Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.

Het zoveelste verhaal, bol van de nonsens en niemand kan na 15 minuten AP gebruik iets zinnigs zeggen. De achtergrond is verder duidelijk, heeft meer te maken met een poging de koers te manipuleren en wellicht wat frustraties dat ook Wall Street geen enkele grip er op heeft.

En ineens komt trouwens elke fabrikant met "vergevorderde" plannen om iets op de weg te zetten dat lijkt op onze AP. Nissan, Audi, Volkswagen en Mercedes zijn al voorbij gekomen.
Grappig is daarbij dat in de advertentie van Mercedes voor een systeem dat beduidend minder veilig is dan de AP van Tesla (o.a. door het ontbreken van het zelflerend systeem) gewoon gesproken wordt van autonomous driving.
Kennelijk voelen zij ook de hete adem in de nek want los van alle gekrakeel weten steeds meer mensen van Tesla en Autopilot.
 
Last edited:
get
 
Wat ik eerder al tegenkwam als opmerking over die systemen, is dat ze dermate slecht zijn dat geen mens het in zijn hoofd haalt om zijn aandacht te laten verslappen. Tesla's AP is daarentegen zoveel beter dat mensen onterecht het idee krijgen dat ze de aandacht kunnen laten verslappen. In het eerste geval is naamgeving dus eigenlijk niet zo belangrijk, want men merkt direct dat het niet autonoom is, maar bij Tesla krijg je vanzelf een andere indruk waardoor de naamgeving weer wel relevant wordt.
 
Ik vind de argumenten van die Matthew DeBord nogal zwak. Hij roept maar dat je je juist meer moet concentreren dan normaal als je de auto in AP zet. Terwijl wij allemaal weten dat het juist zo is dat je je niet meer hoeft te concentreren op het simpele volgen van de lijntjes en daarom veel meer tijd hebt om van de omgeving te genieten, uh, ik bedoel te anticiperen op het verkeer om je heen.
In mijn oude SUV was ik na 5 uur rijden meestal wel echt moe. Met de MS stap ik na een ritje van 8 uur fluitend uit mijn auto.
 
Waar het mij om gaat is dat hij een 'gezonder' geluid geeft dan de meesten. Hij geeft aan dat de mogelijkheden van AP door veel gebruikers overschat worden.

"It was very advanced cruise control."
"My opinion of Autopilot is entirely my own and not based on exhaustive or remotely scientific testing. But I now think that the accidents that have occurred when the technology was activated were the result of drivers not making a rational evaluation of Autopilot's capabilities."
Hij zegt ook niet direct dat het meer moeite kost om met AP te rijden, maar hij zegt dat je je aandacht er erg goed bij moet houden (waar ik het heel erg mee eens ben):

"Beyond that, Autopilot requires monitoring. You must pay attention to what the system is doing to determine if its sensible to leave it on. It actually demands more, not less, driver attention."​

Maar goed, we hoeven wat mij betreft niet op de details van dit ene specifieke artikel in te gaan. Dan zijn we nog wel even bezig.
Het feit dat de AP classificeert als "very advanced cruise control" maakt zijn analyse van het geheel voor mij al een stuk realistischer dan de meeste artikelen die ik tot nu toe heb gelezen waarbij de focus maar blijft hangen op dat hele autonomous driving.
 
Nu ja liegen deed ie niet, hij was immers jammer genoeg al overleden...

Kan overigens ook dat ie vol op de rem ging (en dus AP uitschakelde) toen ie die vrachtwagen zag indraaien (zou eenieders natuurlijke reflex zijn denk ik).
 
Zou Elon (/zijn twitter team) nou echt zo naief zijn, dat hij denkt dat @Phil_BE bang is dat de NHTSA of NTSB met de logs zouden sjoemelen? Volgens mij is het wel duidelijk dat P. juist sjoemelen door Tesla wil uitsluiten.
Voor zwarte dozen van vliegtuigen is er al een dergelijk -publiek- protocol, zoals P. voorstelt. Eerlijk gezegd zou dat ook in het voordeel van Tesla werken, want neemt bij voorbaat bepaalde kritiek weg.
 
Zou Elon (/zijn twitter team) nou echt zo naief zijn, dat hij denkt dat @Phil_BE bang is dat de NHTSA of NTSB met de logs zouden sjoemelen? Volgens mij is het wel duidelijk dat P. juist sjoemelen door Tesla wil uitsluiten.
Voor zwarte dozen van vliegtuigen is er al een dergelijk -publiek- protocol, zoals P. voorstelt. Eerlijk gezegd zou dat ook in het voordeel van Tesla werken, want neemt bij voorbaat bepaalde kritiek weg.

idd dat was mijn punt, ik zal hem hier nog even over mailen. 140 karakters is soms wat beperkt.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Daniel 74 and Ivo-G
Acties van dit soort brokkenpiloten zorgen er voor dat de AP nu meteen de gehele rit kapt als je even boven de 150kmh gaat :mad:. Moet je eerst ff stoppen en weer verder rijden om AP te kunnen gebruiken.
Dan trap je 'm terwijl je 'm op AP hebt zeker eroverheen? Afgelopen weekend nog tripje .de gedaan en nergens last van gehad. Heerlijk genieten met 150 op AP en af en toe zelf amperes loslaten :)