Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
24956F3D-9DBE-43BB-86DD-DA1490A24548.jpeg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Even serieus.
Het is de eerste auto die ik hou boven de 160k km heb gehad.
ik zit nu bijna aan 210.000 km.
Dus dit soort slijtage nooit tegengekomen.
Maar ik plan om nog zeker een paar jaren verder mee rijden.
Vraag aan de specialisten (@Gtech, ...) en eigenaars van 200k+ km model S: als deze stukken echt slijten en dus breekbaar worden, zouden die preventief moeten vervangen worden?

Ja, draagarmen zijn slijtageonderdelen. De fuseekogels en draagarmrubbers die erin zitten moeten alle oneffenheden opvangen van het wegdek en het is dan ook niet vreemd dat er een aantal slecht worden na een hoop kilometers. Dit is echter ook afhankelijk van de rijstijl (vluchtheuvels, klinkerweggetjes ed) maar ook hoe platter de banden hoe meer trillingen de ophanging te verduren krijgt en des te sneller zullen ze slijten. Dit komt vaak bij een APK keuring of onderhoudsbeurt naar voren en kan op tijd gezien/gemeten worden.

NEE, een draagarm hoort nooit spontaan te kunnen breken ook niet bij 500.000km. Echter, bij een aanrijding worden een hoop onderdelen ontworpen om af te breken om ergere schade te voorkomen aan bijv de carrosserie of de inzittenden. Het kan dus in principe wel gebeuren dat als je bijvoorbeeld enorm hard tegen een stoep aan knalt of over een flink gat in de weg rijdt dat er een draagarm breekt, het is dan ook aan te raden om bij een flinke klap je ophanging te laten controleren.

Bij de befaamde voorste onderste draagarmen (voor de Dual motor) waar we het over hebben lijkt bij de nieuwe revisie een andere aluminium legering te zijn gebruikt en ook staat de fuseekogel in een andere hoek dus er is wel degelijk een verbetering toegebracht.

Ik zie in jou sig dat je een S85 hebt en geen D, ik heb geloof ik nog geen non dual motor draagarmen zien breken dus dat zou statistisch gezien betekenen dat je geen groot risico loopt. De partnummers van de voorste onderste draagarmen voor non dual motor Tesla's hebben ook een compleet ander partnummer voor de Dual motor versie dus dat zou dat kunnen onderbouwen dat alleen die er gevoelig voor is.


Nog even aanvullend deze TSB gaat over de onderste draagarmen bij de achterwielen.
 
Heel toevallig heb ik als Belg deze uitzending ook gezien. Vreemd dat de eerste eigenaar (model S) sprak dat er maar 2j waarborg op zijn auto zat?
Als je binnen die 2 jaar over de 80.000 km gaat klopt dat toch? Het moest ook niet zo positief over Tesla zijn natuurlijk. Laten we zo zeggen je moet problemen wel heel erg netjes oplossen om bij Radar positief in het programma te komen. :D
 
Toch zou het Tesla sieren om alle modellen die het kan betreffen preventief op te roepen en te controleren. De draagarmen is wel een zorgpunt.
Voor zover mij bekend (zo was het bij mij in ieder geval) begint het met wat kraken tot aan echt beschamend veel herrie in vrij korte tijd.

Dan kan de boel inderdaad gaan afbreken, maar welke malloot negeert die klachten nou?!?
 
Voor zover mij bekend (zo was het bij mij in ieder geval) begint het met wat kraken tot aan echt beschamend veel herrie in vrij korte tijd.

Dan kan de boel inderdaad gaan afbreken, maar welke malloot negeert die klachten nou?!?
Als ze zoveel geluid maken, heb je een punt. Het probleem zit bij het als. Daarover sprak die gast in Radar in elk geval niet. Wel gaf hij goed aan waar het kon afbreken. Of die persoon in Zwitserland waarbij het afbrak onder hoge snelheden.

Bij mijn zitten nog de originele armen onder de auto. Ik heb geen geluiden en hoef ik me dan geen zorgen te maken? Dat doe ik helaas wel.
 
Op dit moment staat mijn MS in Hoofddorp om zo’n beetje alle draagarmen te vervangen. Na een hoop gekraak en rammels toch besloten dit preventief te laten doen. Ik had natuurlijk de uitzending nog niet gezien ten tijde van de afspraak, maar nu ik dit gezien heb ben ik wel opgelucht dat ik de keus al gemaakt had. Als er een terugroepactie in NL komt hoop ik ook dat ze net als bij de eMMC misschien wat tegemoet willen komen in de kosten.
 
Als ze zoveel geluid maken, heb je een punt. Het probleem zit bij het als. Daarover sprak die gast in Radar in elk geval niet. Wel gaf hij goed aan waar het kon afbreken. Of die persoon in Zwitserland waarbij het afbrak onder hoge snelheden.

Bij mijn zitten nog de originele armen onder de auto. Ik heb geen geluiden en hoef ik me dan geen zorgen te maken? Dat doe ik helaas wel.
De taximijnheer liet het nota bene nog horen in de uitzending.

Gelet op het probleem is het vrij onmogelijk dat je zonder bijgeluiden dit probleem hebt.

Althans, tenzij de draagarmen meerdere problemen kennen, maar uit de uitzending maak ik wel op dat ze precies het probleem benoemen zoals ik het ken.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Bij mijn model 3 zijn afgelopen weken de onderste en de bovenste draagarmen aan beide kanten vervangen. Links is ook de schuine draagarm vervangen.

dit vanwege gekraak bij het sturen. Dit werd steeds erger. Was vorig jaar alleen te horen in de winter, waarna Rdam Sec aangaf daar niets aan te kunnen doen.
 
De taximijnheer liet het nota bene nog horen in de uitzending.

Gelet op het probleem is het vrij onmogelijk dat je zonder bijgeluiden dit probleem hebt.

Althans, tenzij de draagarmen meerdere problemen kennen, maar uit de uitzending maak ik wel op dat ze precies het probleem benoemen zoals ik het ken.
Zojuist de uitzending opnieuw bekeken. Maar wat de man zegt: we reden met een km 15 a 20 over het terrein rechtuit en ineens een ruk aan het stuur en een hoop geraas. Dat zijn mijn inziens de waarschuwingssignalen te laat.
 
Bij mijn model 3 zijn afgelopen weken de onderste en de bovenste draagarmen aan beide kanten vervangen. Links is ook de schuine draagarm vervangen.

dit vanwege gekraak bij het sturen. Dit werd steeds erger. Was vorig jaar alleen te horen in de winter, waarna Rdam Sec aangaf daar niets aan te kunnen doen.
Van wanneer is deze auto en bij welke km-stand moest dit gebeuren?

Rob