Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

dual motor, luchtvering

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd met de gewone vering en heb nog maar 1 keer heel licht de onderkant van de auto geraakt, dus het valt mee :) Die ene keer was overigens bij SuC Zevenaar, naast de Burger King zit daar een aardig diepe kuil. Maar over het algemeen lijkt hij niet echt ver door te veren. Ik had zelf het idee dat de luchtvering op de S85 (dus niet de performance) iets comfortabeler was en de gewone vering juist iets stugger. Maar het verschil voelde tijdens de proefritten erg minimaal, vandaar dat ik uiteindelijk niet voor de luchtvering koos.
Het verschil tussen luchtvering en schroefveren zit 'm mijn inziens vooral in het gedrag bij diep inveren. Het verschil bij gewone oneffenheden zoals klinkers, putdeksels etc. is minimaal, maar bij diep inveren zoals over drempels en dergelijke is er een heel duidelijk verschil (ook bij plotseling remmen of optrekken merk je dit). Het inveren gaat 'moeitelozer' en het terug uitveren gaat rustiger en zonder extra nadeinen bij luchtvering (de vering schiet op de terugweg niet door het middelpunt heen zeg maar). Dat zorgt voor een zacht en comfortabel gevoel bij grote wieluitslagen.
Nog een voordeel van luchtvering: de wagenhoogte wordt actief geregeld, waardoor de lading van de auto geen invloed heeft op de stand van de auto, dus of je nu met z'n zevenen plus bagage en skibox rondrijdt of in je eentje, de wagenhoogte blijft gelijk. Bij schroefveren zal je wegligging dus anders zijn afhankelijk van de belading. Daarom heeft een S met schroefveren een koplamphoogte afstelling in de 'Controls' popup, bij luchtvering is dat niet nodig.
 
Leuk, zo'n actieve community :)
Bedankt voor alle feedback. Het was natuurlijk een beetje mijn vrees uiteenlopende reacties te krijgen, maar ik zie wel een beetje een trend in de antwoorden ;-)

Het is inderdaad een beetje een kwestie van budget en de psychologische grens die ik me vooropgesteld had van €100k die al dan niet doorbroken wordt door deze opties...
Ik heb nog 13 dagen, dus ik ga er nog wat nachtjes over slapen...

Bedankt voor alle feedback in ieder geval - much appreciated.
 
Ik heb indertijd inderdaad zowel de luchtvering en de gewone vering uit kunnen proberen. Het verschil vond ik wel merkbaar, maar niet heel groot. Ik heb gekozen voor de normale vering en heb daar geen moment spijt van gehad. Nog nooit met de bodem een heuveltje geraakt of zo. En er zijn er hier in Lelystad heel wat. Als ik nu een nieuwe zou bestellen, dan zou ik zeker weer voor de conventionele vering gaan.

Ik woon op een eiland en kan alleen met de pont mijn huis bereiken. Bij hoog water staat de oprijklep van de pont heel schuin en kan de bodem, lees de accu, over de stalen bodem van de pont schuren.
Een accu vervangen kost 48.000 euro. Het is een absolute noodzaak dat mijn Model S van luchtvering is voorzien. Dit geldt overigens ook voor de pont in Akersloot.
Het is heel prettig dat de auto, nadat ik de vering één keer heb verhoogd, dit automatisch steeds op die plaats weer doet.
 
Ik woon op een eiland en kan alleen met de pont mijn huis bereiken. Bij hoog water staat de oprijklep van de pont heel schuin en kan de bodem, lees de accu, over de stalen bodem van de pont schuren.
Een accu vervangen kost 48.000 euro. Het is een absolute noodzaak dat mijn Model S van luchtvering is voorzien. Dit geldt overigens ook voor de pont in Akersloot.
Het is heel prettig dat de auto, nadat ik de vering één keer heb verhoogd, dit automatisch steeds op die plaats weer doet.

mooie functie, de auto-raise. kijk vandaag 1x niet op de display en juist dan doet ie het effe niet waardoor de garagedrempel is aangetikt. grrr:cursing: