Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan er op on NL forum weinig over vinden, dus maar even een apart draadje.
De voorste draagarmen van mijn Model S uit 2015 zijn versleten na 125.000 km. Na een clunk geluid laten nakijken bij Tservice en geschrokken van de staat van de wielophanging; een half jaar geleden nog fluitend door de apk en nu rammelen de bovenste en onderste draagarmen in hun bevestiging spunten. Vervanging kost bijna 4000 euro, voor mij als privé-rijder amper op te brengen. Op het US forum stromen meldingen binnen over het loskomen van de ophangpunten van de onderste draagarmen, maar daar gaat het vooral om auto’s uit 2016, die van mij is van 2015. In diverse posts lees ik over vervangen van draagarmen vanwege versleten ophangpunten.
Naar mijn mening is een draagarm geen slijtdeel en dat deze al bij 100.000 of 150.000 km versleten zijn met enorme kosten niet normaal. Wat zijn jullie ervaringen en bij welke kmstand zijn jullie draagarmen vervangen? Hebben we hier te maken met een constructiefout met een behoorlijk veiligheidsrisico? En moeten we als club dit aanhangig maken bij Tesla voor een terugroepactie?
 
Ik kan er op on NL forum weinig over vinden, dus maar even een apart draadje.
De voorste draagarmen van mijn Model S uit 2015 zijn versleten na 125.000 km. Na een clunk geluid laten nakijken bij Tservice en geschrokken van de staat van de wielophanging; een half jaar geleden nog fluitend door de apk en nu rammelen de bovenste en onderste draagarmen in hun bevestiging spunten. Vervanging kost bijna 4000 euro, voor mij als privé-rijder amper op te brengen. Op het US forum stromen meldingen binnen over het loskomen van de ophangpunten van de onderste draagarmen, maar daar gaat het vooral om auto’s uit 2016, die van mij is van 2015. In diverse posts lees ik over vervangen van draagarmen vanwege versleten ophangpunten.
Naar mijn mening is een draagarm geen slijtdeel en dat deze al bij 100.000 of 150.000 km versleten zijn met enorme kosten niet normaal. Wat zijn jullie ervaringen en bij welke kmstand zijn jullie draagarmen vervangen? Hebben we hier te maken met een constructiefout met een behoorlijk veiligheidsrisico? En moeten we als club dit aanhangig maken bij Tesla voor een terugroepactie?
Bij onze landrover waren ze bij 70k al versleten, en heb bij vrijwel al onze auto’s onder de 150k de draagarmen moeten vervangen. Als je vaak over drempels (hoe rustig ook) rijdt slijt alles sneller. Vering vervingen wij ook iedere twee jaar hier, net zoals remschijven.
 
Bij onze alfa’s gingen de draagarmen zo’n 60.000 km mee, ongeveer net zo lang als de interval voor het vervangen van de distributieriem.... Het zijn dus wel degelijk slijtagedelen.

Het vervangen van een draagarm bij een model S is kennelijk kostbaar omdat - de officiële weg van Tesla volgend - de accu er onder uit moet.
Ik heb begrepen dat de garage bedrijven die de Tesla taxi’s onderhouden inmiddels een oplossing hebben gevonden waarbij draagarmen kunnen worden vervangen zonder de accu weg te laten. Zij schijnen dan ook aanmerkelijk goedkoper te zijn.

Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee: bij het afscheid nemen van onze model S uit 2013 (toen 176.000 km) was geen slijtage merkbaar aan de draagarmen.
 
Bij onze alfa’s gingen de draagarmen zo’n 60.000 km mee, ongeveer net zo lang als de interval voor het vervangen van de distributieriem.... Het zijn dus wel degelijk slijtagedelen.

Het vervangen van een draagarm bij een model S is kennelijk kostbaar omdat - de officiële weg van Tesla volgend - de accu er onder uit moet.
Ik heb begrepen dat de garage bedrijven die de Tesla taxi’s onderhouden inmiddels een oplossing hebben gevonden waarbij draagarmen kunnen worden vervangen zonder de accu weg te laten. Zij schijnen dan ook aanmerkelijk goedkoper te zijn.

Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee: bij het afscheid nemen van onze model S uit 2013 (toen 176.000 km) was geen slijtage merkbaar aan de draagarmen.
Zijn deze delen niet gewoon via Mercedes of alternatief te bestellen? De wielophanging stamt namelijk af van de MB CLS. Ik zou zeker naar een Tesla specialist gaan en niet Tesla zelf aan het werk zetten. Dat kan je aardig wat besparen. En het is gewoon een “auto”!

Hier vind je info over alternatieven voor Tesla Service. Tesla specialisten in Nederland
 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz
Totaal 3 draagarmen vervangen bij totaal afstand van 180.000km.

2 voorste draagarmen (door "slijtage" )
Vervangen wegens draaien op kasseien-wegen rammelt 't voorkant

1 draagarm + velg + band
Raken van borduur wegens ontwijkend manoeuvre van agressieve weggebruiker

€4000? Kost bij mij toch wel veel minder...€350-400 per draagarm (incl arbeid) bij Tesla



Zijn deze delen niet gewoon via Mercedes of alternatief te bestellen? De wielophanging stamt namelijk af van de MB CLS. Ik zou zeker naar een Tesla specialist gaan en niet Tesla zelf aan het werk zetten. Dat kan je aardig wat besparen. En het is gewoon een “auto”!

Hier vind je info over alternatieven voor Tesla Service. Tesla specialisten in Nederland


En oude Tesla's stuurhuis is van Land Rover :)

IMG_0225.JPG
 
Last edited:
Heb je foto's hoe je dat kan bepalen?
Wanneer hoor je een Clunk geluid?
Bedoel je dit draadje: Model S probleem aan de voorwielen
?

bij mijn auto begon het inderdaad met zo’n clunck bij achteruit de oprit afrijden, nu het erger is, hoor ik het vooral in hogere standen van de luchtvering bij hobbels in de weg.
De door jou doorgestuurde thread is al wat ouder, slechts garantie gevallen: Tesla vervangt als auto in de garantie zit alleen de defecte draagarm, vaak ben je dan binnen een jaar weer aan de beurt met de andere.
Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat we elke ca. 150.000 km 4000euro aan draagarmen moeten vervangen.
 
Draagarmen zijn naar mijn mening onderdelen van het onderstel en geen slijtdelen zoals remmen en banden.
Vervanging kost inderdaad ca. 300euro x 6 armen + 2x stabilisator stang = 2000 euro aan onderdelen, arbeid 1000, dus 3000 ex btw. Dat kunnen we toch niet accepteren voor een EV die volgens Elon “minder slijtdelen” heeft?
 
Ik heb ondertussen meer dan 270.000 km gereden en de onderste draagarm tpv de schokbrekers voorzijde bleek tijdens de recentelijke APK slechts een aandachtspunt.
Dus pas van belang voor de volgende APK, eind van het jaar, al ga ik niet zo lang er mee wachten.
Bij mij lijkt het dus mee te vallen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb begrepen dat de garage bedrijven die de Tesla taxi’s onderhouden inmiddels een oplossing hebben gevonden waarbij draagarmen kunnen worden vervangen zonder de accu weg te laten.

Klopt. De draagarmen onder mijn S uit 2013 zijn in 2016 al eens vervangen door de taxiboys. In plaats van de hele accu te verwijderen om ruimte te scheppen voor het uitdraaien van de bevestigingsbouten, slijpen zij de bout door en draaien de nieuwe bout er vanaf de voorkant in. Handige jongens...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Klopt. De draagarmen onder mijn S uit 2013 zijn in 2016 al eens vervangen door de taxiboys. In plaats van de hele accu te verwijderen om ruimte te scheppen voor het uitdraaien van de bevestigingsbouten, slijpen zij de bout door en draaien de nieuwe bout er vanaf de voorkant in. Handige jongens...


Mag ik u vragen wat dit heeft gekost?
Zijn hier nieuw onderdelen gebruikt of van een total los tesla?
 
Prijs: geen idee. De draagarmen zijn origineel Tesla. Het enige verschil is de richting waarin de bouten zijn bevestigd: niet van achteren naar voren (want dat kan niet zonder de accu eronderuit te halen), maar andersom. Die wijze van bevestiging is niet conform Tesla specificaties. Ik vind dat niet zo erg.
 
Ik heb ondertussen meer dan 270.000 km gereden en de onderste draagarm tpv de schokbrekers voorzijde bleek tijdens de recentelijke APK slechts een aandachtspunt.
Dus pas van belang voor de volgende APK, eind van het jaar, al ga ik niet zo lang er mee wachten.
Bij mij lijkt het dus mee te vallen.

Maarten: staat jouw vering op "low" en gebruik je GPS-located "high" voor bepaalde plekken?
Er is bij mij een duidelijk verschil als de auto hoog staat of lag, dus wellicht moet in vervolg niet meer op "low" rijden...
 
Zijn bij mijn vorige MS P85 uit 2013 ook vervangen, niet allemaal in één keer overigens. Eerst de bovenste L+R (garantie) en 5000km later waren de onderste draagarmen aan de beurt (geen garantie). IMO bij het vervangen van de bovenste draagarmen niet goed naar de onderste gekeken. Bij vervangen van de onderste draagarmen moet idd de accupack verwijderd worden. Kosten zo'n €1200,- . Schijnt echt een zwak punt zijn van Tesla's MS tot modeljaar 2016 dacht ik.
 
Maarten: staat jouw vering op "low" en gebruik je GPS-located "high" voor bepaalde plekken?
Er is bij mij een duidelijk verschil als de auto hoog staat of lag, dus wellicht moet in vervolg niet meer op "low" rijden...
Bij mij staat hij op Standard. Op Low gaat hij pas bij >160 km/u, dus eigenlijk op misschien een enkele keer een paar jaar geleden in Dld na: nooit. Omhoog gaan op specifieke plekken: ook vrijwel nooit.
 
Zijn bij mijn vorige MS P85 uit 2013 ook vervangen, niet allemaal in één keer overigens. Eerst de bovenste L+R (garantie) en 5000km later waren de onderste draagarmen aan de beurt (geen garantie). IMO bij het vervangen van de bovenste draagarmen niet goed naar de onderste gekeken. Bij vervangen van de onderste draagarmen moet idd de accupack verwijderd worden. Kosten zo'n €1200,- . Schijnt echt een zwak punt zijn van Tesla's MS tot modeljaar 2016 dacht ik.
Lijkt me iets overdreven. €1200,- voor verwijderen batterij.
 
  • Love
Reactions: FVO