TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

driefasig...

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by stev, Aug 29, 2014.

  1. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Is elk laadpunt dat geschikt is om driefasig te laden, dat ook voor een 'Belgisch' driefasennet (3x230V)?
    Of moet dit specifiek vermeld staan of nagevraagd worden?
    Duidelijke uitzondering zal al de UMC van Tesla zijn?
     
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    hardlerig. :cursing:
     
  3. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    rustig blijven Dirk:smile:
     
  4. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    #4 stev, Aug 29, 2014
    Last edited: Aug 29, 2014
    :redface: - blijf het gewoon onverstaanbaar vinden... Mijn elektricien heeft ook nog nooit een laadpaal geinstalleerd, en twijfelt ook bij de diverse specificaties van wat ik toon... Ik lees nogmaals het neuter-topic door.

    thXfrank

    "Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 230V 32A (7kW) te laden. De auto ondersteunt (momenteel) driefasig laden enkel wanneer er tussen de fasen een spanning van 400V gemeten wordt, bij een spanning van 230V wordt er monofase geladen."

    Dus : in tegenstelling tot boiler en warmtepomp, die beiden op driefasig 230 werken, kan de tesla (en ook de laadpaal dus?) dit niet. Ik moet dus een monofasig ding, liefst 32A (=max haalbare) installeren.

    Ik was nog in de war tussen laadpaal zelf driefasig en tesla driefasig - maar dat gaat dus blijkbaar samen? De laadpaal zet geen stroom om of zo, is enkel een doorgeefluik. Richtig?
     
  5. Hans69

    Hans69 Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    598
    Location:
    OVL, Belgium
    Welke aansluiting heb je vandaag, en welke laadpaal ga je plaatsen ?
     
  6. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Ik heb 3*230. Omschakelen naar 3*400+N kan, maar is geen optie : mijn warmtepomp moet dan gans verbouwd worden (>1000 euro kosten).
    Ik zit dus blijkbaar sowieso vast aan monofasig opladen. Heb nu 40A die binnenkomt op 3*230. Eandis komt langs om te kijken wat moet wijzigen om naar 63A te gaan.
    Als er 32 A op 1 fase naar de Tesla gaat, blijft er mogelijks niet genoeg over om 's nachts ook de warmtepomp en boiler te doen werken. Ik had begrepen dat mocht die 32 van de Tesla ook over drie fasen verdeeld kunnen worden, dat dat minder problemen zou geven voor de elektriek hier thuis. Maar dat is dus geen optie - ALS ik het dan toch eindelijk goed begrepen heb.
     
  7. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    oké.
    ik probeer nog èèn keer... @stev : kom dinsdag naar de 1st Tuesday, dan leg ik het jou een allerlaatste keer uit.
    en als je mij niet gelooft : er zijn ook anderen die je te woord kunnen staan.
     
  8. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    :biggrin:
     
  9. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Excuseer als ik de indruk geef dat ik je niet geloof of zo!
    Ik heb -denk ik- eindelijk de zaak door. Driefasig op 230 : ouderwets. Tesla kan dat niet. Never. Boilers, warmetepompen en kookvuren misschien wel, maar daar is het ook afhankelijk van de hardware of het driefasig 3*230 is of 3*400+N (plaatjes verzetten als het goed gaat, anders een nieuw binenwerk).
    Monofasig zonder neuter : dat kan de Tesla-UMC niet, andere laadpalen wel.
    Ik haalde die twee zaken door elkaar.
    Maar : dank u wel voor je geduld...
    (Graag een laatste keer je bevestiging : ben ik er door meester na dit zoveelste herexamen? ):crying:
     
  10. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium

    kom in spetember maar eens terug. 2 september is dat; 18.30 in Heffen. :wink:

    serieus nu : je heb het helemaal begrepen.
     
  11. Hans69

    Hans69 Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    598
    Location:
    OVL, Belgium
    Dirk, misschien (nog eens) een tekeningske maken met de uitleg (beeld zegt meer dan woorden) en dan via Sticky Note - plaatsen bovenaan het Forum
     
  12. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    he? waarom zet je je transformator niet in parallel met de rest van je installatie ?
     
  13. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    omdat ik niet genoeg kilometers doe om echt snel te moeten kunnen opladen. Ik ben op zoek naar de goedkoopste oplossing om thuis te kunnen laden, zij het dan aan 7,4kW.
    transfo is ook duur, verbruikt, neemt plaats, maakt lawaai(?) etc. Aansluiting van eandis zal dan ook extra moeten verzwaard worden boven 63A - wat blijkbaar een grens is om ook terug zwaardere kosten aangerekend te worden - als ik het goed heb : vermogen>25KW.
    Maar ik wacht inderdaad offerte van transfo af - dat blijft dus een optie (als mijn voorgestelde nadelen allemaal ingebeeld blijken te zijn)
     
  14. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Kan een driefasig laadpunt ook monofasisch aangesloten worden, met dus enkel L1?
    Of gaat dat niet werken? Ik hoop dan aan nu aan 7,4kW te kunnen laden (32A). Als ik later toch driefasig op 3x400+N zou willen laden, kan ik het mogelijks met dezelfde laadpaal doen aan 22kW.
     
  15. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    530
    Location:
    Leuven, Belgium
    Dat kan zeker. Ik heb een Keba laadstation dat momenteel 1fasig is aangesloten. Mocht ik in de toekomst toch 3fasig willen gaan dan volstaat een nieuwe kabel. Indien je alles al 3fasig-ready wil hebben, kan je ook nu al een kabel 5G6 voorzien tussen plaats van transfo en meterkast en plaats van transfo en oplaadpunt. Bij overstap moet je dan enkel de paar aansluitingen realiseren zonder verder installatiewerk. In het laadpunt kan je de 5aderige kabel zelfs al volledig aansluiten.
     
  16. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Borne de recharge pour la maison (wallbox) - Page 6
    nou breek me klomp... De wallbox van ve-tronic kan met monofasige stroom, toch de driefasige lader van de tesla voeden. Dat doet de umc van tesla trouwens ook door een single charger toch 32 ampere te laten vreten met een blauwe aansluiting (campingstekker)
     
  17. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    In de tweede helft van de 19 eeuw heeft Tesla (en in mindere mate ook wel Edison) de electrotechniek een flinke boost gegeven.

    Ook Mark Twain leefde in die periode. Misschien niet zo'n genie op vlak van electrotechniek, maar hij was wel een begenadigd schrijver.
     

Share This Page