TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Draagarmen constructiefout in Model S

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by arjan.a, Jan 8, 2020.

?

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  1. Ja

    23 vote(s)
    37.7%
  2. Nee

    38 vote(s)
    62.3%
  1. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
    Ik kan er op on NL forum weinig over vinden, dus maar even een apart draadje.
    De voorste draagarmen van mijn Model S uit 2015 zijn versleten na 125.000 km. Na een clunk geluid laten nakijken bij Tservice en geschrokken van de staat van de wielophanging; een half jaar geleden nog fluitend door de apk en nu rammelen de bovenste en onderste draagarmen in hun bevestiging spunten. Vervanging kost bijna 4000 euro, voor mij als privé-rijder amper op te brengen. Op het US forum stromen meldingen binnen over het loskomen van de ophangpunten van de onderste draagarmen, maar daar gaat het vooral om auto’s uit 2016, die van mij is van 2015. In diverse posts lees ik over vervangen van draagarmen vanwege versleten ophangpunten.
    Naar mijn mening is een draagarm geen slijtdeel en dat deze al bij 100.000 of 150.000 km versleten zijn met enorme kosten niet normaal. Wat zijn jullie ervaringen en bij welke kmstand zijn jullie draagarmen vervangen? Hebben we hier te maken met een constructiefout met een behoorlijk veiligheidsrisico? En moeten we als club dit aanhangig maken bij Tesla voor een terugroepactie?
     
  2. Maurice1

    Maurice1 Active Member

    Joined:
    Oct 22, 2018
    Messages:
    1,378
    Location:
    Nijmegen
  3. Mad P***y

    Mad P***y Active Member

    Joined:
    Jan 23, 2019
    Messages:
    1,264
    Location:
    Nederland
    Bij onze landrover waren ze bij 70k al versleten, en heb bij vrijwel al onze auto’s onder de 150k de draagarmen moeten vervangen. Als je vaak over drempels (hoe rustig ook) rijdt slijt alles sneller. Vering vervingen wij ook iedere twee jaar hier, net zoals remschijven.
     
  4. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,747
    Location:
    The Netherlands
    Bij onze alfa’s gingen de draagarmen zo’n 60.000 km mee, ongeveer net zo lang als de interval voor het vervangen van de distributieriem.... Het zijn dus wel degelijk slijtagedelen.

    Het vervangen van een draagarm bij een model S is kennelijk kostbaar omdat - de officiële weg van Tesla volgend - de accu er onder uit moet.
    Ik heb begrepen dat de garage bedrijven die de Tesla taxi’s onderhouden inmiddels een oplossing hebben gevonden waarbij draagarmen kunnen worden vervangen zonder de accu weg te laten. Zij schijnen dan ook aanmerkelijk goedkoper te zijn.

    Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee: bij het afscheid nemen van onze model S uit 2013 (toen 176.000 km) was geen slijtage merkbaar aan de draagarmen.
     
  5. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    #5 Bas., Jan 9, 2020
    Last edited: Jan 9, 2020
    Zijn deze delen niet gewoon via Mercedes of alternatief te bestellen? De wielophanging stamt namelijk af van de MB CLS. Ik zou zeker naar een Tesla specialist gaan en niet Tesla zelf aan het werk zetten. Dat kan je aardig wat besparen. En het is gewoon een “auto”!

    Hier vind je info over alternatieven voor Tesla Service. Tesla specialisten in Nederland
     
    • Like x 1
  6. EddieW

    EddieW Member

    Joined:
    Nov 6, 2017
    Messages:
    239
    Location:
    Turnhout - Hong Kong
    #6 EddieW, Jan 9, 2020
    Last edited: Jan 9, 2020
    Totaal 3 draagarmen vervangen bij totaal afstand van 180.000km.

    2 voorste draagarmen (door "slijtage" )
    Vervangen wegens draaien op kasseien-wegen rammelt 't voorkant

    1 draagarm + velg + band
    Raken van borduur wegens ontwijkend manoeuvre van agressieve weggebruiker

    €4000? Kost bij mij toch wel veel minder...€350-400 per draagarm (incl arbeid) bij Tesla




    En oude Tesla's stuurhuis is van Land Rover :)

    IMG_0225.JPG
     
  7. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
  8. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
    bij mijn auto begon het inderdaad met zo’n clunck bij achteruit de oprit afrijden, nu het erger is, hoor ik het vooral in hogere standen van de luchtvering bij hobbels in de weg.
    De door jou doorgestuurde thread is al wat ouder, slechts garantie gevallen: Tesla vervangt als auto in de garantie zit alleen de defecte draagarm, vaak ben je dan binnen een jaar weer aan de beurt met de andere.
    Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat we elke ca. 150.000 km 4000euro aan draagarmen moeten vervangen.
     
  9. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
    Draagarmen zijn naar mijn mening onderdelen van het onderstel en geen slijtdelen zoals remmen en banden.
    Vervanging kost inderdaad ca. 300euro x 6 armen + 2x stabilisator stang = 2000 euro aan onderdelen, arbeid 1000, dus 3000 ex btw. Dat kunnen we toch niet accepteren voor een EV die volgens Elon “minder slijtdelen” heeft?
     
  10. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
    Ik rij rustig, veel snelweg in “low” en de auto gaat in “extra high” thuis en op het werk ivm uitstappen, geen drempels. Zou een draagarm hier sneller van slijten? Valt onder “normaal gebruik” lijkt me.
     
  11. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    3,014
    Location:
    Hilversum
    Ik heb ondertussen meer dan 270.000 km gereden en de onderste draagarm tpv de schokbrekers voorzijde bleek tijdens de recentelijke APK slechts een aandachtspunt.
    Dus pas van belang voor de volgende APK, eind van het jaar, al ga ik niet zo lang er mee wachten.
    Bij mij lijkt het dus mee te vallen.
     
  12. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,072
    Location:
    Arnhem
    Klopt. De draagarmen onder mijn S uit 2013 zijn in 2016 al eens vervangen door de taxiboys. In plaats van de hele accu te verwijderen om ruimte te scheppen voor het uitdraaien van de bevestigingsbouten, slijpen zij de bout door en draaien de nieuwe bout er vanaf de voorkant in. Handige jongens...
     
  13. Myfirstone

    Myfirstone Member

    Joined:
    Jul 18, 2019
    Messages:
    782
    Location:
    The Netherlands

    Mag ik u vragen wat dit heeft gekost?
    Zijn hier nieuw onderdelen gebruikt of van een total los tesla?
     
  14. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,072
    Location:
    Arnhem
    Prijs: geen idee. De draagarmen zijn origineel Tesla. Het enige verschil is de richting waarin de bouten zijn bevestigd: niet van achteren naar voren (want dat kan niet zonder de accu eronderuit te halen), maar andersom. Die wijze van bevestiging is niet conform Tesla specificaties. Ik vind dat niet zo erg.
     
  15. Myfirstone

    Myfirstone Member

    Joined:
    Jul 18, 2019
    Messages:
    782
    Location:
    The Netherlands
    Als de bout de zelfde sterkte is lijkt mij dat ook onoverkomelijk iets
     
  16. Larss

    Larss Member

    Joined:
    Oct 4, 2019
    Messages:
    486
    Location:
    NL
    Er is een verhoogd risico van perforeren accu bij een aanrijding dacht ik?
     
  17. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    124
    Location:
    Netherlands
    Maarten: staat jouw vering op "low" en gebruik je GPS-located "high" voor bepaalde plekken?
    Er is bij mij een duidelijk verschil als de auto hoog staat of lag, dus wellicht moet in vervolg niet meer op "low" rijden...
     
  18. Dim70

    Dim70 Member

    Joined:
    Mar 12, 2018
    Messages:
    220
    Location:
    Utrecht
    Zijn bij mijn vorige MS P85 uit 2013 ook vervangen, niet allemaal in één keer overigens. Eerst de bovenste L+R (garantie) en 5000km later waren de onderste draagarmen aan de beurt (geen garantie). IMO bij het vervangen van de bovenste draagarmen niet goed naar de onderste gekeken. Bij vervangen van de onderste draagarmen moet idd de accupack verwijderd worden. Kosten zo'n €1200,- . Schijnt echt een zwak punt zijn van Tesla's MS tot modeljaar 2016 dacht ik.
     
  19. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    3,014
    Location:
    Hilversum
    Bij mij staat hij op Standard. Op Low gaat hij pas bij >160 km/u, dus eigenlijk op misschien een enkele keer een paar jaar geleden in Dld na: nooit. Omhoog gaan op specifieke plekken: ook vrijwel nooit.
     
  20. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    Lijkt me iets overdreven. €1200,- voor verwijderen batterij.
     
    • Love x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC