Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Dit was gewoon kijken wat wel/niet werkt, iets wat we ongetwijfeld allemaal wel gedaan hebben. Vandaar ook de link naar dat artikel op teslarati. Zoals al eerder door diverse mensen in het draadje benoemd, het *helpt* bij het rijden en moet niet als vervanging gezien worden. Ik noemde de rijbaanscheiding slechts als voorbeeld waarop er op een object wordt afgereden en er ook niet (zeker niet bijtijds) geremd wordt.

Dat vertrouwen is niet verstandig, ook niet met oudere systemen, als voorbeeld: Een collega van ons reed destijds in een lane-correcting en ACC auto van de VAG groep (testauto) en lag tijdens een confcall in z'n dashboardkastje te graven. Omdat hij er vanuit ging dat de systemen op tijd ingrepen en anders dat ik als ervoor rijdend voertuig wel even via de telefoon zou roepen als er wat was :eek:

Het bewust opzoeken is niet verstandig en of je nu video kijkt en er een trailer oversteekt of dat je met je GoPro op de achterbank kruipt. Het blijft noodlottig dat het gebeurt is maar als de getuigenverhalen kloppen en er niet goed (genoeg) is opgelet dan was het een soort russisch roulette.


Helemaal eens, heldere communicatie over wat wel en niet kan/verstandig is aangevuld met herkenningssystemen is een pré. Geen idee waarom Tesla dat niet gedaan heeft of heeft willen doen. Het slaapherkenningssysteem van VAG is ronduit irritant, als je moe was deed het niets en als je vrolijk aan het rijden was kwam de suggestie voor pauze en koffie. Iets tussen irritatie en helemaal niets zou prachtig zijn, maar wat? Meer piepjes? Meer meldingen?

Ik neem aan dat je mijn vorige post nog niet had gelezen. We hebben het over dit ene geval en juist hier kun je ervan uit gaan dat de bestuurder, als geen ander, wist hoe Auto pilot werkt. Voor de rest moeten we er verstandig mee omgaan en dan is het de mooiste feature die ooit op een auto is meegeleverd. Ik ga er van uit dat nu dit ongeval bij iedereen bekend is iedereen die een nieuwe Tesla afhaalt wel weet dat Auto pilot geen toverstokje is (al zou je soms denken van wel).
 
"Baressi, an independent owner-operator, said he saw the Tesla approaching in the left, eastbound lane. Then it crossed to the right lane and struck his trailer. "I don’t know why he went over to the slow lane when he had to have seen me,” he said." (Reuters).

Dus blijkbaar dacht de truck-driver, meneer Baressi, dat hij gewoon kon oversteken?
 
"Baressi, an independent owner-operator, said he saw the Tesla approaching in the left, eastbound lane. Then it crossed to the right lane and struck his trailer. "I don’t know why he went over to the slow lane when he had to have seen me,” he said." (Reuters).

Dus blijkbaar dacht de truck-driver, meneer Baressi, dat hij gewoon kon oversteken?

mss dat autopilot toch een uitwijk manoevre probeerde ?
 
In de blog post van Tesla staat dat AP de vrachtwagen niet gezien heeft. Als de vrachtwagenchauffeur de waarheid spreekt/het juist gezien heeft, dan zou dit betekenen dat de Tesla rijder het stuur bediende.
Ik denk dat alles wat we hier verzinnen speculatie blijft tot/als de resultaten van het onderzoek naar buiten komen.
 
mss dat autopilot toch een uitwijk manoevre probeerde ?
Inderdaad mogelijk:
"Oh, ik zie wat verderop... Snel van baan wisselen... Ik zie het nog steeds... Verder naar ... Oeps, geen banen meer, buitenwijk bereikt... Alarm, alarm, alar...%]%<]|>^|{^]>]$~^" - Tesla AP

Misschien zag de Tesla bestuurder de vrachtwagen ook en dacht ie "Hij gaat toch niet oversteken hè, ik heb hier voorrang, hij moet me gezien hebben toch? Oh nee, hij zet toch door, even een baan opschuiven, neeeeee, niet genoeg ruimte, aaaaah..........."

We zagen laatst een dashcam video van Hendrik die een weg overstak en daar vol geramd werd door een Volvo. Die had natuurlijk geen autopilot maar reed hem toch aan. Zij hadden elkaar niet gezien, en het kwam dus op een aanrijding aan. Een soortgelijk ongeval, alleen met een grotere overstekende obstructie en een hogere rijsnelheid, heeft in Miami plaatsgevonden.

Met andere woorden: ook zonder autopilot kan zoiets gebeuren.
 
Maar hoe zou de autopilot eigenlijk moeten reageren als de wagen met een snelheid van 120 km/uur op een vierbaansweg rijdt en plotseling draait er een truck de weg op? Noodstop? Uitwijken? of?

Vanaf welk moment zou de autopilot normaal gezien de truck c.q. het gevaar zien?
Voor de Tesla is de vrachtwagen op dat moment een stilstaand object, aangezien de vrachtwagen zich haaks op de rij (en radar) richting bewoog, en we weten ondertussen dat de radar in de model S niet erg goed om kan gaan met stilstaande objecten.
 

Screenshotje van een bijna frontaal ongeval. Ik dacht meteen: "zou de AP hebben ingegrepen?" Ik denk het niet... Met andere woorden: blijf altijd scherp en opletten ook als de AP aan staat.....

Filmpje is privé maar ben het met je eens dat je, zeker als er tegemoetkomend verkeer is, moet opletten, ook als AP aan staat. Op zo'n weg zet ik hem op AP, want dan stuurt hij mooier dan ikzelf, en laat ik de teugels wat los maar als er een tegenligger nadert pak ik standaard het stuur stevig vast. Nog nooit iets gebeurd maar dat blijf ik doen.
 
Maakt het tweede ongeval helderder.

Schermafbeelding 2016-07-06 om 20.01.44.png
 
Maakt het tweede ongeval helderder.

View attachment 184197
Dat lees ik toch net even anders.
Tesla woordvoerder said:
“We have no data to suggest that Autopilot was engaged at the time of the incident. Anytime there is a significant accident, Tesla receives a crash detection alert. As is our practice with all collisions, we immediately reached out to the customer to make sure he was safe. Until the customer responds, we are unable to further investigate.
(Opmaak door mij toegevoegd.)
Volgens Tesla kregen zij blijkbaar een alert dat de auto betrokken was in een ongeval, waarop zij (zoals altijd) de klant benaderden om te kijken of die wel in orde was. En totdat die klant reageert, onderzoekt Tesla verder niks.
Dus inderdaad, Tesla beschikt niet over gegevens die aangeven dat de auto op AutoPilot reed. Maar die kunnen er dus wel degelijk zijn...
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Dat lees ik toch net even anders.

(Opmaak door mij toegevoegd.)
Volgens Tesla kregen zij blijkbaar een alert dat de auto betrokken was in een ongeval, waarop zij (zoals altijd) de klant benaderden om te kijken of die wel in orde was. En totdat die klant reageert, onderzoekt Tesla verder niks.
Dus inderdaad, Tesla beschikt niet over gegevens die aangeven dat de auto op AutoPilot reed. Maar die kunnen er dus wel degelijk zijn...

Het ligt inderdaad iets genuanceerder:

“We received an automated alert from this vehicle on July 1 indicating airbag deployment, but logs containing detailed information on the state of the vehicle controls at the time of the collision were never received. This is consistent with damage of the severity reported in the press, which can cause the antenna to fail. As we do with all crash events, we immediately reached out to the customer to confirm they were ok and offer support but were unable to reach him. We have since attempted to contact the customer three times by phone without success. Based on the information we have now, we have no reason to believe that Autopilot had anything to do with this accident.”

NHTSA now probing Tesla Model X rollover accident in PA for possible Autopilot involvement, Tesla updates its statement