Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dual chargers optie weg?

This site may earn commission on affiliate links.
Heb mijn configuratie nog eens nagerekend (besteld vlak voor de prijsverhoging vorig jaar, wordt volgende week geleverd). Kom nu ruim 8400 euro duurder uit als ik 2000 reken voor de duo lader. Ik heb een S85, zonder D, met pano, high fidelity sound, kinderzitjes, grijze lak, tech pakket, duo lader, mat obeche, 19 inch, textiel
 
Heb mijn configuratie nog eens nagerekend (besteld vlak voor de prijsverhoging vorig jaar, wordt volgende week geleverd). Kom nu ruim 8400 euro duurder uit als ik 2000 reken voor de duo lader. Ik heb een S85, zonder D, met pano, high fidelity sound, kinderzitjes, grijze lak, tech pakket, duo lader, mat obeche, 19 inch, textiel

Waarom textiel? Kiest echt bijna niemand voor. Wel nieuwsgierig naar..
 
Ik heb de textiel en ben daar echt zeer tevreden over. Na 15 maand zien ze er nog als nieuw uit en staan de zitvlakken nog mooi strak. Dit kan van vele lederen bekleding niet gezegd worden.
Klopt, heb beide. Moet wel zeggen dat ik al bijna 35k gereden heb met leer. Met textiel nog geen 10k. Zal ook wat uitmaken. Maar met half leer, half textiel en piano ziet ie er ook prima uit.
 
Ik weet niet waar je deze info vandaan hebt maar mijn gevoelsmatige indruk is dat ruim 80% de duolader heeft genomen. Wel kan ik me voorstellen dat de ChaDemo adapter veel interessanter is. Kost maar een derde van de duolader en laad sneller.

Advies bij de koop was: als je niet overdag meerdere lange ritten maakt en daarbij tussendoor beschikt over 22KW laadpunt dan heeft het niet zoveel zin. Ik denk dat het verkoopgesprek ook wat geevolueerd is, het heeft ook weinig zin met vrijwel alleen 11KW punten voor de stadsbewoner. Mijn "gevoel" zegt me dat het aantal verkochte duo's is afgenomen. Met de afgenomen subsidies, bijtelling en prijsverhoging kijk je ook net iets kritischer naar de optielijst. 80% zou voor 2013 nog wel kunnen kloppen, er van uitgaande dat je als early adapters meer over elkaar weet..

Maar, vandaag de dag weten we van de 2500+ kopers in NL op basis van de 100-200 aktieve forumleden niet zo heel veel.

Zou Tesla bij dit soort beslissingen ook niet naar het daadwerkelijke gebruik van 22KW laden kijken door big-data analyse trouwens? Dat zou ook wel handig zijn om bijvoorbeeld nieuwe SuC plekken te bepalen trouwens.
 
Advies bij de koop was: als je niet overdag meerdere lange ritten maakt en daarbij tussendoor beschikt over 22KW laadpunt dan heeft het niet zoveel zin. Ik denk dat het verkoopgesprek ook wat geevolueerd is, het heeft ook weinig zin met vrijwel alleen 11KW punten voor de stadsbewoner. Mijn "gevoel" zegt me dat het aantal verkochte duo's is afgenomen. Met de afgenomen subsidies, bijtelling en prijsverhoging kijk je ook net iets kritischer naar de optielijst. 80% zou voor 2013 nog wel kunnen kloppen, er van uitgaande dat je als early adapters meer over elkaar weet..

Maar, vandaag de dag weten we van de 2500+ kopers in NL op basis van de 100-200 aktieve forumleden niet zo heel veel.

Zou Tesla bij dit soort beslissingen ook niet naar het daadwerkelijke gebruik van 22KW laden kijken door big-data analyse trouwens? Dat zou ook wel handig zijn om bijvoorbeeld nieuwe SuC plekken te bepalen trouwens.

Er zijn veranderingen op komst. Tesla gaat, dat heeft Elon recent gezegd, dit kwartaal beginnen met de uitrol van het secundaire laadnetwerk. De opzet is dat Tesla met bijvoorbeeld restauranthouders, sportscholen, golfbanen, theaters etc. een deal sluit waarbij Tesla de laadunits (22kW) levert en de stroom door de exploitant betaald wordt.
Wereldwijd zijn er al honderden op deze manier in gebruik en in de US en China is het een succes.

Deze laders zijn alleen toegankelijk voor toegelaten voertuigen, op dit moment alleen Tesla's, maar mochten er over een paar jaar andere auto's komen die zover ontwikkeld zijn dat ze ook aan de SuC kunnen laden (ook belofte van Elon) dan kunnen zij daar ook gebruik van maken.

Voor een restauranthouder per laadbeurt een paar euro maar wel een klant of familie die komt eten. In de praktijk werkt het.

In dat geval is een 22 kW mogelijkheid erg welkom.
 
Ik lees hier ook regelmatig dat er forumleden in Duitsland, Denemarken, Italie en Frankrijk aan 22kw laders ff wat bijladen bij gebrek aan een SuC. Maar misschien lees ik alleen wat ik wil zien. Daarnaast denk ik dat het of een foutje op de site is of dat ie er gewoon inzit. Ik heb iig 3x een 22kw lader op de zaak laten installeren.
 
Er zijn veranderingen op komst. Tesla gaat, dat heeft Elon recent gezegd, dit kwartaal beginnen met de uitrol van het secundaire laadnetwerk. De opzet is dat Tesla met bijvoorbeeld restauranthouders, sportscholen, golfbanen, theaters etc. een deal sluit waarbij Tesla de laadunits (22kW) levert en de stroom door de exploitant betaald wordt.
Wereldwijd zijn er al honderden op deze manier in gebruik en in de US en China is het een succes.

Deze laders zijn alleen toegankelijk voor toegelaten voertuigen, op dit moment alleen Tesla's, maar mochten er over een paar jaar andere auto's komen die zover ontwikkeld zijn dat ze ook aan de SuC kunnen laden (ook belofte van Elon) dan kunnen zij daar ook gebruik van maken.

Voor een restauranthouder per laadbeurt een paar euro maar wel een klant of familie die komt eten. In de praktijk werkt het.

In dat geval is een 22 kW mogelijkheid erg welkom.

dat is zeker interessant! Je gaat dan laden als het je uitkomt, en de wachttijd wil benutten. Zondag was 10min SuC laden in Zevenaar voldoende, maar een rustige lunch aldaar en doorladen betekende thuis niet meer naar de openbare laadpaal. Stonden er rijen te wachten dan maar kort en thuis verder. Wordt nog lastig, al die keuzes maken :)
 
Hoewel ik niet vaak elders 22 kw slurp heb ik na anderhalf jaar zonder enige twijfel weer een duolader voor de D besteld.

Die keren dat je het nodig hebt, is het dubbel (letterlijk) en dwars waard.

Maar ben ik 'typisch' voor de andere 2500+ rijders in NL of elders ?
 
Op mijn oorspronkelijk bestelde auto had ik geen duolader, nu wel: ben geswitched van bestelling naar een voorraadauto en daar zat het er op. Op de enige plek waar ik een 22kW-paal heb is het wel prettig (binnen 4 uur vol) maar als ik hem niet had zou ik hem denk ik geen moment missen. Vrijwel alle openbare palen zijn 11 kW, mij lijkt het de meerprijs niet waard. De CHAdeMo-adapter lijkt me een interessantere keuze.
 
Ik heb hem ook nog niet vaak nodig gehad (nooit echt). Een verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de prijs voor retrofit nu hetzelfde is als bij initiële bestelling meteen laten plaatsen. Dan kun je dus eerst eens een tijdje aanzien hoe het in praktijk gaat. En als er over een paar jaar jaar ineens heel veel 22 Kw laders zijn, kun je alsnog upgraden zonder extra kosten.
 
Op mijn oorspronkelijk bestelde auto had ik geen duolader, nu wel: ben geswitched van bestelling naar een voorraadauto en daar zat het er op. Op de enige plek waar ik een 22kW-paal heb is het wel prettig (binnen 4 uur vol) maar als ik hem niet had zou ik hem denk ik geen moment missen. Vrijwel alle openbare palen zijn 11 kW, mij lijkt het de meerprijs niet waard. De CHAdeMo-adapter lijkt me een interessantere keuze.

Gebruik mijn duolader echt dagelijks. Publiek laden doe ik in principe bijna niet.
 
Ik heb hem ook nog niet vaak nodig gehad (nooit echt). Een verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de prijs voor retrofit nu hetzelfde is als bij initiële bestelling meteen laten plaatsen. Dan kun je dus eerst eens een tijdje aanzien hoe het in praktijk gaat. En als er over een paar jaar jaar ineens heel veel 22 Kw laders zijn, kun je alsnog upgraden zonder extra kosten.
Als de prijs dan nog hetzelfde is als nu. Dat weet je natuurlijk maar nooit.

Mijn gok is trouwens dat die prijs eerder nog daalt. Ik geloof namelijk in de theorie van Loek dat de aanschaf van de tweede gelijkrichter slechts bestaat uit een software-vinkje omzetten om de reeds aanwezige hardware te activeren. Net zoals de SuperCharger optie, dus.
 
Een verschil tussen 'vroeger' en nu is dat de prijs voor retrofit nu hetzelfde is als bij initiële bestelling meteen laten plaatsen. Dan kun je dus eerst eens een tijdje aanzien hoe het in praktijk gaat. En als er over een paar jaar jaar ineens heel veel 22 Kw laders zijn, kun je alsnog upgraden zonder extra kosten.

Bij mij was de prijs 1450 af fabriek en nu is het 2000 geworden.
 
Ik heb toch al veel plezier van de Duo-lader gehad.

Thuis is het vaak niet echt nodig, maar ik heb regelmatig een meeting in Duitsland en dan is het verschil tussen 50 or 100 km range per uur een belangrijk verschil. Daardoor kan ik direct na mijn meeting weer op pad. Ook die enkele keer dat ik er wat km bij wilde hebben om thuis te komen en bij een Fastned heb gestaan, had ik het daar na een kopje koffie wel gezien.

Soms moet ik ook wel eens snel weer op weg kunnen als ik in de ochtend op pad was, en dan is laden met 70 km range per uur toch wel al een stuk beter dan 45. Na een uurtje laden haal ik dan de eerste SC op mijn route.

Nog geen seconde spijt gehad van de investering in de Duo-lader, in tegendeel.
 
Op zich valt de meerprijs voor leer reuze mee, als je het vergelijkt met wat andere merken rekenen. Maar goed, ik heb zowel leer als textiel geprobeerd en vond leer niet echt beter. Las verhalen over problemen met leer na intensief gebruik. Lang getwijfeld, en uiteindelijk dus textiel genomen.