Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dual chargers optie weg?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet waar je deze info vandaan hebt maar mijn gevoelsmatige indruk is dat ruim 80% de duolader heeft genomen. Wel kan ik me voorstellen dat de ChaDemo adapter veel interessanter is. Kost maar een derde van de duolader en laad sneller.

thuis laden met 22kw kan voor weinig geld.
(ter herinnering : in B betalen we niet extra voor een zware aansluiting)
CHAdeMO-thuislader lijkt mij niet evident noch goedkoop.


zowat alle nieuwe publieke laadpalen werken ook op 22KW.
CHAdeMO palen ? kijk voor België eens op https://www.facebook.com/Nissanleafclub/posts/1704723016418865.
"werkt niet", "kapot", "niet toegankdelijk buiten de werkuren" etc etc...
 
.... maar mijn gevoelsmatige indruk is dat ruim 80% de duolader heeft genomen. Wel kan ik me voorstellen dat de ChaDemo adapter veel interessanter is. Kost maar een derde van de duolader en laad sneller.

Mee eens maar dan sta je wel ergens waar je niet zijn wil (naast de ChaDemo laadpaal) en mijn gevoel zegt dat ik zo snel mogelijk van A naar B wil en indien mogelijk zonder "tussen laden". Hierom dus (ook) gekozen voor een duolader om altijd (ook tussendoor thuis/op werk) zo vol mogelijk weg te rijden.
Bovendien schat ik dat de tarieven van "openbaar" laden nog wel eens uit de hand kunnen gaan lopen in de toekomst. Het openbare net wordt steeds zaarder belast en dat vraagt om investering/verbetering. Openbaar valt daar veel binnen te harken (denk aan de accijns op brandstoffen). Ik zie nu al starttarieven voor het laden van >€6,-
Je laad wat je nodig hebt maar betaald eigenlijk voor meer...
Ik redeneerde dus; altijd vol weg wat betekend zo snel mogelijk vol (thuis/op werk)

Ps Ook her(ver)koop van de Tesla met Duolader speelt een rol. 2e hands zal een "DuoTesla" eerder verkopen (en meer opbrengen) dan een enkele schat ik. Time will tell

Gebruik mijn duolader echt dagelijks. Publiek laden doe ik in principe bijna niet.

Daar sluit ik me dus bij aan en lijkt (op termijn) goedkoper te zijn (ondanks de investering van duolader) omdat je thuis het goedkoopste kan opladen...
Bovendien zijn alle (extra) kosten (verhogen vastrecht, aanpassen etc) zakelijk aftrekbaar en bovendien gesubsidieerd (op dit moment) wat in de toekomst nog wel eens zal gaan veranderen (schat ik).

Indien het uitwisselen van complete accu pakketten (zoals laatst getoond) in 5 min de standaard gaat worden trek ik aan het kortste eind maar zie dat voorlopig nog niet grootschalig gebeuren...
 
Ook zal er zoals al in Duitsland gebeurd steeds vaker ook voor de tijd dat je aan het laden bent betaald moeten worden naast de kW prijs. Is een goede oplossing voor het niet bezet houden van de laadpaal als je klaar bent en met een duo lader ben je 2x zo snel klaar dus ook minder kosten. In Duitsland betaal je al een euro per uur. Zal in de toekomst alleen maar meer worden denk ik. Lage kW prijs maar startkosten/laadsessie prijs gaan het verschil maken
 
Ook zal er zoals al in Duitsland gebeurd steeds vaker ook voor de tijd dat je aan het laden bent betaald moeten worden naast de kW prijs. Is een goede oplossing voor het niet bezet houden van de laadpaal als je klaar bent en met een duo lader ben je 2x zo snel klaar dus ook minder kosten. In Duitsland betaal je al een euro per uur. Zal in de toekomst alleen maar meer worden denk ik. Lage kW prijs maar startkosten/laadsessie prijs gaan het verschil maken

Mag ik een "gewaagde" voorspelling doen? Over zeg anderhalf jaar als het destination netwerk uitgerold is (SuC was ook in minder dan een jaar op goed niveau) kun je onderweg bij veel restaurants, of andere plaatsen waar je wat langer stopt, terwijl je een pauze neemt, wat zit te werken op je Macbook, sorry laptop, met 22 kW gratis, dus zonder starttarief, kWh prijs etc. bijladen. Dat zal het moment zijn dat er consensus is over het nut van de duolader :) Ik heb hem in ieder geval en tot nu toe een keer of vijf nut van gehad waaronder een keer 3 uur laden onderweg, wat net te doen was omdat er ter plaatse wat ondernomen kon worden. Dat zou anders zes uur geweest zijn en daar moet ik dan even niet aan denken.
 
Dat denk ik persoonlijk ook. Om (serieus) geld te kunnen verdienen (door de paalbeheerder) is het niet ondenkbaar dat er een start/aansluit tarief gaat gelden met door bovenop het opgenomen vermogen/kWh al dan niet gemeten in tijd. Snelle DC laders (die duur zijn in aanschaf/aanleg) zullen dan een hoger (start)tarief hebben dan normale (AC) palen maar de kWh prijs kan wel gelijk zijn. Je betaald dus meer voor een duurdere (lees: snellere) paalinstallatie.

Ik verwacht dat die markt een vogelvlucht gaat nemen en als ik wist hoe ik het zou kunnen opstarten er gelijk instappen. Nu is er al (vaak) verwarring voor iedereen wat ze nu precies betalen, staat niet duidelijk/eenduidig op de paal. Dat is incasseren lijkt mij als je het "slim" aanpakt...

Een goed dekkend en snel ladend systeem kan goud waard zijn in de nabije toekomst. Kijk maar naar de mobile telefoons dat was ook harken in het begin...
Iemand aandelen in de aanbieding, ik investeer graag mee maar "omzeil" deze tarief jungle door thuis te gaan/blijven laden met de duolader...
 
Hans, heb je informatie over plannen om destination charging ook in Nederland/Europa uit te rollen? Ik hoor er nu vooral in US over..

Maurice, het staat in de shareholders letter Q4 2014 (sorry dat het zo groot wordt, is printscreen)

Schermafbeelding 2015-03-07 om 12.31.38.png
 
Mag ik een "gewaagde" voorspelling doen? .

Zo gewaagd vind ik het niet.. de infrastructuur ligt er al (het elektriciteitsnet). Is gewoon een kwestie van laadpalen kopen/installeren - en het gemakt en plezier van 22kW destination laden heb ik vorig jaar op vakantie ervaren (Italië). Was alleen nog een kwestie van plannen omdat er nog niet zoveel laadplekken waren.. verder is het echt een aanrader om er met je Tesla op vakantie te gaan.