Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
@jpvdheijn en warmwater voor douchen met boiler elektrisch? Of misschien zelfs warmtepompboiler? En zo van het gas af?

Op dit moment gebruiken wij de cv ketel nog om water op te wekken voor het douchen. Mijn inziens is dit op dit moment nog geen aantrekkelijke investering omdat ik nu met een welkomst korting bijna de gebruikte kubs terugkrijgt van de energie maatschappij. Dit staat niet in verhouding tot de investering in een warmtepomp boiler. Wij zijn nog zoekende na wat het verbruik elektrisch gaat zijn met de L/L warmtepompen. Een normale boiler zou ook nog tot de mogelijkheden behoren maar dan moet ik wel weten wat ik aan kilowatts over ga hebben aan het eind van het jaar.

Mocht ik er helemaal naast zitten dan hoor ik het ook graag ;-)
 
Ik denk dat je het aandeel verwarming voor douchewater enorm overschat. Bij ons verwarmt de grondwater warmtepomp het water voor douchen, maar ook voor de allwater wasmachine. Wij verbruiken per maand 40 kWh daarvoor, 480 kWh per jaar dus. Onze warmtepomp heeft een totaal verbruik per jaar van 6.500 kWh
Dat betekent dat douchen én wassen dus minder dan 7,5% van het totaal verbruik van onze warmtepomp uitmaakt.
Als ik het wassen (1x per dag gemiddeld) voor 2,5% in rekening breng, dan houd ik maar 5% van het totale verbruik over voor douchen. Dit komt allemaal uit een in de warmtepomp ingebouwd boilervat van 180 liter op 59 graden C.

Een lucht/water warmtepomp doet dit allemaal met een lager rendement, maar het komt n.m.m. niet hoger uit dan 10%. Om die reden vind ik investeringen in warmte-terugwinning uit het douchewater complete onzin. Zelfs zonneboilers, soms met enorme buffervaten, zijn een onzinnige investering. Maar let wel, met een grondwater warmtepomp met een COP van ruim 6.0.
Diverse bronnen melden voor een gezin op jaarbasis ongeveer 3000 - 4000 kWh warmtebehoefte voor warm water. Met een warmtepomp met COP 5 voor sanitair water zou dat ongeveer 700 kWh per jaar zijn, inderdaad in de buurt van wat jij vermeldt (480).
Echter een splinternieuwe gezinswoning heeft wel een fors lagere warmtebehoefte, overigens moeilijk te vinden vuistregels, maar een warmtebehoefte van 7000kWh lijkt mij realistisch. Met dezelfde warmtepomp voor verwarmen COP 6, geeft jaarverbruik van 1200kWh. Daarmee is eenderde sanitair water en tweederde verwarmen.
 
Op dit moment gebruiken wij de cv ketel nog om water op te wekken voor het douchen. Mijn inziens is dit op dit moment nog geen aantrekkelijke investering omdat ik nu met een welkomst korting bijna de gebruikte kubs terugkrijgt van de energie maatschappij. Dit staat niet in verhouding tot de investering in een warmtepomp boiler. Wij zijn nog zoekende na wat het verbruik elektrisch gaat zijn met de L/L warmtepompen. Een normale boiler zou ook nog tot de mogelijkheden behoren maar dan moet ik wel weten wat ik aan kilowatts over ga hebben aan het eind van het jaar.

Mocht ik er helemaal naast zitten dan hoor ik het ook graag ;-)
Hm, dan denk je dat je geen korting krijgt als je slechts elektriciteit afneemt? Wellicht minder korting, maar je betaalt ook geen vaste kosten gas meer, dat is in het algemeen zo'n € 150 per jaar. En natuurlijk: geen kans meer op gevaarlijke gaslekkages en/of giftig koolstofmonoxide.
 
Wij wonen in een 2 onder 1 kap en de beneden verdieping is open. De woonkamer en keuken zijn af te sluiten door schuifdeuren maar die staan in principe altijd open. De airco beneden heeft 6 kw verwarming capaciteit en kan de keuken en woonkamer op temperatuur brengen. Boven hangt een 4 kw module in mijn kantoortje die bij een openstaande deur de hele boven verdiepingen warm krijgt. Dit werkt nu heel goed en slapen doen wij vaak in een koude kamer dus dan sluiten wij de deur.

Ik zou verwachten dat het in het kantoortje dan bloedheet wordt om de op dezelfde verdieping gelegen badkamer op een aangename temperatuur te brengen.
Tenzij je misschien ook ir-vloerverwarming in de badkamer hebt liggen.
En als je klaar bent in de badkamer kan de temperatuur weer omlaag, maar toch.

Ik vind het wel een interessant systeem, ook omdat je er in de zomer mee kunt koelen.
 
Als Tesla rijder van het eerste uur en nu de 2de exemplaar (X) op de stoep is het tijd voor duurzaamheid thuis. Ben net verhuist en wil daar graag mee aan de slag. Zonnepanelen zijn zo goed als rond, worden er zo’n 40-45 geplaatst met SMA omvormers en SMA home manager. Voor warmte en tapwater wil ik een bron laten slaan met warmtepomp. Heb verschillende offertes die enorm uit elkaar liggen kwa capaciteit (10-16 KW). Mijn idee is om nu eerste een warmteverlies berekening te laten maken zodat ik een goede grondslag heb kwa behoefte. Iemand daar ervaring mee, een bedrijf welke naar behoefte heeft geleverd en waar een goede installatie uit is voort gevloeid ? Hoor graag
 
  • Like
Reactions: ERvee and Basvdpoel
Ik ben op zoek naar wat ervaring(en) met infraroodpanelen.

Wij hebben een speel/game kamer voor de kinderen die vaak te koud is om lekker te zitten (afmetingen 2*3,5 meter, 2,80 hoog).
Met de ervaringen in dit draadje en nog wat meer Googlen dacht ik, ik schaf een IR paneel aan, lekker snel warmte op de juiste plaats.
Heb er een gekocht van 510 watt welke 120x40 cm groot is, wattage berekend met diverse rekenmodules online. Vandaag ontvangen, paneel staat nu 30 minuten aan, ik voel lekkere stralingswarmte tot 'n halve meter, op 1 a 1,5 meter al bijna niet meer (zeker niet lekker). Kortom, paneel doet niet wat ik er van verwacht had. Idee van dit paneel was aan het plafond bevestigen ongeveer 2,30 meter boven de bank waar de kinderen meestal zitten zodat het daar snel comfortabel is maar met de ervaringen van nu heeft dat geen zin.

Ben ik te ongeduldig? (heeft zo'n paneel veel meer dan 30 minuten nodig?)
Of is het vermogen te laag? (hierboven wat afmetingen en afstanden, vertel graag meer als nodig)
Ben ik te optimistisch in de verwachtingen van een IR paneel?
Of lijkt het er op dat ik iets heb gekocht wat niet (voldoende) functioneert?
 
Als Tesla rijder van het eerste uur en nu de 2de exemplaar (X) op de stoep is het tijd voor duurzaamheid thuis. Ben net verhuist en wil daar graag mee aan de slag. Zonnepanelen zijn zo goed als rond, worden er zo’n 40-45 geplaatst met SMA omvormers en SMA home manager. Voor warmte en tapwater wil ik een bron laten slaan met warmtepomp. Heb verschillende offertes die enorm uit elkaar liggen kwa capaciteit (10-16 KW). Mijn idee is om nu eerste een warmteverlies berekening te laten maken zodat ik een goede grondslag heb kwa behoefte. Iemand daar ervaring mee, een bedrijf welke naar behoefte heeft geleverd en waar een goede installatie uit is voort gevloeid ? Hoor graag
Ben je het jaargasverbruik te weten gekomen van de vorige bewoner? Dat geeft een goede indicatie van de warmtebehoefte van de woning, oftewel het optimale thermisch vermogen van een te plaatsen warmtepomp.
Vergeet ook niet even goed naar de diverse isolaties te kijken, en waar eenvoudig en betaalbaar mogelijk, verbeter dat. Dan kun je wellicht met een kleinere warmtepomp toe.
Ik heb geen ervaring met installateurs met grondwaterwarmtepompen. Maar wel met forse prijsverschillen, waarbij mijn advies zou zijn: bekijk de laagste offerte goed, of die biedt wat je nodig hebt, en of de aanbieder betrouwbaar en vakkundig overkomt. Zo ja, kies die dan. Tenzij de laagste offerte nog steeds voor het gevoel een enorm bedrag betreft.
 
Ik ben op zoek naar wat ervaring(en) met infraroodpanelen.
Ben ik te ongeduldig? (heeft zo'n paneel veel meer dan 30 minuten nodig?)
Of is het vermogen te laag? (hierboven wat afmetingen en afstanden, vertel graag meer als nodig)
Ben ik te optimistisch in de verwachtingen van een IR paneel?
Of lijkt het er op dat ik iets heb gekocht wat niet (voldoende) functioneert?
Nee, je bent niet te ongeduldig. IR staat erom bekend dat het vrijwel direct na inschakelen de stralingswarmte geeft die je verwacht.
Ik heb te weinig ervaring met IR om te kunnen zeggen of het vermogen dan te laag is. Het belangrijkste is dat de warmtestralen rechtstreeks de lichamen van de aanwezigen kunnen bereiken. De omgevingslucht in de kamer blijft meestal kouder.
 
Ik ben op zoek naar wat ervaring(en) met infraroodpanelen.

Wij hebben een speel/game kamer voor de kinderen die vaak te koud is om lekker te zitten (afmetingen 2*3,5 meter, 2,80 hoog).
Met de ervaringen in dit draadje en nog wat meer Googlen dacht ik, ik schaf een IR paneel aan, lekker snel warmte op de juiste plaats.
Heb er een gekocht van 510 watt welke 120x40 cm groot is, wattage berekend met diverse rekenmodules online. Vandaag ontvangen, paneel staat nu 30 minuten aan, ik voel lekkere stralingswarmte tot 'n halve meter, op 1 a 1,5 meter al bijna niet meer (zeker niet lekker). Kortom, paneel doet niet wat ik er van verwacht had. Idee van dit paneel was aan het plafond bevestigen ongeveer 2,30 meter boven de bank waar de kinderen meestal zitten zodat het daar snel comfortabel is maar met de ervaringen van nu heeft dat geen zin.

Ben ik te ongeduldig? (heeft zo'n paneel veel meer dan 30 minuten nodig?)
Of is het vermogen te laag? (hierboven wat afmetingen en afstanden, vertel graag meer als nodig)
Ben ik te optimistisch in de verwachtingen van een IR paneel?
Of lijkt het er op dat ik iets heb gekocht wat niet (voldoende) functioneert?
Een vermogen van 510 Watt is inderdaad erg laag. Wil je dit dan zul je zeker moeten verdubbelen.
Een IR-paneel heeft 10 minuten nodig om maximaal te presteren. Langer wachten zal geen extra warmte opleveren.
 
Kijk. Dank, nuttige informatie. De leverancier direct maar gebeld. Geeft aan dat warmte inderdaad snel (binnen 10 minuten) voelbaar moet zijn. Betreffend paneel is krap aan om de hele ruimte te verwarmen, echter voor verwarmen van mensen die er 2 meter onder zitten is het vermogen echt voldoende volgens hen. Ze komen paneel omruilen voor 'n ander paneel.
 
Als Tesla rijder van het eerste uur en nu de 2de exemplaar (X) op de stoep is het tijd voor duurzaamheid thuis. Ben net verhuist en wil daar graag mee aan de slag. Zonnepanelen zijn zo goed als rond, worden er zo’n 40-45 geplaatst met SMA omvormers en SMA home manager. Voor warmte en tapwater wil ik een bron laten slaan met warmtepomp. Heb verschillende offertes die enorm uit elkaar liggen kwa capaciteit (10-16 KW). Mijn idee is om nu eerste een warmteverlies berekening te laten maken zodat ik een goede grondslag heb kwa behoefte. Iemand daar ervaring mee, een bedrijf welke naar behoefte heeft geleverd en waar een goede installatie uit is voort gevloeid ? Hoor graag
Houd ons op de hoogte. Ik wil ook graag warmtepomp via aardwarmte laten installeren
 
Ik ben op zoek naar wat ervaring(en) met infraroodpanelen.

Wij hebben een speel/game kamer voor de kinderen die vaak te koud is om lekker te zitten (afmetingen 2*3,5 meter, 2,80 hoog).
Met de ervaringen in dit draadje en nog wat meer Googlen dacht ik, ik schaf een IR paneel aan, lekker snel warmte op de juiste plaats.
Heb er een gekocht van 510 watt welke 120x40 cm groot is, wattage berekend met diverse rekenmodules online. Vandaag ontvangen, paneel staat nu 30 minuten aan, ik voel lekkere stralingswarmte tot 'n halve meter, op 1 a 1,5 meter al bijna niet meer (zeker niet lekker). Kortom, paneel doet niet wat ik er van verwacht had. Idee van dit paneel was aan het plafond bevestigen ongeveer 2,30 meter boven de bank waar de kinderen meestal zitten zodat het daar snel comfortabel is maar met de ervaringen van nu heeft dat geen zin.

Ben ik te ongeduldig? (heeft zo'n paneel veel meer dan 30 minuten nodig?)
Of is het vermogen te laag? (hierboven wat afmetingen en afstanden, vertel graag meer als nodig)
Ben ik te optimistisch in de verwachtingen van een IR paneel?
Of lijkt het er op dat ik iets heb gekocht wat niet (voldoende) functioneert?

@ERvee, wij verwarmen onze gastenslaapkamer met een 930 watt IR-paneel van 140x60cm. Deze is aan de wand gemonteerd en krijgt de ruimte van 5x5 meter behaaglijk warm.
Het is een misverstand dat IR-panelen de lucht niet zouden verwarmen, dat doen ze indirect namelijk wel. De meubels, vloer en wanden warmen op, en die verwarmen vervolgens de lucht in de ruimte.

Dit opwarmen van de lucht duurt wel even, bijvoorbeeld een uur, afhankelijk van de grote van de ruimte. De directe stralingswarmte is goed voelbaar binnen 5 minuten. De intensiteit neemt met iedere centimeter afstand tot het paneel af, maar ook op 3 meter afstand word je nog verwarmd. Waarschijnlijk wel onvoldoende als de lucht nog koud is, maar de lucht hoeft ook dankzij de directe stralingswarnte ook geen 21 graden te zijn.

In jouw situatie geloof ik dat een IR-paneel met een grotere capaciteit wel het juiste effect moet kunnen sorteren.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik heb alleen - goede - ervaring met een warmtepomp. Dit is een gesloten systeem van Stiebel Eltron. Wij wonen niet in een drinkwaterbeschermingsgebied en dan is boren t.b.v. een gesloten systeem vergunningvrij. Voor degenen die de posting over de bouw van ons huis met warmtepomp en WTW hebben gemist vinden deze hier.
In 2006 waren er nog weinig particulieren die een warmtepompinstallatie overwogen. Deskundig advies was toen niet royaal voorhanden. Met gezond boerenverstand hebben wij onze 1300 m3 grote stolp heel goed geïsoleerd. Een installateur, Ruiter en de Lange uit Wervershoof, die toen nog alleen bedrijfsinstallaties had aangelegd, wilde ons graag van dienst zijn.
Een groot voordeel van een warmtepomp is het hoge rendement. Stop er 1 kW in er je krijgt er 4,13 Kw voor terug. Jaarverbruik voor verwarming, koeling, wassen, douche en bad is gemiddeld 6700 kWh.
Per saldo halen wij bijna de waarden voor een 'Passief huis'.
Samen met het andere huisverbruik kom je boven 10.000 kW uit. De energiebelasting gaat dan 9 ct omlaag en rijdt de Model S straks voor 11,6 cent per kW.
@Wim S. De ..hier.. link hierboven dus, gaat vw een of andere redirect momenteel mis. De link moet zijn
Verplicht een – duurzame – boerderij bouwen
( www.olino.org/articles/2011/02/14/duurzame-boerderij-met-warmtepomp/ )
Mooi en zeer informatief verslag trouwens! Behulpzaam bij ons eigen 'van het gas af' traject!
 
Weet of heeft iemand ergens een tool om het voordeel te berekenen in de besparing van de energielasten van een grootschalig duurzaam kantoor zonder gasaansluiting in een vergelijk met een traditioneel kantoorgebouw?
Een tool niet echt. Maar sinds Den Haag het hoogste tarief energiebelasting op jaargasverbruiken tot 170.000m3 heeft gezet (al aantal jaren geleden) kun je stellen dat een grote warmtepompinstallatie weliswaar een behoorlijke investering vergt, maar indien goed geconfigureerd dalen de jaarlijkse energielasten voor verwarming met de huidige tarieven met 30 tot 60%, met name afhankelijk van het punt of de elektriciteitsaansluiting wel of niet verzwaard moet worden met bijbehorende hogere maandelijkse lasten. Tevens speelt een belangrijke rol of het bestaande warmte-afgifte-systeem geschikt is voor laagtemperatuur-verwarming.
 
Positief dat er een rij is opgenomen met watertemperatuur 35/30. De uitvoering met hoogste capaciteit (90cm hoog, 2m lang) heeft bij dat regime een vermogen van 1,1kW. Met een prijs van ruim €1.000 (ex BTW waarschijnlijk) dezelfde prijscategorie als Jaga: duur.
Een goede zlt-radiator bij 35/30 regime met gunstige prijs/prestatie kost minder dan de helft en is ook een stuk kleiner. En het prijsverschil wordt nog een stuk groter als er radiatoren nodig zijn met grotere warmtecapaciteit van 2,5kW.
Wij werken met zlt-radiatoren van het italiaanse Rhoss, uitvoering/serie Yardy. Vanzelfsprekend idd even geschikt om mee te koelen als om mee te verwarmen, en worden geleverd met 5 jaar garantie.

Ik zie dat Rhoss ook de Brio SLIM uitvoering/serie levert. Heeft die uitvoering ook voordelen t.o.v. de Yardy EV 3?
 
Hm, dan denk je dat je geen korting krijgt als je slechts elektriciteit afneemt? Wellicht minder korting, maar je betaalt ook geen vaste kosten gas meer, dat is in het algemeen zo'n € 150 per jaar. En natuurlijk: geen kans meer op gevaarlijke gaslekkages en/of giftig koolstofmonoxide.

ik heb na de opmerking van energie gratiz na zitten denken over een warmtepomp voor het tapwater. Zoals eerder gesteld heb ik een jaren 70 woning waar geen mechanische ventilatie in zit. Bij mijn weten is dan een warmte terugwin warmtepomp boiler vrij nutteloos. Heeft er iemand hier ervaring met een warmtepompboiler met een externe compressor? Mijn dak aan de zuidkant ligt namelijk als vol met zonnepanelen en ik denk dat een zonneboiler op het noorden vrij weinig effect heeft.

MVG

Jean-Paul