Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
@cousin_IT Dat wordt daar door mogelijk gemaakt ja, maar dan heb je nog een andere patch nodig die nog niet gemerged is:
Ah dank, interessant om de geschiedenis even te lezen. Herken de discussie nog over het gebruik van watt die we hier op dit forum gevoerd hebben. Ik hoop dat-ie snel z'n weg vindt naar de productieversie. Persoonlijk zou ik nog de mogelijkheid willen hebben om het afschakelen minder agressief te laten verlopen, op basis van de afschakelkarakteristiek van de "zekeringen" is dat namelijk niet nodig.
 
Na nu een dikke maand de TWC manager in gebruik te hebben dit toch maar weer opgepakt.
Ik merk dat we de lader niet direct "smart" gebruiken. We rijden de auto tot 20-30% hangen dan de stekker eraan en laden hem dan gewoon tot 100% met 16A.

Zeker nu met de lagere zonneopbrengst kom ik in de TWC manager eigenlijk nooit boven de 6A uit, dus tracken van smart energy levert eigenlijk niks op in onze situatie. Dat is wel erg jammer, ik had verwacht dat de 18 panelen die wij hebben toch voldoende hadden moeten zijn om de auto groen te kunnen laden zonder te hoeven salderen.

Daarnaast werkt het stoppen van het laden eigenlijk niet via de tesla API, op een of andere manier wil hij de tesla auth niet onthouden. En als ik de API key op probeer te slaan crashed de front end:

Code:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.9/socketserver.py", line 650, in process_request_thread
    self.finish_request(request, client_address)
  File "/usr/lib/python3.9/socketserver.py", line 360, in finish_request
    self.RequestHandlerClass(request, client_address, self)
  File "/usr/src/TWCManager/lib/TWCManager/Control/HTTPControl.py", line 158, in __init__
    BaseHTTPRequestHandler.__init__(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/lib/python3.9/socketserver.py", line 720, in __init__
  File "/usr/lib/python3.9/http/server.py", line 427, in handle
    self.handle()
    self.handle_one_request()
  File "/usr/lib/python3.9/http/server.py", line 415, in handle_one_request

    method()
  File "/usr/src/TWCManager/lib/TWCManager/Control/HTTPControl.py", line 985, in do_POST
    res = master.getModuleByName("TeslaAPI").saveApiToken(url)
  File "/usr/src/TWCManager/lib/TWCManager/Vehicle/TeslaAPI.py", line 1058, in saveApiToken
    params = json.loads(req.text)
  File "/usr/lib/python3.9/json/__init__.py", line 346, in loads
  File "/usr/lib/python3.9/json/decoder.py", line 337, in decode
    return _default_decoder.decode(s)
    obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
  File "/usr/lib/python3.9/json/decoder.py", line 355, in raw_decode
    raise JSONDecodeError("Expecting value", s, err.value) from None
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)

De manual override in settings is helaas slechts een tijdelijke oplossing.

De laatste winst die ik nog denk te kunnen behalen is het invoegen van de load balancing code van RichieB, Maar hoe ik dat voor elkaar ga boxen? Misschien dat RichieB daar wat licht op kan schijnen?
 
Misschien dat RichieB daar wat licht op kan schijnen?
wel even goed taggen dan, @RichieB
trouwens ik raak ook na een paar polls de Tesla API key kwijt, maar dan in domoticz, dus benieuwd hoe je dat permanent oplost
"50ShadesOfRed: Worker inactive due to inability to authenticate! Please check credentials!
2023-10-18 14:08:00.404 Error: 50ShadesOfRed: Worker inactive due to inability to authenticate! Please check credentials!
2023-10-18 15:08:01.780 Error: 50ShadesOfRed: Access token no longer valid. Clearing token.
2023-10-18 15:08:01.780 Error: 50ShadesOfRed: Failed to get car from account.
2023-10-18 16:08:02.206 Error: 50ShadesOfRed: Worker inactive due to inability to authenticate! Please check credentials!"
 
Zeker nu met de lagere zonneopbrengst kom ik in de TWC manager eigenlijk nooit boven de 6A uit, dus tracken van smart energy levert eigenlijk niks op in onze situatie. Dat is wel erg jammer, ik had verwacht dat de 18 panelen die wij hebben toch voldoende hadden moeten zijn om de auto groen te kunnen laden zonder te hoeven salderen.
Dat kan je TWCManager niet verwijten. Een Tesla heeft nu eenmaal minimaal 6A nodig om te kunnen laden.
Daarnaast werkt het stoppen van het laden eigenlijk niet via de tesla API, op een of andere manier wil hij de tesla auth niet onthouden. En als ik de API key op probeer te slaan crashed de front end:
Probeer een het API en refresh tokens op te slaan via de Settings pagina. Zo heb ik het volgens mij ook gedaan. Daarna heb ik het nooit meer aan hoeven te passen. Om de tokens te vinden gebruik ik de TeslaFi Tokens app op m'n telefoon.
De manual override in settings is helaas slechts een tijdelijke oplossing.
Als je zonnepanelen minder dan 6A produceren kan je ook instellen dat je overdag altijd met 6A wilt laden. Dat kan je instellen in de Schedule tab. Dan gebruik je alle zonnestroom die er is, maar ook een beetje uit het net om aan te vullen tot 6A.
De laatste winst die ik nog denk te kunnen behalen is het invoegen van de load balancing code van RichieB, Maar hoe ik dat voor elkaar ga boxen? Misschien dat RichieB daar wat licht op kan schijnen?
Dat is geen "winst" maar een beveiliging om je hoofdstop er niet te laten uitslaan. Als je met 6A gaat laden heb je die code helemaal niet nodig.
 
Vraagje van een domotica leek (wel al 35 jaar IT ervaring).
Ik stuur mijn garagesloten aan via een wifi relais van Tuya (eerste vergisding?). Ik heb gekozen voor sloten die actief zijn bij stroom en open zonder stroom (tweede vergissing?).
Met de apps die compatibel zijn met de relais, lukt het niet om ze te laten sluiten als we weg zijn én tussen 23:00 en 5:30. Apps die ik probeerde zijn Google home en Tuya zelf.
Probleem is dat de trigger voor sluiten bij afwezigheid enkel geactiveerd wordt bij de overgang van thuis naar ‘weg’. Niet bij het weg ‘zijn’. Dus als we om 5:30 niet thuis zijn gaan de sloten gewoon open en zouden ze moeten gesloten blijven.
Enige oplossing die ik zie is om er een tweede relais over te zetten en zo een ‘of’ poort te creëren door ze elk een eigen rule te geven. Vanaf dat er 1 van mijn 2 checks actief is, krijgen de sloten dan stroom en sluiten ze. Of bij afwezig zijn, of tussen 23:00 en 5:30.
Met de app Smarthings zou het lukken om een virtuele schakelaar aan te maken en zo een virtuele of-poort te maken, maar mijn relais blijken niet compatibel met Smarthings.
Eigenlijk ben ik ontgoocheld door de beperkte mogelijkheden van de apps.
Enige suggestie?
 
@Phil V Als ik jou was zou ik die Tuya sloten opnieuw flashen met Tasmota firmware en dan mijn mijn eigen logica schrijven voor het openen en sluiten. Bijv. in Home Assistant, Node Red of (mijn persoonlijke voorkeur) een python script.

Met Tasmota verlies je ondersteuning door de oorspronkelijke app, maar je krijgt er enorm veel mogelijkheden voor terug.
 
@Phil V Als ik jou was zou ik die Tuya sloten opnieuw flashen met Tasmota firmware en dan mijn mijn eigen logica schrijven voor het openen en sluiten. Bijv. in Home Assistant, Node Red of (mijn persoonlijke voorkeur) een python script.

Met Tasmota verlies je ondersteuning door de oorspronkelijke app, maar je krijgt er enorm veel mogelijkheden voor terug.
Agreed. Met de prijzen die men voor die hardware vraagt is goeie softwaresupport eigenlijk niet haalbaar. Node-Red is zeer flexibel en kan alles wat je wil, leercurve valt mee.
 
…. Ik heb gekozen voor sloten die actief zijn bij stroom en open zonder stroom (tweede vergissing?)….
Dat is geen vergissing, dat is de enige juiste in het kader van veiligheid…..
Zelfs in zwaar beveiligde gebouwen komt men er steeds vaker op terug om gebruik te maken van sloten die op slot zitten als de spanning wegvalt. (Vaak op last van de brandweer).
Gewoon een voeding met accu plaatsen en het probleem is ineens verdwenen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
De API changes in firmware 2023.38.* zijn een opmaat naar het uitfaseren van de Tesla Owner API. Deze wordt vervangen door de Tesla Fleet API (auto's < 2021) en de Tesla Vehicle Command API (auto's > = 2021). Beiden hebben 2-zijdige authenticate en vereisen dat elke app een certificaat registreert bij Tesla en een lijst van VIN's die de app gebruiken. Je kan dus straks niet meer willekeurige apps commando's laten sturen of data laten ontvangen van je Tesla.

Voor de thuisgebruiker die werkt met open source apps betekent dit waarschijnlijk dat je zelf een certificaat moet registreren bij Tesla als je polling/automatisering wilt blijven doen.

2023-10-09: Rest API vehicle commands endpoint - deprecation warning
 
Weet iemand of het nog mogelijk is om de developer api te gebruiken zonder dat je een kamer van koophandel registratie hebt?

Zodra ik de developer api access aanvraag kom ik namelijk niet verder dan dit, ook zie ik allemaal waarschuwingen dat je wel een geldig domein enzo nodig hebt. Ik ben bang dat de hobbyist aan de kant aan het schuiven zijn en enkel "profesionele" ontwikkelaars toegang willen geven.
 
Weet iemand of het nog mogelijk is om de developer api te gebruiken zonder dat je een kamer van koophandel registratie hebt?

Zodra ik de developer api access aanvraag kom ik namelijk niet verder dan dit, ook zie ik allemaal waarschuwingen dat je wel een geldig domein enzo nodig hebt. Ik ben bang dat de hobbyist aan de kant aan het schuiven zijn en enkel "profesionele" ontwikkelaars toegang willen geven.
KvK kost je paar tientjes per jaar, je krijgt dan brief belastingdienst en dan geef je aan dat je toch niet gaat ondernemen (anders krijg je BTW nummer en moet je aangiftes indienen). Denk dat je je daarna weer kunt uitschrijven (je hebt dan al toegang tot de API). Je moet wel langs bij de KvK. Als ze hobbyisten willen uitsluiten dan hadden ze beter het BTW nummer verplicht kunnen stellen.

Domein is 10,-/jaar.

Wel met je eens dat ze de API open moeten houden voor iedereen. Dat doen de meeste bedrijven, en dan evt. verschillende levels (gratis en betaald).