Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Alsof windmolens 's nachts stilgelegd worden...

Dat stelt Alain13 ook helemaal niet: als zonne-energie wegvalt, heb je nou eenmaal minder hernieuwbare energiebronnen over en is de beschikbare energie per definitie meer fossiele. Zie overigens het CBS voor een heldere uitsplitsing.


Ik snap je gedachten maar het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie het als energie weggooien die anders op een ander adres efficiënter kan worden toegepast.

Gewoon uit interesse bij gebrek aan de vereiste technische kennis van mijn zijde: vanwaar is het weinig efficiënt, en vanaf welke drempel wordt dat het wel (zal gradueel efficiënter worden)? Als dat inderdaad zo is, volg ik je punt wel maar het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Dat stelt Alain13 ook helemaal niet: als zonne-energie wegvalt, heb je nou eenmaal minder hernieuwbare energiebronnen over en is de beschikbare energie per definitie meer fossiele.

Als je er van uit gaat dat er 's nachts evenveel energie nodig is dan overdag, dan kan ik je redenering enigszins volgen.
Ik redeneer echter anders. Als zon energie overdag gebruikt wordt door te laden met grotere verliezen dan 's nachts, dan kan je beter laden met kleinere verliezen.
De energie die overdag op het net wordt gestoken, zal elders wel met kleinere verliezen verbruikt worden, met gevolg dat de fossiele energieleveranciers minder moeten produceren overdag.
Een verlies van 20% door zeer traag te laden of van 10% bij normaal laden is nog steeds 10% aan energie die ergens zonder doel verloren gaat (cijfers zijn fictief maar liggen in de buurt van de werkelijkheid). En dat laatste kan je draaien en keren zoveel als je wil.

De stelling dat als er minder hernieuwbare energie over is er per definitie meer fossiele nodig is, slaat natuurlijk nergens op.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Alain13
De stelling dat als er minder hernieuwbare energie over is er per definitie meer fossiele nodig is, slaat natuurlijk nergens op.

Wat ik vanzelfsprekend bedoel, is verhoudingsgewijs meer fossiele. Maar als je meent dat het 'nergens op slaat', ook prima (al ben ik benieuwd naar je onderbouwing)

Daarnaast volg ik je redenatie heus wel, maar you are missing the point: het gaat erom met domotica zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken.

Iedereen aan de zonnepanelen en lekker overdag laden. Salderingsregeling eraf graag om zo optimalisatie van eigen gebruik stimuleren: er zijn steeds meer momenten dat er in sommige gebieden teveel zonne-energie wordt geproduceerd. Omvormers schakelen zichzelf dan uit, waardoor de zonnepanelen niets doen terwijl de zon volop schijnt! Dat is pas zonde.

Los daarvan, vraag ik mij af hoeveel minder energie er in Nederland wordt gebruikt gedurende de nacht. Aandeel residentieel gebruik is beperkt tov totale energiebehoefte, en fabrieken, distributiecentra ed werken gewoon door.
 
Wat ik vanzelfsprekend bedoel, is verhoudingsgewijs meer fossiele. Maar als je meent dat het 'nergens op slaat', ook prima (al ben ik benieuwd naar je onderbouwing)

Daarnaast volg ik je redenatie heus wel, maar you are missing the point: het gaat erom met domotica zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken.

Iedereen aan de zonnepanelen en lekker overdag laden. Salderingsregeling eraf graag om zo optimalisatie van eigen gebruik stimuleren: er zijn steeds meer momenten dat er in sommige gebieden teveel zonne-energie wordt geproduceerd. Omvormers schakelen zichzelf dan uit, waardoor de zonnepanelen niets doen terwijl de zon volop schijnt! Dat is pas zonde.

Los daarvan, vraag ik mij af hoeveel minder energie er in Nederland wordt gebruikt gedurende de nacht. Aandeel residentieel gebruik is beperkt tov totale energiebehoefte, en fabrieken, distributiecentra ed werken gewoon door.
Op plaatsen met veel zonnneinstallaties en weinig industrie is dit idd een probleem dat zich vaker zal stellen omdat daar de afname capaciteit en transport capaciteit van hoogspanningsleidingen vaak beperkt is. Deze installaties/zones bevonden zich vaker naar het einde van het netwerk. Daar is een concept van micro/mini grids dan weer een interessante oplossing die sneller te implementeren is dan de aanleg van nieuwe hoogspanningsleidingen.
 
Gewoon uit interesse bij gebrek aan de vereiste technische kennis van mijn zijde: vanwaar is het weinig efficiënt, en vanaf welke drempel wordt dat het wel (zal gradueel efficiënter worden)?

Weet niet of het dit forum is of Tesla Owners Club maar iemand heeft eens op velen amperages laadsessies uitgevoerd om de efficiency van de onboard charger te testen. Wat ik meen te herinneren is dat dat deze op 3f tussen 10-13A de hoogste efficiency behaalde voor de Model S/X en dat alles door boven en beneden in flinke stappen in efficiency afneemt.

Dat is wel wat jaartjes geleden moet ik toegeven. Ik heb daarna nooit meer onderzoeken gezien.
 
  • Like
Reactions: inactive
Weet niet of het dit forum is of Tesla Owners Club maar iemand heeft eens op velen amperages laadsessies uitgevoerd om de efficiency van de onboard charger te testen. Wat ik meen te herinneren is dat dat deze op 3f tussen 10-13A de hoogste efficiency behaalde voor de Model S/X en dat alles door boven en beneden in flinke stappen in efficiency afneemt.

Dat is wel wat jaartjes geleden moet ik toegeven. Ik heb daarna nooit meer onderzoeken gezien.

Ok, we gaan een beetje off-topic denk ik, maar heb toch even gekeken in Teslamate en mijn shell recharge app (heb een new motion paal thuis).

De eerste sessie 'op de zon' die ik tegenkom is eentje waarbij ik volgens Teslamate 10.77 KWh energie heb toegevoegd. Volgens mijn Shell Recharge app heb ik toen 10.85 kWh energie afgenomen. Is dit dan 99,26% efficiency? Het was toen 22.7 graden (volgens teslamate). Laadsnelheid toen 3.6 kW volgens Teslamate

De tweede was eentje waarbij ik volgens Teslamate 8.10 kWh heb afgenomen, en volgens de Shell Recharge App 8.61 kWh. Is dit dan 94% efficiency? Het was toen 16.9 graden (volgens teslamate). Laadsnelheid toen 3.5 kW volgens Teslamate

De laatste 11 kW sessie was gisteren. Heb toen 36.78 kWh geladen volgens Teslamate, en volgens Shell Recharge 38.01 kWh verbruikt. Zou dan 96,76% efficiency zijn? Het was toen 15,3 graden volgens Teslamate


Ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze data accuraat is... Als dat het wel is, vind ik de laadverliezen nog wel meevallen en in ieder geval zeker geen 20%.
 
Gewoon uit interesse bij gebrek aan de vereiste technische kennis van mijn zijde: vanwaar is het weinig efficiënt, en vanaf welke drempel wordt dat het wel (zal gradueel efficiënter worden)? Als dat inderdaad zo is, volg ik je punt wel maar het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt.

Dit onderwerp is een aantal jaren geleden al eens aan de orde geweest (maar snap dat je dat niet eenvoudig kan vinden).
De omvormer in je auto heeft een hoger rendement naar mate je dichter bij hun maximale vermogen zit.
Zelfde geldt ook voor bijv PV omvormers. Die wil je zo dicht mogelijk hebben zitten op het vermogen van je panelen voor het hoogste rendement.
 
Ok, we gaan een beetje off-topic denk ik, maar heb toch even gekeken in Teslamate en mijn shell recharge app (heb een new motion paal thuis).

De eerste sessie 'op de zon' die ik tegenkom is eentje waarbij ik volgens Teslamate 10.77 KWh energie heb toegevoegd. Volgens mijn Shell Recharge app heb ik toen 10.85 kWh energie afgenomen. Is dit dan 99,26% efficiency? Het was toen 22.7 graden (volgens teslamate). Laadsnelheid toen 3.6 kW volgens Teslamate

De tweede was eentje waarbij ik volgens Teslamate 8.10 kWh heb afgenomen, en volgens de Shell Recharge App 8.61 kWh. Is dit dan 94% efficiency? Het was toen 16.9 graden (volgens teslamate). Laadsnelheid toen 3.5 kW volgens Teslamate

De laatste 11 kW sessie was gisteren. Heb toen 36.78 kWh geladen volgens Teslamate, en volgens Shell Recharge 38.01 kWh verbruikt. Zou dan 96,76% efficiency zijn? Het was toen 15,3 graden volgens Teslamate


Ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze data accuraat is... Als dat het wel is, vind ik de laadverliezen nog wel meevallen en in ieder geval zeker geen 20%.
Klopt mijn 20% was nergens opgebaseerd, puur op de uitspraak van Ramonneke dat het veel scheelde dus nam ik even voor het gemak 10% en 20% als grote verschillen. Mijn ervaring is ook dat de verliezen binnen de 10% vallen of je nu op 11kwh of 5kwh laad. En dat het dus helemaal niet zoveel uitmaakt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LaurensH
Geen idee of dit de juiste plek is....
Ik heb sinds een aantal maanden een dynamisch energie contract, mijn auto laad ik nu via jedlix en gaat eigenlijk altijd goed. Als dit op deze manier werkt waarom dan niet een thuis battery op die manier laden als er geen zon is of de energie prijs is laag. Op die manier bespaart het kosten, word het net ontlast en word de terugverdientijd een stuk aantrekkelijker. Is er iemand hier die zo'n oplossing heeft? Ik heb nu een SolarEdge oplossing, dus als daar een uitbreiding op kan dan zou dat natuurlijk de mooiste oplossing zijn. Liefst geen zelfbouw, daar heb ik geen geduld voor.
 
Geen idee of dit de juiste plek is....
Ik heb sinds een aantal maanden een dynamisch energie contract, mijn auto laad ik nu via jedlix en gaat eigenlijk altijd goed. Als dit op deze manier werkt waarom dan niet een thuis battery op die manier laden als er geen zon is of de energie prijs is laag. Op die manier bespaart het kosten, word het net ontlast en word de terugverdientijd een stuk aantrekkelijker. Is er iemand hier die zo'n oplossing heeft? Ik heb nu een SolarEdge oplossing, dus als daar een uitbreiding op kan dan zou dat natuurlijk de mooiste oplossing zijn. Liefst geen zelfbouw, daar heb ik geen geduld voor.
Sessy.nl...... die kan laden op dynamische tarieven en PV (ik heb er een in bestelling staan). Alle accu's van de PV fabrikanten zijn PV gerelateerd qua laden. Salderen stopt toch, dus alvast wat mee gaan doen. Bewezen: neen, maar veelbelovend, zullen nog wel wat "updates" volgen.

Is al flinke gebruikersgroep op tweakers: Het Sessy thuisaccu verzameltopic - Duurzame energie en installaties - GoT

Fenecon (Duits) kan dit ook, echter stuk duurder.
 
Last edited:
Zijn er hier toevallig nog meer mensen die API errors van hun scripts loggen? Mijn Tesla was volgens de errors van mijn PV-laadscriptje rond 9:00 deze ochtend ongeveer 10 minuten 'unavailable' en ik ben benieuwd of dat een lokaal issue was of dat er iets in het Mothership herstart werd oid.

Code:
408 Client Error: vehicle unavailable: {:error=>"vehicle unavailable:"} for url: https://owner-api.teslamotors.com/api/1/vehicles/<blahblahblah>/command/set_charging_amps
 
Goedemorgen!

Ik heb mijn Y besteld! Dus eerste post hier in het forum ook meteen maar. De auto wordt begin september geleverd en ik ben mij aan het verdiepen in de laders en heb al enkele offertes binnen voor een Ratio Solar en een Walbox Pulsar Max. Nou hebben wij thuis ook zonnepanelen, warmtepomp en een home assistant server. De HA heeft al toegang tot de panelen via Modbus en tot de meter via P1. Nou vraag ik mij af, kan ik niet gewoon toe met een TWC gen 3, en dan dmv HA automations de lader "smart"maken?
Dit lijkt mij niet kapot moeilijk. enige waar ik een beetje mee zit is Load Balancing en bijhouden van KwH verbruik op de lader. Dit laatste ivm verrekening met de zaak. Ben benieuwd wat jullie daarvan denken!

Groet,
 
@MrHLN Ja, dat kan prima. Ik gebruik voor het load balancen TWCManager waarin ik de P1 data (via de mqtt export van DSMRReader) stop. Dat werkt erg netjes om alleen op PV stroom te laden. Ik heb wel code toegevoegd om ook de stroom die uit het net wordt getrokken te limiteren. Zodat je hoofdzekering er niet uit knalt tijdens het gelijktijdig laden en koken op inductie bijvoorbeeld. Deze code zit nog niet in de TWCManager repo van ngardiner maar kan je hier vinden:


Voordeel van TWCManager is trouwens ook dat deze via RS485 de interne kWh meter van de TWC uitleest. Heb je eigenlijk geen externe kWh meter meer nodig voor je laadpaal.
 
Goedemorgen!

Ik heb mijn Y besteld! Dus eerste post hier in het forum ook meteen maar. De auto wordt begin september geleverd en ik ben mij aan het verdiepen in de laders en heb al enkele offertes binnen voor een Ratio Solar en een Walbox Pulsar Max. Nou hebben wij thuis ook zonnepanelen, warmtepomp en een home assistant server. De HA heeft al toegang tot de panelen via Modbus en tot de meter via P1. Nou vraag ik mij af, kan ik niet gewoon toe met een TWC gen 3, en dan dmv HA automations de lader "smart"maken?
Dit lijkt mij niet kapot moeilijk. enige waar ik een beetje mee zit is Load Balancing en bijhouden van KwH verbruik op de lader. Dit laatste ivm verrekening met de zaak. Ben benieuwd wat jullie daarvan denken!

Groet,
Alleen hoe vertel je een TWC Gen 3 dat hij minder snel mag laden? Daar is toch nog geen open API voor beschikbaar? En er is volgens mij ook geen RS485 meer beschikbaar op de Gen 3.
 
@MrHLN Ja, dat kan prima. Ik gebruik voor het load balancen TWCManager waarin ik de P1 data (via de mqtt export van DSMRReader) stop. Dat werkt erg netjes om alleen op PV stroom te laden. Ik heb wel code toegevoegd om ook de stroom die uit het net wordt getrokken te limiteren. Zodat je hoofdzekering er niet uit knalt tijdens het gelijktijdig laden en koken op inductie bijvoorbeeld. Deze code zit nog niet in de TWCManager repo van ngardiner maar kan je hier vinden:


Voordeel van TWCManager is trouwens ook dat deze via RS485 de interne kWh meter van de TWC uitleest. Heb je eigenlijk geen externe kWh meter meer nodig voor je laadpaal.
Dit gaat enkel met de TWC Gen2. Gen3 is enkel wifi, en moet je het laadvermogen via de Tesla API aansturen van je auto.
 
Ah oke! Dus beter dus voor een Gen2 gaan. Daar zijn er niet zo heel veel van beschikbaar op MP.
Hoe verhoudt dit zich tov bijvoorbeeld een kant en klaar slimme lader zoals een Ratio Solar of Wall box Pulsar Max? Ik snap dat het minder makkelijk gaat zijn, maar is het eind product wel gewoon vergelijkbaar?

Want volgens mij is er slecht 1 use case die ik niet met zo'n slimme lader kan programmeren, wat wel met de TWC zou kunnen:

Ik werk onregelmatige diensten, dus ik wil zodra ik de auto in plug, de 1e 50% no matter what zsm laden, uiteraard met load balancing in gedachte. Na de 50% mag die zo lang er over doen als goed voor accu milieu en portemonnee.

Ik hoor jullie eigenlijk allemaal zeggen dat een Gen2 beter zou zijn hiervoor. Maar, nieuwer is toch beter? Lukt dit simpelweg niet met de gen3? Want onafhankelijk van gen2 of gen3, de laadsnelheid wordt toch altijd via de auto zelf geregeld?

@RichieB Hoe heb jij die load balancing toegepast? Want ik kan de P1 al uitlezen, maar is de refresh snel genoeg om de load balancing via de HA te kunnen laten lopen? Ik meen dat dat een probleem was?