder alert.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
deze berichtgeving vond ik dan weer heel neutraal zoals het hoort

Eerste fatale ongeluk met zelfrijdende Tesla: wie is er schuldig?

Het verhaal van Forbes is geen slecht verhaal.
Is Tesla Responsible for the Deadly Crash On Auto-Pilot? Maybe.

Alert blijven is moeilijker naar gelang de auto meer functies overneemt en de noodzaak tot bij regelen minder wordt.
Daarnaast is het onduidelijk wat wel werkt en wat niet. Dit was ook al bij de ongelukken met de auto op de linkerbaan en de summon onder de vrachtauto.
Misschien maken Tesla en Mobileye zich er toch te eenvoudig van af. Enerzijds roepen hoe goed ze zijn maar aan de andere kant blijven roepen dat het een beta-versie is. Juridisch en technisch waterdicht maar ethisch toch twijfelachtig.
Vermoedelijk was het met wat extra investeringen bij Tesla te voorkomen geweest.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Cookies op ND.nl
""Tesla, fabrikant van ‘zelfrijdende’ auto’s, neemt een onverantwoord risico met zijn testchauffeurs. Dat vindt prof. dr. Peter-Paul Verbeek, techniekfilosoof van de Universiteit Twente, nu in Amerika een Tesla-bestuurder is omgekomen.
Enschede
Volgens Verbeek ontbreekt het Tesla aan een goede onderzoeksethiek. ‘Tesla heeft in feite mensen in dienst als proefpersonen, maar geeft een dubbel signaal af.(.................................)

blendle:
Onderzoeksethiek bij Tesla faalt
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ivo-G
Cookies op ND.nl
""Tesla, fabrikant van ‘zelfrijdende’ auto’s, neemt een onverantwoord risico met zijn testchauffeurs. Dat vindt prof. dr. Peter-Paul Verbeek, techniekfilosoof van de Universiteit Twente, nu in Amerika een Tesla-bestuurder is omgekomen.
Enschede
Volgens Verbeek ontbreekt het Tesla aan een goede onderzoeksethiek. ‘Tesla heeft in feite mensen in dienst als proefpersonen, maar geeft een dubbel signaal af.(.................................)

blendle:
Onderzoeksethiek bij Tesla faalt

Nou zeg, van een professor verwacht je op zijn minst een wetenschappelijk gefundeerde reactie (als het al opportuun is om te reageren). In Twente houdt men zich o.a. bezig met onderzoeken naar het verkeer. Zoals altijd tegenwoordig worden die onderzoeken gesponsord door bedrijven, die daar uiteraard wel iets voor terug willen zien. We hebben het afgelopen week kunnen zien aan de met stickers volgeplakte hyperloop in Delft.
Zo zal dus die afdeling in Twente ook wel flink financieel op de been gehouden worden door de autobranche. Dat plaatst een reactie als deze, tegen een fabrikant die daar niet aan mee doet, direct al in een verdacht daglicht.

Bovendien heeft diezelfde afdeling onderzoek gedaan naar ACC en daar een 85! pagina's groot rapport over gepubliceerd. Ook daar werd opgemerkt dat de ACC tot een zekere luiheid bij de automobilist kan leiden en dus gevaar maar dat het geheel bijdraagt aan een grotere verkeersveiligheid omdat het routinezaken bij de automobilist wegneemt. Er wordt zelfs gesproken van een stap in de richting van zelfrijdende auto's
De conclusie is uiteindelijk dat de automobilist zelf altijd oplettend moet blijven. Welnu, Zoek de verschillen.

Dus met hun eigen onderzoek kun je deze reactie al onderuit halen.

Een andere benadering. Er bestaat een steile en gevaarlijke trap waar regelmatig mensen met fatale gevolgen vallen. Een fabrikant plaatst een leuning en zegt daarbij dat je toch wel moet blijven opletten wat er op de trap gebeurt en niet met de leuning in de hand blindelings de trap afsjesen.
Sterker nog, met de indringendheid en vasthoudendheid van het "mind your step" op Schiphol wordt iedereen er aan het begin van de trap nog eens op gewezen.
Nadat een paar miljoen mensen veilig de trap af is gelopen en er een daling in het aantal vallers is geconstateerd komt er dan toch iemand die met de leuning in de hand en gedachten en aandacht elders de trap afloopt en vervolgens een fatale val maakt.

Ga je dan beweren dat de leuning maar weer weg moet omdat de fabrikant het risico heeft geschapen dat mensen te lichtvaardig de trap af lopen?

Laat naar je kijken :)
 
Last edited:
De media zou informatiever zijn als ook een dergelijk plaatje wordt getoond. Lang niet iederen heeft begrepen dat het om tegemoetkomend verkeer gaat, in eerste instantie aan de overzijde van de (snel)weg.
CmYV3PUWAAA2GXr.jpg
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Feit is wel dat de trailer al half overgestoken was, dus als de bestuurder van de tesla opgelet had was er zeker nog tijd om in te grijpen zodat het ongeluk voorkomen of minder ernstig was geweest.
Eergisteren stak er onverwacht een hond over op de provinciale weg van Hoorn naar Enkhuizen. De autopilot stond aan en de hond werd met toeters en bellen gedetecteerd. Ik kan me niet voorstellen dat de vrachtauto in de VS niet ook gedetecteerd is. Maar als je met andere zaken bezig bent dan autorijden kun je ook niet adequaat reageren. Blijft een verdrietige afloop, zeker als je weet dat het een echte Tesla liefhebber is.
 
Feit is wel dat de trailer al half overgestoken was, dus als de bestuurder van de tesla opgelet had was er zeker nog tijd om in te grijpen zodat het ongeluk voorkomen of minder ernstig was geweest.

Dat had gekund hoewel we dat ook niet zeker weten. Schuldvraagtechnisch is de vrachtauto hier 100% fout tenzij hij kan bewijzen dat hij daar al zo lang stilstond dat de andere auto hem, bij gangbare opmerkzaamheid, tijdig had moeten bemerken en kunnen stoppen. In dat geval zou er een deeltje eigen schuld denkbaar zijn. Dat lukt bij dit soort ongevallen nooit want de vrachtauto was bezig met zijn manoeuvre.
Een tijd geleden was er een BMW die met enorme snelheid een kruising passeerde en geen voorrang gaf aan een Tesla waarna de discussie in de media zich volledig tegen de Tesla richtte want die had eerder moeten kunnen stoppen.

Had het in dit geval in plaats van een Tesla een andere auto zijn geweest met een onoplettende bestuurder dan hadden we er nooit van geweten. Statistisch gezien zijn er op die dag in US nog een 100tal bestuurders omgekomen bij een verkeersongeval. Die halen de media niet.
 
Ik vind dit tot nu toe de meest feitelijke weergave.

Tesla Autopilot Fatality — Timeline & Facts

En dat van die under-ride guards is misschien wel de meest concrete maatregel die zou kunnen volgen.
Ik heb op internet gezocht naar die hekwerken bij vrachtwagens, maar kon niets vinden over de sterkte van die dingen. Wel vandaag naast een vrachtwagen gestaan en dat zag er niet erg stevig uit, leek op een aluminium constructie als bij een gammel keukentrapje, maar ok daar is onze Tesla ook van gemaakt :confused:
 
De theorie is dat:
  1. met veiligheidsbumpers aan de zijkant van de aanhanger (de underride guards) de Autopilot logica van de Tesla de vrachtauto plus oplegger als bedreiging had gesignaleerd en had ingegrepen
  2. de aanrijding mogelijk minder ernstige gevolgen voor de inzittende (bestuurder is een wat wrange term in dit geval) zou hebben gehad, door het effect van de kreukelzones van de Tesla.
Redelijk speculatieve argumentatie, maar allebei niet geheel onlogisch.
 
Dat had gekund hoewel we dat ook niet zeker weten. Schuldvraagtechnisch is de vrachtauto hier 100% fout tenzij hij kan bewijzen dat hij daar al zo lang stilstond dat de andere auto hem, bij gangbare opmerkzaamheid, tijdig had moeten bemerken en kunnen stoppen. In dat geval zou er een deeltje eigen schuld denkbaar zijn. Dat lukt bij dit soort ongevallen nooit want de vrachtauto was bezig met zijn manoeuvre.
Een tijd geleden was er een BMW die met enorme snelheid een kruising passeerde en geen voorrang gaf aan een Tesla waarna de discussie in de media zich volledig tegen de Tesla richtte want die had eerder moeten kunnen stoppen.

Had het in dit geval in plaats van een Tesla een andere auto zijn geweest met een onoplettende bestuurder dan hadden we er nooit van geweten. Statistisch gezien zijn er op die dag in US nog een 100tal bestuurders omgekomen bij een verkeersongeval. Die halen de media niet.
Hans,
Ik ontken zeker niet de schuld van de truck driver, maar probeer aan te geven dat zo'n truck bij een haakse bocht toch sterk zal moeten afremmen en dus door Joshua gezien zou moeten zijn bij het opdraaien van de 'kruising'
 
Ik heb op internet gezocht naar die hekwerken bij vrachtwagens, maar kon niets vinden over de sterkte van die dingen. Wel vandaag naast een vrachtwagen gestaan en dat zag er niet erg stevig uit, leek op een aluminium constructie als bij een gammel keukentrapje, maar ok daar is onze Tesla ook van gemaakt :confused:
Die hekwerken zijn toch verplicht gesteld om te voorkomen dat fietsers in de dode hoek onder de truck geraken. Dat verklaart in elk geval wel de geringe sterkte. En de geringe noodzaak om deze in de VS waar je amper fietsen in het wild tegenkomt te monteren. Het is geen side-impact protection voorziening.
 
Over de doden niets dan goeds (zal Tesla ook wel gedacht hebben toen ze hun communiqué schreven).

Weg waarop kruispunten zijn, zonder verkeerslichten. Vrachtwagen die links afslaat. Zal hoogstens 10 à 15 km/u gereden hebben bij dat maneouver. Laten we zeggen zo'n 4 meter/seconde. Tesla is onder de (per hypothese reeds dwarsgaande) oplegger gereden. Moet zeker zo'n vijf à zes seconden geduurd hebben voor die oplegger zo dwars op de rijbaan stond.

Ongeluk is gebeurd terwijl AP nog actief was, als ik het goed begrijp. Eenieder die een vrachtwagen dwars op de weg ziet zou de reflex hebben vol op de rem te gaan en proberen uit te wijken, en dus daarmee ook AP uit te schakelen (kan niet anders, je zou zelfmoordneigingen moet hebben om een volle vijf à zes seconden te weerstaan aan de drang zelf te remmen en uit te wijken). Dus bestuurder had écht zelfs geen half oog op de weg.

Verblind door de zon? Geen onderscheid tussen lucht en oplegger? Zou grappig zijn indien het niet tragisch was - als je geen zichtbaarheid hebt moet je rijden zoals in dichte mist, en alvast niet aan potentieel dodelijke snelheden.

Wil verder niet cynisch zijn, maar dit is uiteindelijk wel goede reclame voor Tesla denk ik:
- iedereen weet nu dat de Tesla AP echt autonoom rijdt, want het was zowat voorpaginanieuws overal;
- men debateert nu over het feit dat het eerste dodelijke ongeval met AP na 209 miljoen 'AP-km' plaatsvond terwijl gemiddeld één dodelijk ongeval per 100 miljoen km plaatsvindt.

Dat laatste (onder ons gezegd) is natuurlijk "dikke zever" (afgezien zelfs van de vraag of je statistieken kan bouwen op één enkel geval). Het gemiddelde dodental per 100 miljoen km houdt rekening met bijvoorbeeld de route Nairobi-Mombasa, of joy-riders die in de velden rond Ieper even de rally willen nadoen op een vrijdagnacht na een paar glaasjes. Het gemiddelde dodental van Tesla-rijders op AP houdt per definitie alleen rekening met wegen waarop Tesla-rijders die AP opzetten (dwz doorgaans autosnelwegen, waarop het gemiddelde dodental veel minder zal zijn dan 1 per 200 miljoen km).

Verder heb ik ook moeten glimlachen bij de "duiding" op VRT Radio 1 gisteren; er kwam rond de middag een 'expert' aandraven die zei dat Tesla alleen werkte met stereo-camera's, die verblind kunnen zijn door de zon, en dat er precies daarom andere merken zijn zoals Volvo, BMW en Mercedes die werken met een radar... Als journalist je feiten checken, da's blijkbaar iets van de vorige eeuw.