Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
mijn Tesla model S 85 kW is van 2015, geen dual motor. In februari naar technische controle geweest ,er waren geen opmerkingen . Wordt de draagarmen daar getest ? Heb er geen idee van .
Ik heb van @Gtech begrepen dat het bij achterwiel aangedreven S'en niet echt voorkomt. Natuurlijk kunnen de rubbers verslijten waardoor de alignment niet meer goed kan worden gesteld, maar het afbreken aan de voorkant niet daar er geen aandrijvingskrachten op de voorwielen worden gezet. Tesla heeft bij de eerdere modelen met 4WD dezelfde draagarmen gebruikt en later zijn de revisies gekomen.
 
Zojuist de uitzending opnieuw bekeken. Maar wat de man zegt: we reden met een km 15 a 20 over het terrein rechtuit en ineens een ruk aan het stuur en een hoop geraas. Dat zijn mijn inziens de waarschuwingssignalen te laat.
Dat wil niet zeggen dat er geen geluiden te horen waren. Ik had sowieso het idee dat die man waar jij het over had handelaar was en het dus niet om zijn eigen auto ging. Dus ja, dan kan het zo zijn dat hij niet eerder een waarschuwing had gekregen.

Ben overigens wel van mening dat Tesla dit probleem eens moet oplossen, want het is bij de Model S en X, maar ook de Model 3 heeft problemen met de draagarmen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik heb net nog even het items teruggekeken van radar. Ik begrijp niet zo goed, maar dat kan aan mij liggen, waarom als je toch gaat repareren je niet gelijk de achterste draagarm ook meeneemt in het geval van de garage eigenaar. Daar zat nog duidelijk de oude/niet revisie deel onder de auto aan de kant waar de voorste draagarm was gebroken.
 
Huh??? Binnen een jaar bij 45.000 km is echt heel vreemd. Dan moet er bijna iets anders aan de hand zijn dan normale slijtage, zoals een aanrijding, heel hard een rand geraakt, of een garagehouder die werk nodig had :)
Het geluid was de dagen voordat ik langs mocht komen redelijk ondragelijk geworden. Geen aanrijding, geen rand geraakt, geen garagehouder, gewoon een draagarm die niet goed meer functioneerde. Ging wel om de bovenste draagarm.

Ik schreef overigens een jaar, niet binnen het jaar. Het was denk ik eerder een maand of 14, maar dat is ook maar een vage herinnering.
 
Tesla heeft bij de eerdere modellen met 4WD dezelfde draagarmen gebruikt en later zijn de revisies gekomen.

AWD kwam eind 2014 als ik het goed herinner maar de draagarmen die ik heb zien breken waren de 1041570-00-A (links) en 1041575-00-A (rechts) en dan de meeste van bouwjaar 2016. Heb jij toevallig info gevonden dat die eerste AWD modellen (van 2014/2015 dus) dezelfde draagarmen gebruikte als een RWD of is dat meer een aanname?

Op dit moment gebruiken de RWD en AWD S'en andere part nr's voor de voorste onderste draagarmen, part nr met B revisie is voor AWD en part nr met C revisie is voor RWD (foto). Helaas is dit niet terug te vinden hoe dit er eind 2014 uit zag.

Ik geloof trouwens dat sommige aftermarket merken zoals Triscan geen onderscheid maken tussen AWD en RWD maar Tesla wel.
 

Attachments

  • drm.png
    drm.png
    57 KB · Views: 102
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik bekeek ook de uitzending van radar en mocht tot mijn spijt vaststellen dat het taxibedrijf wel een paar defecte teslas toont maar nergens spreekt over de afgelegde kilometers. Afbrekende draagarmen kom je bij elk merk tegen. Ik was 30 jaar automonteur dus ik weet wel waarover ik spreek. Normaal bij range rover zijn op 100 000 km alle rubbers draagarmen te vervangen om hem door de keuring te krijgen. En het krakende geluid vooraan mijn meestal de rubbers van de stabilisator stangen die droog staan. Volgens mij lopen hier een paar paniekzaaiers rond die de zaken proberen te dramatiseren waarschijnlijk om gratis reparaties te bekomen.
 
Ik bekeek ook de uitzending van radar en mocht tot mijn spijt vaststellen dat het taxibedrijf wel een paar defecte teslas toont maar nergens spreekt over de afgelegde kilometers. Afbrekende draagarmen kom je bij elk merk tegen. Ik was 30 jaar automonteur dus ik weet wel waarover ik spreek. Normaal bij range rover zijn op 100 000 km alle rubbers draagarmen te vervangen om hem door de keuring te krijgen. En het krakende geluid vooraan mijn meestal de rubbers van de stabilisator stangen die droog staan. Volgens mij lopen hier een paar paniekzaaiers rond die de zaken proberen te dramatiseren waarschijnlijk om gratis reparaties te bekomen.
Kijk dat relativeert wel enorm. Dat zou wel betekenen dat de Tesla bijvoorbeeld iedere 50.000km een checkup moet hebben of een andere manier van tijdig signaleren om de veiligheid te garanderen.
 
Zojuist ook het Radar filmpje gekeken maar even een paar toevoegingen om een aantal mensen misschien iets geruster te stellen.

Krakende bovenste draagarm(kogels) bij een S/X met sturen in inveren komt vaker voor, is erg vervelend geluid maar die breken echt niet.

Ook hadden ze het over het stuurhuis (S/X), komt wel eens voor dat je stuur niet terug komt uit een bocht of 'zwaar-licht-zwaar' gaat sturen, dat is een kruiskoppeling in de stuuras waar roest in ophoopt maar daar moet je mee naar de garage zoals bij elke auto als er iets aan mankeert... Net zoals bijvoorbeeld met een paar gladde banden daar kan je ook niet voor eeuwig mee rond blijven rijden en zal je toch zelf actie voor moeten ondernemen.

Met Tesla's worden nou eenmaal (vaak) een hoop kilometers mee gereden omdat ze onderhoudsvriendelijker zijn dan andere auto's, toch vind ik dat Tesla hiervoor moet adviseren om bij elke x aantal kilometer een check moet zijn op bepaalde punten zoals vroeger het geval was. Je zou kunnen zeggen daar is de APK/MOT keuring toch voor? Onzin, in NL heb je de eerste 4 jaar van een autoleven niks met een keuring te maken. Toen mijn S 4 jaar oud was had hij bij de vorige eigenaar ruim 200.000 gelopen en zou toen pas aan zijn eerste keuring toe zijn, not done vind ik. Hier laat de RDW ook zeker een paar steekjes vallen.

Mocht de voorste onderste draagarm breken (zoals getoond op het radar filmpje) is het niet zo dat de auto compleet onbestuurbaar wordt en je meteen de berm in zal vliegen, dit is lichtelijk overdreven. Deze beruchte draagarm doet namelijk de acceleratie/rem krachten opvangen maar dus niet dat je complete wiel naar buiten komt, je zou dus nog gewoon rustig de vluchtstrook op kunnen rijden. Ik ken iemand die met een gebroken voorste onderste draagarm nog gewoon naar huis gereden is (niet aan te raden maar dus puur even als voorbeeld, auto had overigens slechts 60dkm gereden, 1e eigenaar die zeer netjes om ging met zijn spullen en ook nog eens een rustige rijder is)

Ook de S in het Radar filmpje is een AWD zag ik dus de theorie blijft voorlopig staan dat dit enkel bij AWD modellen voor komt. Mocht je een AWD hebben van rond 2016 en je wil het heel graag weten kijk dan even of je het part nr kan zien op de desbetreffende draagarmen. (wiel naar buiten sturen en eventueel met een spiegeltje en lampje even kijken) Staat hier een B revisie op dan heb je de laatste versie waar dit euvel niet bij zou moeten voorkomen. Foto's van waar de part nr's stickers exact zitten staan wat verder terug in dit topic. Heb je toch de A revisie zou ik denk ik wachten op een recall van Tesla, mocht het echt een issue zijn komt deze er vanzelf wel. Het klopt dat er in China een recall is geweest maar dat was redelijk afgedwongen door de regering als ik het goed begreep anders mochten ze geen auto's meer verkopen maar daar zijn de wegen dan ook een heel stuk slechter als hier dus zal het daar ook vaker voorkomen verwacht ik.

Tuurlijk, een draagarm kan in een aantal edge cases breken aangezien het aluminium is maar als er een topic van 21 pagina's op het Amerikaanse gedeelte staat met allemaal verschillende S'en met dezelfde breuk op dezelfde plek is het in mijn ogen geen toeval meer en zou dit door Tesla op zijn minst goed onderzocht en naar buiten gebracht mogen worden.


Just my 2 cents.
 
Bij mijn X heb ik even aan de bestuurders kant gekeken maar op de voorste onder zit geen sticker meer op. Die zat zo te zien aan de voorkant. Kan ik dan nog de revisie letter vinden? Er is een nummer in het metaal aan de achter kant maar die lijkt niet op een partnummer.
De achterste heeft een Revisie C partnummer.

De rechterkant kan ik zo niet zien dan moet ik hem eerst buiten zetten.
 
Bij mijn X heb ik even aan de bestuurders kant gekeken maar op de voorste onder zit geen sticker meer op. Die zat zo te zien aan de voorkant. Kan ik dan nog de revisie letter vinden? Er is een nummer in het metaal aan de achter kant maar die lijkt niet op een partnummer.
De achterste heeft een Revisie C partnummer.

De rechterkant kan ik zo niet zien dan moet ik hem eerst buiten zetten.

Als je goed kijkt kan je het ook een beetje aan de vorm zien en hij heeft opgelegde letters:
 

Attachments

  • 20200906_114719.jpg
    20200906_114719.jpg
    525.9 KB · Views: 74
Bedankt dan ziet het er naar uit dat ik de B versie heb. In ieder geval aan de bestuurders kant. :D De letters zijn opgelegd en de punt bij de kogel lijkt meer op de B revisie dan de A. Binnenkort ook de andere kant eens bekijken.
Is het bekend vanaf wanneer de B revisie bij nieuwe auto gebruikt werden?