Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dummy vraag; opladen aan het stopcontact

This site may earn commission on affiliate links.
Iets uitgebreider graag want ik ben een alfamannetje. En waarom hoef ik dat bij een broodrooster niet te doen?
De ene fase geeft 230V de andere 0V. Als je die verbindt, heb je een spanningsverschil van 230V. Als je dit zonder verbruiker doet krijg je extreem hoge stroom—> kortsluiting. Een verbruiker beperkt de stroom. Bij zowat alle toestellen is het om het even of die pin met spanning links of rechts zit. Bij Tesla niet. Als de nul aan de verkeerde kant zit laadt hij niet en is dat op te lossen in NL door de stekker om te draaien. In BE lukt dat niet, omdat wij een aardingspin hebben op het stopcontact. De stekker heeft het aardingsgat dan niet meer op de juiste plaats en je krijgt die zo niet in het stopcontact. Wij moeten de draden in de stekker verwisselen of een verlengkabel gebruiken waarin de draden kruisen.
Op sommige plaatsen hebben we in BE nog het neuterprobleem. Daar levert het elektriciteitscircuit aan de ene kant +115V en da andere pin -115V. Samen ook 230, maar de Tesla kan (wil) daar niets mee doen. Hij wil een nul en nog aan de juiste kant ook.
Om volledig te zijn, in Noorwegen is het laatste systeem overal in gebruik. Daar hebben de Teslas een aanpassing zodat ze wel willen laden.
Btw, bij sommige ledlampen helpt het soms ook om de fasen te verwisselen als ze niet werken of zoemen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Exiteer and Danny n
De ene fase geeft 230V de andere 0V. Als je die verbindt, heb je een spanningsverschil van 230V. Als je dit zonder verbruiker doet krijg je extreem hoge stroom—> kortsluiting. Een verbruiker beperkt de stroom. Bij zowat alle toestellen is het om het even of die pin met spanning links of rechts zit. Bij Tesla niet. Als de nul aan de verkeerde kant zit laadt hij niet en is dat op te lossen in NL door de stekker om te draaien. In BE lukt dat niet, omdat wij een aardingspin hebben op het stopcontact. De stekker heeft het aardingsgat dan niet meer op de juiste plaats en je krijgt die zo niet in het stopcontact. Wij moeten de draden in de stekker verwisselen of een verlengkabel gebruiken waarin de draden kruisen.
Op sommige plaatsen hebben we in BE nog het neuterprobleem. Daar levert het elektriciteitscircuit aan de ene kant +115V en da andere pin -115V. Samen ook 230, maar de Tesla kan (wil) daar niets mee doen. Hij wil een nul en nog aan de juiste kant ook.
Om volledig te zijn, in Noorwegen is het laatste systeem overal in gebruik. Daar hebben de Teslas een aanpassing zodat ze wel willen laden.
Btw, bij sommige ledlampen helpt het soms ook om de fasen te verwisselen als ze niet werken of zoemen.

Dank je. Dan zou de kans 50% moeten zijn dat het in één keer goed gaat. Het lijkt me dat dat van de 10 keer 1 keer is maar dat kan ook de ergernis zijn toen ik nog niet wist wat de oplossing was.
 
Dank je. Dan zou de kans 50% moeten zijn dat het in één keer goed gaat. Het lijkt me dat dat van de 10 keer 1 keer is maar dat kan ook de ergernis zijn toen ik nog niet wist wat de oplossing was.

Met 1x op 10 zit je nog ruim denk ik, net als dat je de USB kabel er bijna altijd verkeerd in stopt.
De wet van Murphy is hier van toepassing.
 
Iets uitgebreider graag want ik ben een alfamannetje. En waarom hoef ik dat bij een broodrooster niet te doen?
Iets mee alfa? Mijn poging ....

Stel je een stoel voor die kan zweven. Om te voorkomen dat je er op grote hoogte van af valt zit je in een riem. Uit veiligheidsoverweging kan de riem alleen los als de stoel met zijn poten op de grond staat. Daarvoor is er een sensor die de afmetingen van de onderkant van de poten tot aan de grond meet. Is die afstand te groot of kan de sensor de grond helemaal niet zien, dan kan de riem niet los.

Parkeer je nu de stoel op het dak van een flat van 20 verdiepingen, of boven op een berg, dan kan de riem nog steeds open, omdat het dak / de top van de berg gezien wordt als de grond, ook al zit je een eind boven .... ja wat is de echte grond eigenlijk? Maar als je de stoel op zijn kop op de grond zet, dan is de afstand van de onderkant van de poten tot de grond te groot en kan de riem niet los.

Net als dat er geen absolute hoogte is, is er geen absoluut voltage (begeef ik me nu op glad ijs?). Maar net als er wel hoogteverschillen zijn zijn er ook potentiaal verschillen, welke we uitdrukken in volt.

Je voelt het al: de grond of de vloer waar de stoel op staat komt overeen met de aarde in je stopcontact. De bovenkant van de stoel komt overeen met de fase (of zou daar mee overeen moeten kommen), de onderkant van de poten komen overeen met de 0 (of zouden daar mee overeen moeten komen). De UMC meet de afstand tussen de 0 (of in ieder geval wat het denkt dat de 0 is) en de aarde, onder andere om vast te stellen dat er überhaupt wel een aarde is (en zo te voorkomen dat je laadstation en je auto niet geaard zijn tijdens het laden).

Schieten maar .... :)
 
Iets mee alfa? Mijn poging ....

Stel je een stoel voor die kan zweven. Om te voorkomen dat je er op grote hoogte van af valt zit je in een riem. Uit veiligheidsoverweging kan de riem alleen los als de stoel met zijn poten op de grond staat. Daarvoor is er een sensor die de afmetingen van de onderkant van de poten tot aan de grond meet. Is die afstand te groot of kan de sensor de grond helemaal niet zien, dan kan de riem niet los.

Parkeer je nu de stoel op het dak van een flat van 20 verdiepingen, of boven op een berg, dan kan de riem nog steeds open, omdat het dak / de top van de berg gezien wordt als de grond, ook al zit je een eind boven .... ja wat is de echte grond eigenlijk? Maar als je de stoel op zijn kop op de grond zet, dan is de afstand van de onderkant van de poten tot de grond te groot en kan de riem niet los.

Net als dat er geen absolute hoogte is, is er geen absoluut voltage (begeef ik me nu op glad ijs?). Maar net als er wel hoogteverschillen zijn zijn er ook potentiaal verschillen, welke we uitdrukken in volt.

Je voelt het al: de grond of de vloer waar de stoel op staat komt overeen met de aarde in je stopcontact. De bovenkant van de stoel komt overeen met de fase (of zou daar mee overeen moeten kommen), de onderkant van de poten komen overeen met de 0 (of zouden daar mee overeen moeten komen). De UMC meet de afstand tussen de 0 (of in ieder geval wat het denkt dat de 0 is) en de aarde, onder andere om vast te stellen dat er überhaupt wel een aarde is (en zo te voorkomen dat je laadstation en je auto niet geaard zijn tijdens het laden).

Schieten maar .... :)

Zware kost voor Eerste Kerstdag. Maar waarom gaat het altijd mis dan?
 
Ik heb zoiets ook met het walsnoer van mijn (Amerikaanse) boot. Gelukkig heeft de stekker aan één kast een merkje. Als ik hem in de wandcontactdoos* prik met het merkje boven gaat het goed. Dus....
TIP: Merk je stekker, dan werkt het in elk geval goed voor 1 (je meest gebruikte ?) situatie.

*Wandcontactdoos... in de volksmond “stopcontact”.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Ik heb zoiets ook met het walsnoer van mijn (Amerikaanse) boot. Gelukkig heeft de stekker aan één kast een merkje. Als ik hem in de wandcontactdoos* prik met het merkje boven gaat het goed. Dus....
TIP: Merk je stekker, dan werkt het in elk geval goed voor 1 (je meest gebruikte ?) situatie.

*Wandcontactdoos... in de volksmond “stopcontact”.
Deze kan er maar op één manier in. Ook een mogelijkheid. Maar dan heb je voor op vakantie weer een verloop nodig en kan je het weer 13 x fout doen.
upload_2019-12-28_20-29-33.jpeg
 
Deze kan er maar op één manier in. Ook een mogelijkheid. Maar dan heb je voor op vakantie weer een verloop nodig en kan je het weer 13 x fout doen. View attachment 493843
Ik heb verloopstekkers van “blauw” naar “gewoon” en andersom. En nog nog andere variaties. Er zit weinig standaardisatie in de aansluitingen in havens in Europa... En ja, het is steeds weer een verassing of je hem alsnog moet omdraaien. De boot heeft een “nulverklikker” met een lampje dat ik op afstand kan zien of het goed zit. Kans 50% (behalve in Murphy havens....).
 
De ene fase geeft 230V de andere 0V. Als je die verbindt, heb je een spanningsverschil van 230V. Als je dit zonder verbruiker doet krijg je extreem hoge stroom—> kortsluiting. Een verbruiker beperkt de stroom. Bij zowat alle toestellen is het om het even of die pin met spanning links of rechts zit. Bij Tesla niet. Als de nul aan de verkeerde kant zit laadt hij niet en is dat op te lossen in NL door de stekker om te draaien. In BE lukt dat niet, omdat wij een aardingspin hebben op het stopcontact. De stekker heeft het aardingsgat dan niet meer op de juiste plaats en je krijgt die zo niet in het stopcontact. Wij moeten de draden in de stekker verwisselen of een verlengkabel gebruiken waarin de draden kruisen.
Op sommige plaatsen hebben we in BE nog het neuterprobleem. Daar levert het elektriciteitscircuit aan de ene kant +115V en da andere pin -115V. Samen ook 230, maar de Tesla kan (wil) daar niets mee doen. Hij wil een nul en nog aan de juiste kant ook.
Om volledig te zijn, in Noorwegen is het laatste systeem overal in gebruik. Daar hebben de Teslas een aanpassing zodat ze wel willen laden.
Btw, bij sommige ledlampen helpt het soms ook om de fasen te verwisselen als ze niet werken of zoemen.
Dan nog even de reden waarom de Tesla Universal Mobil Connector specifiek de nul op een specificieke pin wil: het is de enige manier waarop ze met zekerheid kunnen detecteren dat er een Ground aanwezig is.
Bij de nieuwere TMC hebben ze dat kennelijk achterwege gelaten.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dan nog even de reden waarom de Tesla Universal Mobil Connector specifiek de nul op een specificieke pin wil: het is de enige manier waarop ze met zekerheid kunnen detecteren dat er een Ground aanwezig is.
Bij de nieuwere TMC hebben ze dat kennelijk achterwege gelaten.

Dit zou dus een extra 'beveiliging' zijn?
Ik denk dat je, zonder een meetelectrode te slaan, niet heel veel zinnigs kan zeggen hoe goed je aarding is.
Enkel dat er geen spanningsverschil zit tussen de pin waarop Tesla de nul wil zien, en de aardpin maar de auto kan niet zien hoe hoog die spanning op die aardpin tov de echte aarde is (bij foutieve installaties).

Dus eigenlijk niet zo gek dat die check is weggehaald.