Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren zat ik bij een bijeenkomst van een grote gemeente over de plannen per wijk om van het gas af te gaan. Daar ondervond ik hetzelfde probleem en wel in die mate, dat ik maar niet aangeef bij welke gemeente dat precies was, zo genant was het eigenlijk wel. Er werd bijvoorbeeld beweerd dat een warmtepomp in een huis dat voor de oorlog gebouwd was, lang niet het door de fabrikant opgegeven rendement zou kunnen halen. Pffff.... en daarom gaan ze een warmtenet aanleggen. Ik heb toen nog voorzichtig gevraagd of ze al wisten waar de warmte voor dat warmtenet dan vandaan gaat komen? Nee, dat wisten ze nog niet eigenlijk. Nog een keer pffff....

Het is droevig dat er zo weinig kennis is op dit vakgebied. Zelfs bij vermeende professionals zit het niet goed tussen de oren.
Daarom is het zo makkelijk voor waterstof gelovigen en belanghebbenden om steeds weer hun bekende preek te herhalen. En wat je maar vaak genoeg hoort, is op een gegeven moment waar.
 
Ik kreeg dit weekend ter ore dat er inmiddels ook hoge temperatuur warmtepompen zijn. Is dat een reële optie om toch de bestaande radiatoren te behouden?
Hoge temperatuur warmtepompen zijn zinloos. Een hoog rendement komt er alleen uit als de brontemperatuur en afgiftetemperatuur dicht bij elkaar liggen. Bij ons is de bron 11.4 graden, de afgiftetemperatuur tussen 24 en 29 graden (10 maanden) en een enkele koude maand kan ie tot maximaal 35 graden oplopen. Bij deze waarden kom ik op een jaarrond COP van 6.0.

Kijk maar eens op bijgaand grafiekje, deze gaat maar tot 60 graden. Je ziet dat het rendement minder dan een derde is van de echt lage temperatuur situaties.

4c5c0496e79864e261aeb513dbdf52655f9a8278.gif
 
Inderdaad, helaas zijn er nog steeds importeurs van warmtepompen die in hun folders schrijven dat HUN warmtepomp geschikt is om de bestaande hoogtemperatuurradiatoren te laten zitten! Pfff... ja als het niet te hard vriest kan het misschien binnen nog wel 20 graden worden, maar vraag niet naar de energierekening.
Zelfs uitwisselen naar 'normale' laagtemperatuurradiatoren, zoals watertemperatuur 45 graden wat heel veel radiatorfabrikanten al superlaag vinden, betekent 30-35 % lager rendement dan bij watertemperatuur van 35 graden. Oftewel, bij een watertemperatuur van 45 graden verdien je een warmtepomp niet terug, en bij 35 graden of lager wel.
 
Ik zie tegenwoordig ook steeds meer (kleinere) warmtepompen langskomen zonder buitenunit, met een COP van 6, waar dan vooral niet in de literatuur wordt vermeld wat de warmtebron dan is...
Uit de technische specs valt dan te halen dat die aangesloten kunnen worden op tapwater of een 'waterloop', met wateropname van 100 tot 1000 l/h.... Daikin heeft er eentje in het programma, verder staat er op de masters of lxry beurs nog een toko die invisible airco heet...

Iemand hier die er meer van weet? Zijn dit serieus systemen die tot een kuub per uur uit de waterleiding spoelen om het huis warm te krijgen? An sich is leidingwater boven de 300m3 per jaar een stuk goedkoper, maar dit zal toch niet de bedoeling zijn?
Of heb ik het volledig verkeerd begrepen?
 
Iemand een tip voor een goede adviseur op dit gebied? We hebben nu de keus tussen ons 5 jaar oude huis nul op de meter maken, of verhuizen naar een nieuw nul op de meter koophuis (dat is veel duurder).

Ik ben op zoek naar iemand die goed advies kan geven voor ons bestaande huis. Alleen zonnepanelen is niet zo moeilijk, we kunnen er 30 kwijt (de helft ligt zuid-zuid-west) en de andere helft de andere kant op. Maar we willen meer... Complicerende factor: stadsverwarming. Die ben ik liever kwijt dan rijk.
 
Iemand een tip voor een goede adviseur op dit gebied? We hebben nu de keus tussen ons 5 jaar oude huis nul op de meter maken, of verhuizen naar een nieuw nul op de meter koophuis (dat is veel duurder).

Ik ben op zoek naar iemand die goed advies kan geven voor ons bestaande huis. Alleen zonnepanelen is niet zo moeilijk, we kunnen er 30 kwijt (de helft ligt zuid-zuid-west) en de andere helft de andere kant op. Maar we willen meer... Complicerende factor: stadsverwarming. Die ben ik liever kwijt dan rijk.
Volgens mij is stadsverwarming verplichte winkelnering, het is natuurlijk wel duurzaam, alleen niet goedkoop.
 
Ik heb hier een maand geleden 2 airco's gehangen aan mijn jaren 70 huis. Dit zijn de meest recente modules van Mitsubishi Electric met hyperheating die in Scandinavie gebruikt worden. Wij hebben voor deze optie gekozen omdat ons huis geen vloerverwarming heeft en de investering van vloerverwarming met een L/W / W/W warmtepomp vele malen hoger is. Op het moment zijn wij erg tevreden daar de Airco de ruimtes aangenamer verwarmt dan radiatoren en ook veel sneller de ruimtes op temperatuur heeft. Dit is natuurlijk wel in combinatie met een zonnepaneel systeem van nu 13x 365WP panelen van LG.
 
@ebulio: Verplichte winkelnering tot op zekere hoogte. Je kunt je eigen warmtepomp installeren, en dan de stadsverwarming laten afsluiten. Eigenlijk kun je de stadsverwarming altijd laten afsluiten. Kan zelfs via mijnaansluiting.nl. :) Stadsverwarming is lang niet altijd duurzaam, hier staat gewoon een gascentrale (WKK waarvan gezegd wordt dat de elektrische component niet al te groot is) die het regelt voor de wijk.

Je krijgt niet de keus tussen een eigen gasaansluiting of stadsverwarming, dat klopt en dat is het stukje gedwongen winkelnering.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik woon sinds 1.5 jaar in een nieuwbouw 'nota nul' woning zonder gasaansluiting voorzien van goede isolatie, triple glas, balansventilatie met WTW, WTW in douchewater, warmtepomp en c.a. 5300wp aan panelen. Afgelopen 12 maanden even veel kwh opgewekt als verbruikt (c.a. 4600kwh). Effectief hebben we na heffingskorting + aftrek van voorschot ongeveer 100 euro teruggekregen.
Meerprijs van installatie was 20k. Heel comfortabel huis.
Wil zelf ooit nog een keer een huis (laten) bouwen en zou dan ook zeker vergelijkbare maatregelen nemen.
 
  • Like
Reactions: Astrid and Wim S.
Ik woon sinds 1.5 jaar in een nieuwbouw 'nota nul' woning zonder gasaansluiting voorzien van goede isolatie, triple glas, balansventilatie met WTW, WTW in douchewater, warmtepomp en c.a. 5300wp aan panelen. Afgelopen 12 maanden even veel kwh opgewekt als verbruikt (c.a. 4600kwh). Effectief hebben we na heffingskorting + aftrek van voorschot ongeveer 100 euro teruggekregen.
Meerprijs van installatie was 20k. Heel comfortabel huis.
Wil zelf ooit nog een keer een huis (laten) bouwen en zou dan ook zeker vergelijkbare maatregelen nemen.

Welk type warmtepomp gebruik je, lucht of water?
 
@ebulio: Verplichte winkelnering tot op zekere hoogte. Je kunt je eigen warmtepomp installeren, en dan de stadsverwarming laten afsluiten. Eigenlijk kun je de stadsverwarming altijd laten afsluiten. Kan zelfs via mijnaansluiting.nl. :) Stadsverwarming is lang niet altijd duurzaam, hier staat gewoon een gascentrale (WKK waarvan gezegd wordt dat de elektrische component niet al te groot is) die het regelt voor de wijk.

Je krijgt niet de keus tussen een eigen gasaansluiting of stadsverwarming, dat klopt en dat is het stukje gedwongen winkelnering.
Jullie discussie gaat alleen over de situatie in Utrecht toch? Ik ben in de veronderstelling dat er heel wat stadsverwarmingsnetten zijn waarbij het echt een hell-of-a-job is om dat op te zeggen. En met opzeggen bedoel ik dat er een situatie ontstaat waarbij je geen (periodieke) vergoeding meer hoeft betalen aan het stadsverwarmingsnet.
 
Jullie discussie gaat alleen over de situatie in Utrecht toch? Ik ben in de veronderstelling dat er heel wat stadsverwarmingsnetten zijn waarbij het echt een hell-of-a-job is om dat op te zeggen. En met opzeggen bedoel ik dat er een situatie ontstaat waarbij je geen (periodieke) vergoeding meer hoeft betalen aan het stadsverwarmingsnet.
De ontbindingskosten zijn soms duizenden euro's. Veel zaken zijn nu onder de rechter. De lokale warmteleveranciers vechten hard om hun monopolie. Ik voorspel dat er in de komende jaren op veel plaatsen initiatieven ontstaan die gebruik gaan maken van een centrale grondwaterbron en in de huizen van een blok, of straat, kleine warmtepompen in huis die die warmte gaan benutten.
Twee vliegen in één klap, de kosten van de dure boring kun je delen met je buurtgenoten en iedereen profiteert van een hoog rendement tegen relatief lage kosten.
 
Ik heb hier een maand geleden 2 airco's gehangen aan mijn jaren 70 huis. Dit zijn de meest recente modules van Mitsubishi Electric met hyperheating die in Scandinavie gebruikt worden. Wij hebben voor deze optie gekozen omdat ons huis geen vloerverwarming heeft en de investering van vloerverwarming met een L/W / W/W warmtepomp vele malen hoger is. Op het moment zijn wij erg tevreden daar de Airco de ruimtes aangenamer verwarmt dan radiatoren en ook veel sneller de ruimtes op temperatuur heeft. Dit is natuurlijk wel in combinatie met een zonnepaneel systeem van nu 13x 365WP panelen van LG.
Op zich een mooi systeem, dat kamers snel op temperatuur brengt, maar 2 airco’s is toch niet genoeg? Hoe verwarmen jullie de badkamer(s), keuken, slaapkamers, etc?
 
Lucht, op het dak. Hoor je wel een beetje, maar niet storend. Ben nog niet tevreden over de COP van de warmtepomp, tussen 2-3 (over heel jaar), moet ik nog eens naar laten kijken.
Nou, dat is misschien best wel goed in jouw situatie hoor. De kunst is om er achter te komen hoeveel % van de totale warmte naar sanitair water (douchen) is gegaan en hoeveel % voor de woningverwarming. In jouw geval is wellicht meer dan de helft voor verwarmen douchewater en dan is 2,5 SCOP helemaal niet slecht. Dat kun je dan nog wat verbeteren door te experimenteren of je met een lagere boilertemperatuur voldoende warm water per etmaal hebt.
 
Op zich een mooi systeem, dat kamers snel op temperatuur brengt, maar 2 airco’s is toch niet genoeg? Hoe verwarmen jullie de badkamer(s), keuken, slaapkamers, etc?

Wij wonen in een 2 onder 1 kap en de beneden verdieping is open. De woonkamer en keuken zijn af te sluiten door schuifdeuren maar die staan in principe altijd open. De airco beneden heeft 6 kw verwarming capaciteit en kan de keuken en woonkamer op temperatuur brengen. Boven hangt een 4 kw module in mijn kantoortje die bij een openstaande deur de hele boven verdiepingen warm krijgt. Dit werkt nu heel goed en slapen doen wij vaak in een koude kamer dus dan sluiten wij de deur.
 
Nou, dat is misschien best wel goed in jouw situatie hoor. De kunst is om er achter te komen hoeveel % van de totale warmte naar sanitair water (douchen) is gegaan en hoeveel % voor de woningverwarming. In jouw geval is wellicht meer dan de helft voor verwarmen douchewater en dan is 2,5 SCOP helemaal niet slecht. Dat kun je dan nog wat verbeteren door te experimenteren of je met een lagere boilertemperatuur voldoende warm water per etmaal hebt.

Ik denk dat je het aandeel verwarming voor douchewater enorm overschat. Bij ons verwarmt de grondwater warmtepomp het water voor douchen, maar ook voor de allwater wasmachine. Wij verbruiken per maand 40 kWh daarvoor, 480 kWh per jaar dus. Onze warmtepomp heeft een totaal verbruik per jaar van 6.500 kWh
Dat betekent dat douchen én wassen dus minder dan 7,5% van het totaal verbruik van onze warmtepomp uitmaakt.
Als ik het wassen (1x per dag gemiddeld) voor 2,5% in rekening breng, dan houd ik maar 5% van het totale verbruik over voor douchen. Dit komt allemaal uit een in de warmtepomp ingebouwd boilervat van 180 liter op 59 graden C.

Een lucht/water warmtepomp doet dit allemaal met een lager rendement, maar het komt n.m.m. niet hoger uit dan 10%. Om die reden vind ik investeringen in warmte-terugwinning uit het douchewater complete onzin. Zelfs zonneboilers, soms met enorme buffervaten, zijn een onzinnige investering. Maar let wel, met een grondwater warmtepomp met een COP van ruim 6.0.