Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb meerdere draadjes gelezen en wat zoekopdrachten gedaan, maar ik kon mijn onderwerp niet vinden.
Ik gebruik al jaren zonder problemen een Tesla WallConnector. Deze is aangesloten op een separate 3 fasen groep met aparte tussenmeter. De afstand tussen de meterkast en de laadpaal is 25 meter en ik heb daar geen Ethernet of zoiets liggen. Op het dak liggen zonnepanelen met 8 kW piekvermogen. De auto (Model 3) staat vaak dagen op het erf en ik wil graag laden als er voldoende zonneenergie is. Niets sophisticated of ingewikkeld maar laten we zeggen als meer dan 5 kW over is, dan laden op 8 Amp.

Ik vond de TWC controller (Rasp PI in de TWC) en TWC manager, maar ik zie niet zo veel voordeel om de laadstroom vanuit de paal te sturen.

Ook zag ik TesSense dat via de API de auto laat starten en stoppen met laden en de laadstroom instelt, maar dat Python programma werkt samen met een Sense energy monitor en ik heb geen behoefte aan dat product dat ook weer een paar honderd Euro kost.

Feitelijk wil ik een rasp PI aan de P1 poort hangen en als er voldoende energie wordt teruggeleverd de auto laten starten met laden.
Nu zijn er voldoende Python programma’s die de P1 poort uitlezen en ik zou het TesSense Python programma kunnen strippen zodat het geen Sense nodig heeft maar de P1 output gebruikt.

Maar is er iemand die dit al gedaan heeft?
 
  • Like
Reactions: Niek
Ik heb nu ook software 2021.36.5 binnen en kan nu dus via de charging_amps API call de laadsnelheid instellen. Omdat ik ook al DSMR-reader had draaien voor het uitlezen van mijn slimme meter heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven. Lijkt prima te werken. Komend weekend ga ik mijn TWC op 24A zetten en kijken hoe de code zich dan houdt op mijn 3x25A aansluiting.

Het mooie van het gebruik van de Tesla charging_amps API call is dat dit werkt voor alle typen laadpalen. Ik heb zelf een TWC maar heb de RS-485 interface nooit aangesloten. Zal nu ook niet meer gebeuren. :cool:
Wat een mooi project heb je daar! Mijn complimenten.

Ik zit naar jouw setup te kijken, zou die graag gaan gebruiken. Mijn Tesla is nog in bestelling, wat een levertijden:(. Kan dus nog niet je hele systeem uitproberen.
Ik heb echter een vraagje: Je kiest voor een Pi oplossing. Dat betekent, als ik het goed begrijp, dat er grote hoeveelheden data worden weggeschreven naar het SD kaartje van dat ding. Uit ervaring weet ik dat dat nooit lang goed gaat.
Daarom heb ik al met een scheef oog gekeken naar een docker oplossing. Mijn NAS staat toch 24/7 aan en kan met de SSD cache heel veel meer data aan.
Er ligt hier al een TWC v3 in de doos klaar.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt:
DSMR reader draait in docker. Net een wlan p1 meter besteld, die zal ik daar vast wel mee aan de praat krijgen
TeslaMate draait ook in docker ( voor de token)

Maar dan... jij knoopt beiden aan elkaar via een "mqtt channel",als ik het goed begrijp, zal me wat puzzelen kosten, maar zou denk ik ook moeten kunnen (geen Tesla weet je nog, dus kan niks uitproberen)

Maar dan komt het: Je schrijft :..."heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven". En dat kan ik dus niet...:oops:

Kun je me op weg helpen?
 
Ik heb echter een vraagje: Je kiest voor een Pi oplossing. Dat betekent, als ik het goed begrijp, dat er grote hoeveelheden data worden weggeschreven naar het SD kaartje van dat ding. Uit ervaring weet ik dat dat nooit lang goed gaat.
Been there, done that. Mijn RPi boot via alleen vanaf de SD kaart. Het filesysteem staat via nfsroot op mijn NAS. Daardoor gaan er geen schrijfacties naar de SD kaart.

Wat ik tot nu toe heb ontdekt:
DSMR reader draait in docker. Net een wlan p1 meter besteld, die zal ik daar vast wel mee aan de praat krijgen
Weet je zeker dat die wlan p1 meter samenwerkt met DSMR-Reader? Of in ieder geval de data via MQTT kan versturen? Ik ben bang dat je daar toch zelf nog een script voor moet schrijven.
Maar dan komt het: Je schrijft :..."heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven". En dat kan ik dus niet...:oops:

Kun je me op weg helpen?
Het is gewoon een Python script. Dat kan overal draaien. De input is de MQTT data van DSMR-Reader en de Tesla API (HTTPS naar internet). Zie Admin: MQTT — DSMR-reader v4 documentatie voor hoe je MQTT aanzet in DSMR-Reader.
De output (Tesla charging_amps API call) gaan via HTTPS naar het internet. Download mijn code en zet je instellingen in de config.py daarna start je de tesla-mqtt-loadbalancer.py
 
Been there, done that. Mijn RPi boot via alleen vanaf de SD kaart. Het filesysteem staat via nfsroot op mijn NAS. Daardoor gaan er geen schrijfacties naar de SD kaart.


Weet je zeker dat die wlan p1 meter samenwerkt met DSMR-Reader? Of in ieder geval de data via MQTT kan versturen? Ik ben bang dat je daar toch zelf nog een script voor moet schrijven.

Het is gewoon een Python script. Dat kan overal draaien. De input is de MQTT data van DSMR-Reader en de Tesla API (HTTPS naar internet). Zie Admin: MQTT — DSMR-reader v4 documentatie voor hoe je MQTT aanzet in DSMR-Reader.
De output (Tesla charging_amps API call) gaan via HTTPS naar het internet. Download mijn code en zet je instellingen in de config.py daarna start je de tesla-mqtt-loadbalancer.py
livesaver! dank.
Mijn avonden zijn voorlopig gevuld!
 
Weet je zeker dat die wlan p1 meter samenwerkt met DSMR-Reader? Of in ieder geval de data via MQTT kan versturen? Ik ben bang dat je daar toch zelf nog een script voor moet schrijven.
Ik weet nog helemaal niks zeker. Allemaal terra incognito, maar ik heb de api van de p1 meter aan de gang.

Kan er tot nu toe ook al "telegram"s aan uitlezen, zoals deze

/ISK5\2M550T-1011

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(220323194123W)
0-0:96.1.1(***)
1-0:1.8.1(010803.218*kWh)
1-0:1.8.2(009135.236*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.625*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00006)
0-0:96.7.9(00003)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(180411185637S)(0000000497*s)
1-0:32.32.0(00002)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00002)
1-0:32.36.0(00001)
1-0:52.36.0(00001)
1-0:72.36.0(00001)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(236.3*V)
1-0:52.7.0(232.8*V)
1-0:72.7.0(234.6*V)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.252*kW)
1-0:41.7.0(00.090*kW)
1-0:61.7.0(00.289*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(***)
0-1:24.2.1(220323194012W)(04041.356*m3)
!04BF


Morgen eens prutsen met DSMR-reader. Las daarnet dat er een netwerklogger in zou moeten zitten.....
 
Last edited by a moderator:
Ik gebruik een RPi met Home Assistant. De P1 is aan de RPi aangesloten en Home Assistant heeft een integratie om de DSMR uit te lezen. Idem de zonnepanelen, die ik ook rechtstreeks en bijna real-time via Home Assistant uitlees. Dan kan ik zien wanneer er een zonne-overschot is en hoe groot dat is. Dan is het nog maar een kleine moeite om met node-red (ook een add-on in Home Assistant) een en ander aan elkaar te knopen. Ik heb een node-red flow gemaakt die laadstroom en maximale charge vd Tesla instelt, en het laden kan starten en stoppen. Dit zijn commando's die aan de auto worden gestuurd, dus niet aan de laadpaal. Die is gewoon dom: altijd aan.

Een ding moet je wel rekening mee houden: er zit altijd wel een vertraging in van ca. 30s of langer. Je kunt dit niet gebruiken om load-balancing of smart charging mee uit te voeren (vermindering laadstroom als elders in huis veel stroom nodig is). Daarvoor is het te traag (dan moet je binnen een of twee seconden kunnen reageren).

Het was een leuk projectje, maar in de praktijk laadt de auto gewoon 's-nachts, omdat mijn 12 zonnepanelen maar beperkt power leveren (op een goede dag in de zomer max ca. 10A op één fase, een paar uurtjes midden op de dag); meestens is het op de piek van halfbewolkte dagen ergens rond de 5-6A en langs de dagranden uiteraard minder. Dan loont het beter om op dat moment gewoon de wasmachine aan te zetten ipv de auto te laden (die overdag meestal ook nog eens op pad is).
 
  • Like
Reactions: Ger356 and job-lek
Ik gebruik een RPi met Home Assistant. De P1 is aan de RPi aangesloten en Home Assistant heeft een integratie om de DSMR uit te lezen. Idem de zonnepanelen, die ik ook rechtstreeks en bijna real-time via Home Assistant uitlees. Dan kan ik zien wanneer er een zonne-overschot is en hoe groot dat is. Dan is het nog maar een kleine moeite om met node-red (ook een add-on in Home Assistant) een en ander aan elkaar te knopen. Ik heb een node-red flow gemaakt die laadstroom en maximale charge vd Tesla instelt, en het laden kan starten en stoppen. Dit zijn commando's die aan de auto worden gestuurd, dus niet aan de laadpaal. Die is gewoon dom: altijd aan.

Een ding moet je wel rekening mee houden: er zit altijd wel een vertraging in van ca. 30s of langer. Je kunt dit niet gebruiken om load-balancing of smart charging mee uit te voeren (vermindering laadstroom als elders in huis veel stroom nodig is). Daarvoor is het te traag (dan moet je binnen een of twee seconden kunnen reageren).

Het was een leuk projectje, maar in de praktijk laadt de auto gewoon 's-nachts, omdat mijn 12 zonnepanelen maar beperkt power leveren (op een goede dag in de zomer max ca. 10A op één fase, een paar uurtjes midden op de dag); meestens is het op de piek van halfbewolkte dagen ergens rond de 5-6A en langs de dagranden uiteraard minder. Dan loont het beter om op dat moment gewoon de wasmachine aan te zetten ipv de auto te laden (die overdag meestal ook nog eens op pad is).
Ja, als de Tesla eindelijk wordt geleverd (november.....) dan moet ik maar eens kijken wat er wel of niet lukt.
Tot die tijd zijn beide oplossingen wat mij betreft zeker de moeite waard om eens nader naar te kijken
 
Is het niet makkelijker om een v3 lader te pakken? en dan met homeassistant te werken. Zij hebben recentelijk ondersteuning toegevoegd:

Voor de hobbyist staat 'makkelijker' natuurlijk niet hoog op de prioriteitenlijst!

Ik weet niet zeker, maar volgens mij is de twc-gen3 integratie in homeassistant uitsluitend het uitlezen van de twc. De documentatie is niet duidelijk daarover. Ik heb geen gen3-lader dus kan daar niet zelf achter komen. Anyone?
 
Ik gebruik een RPi met Home Assistant. De P1 is aan de RPi aangesloten en Home Assistant heeft een integratie om de DSMR uit te lezen. Idem de zonnepanelen, die ik ook rechtstreeks en bijna real-time via Home Assistant uitlees. Dan kan ik zien wanneer er een zonne-overschot is en hoe groot dat is. Dan is het nog maar een kleine moeite om met node-red (ook een add-on in Home Assistant) een en ander aan elkaar te knopen. Ik heb een node-red flow gemaakt die laadstroom en maximale charge vd Tesla instelt, en het laden kan starten en stoppen. Dit zijn commando's die aan de auto worden gestuurd, dus niet aan de laadpaal. Die is gewoon dom: altijd aan.

Een ding moet je wel rekening mee houden: er zit altijd wel een vertraging in van ca. 30s of langer. Je kunt dit niet gebruiken om load-balancing of smart charging mee uit te voeren (vermindering laadstroom als elders in huis veel stroom nodig is). Daarvoor is het te traag (dan moet je binnen een of twee seconden kunnen reageren).

Het was een leuk projectje, maar in de praktijk laadt de auto gewoon 's-nachts, omdat mijn 12 zonnepanelen maar beperkt power leveren (op een goede dag in de zomer max ca. 10A op één fase, een paar uurtjes midden op de dag); meestens is het op de piek van halfbewolkte dagen ergens rond de 5-6A en langs de dagranden uiteraard minder. Dan loont het beter om op dat moment gewoon de wasmachine aan te zetten ipv de auto te laden (die overdag meestal ook nog eens op pad is).
Klinkt goed. Gebruik je deze integratie van de Tesla API in Home assistant: GitHub - alandtse/tesla: Tesla custom integration for Home Assistant. This requires a refresh token be generated by third-party apps to login.. ?
 
Voor de hobbyist staat 'makkelijker' natuurlijk niet hoog op de prioriteitenlijst!

Ik weet niet zeker, maar volgens mij is de twc-gen3 integratie in homeassistant uitsluitend het uitlezen van de twc. De documentatie is niet duidelijk daarover. Ik heb geen gen3-lader dus kan daar niet zelf achter komen. Anyone?
Aanvulling: ik lees de gegevens van het laadpunt uit met een Eastron SDM meter die ik in de garage vlak bij het laadpunt heb gemonteerd (ik had geen plek meer in de meterkast). Ik heb deze via modbus/rs-485 aangesloten aan een Wemos D1, die de gegevens draadloos (MQTT) aan home assistant stuurt. Dat werkt stabiel als een huis en kost bij elkaar nog geen €20 (hoef je niet eens in China te bestellen, er zijn genoeg NL-leveranciers die dat spul hebben). Dit bedrag is excl de Eastron natuurlijk... die kost nog een paar tientjes extra.

Dit klinkt ingewikkeld, maar valt reuze mee. Er zijn veel open-source scripts beschikbaar. Ik ben technisch niet dom, maar ook weer geen super-programmer. Een hobbyist met een beetje nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen kan dit.

Let wel op met dat je niet rommelt aan sterkstroomdeel van de setup, tenzij je heel goed weet wat je doet. Ik heb de Eastron SDM door een electricien laten aanleggen, tegelijk met de laadpaal.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Dit is wat ik ook nog steeds op m'n TODO heb, modbus gebruiken om m'n kWh meter uit te lezen. Heb je een resource van het web gebruikt? ZO ja, weet je nog welke?
Ik gebruik Tasmota. Op de site vind je allerlei scripts, waaronder het uitlezen van smart meters: Smart Meter Interface - Tasmota. Dat heb ik een beetje aangepast, maar de essentie heb ik overgenomen van deze site. Het draait al een jaar zonder enige interventie.
Andere systemen zijn ook mogelijk. ESPHome (Eastron SDM Energy Monitor) heeft een goede integratie met Home Assistant en is ook redelijk gemakkelijk op te zetten. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat mijn huidige setup al goed functioneert: 'if it ain't broke, don't fix it')
 
ESPHome (Eastron SDM Energy Monitor) heeft een goede integratie met Home Assistant
Home Assistant is wat ik hier gebruik. Ik doelde meer op het hardware geknutsel :). Hoe heb je die Wemos D1 aangesloten? Bij mij staat allesin m'n meterkast en het liefst zou ik iets in de USB poort van m'n NAS in de meterkast pluggen dat direct op de pinnen van de kWh meter zit. Maar eventueel dat op een apart circuit via wifi vind ik ook prima
 
Is het niet makkelijker om een v3 lader te pakken? en dan met homeassistant te werken. Zij hebben recentelijk ondersteuning toegevoegd:

Zover ik weet kan je van een v3 TWC enkel de gegevens uitlezen, maar niet beïnvloeden. Met een v3 kan je enkel via de Tesla API de auto instellen op een lager laadvermogen, en niet rechtstreeks de TWC instellen.

Enkel de TWC v2 laat toe via een RS485-connectie op afstand ingesteld te worden buiten de Tesla API om. Zo werkt mijn setup.

1648142053123.png


Ik heb 3 fasen 20A op een analoge meter, dus moet elke fasen nameten op wat er effectief verbruikt wordt, om te herkennen wanneer bv de oven aan staat op fase 2 en ik het aantal ampere van de TWC moet laten zakken om voldoende ampere's over te hebben op fase 2 om de zekering niet te laten springen.
 
  • Helpful
Reactions: Mark67
Ik heb bewust de Easee charger gekozen, die kan ik via een API aansturen (geen extra hardware nodig, alleen goede API software: ik gebruik oa Integromat/Make). De Easee heeft dynamic laden via de P1 (dus hoofdzekering is altijd veilig). Dan Enphase (ook een API) en EPEX data via API (heb variable stroom contract, maar kan uiteraard ook met vast tarief.

Dan kan alles geautomatiseerd worden (ook als er accu aanhangt) en kan ik op basis van PV productie en uurprijzen van de electra bepalen hoeveel er geladen moet worden (PV, net of accu). Kan het dan ook koppelen aan een app (om bv. met een druk maximaal te gaan laden) of home assitant (die hebben ook API's). Moet het wel nog even bouwen (maar zijn API's en dat is eenvoudig en processen bouw je zo in Make). Hoeft niet echt realtime te zijn (om de 5-15 minuten bijsturen is prima). Geen extra hardware nodig en alles is cloud based.

Keuze voor niet Tesla was makkelijk: Tesla heeft geen open API's en de auto API is er wel maar niet officieel (is me wel gelukt), maar ramp om te bouwen en als ze iets wijzigen kun je weer gaan aanpassen. Tesla lader heeft ook geen API. Vandaar een lader die ik kan aansturen (kan dan zelf het laadvermogen bepalen en tijdstip).

Wel leuk draadje........kijken of er nog leuke dingen voorbij komen.
 
Last edited:
Zover ik weet kan je van een v3 TWC enkel de gegevens uitlezen, maar niet beïnvloeden. Met een v3 kan je enkel via de Tesla API de auto instellen op een lager laadvermogen, en niet rechtstreeks de TWC instellen.

Enkel de TWC v2 laat toe via een RS485-connectie op afstand ingesteld te worden buiten de Tesla API om. Zo werkt mijn setup.

View attachment 785245

Ik heb 3 fasen 20A op een analoge meter, dus moet elke fasen nameten op wat er effectief verbruikt wordt, om te herkennen wanneer bv de oven aan staat op fase 2 en ik het aantal ampere van de TWC moet laten zakken om voldoende ampere's over te hebben op fase 2 om de zekering niet te laten springen.
Dit is wel een mooie setup, die wil ik nog een keertje toevoegen. De RPICT4v3 zou je ook op een Pi Zero W kunnen zetten, die is wat zuiniger dan de grote broer. Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk: kun je met TWCManager rechtstreeks de TWC max amps aansturen, of loopt dat via de Tesla API? Relevant ivm voorkomen springen zekeringen.

(leuk draadje dit)
 
Zover ik weet kan je van een v3 TWC enkel de gegevens uitlezen, maar niet beïnvloeden. Met een v3 kan je enkel via de Tesla API de auto instellen op een lager laadvermogen, en niet rechtstreeks de TWC instellen.

Enkel de TWC v2 laat toe via een RS485-connectie op afstand ingesteld te worden buiten de Tesla API om. Zo werkt mijn setup.

View attachment 785245

Ik heb 3 fasen 20A op een analoge meter, dus moet elke fasen nameten op wat er effectief verbruikt wordt, om te herkennen wanneer bv de oven aan staat op fase 2 en ik het aantal ampere van de TWC moet laten zakken om voldoende ampere's over te hebben op fase 2 om de zekering niet te laten springen.
Je hebt dus dynamisch laden toegevoegd aan de Tesla lader, handig .......
 
Een ding moet je wel rekening mee houden: er zit altijd wel een vertraging in van ca. 30s of langer. Je kunt dit niet gebruiken om load-balancing of smart charging mee uit te voeren (vermindering laadstroom als elders in huis veel stroom nodig is). Daarvoor is het te traag (dan moet je binnen een of twee seconden kunnen reageren).
Dat is bij min geen enkel probleem. Ik heb C25 (c-curve 25A) hoofd zekeringen en die kunnen makkelijke enkele minuten 40A hebben voordat ze uit gaan. 30 seconden vertraging levert absoluut geen problemen op daarmee.
 
  • Like
Reactions: Mark67
Dit is wel een mooie setup, die wil ik nog een keertje toevoegen. De RPICT4v3 zou je ook op een Pi Zero W kunnen zetten, die is wat zuiniger dan de grote broer. Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk: kun je met TWCManager rechtstreeks de TWC max amps aansturen, of loopt dat via de Tesla API? Relevant ivm voorkomen springen zekeringen.

(leuk draadje dit)
Met TWCManager stuur je rechtstreeks de max amps aan op je TWC. De TWC's zijn gebouwd om met max. 4 aan mekaar load balancing te doen, waarvan 1 master en 3 slaves, en je kan met zo een Raspberry Pi via RS485 een master emuleren en dan maximum 3 slaves in serie aansturen.


En inderdaad, ik had mijn Raspberry Pi ook kunnen wisselen op een Raspberry Pi Zero en inbouwen in de eerste TWC, maar ik had al een RPi in de garage draaien om via Homekit mijn garage te openen en te sluiten.