Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duolader

This site may earn commission on affiliate links.
Als je thuis en op de zaak met 11 kW kan laden heb je echt niets extra's nodig. Wat mensen die niet eerder een ev rijden vaak vergeten is dat terwijl je slaapt je auto wordt opgeladen. Dus dagelijks kan je zonder verder iets te doen ruim 300 km afleggen. Met 250 werkdagen is dat al 75.000 km.
 
De rekensommetjes met 11kW en 's nachts laden komen inderdaad gunstig en voldoende uit. Maar stel je voor dat we over 2, 3 jaar twee EV's hebben, en de situatie zich voordoet dat je met bijna lege accu thuis aankomt, en binnen een uur of 2, 3 alweer weg moet. Dan is 11kW niet voldoende lijkt mij.

Als ik nu toch een laadpaal laat plaatsen, is het dan niet beter om nu een 2(door de gemeente) gesubsidieerde 2kW laadpunt te nemen, in plaats van nu een 11kW aan te schaffen en die later te moeten vervangen door een niet gesubsidieerde (want reeds een keer aangevraagd en toegekend) 22kW oplossing, waarbij de waardedaling na verkoop (indien mogelijk) van het 11kW laadpunt waarschijnlijk groter zal zijn dan het mijns inziens overkomelijke prijsverschil tussen een 11kW en 22kW laadpunt? De duolader en de netverzwaring zullen waarschijnlijk dan evenveel kosten als nu, waardoor ik nu al wel 22kW-ready ben mocht ik de duolader later alsnog aanschaffen.

Of maak ik een denkfout ergens?

p.s.: Ja, ik zou kunnen (snel)laden onderweg, dat besef ik. Maar ik wil puur naar de thuislaadsituatie kijken in dit gedachtenexperiment.
 
Ik had precies dezelfde gedachte. Tussen 11kW en 22kW laadpaal zat in mijn geval € 50,=.

Ik zit ook wel eens in de situatie dat ik een rit van 300+ km maak naar de zaak en daarna nog naar huis ga. Dan is het volgens mij handig om de auto snel aan een 22kW laadpunt te kunnen hangen.

Maar de tijd zal het leren.
 
Als je een laadpaal aanschaft zou ik altijd een 22kW versie kopen, zelfs als je m op een lager vermogen, bijv 11kW aansluit. De meerprijs is maar weinig en later vervangen is duur.

De laadbehoefte is natuurlijk van je persoonlijke situatie afhankelijk. De tijd zal het leren concluderen jullie. De tijd heeft mij geleerd dat laden op 11kW voor mij voor 99,9% vd tijd voldoende is.

Voor 90% vd tijd is zelfs 3kW voldoende voor mij denk ik. Dit omdat je de dag altijd vol kunt beginnen. Ik rij ca. 25-30k km/jr en zou indien nodig over ander vervoer kunnen beschikken.
 
die verzwaring kost toch ook geld voor aanleg en jaarlijks steeds € 700 extra vastrecht bij >3x25A hoofdzekering door het vermaleide vastrecht? dan is het zonde geld om 22kW aan te laten sluiten.

De rekensommetjes met 11kW en 's nachts laden komen inderdaad gunstig en voldoende uit. Maar stel je voor dat we over 2, 3 jaar twee EV's hebben, en de situatie zich voordoet dat je met bijna lege accu thuis aankomt, en binnen een uur of 2, 3 alweer weg moet. Dan is 11kW niet voldoende lijkt mij.

Als ik nu toch een laadpaal laat plaatsen, is het dan niet beter om nu een 2(door de gemeente) gesubsidieerde 2kW laadpunt te nemen, in plaats van nu een 11kW aan te schaffen en die later te moeten vervangen door een niet gesubsidieerde (want reeds een keer aangevraagd en toegekend) 22kW oplossing, waarbij de waardedaling na verkoop (indien mogelijk) van het 11kW laadpunt waarschijnlijk groter zal zijn dan het mijns inziens overkomelijke prijsverschil tussen een 11kW en 22kW laadpunt? De duolader en de netverzwaring zullen waarschijnlijk dan evenveel kosten als nu, waardoor ik nu al wel 22kW-ready ben mocht ik de duolader later alsnog aanschaffen.

Of maak ik een denkfout ergens?

p.s.: Ja, ik zou kunnen (snel)laden onderweg, dat besef ik. Maar ik wil puur naar de thuislaadsituatie kijken in dit gedachtenexperiment.
 
Heb duolader in meer dan twee jaar eigenlijk maar één keer nuttig gevonden: op vakantie in Italië. Daar maakte ie echt wel het verschil tussen probleemloos rondrijden en trips moeten "berekenen" (of overnachtingen inbouwen). Op vier uur tijd kunnen volladen is perfect om een stad te bezoeken, ook al ligt die 250 km van je huurhuis.
 
Last edited:
Ik heb ook voor de duo-lader gekozen, maar buiten mijn ongeduldige aard was daar nog een andere reden voor:
Zakelijk heb ik een 22 kW paal laten aanleggen om de duo-lader te kunnen benutten. Het zakelijke energietarief is substantieel veel lager dan het thuistarief (ca. -50%). Zakelijk zoveel mogelijk laden is dus het goedkoopst, en aangezien hij soms maar kort bij de zaak staat, is hij dan toch maximaal aan het laden. Dan hoeft er dus thuis minder geladen te worden.
 
Nou scheelt het dat ik thuis al op ca 8.000 kWh zat en met de Tesla op ca 14.000. Dus dan heb je zowieso al een lage energiebelasting op het meerdere. Ik ben alleen benieuwd tegen welk tarrief ik met de fiscus moet verrekenen. Mag ik mijn kWh's verbruikt voor mijn Tesla tegen de hoge energiebelasting verrekenen of moet dat een gemiddelde zijn?