Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
@HWS
Hendrik, je denkt nog heel lang aan gas vast te zitten. Vraagje, hoe hoog is de watertemperatuur in je CV?
De moderne warmtepompen hebben zelfs op 55 graden een SCOP van rond 3,3. Natuurlijk is een lagere temperatuur beter, maar bij een COP van rond 2,7 zit je op het omslagpunt qua kosten tussen gas en WP.
En als je de middelen hebt om boringen te laten verrichten, heb je vermoedelijk het hele jaar een brontemperatuur van rond 10 graden C. Dan is ook nu waarschijnlijk een warmtepomp al een goede mogelijkheid.
Als je de komende jaren de koudste buitenmuren met Warp of warmbouwen aanpakt worden de perspectieven nog beter. Gas wordt de komende jaren flink duurder, elektriciteit goedkoper.
En met een flink aantal zonnepanelen van 410 Wp kom je een mooi eind in de richting.

Ik ben langzaamaan bezig met het vergroenen van de woonst.
Bij de verbouwing werd de vloer al uitstekend geïsoleerd (R 5 - 6) , de nieuwe bijbouw is op passiefnorm gezet, het dak van de oude woning is recentelijk vernieuwd en zeer goed geïsoleerd (R=5,5). Het leefgedeelte wordt met vloerverwaming opgewarmd , voor de rest van de woning gebruiken we klassieke radiatoren maar de watertemperatuur in dat circuit overstijgt zelden de 35 °C.
Dit jaar volgen nog zonnepanelen (geschatte opbrengst 8000 kWh) en over een jaar of twee zou ik de woning aan de buitenkant willen isoleren (streven ook daar naar een R van > 4).
Over een warmtepomp heb ik nog niet direct nagedacht, ik probeer eerst de verliezen zo goed mogelijk te beperken.
 
@Tozz: het is een publiek geheim dat kleine windmolens per geïnvesteerde euro behoorlijk minder opbrengen dan zonnepanelen. Oftewel een fors langere terugverdientijd. Plus risico op extra/ongeplande onderhoudskosten, plus risico op omvallen fabrikant (is echt veelvuldig voorgekomen), plus groter risico op totaalverlies (brand of stormschade). Een kleine windmolen is in het algemeen gewoon een slecht idee.

Ik vraag me af of dit iets kan worden
How it works? - Vortex Wind Turbine in a Nutshell

Dit concept wordt uitgewerkt als energieopwekker voor woonunits. Heeft geen of zeer beperkt onderhoud nodig, en gaat bij hogere windsnelheden zich zelf beschermen.
 
Ik ben langzaamaan bezig met het vergroenen van de woonst.
Bij de verbouwing werd de vloer al uitstekend geïsoleerd (R 5 - 6) , de nieuwe bijbouw is op passiefnorm gezet, het dak van de oude woning is recentelijk vernieuwd en zeer goed geïsoleerd (R=5,5). Het leefgedeelte wordt met vloerverwaming opgewarmd , voor de rest van de woning gebruiken we klassieke radiatoren maar de watertemperatuur in dat circuit overstijgt zelden de 35 °C.
Dit jaar volgen nog zonnepanelen (geschatte opbrengst 8000 kWh) en over een jaar of twee zou ik de woning aan de buitenkant willen isoleren (streven ook daar naar een R van > 4).
Over een warmtepomp heb ik nog niet direct nagedacht, ik probeer eerst de verliezen zo goed mogelijk te beperken.
Als je met 35 graden af kan zou ik echt snel proberen over te stappen naar een warmtepomp. Gas gaat duur worden de komende jaren. Maar wel goed dat je trias energetica Goed navolgt. Eerst isoleren, dan duurzame energie en dan zorgen dat je de energie zo efficiënt mogelijk gebruikt.
 
Ik begrijp niet waarom ze de isolatielaag bovenop de buizen leggen (aan de binnenkant van de muur). Dan ‘duw’ je toch de warmteafgifte toch naar buiten?
Zie op 1:34:
View attachment 509490
Dat heb je correct gezien, en dat is ook precies de bedoeling van het systeem.
Het idee is namelijk om de buitenmuren alvast een tikkeltje op te warmen (tot circa 10 tot 14°C) zodat je binnen veel minder vermogen nodig hebt.
Je verdeelt je verwarmingssysteem als het ware in een laagtemperatuur systeem (10 a 14°C) voor het opwarmen van de gebouwschil en een hoogtemperatuur systeem (35°C) voor het opwarmen van het interieur. Er is dan slechts een beetje isolatie nodig omdat het temperatuurverschil tussen de gebouwschil en het interieur maar 6 tot 10 graden is. De interieurverwarming hoeft dus ook maar een graad of 10 bij te verwarmen.

Die 10 a 14°C voor de buitenmuren kun je met zeer hoge COP bereiken, zeker als je met een grondwater wp werkt en je grondwater al in de buurt van 10°C zit. De kosten zitten dan in het laten draaien van een drukpompje en eventueel een klein warmtepompje die het water 4 graden extra verwarmt.
In de zomer gebruik je hetzelfde systeem om de buitenmuren te koelen en de warmte weer in de grond te stoppen.

Qua prestaties is warmbouwen vergelijkbaar met goede spouwmuurisolatie (dus warmbouwen is niet echt interessant als je spouwen hebt die goed gevuld kunnen worden).
 
Ik vraag me af of dit iets kan worden
How it works? - Vortex Wind Turbine in a Nutshell

Dit concept wordt uitgewerkt als energieopwekker voor woonunits. Heeft geen of zeer beperkt onderhoud nodig, en gaat bij hogere windsnelheden zich zelf beschermen.
Nog nooit heeft een kleine windturbine zijn eigen kosten kunnen terugverdienen met de opbrengst van zijn windstroom.
Nergens vind je de opbrengst bij een gegeven windsterkte. En de prijs vind je ook nergens.
Meestal werken kleine windturbines alleen redelijk bij hogere windsnelheden, zeg tussen Bft 5 en 7. Die komen maar een beperkt aantal dagen per jaar voor.
Een paar zonnepanelen extra neerleggen en je weet zeker dat je een hoge opbrengst krijgt.
 
  • Like
Reactions: horta
https://www.tesup.nl/product-page/atlas2-2kw-windturbine-huizen-amazon-ebay-Nederland
deze geeft wel waarden op bij bepaalde windsnelheden, 7 m/s is ongeveer kracht 4, 530 Watt klinkt niet veel maar als je dit over 24 uur rekent, is dit toch zo’n 12 kWh.
totale kosten met omvormer 1400 euro, moet je bij een kWh prijs van 20 cent zo’n 7000 kWh opwekken om hem terug te verdienen.

Lastige is wel een goede plek vinden, apparaat moet wel goede vrije wind hebben.
 
Ik begrijp niet waarom ze de isolatielaag bovenop de buizen leggen (aan de binnenkant van de muur). Dan ‘duw’ je toch de warmteafgifte toch naar buiten?
Zie op 1:34:
View attachment 509490
Ik denk dat ze, met weinig energie de koude buitenmuur opwarmen en zo de aanvullend benodigde warmte binnen kunnen beperken. Het gaat om een temperatuur van 14 tot 20 graden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
https://www.tesup.nl/product-page/atlas2-2kw-windturbine-huizen-amazon-ebay-Nederland
deze geeft wel waarden op bij bepaalde windsnelheden, 7 m/s is ongeveer kracht 4, 530 Watt klinkt niet veel maar als je dit over 24 uur rekent, is dit toch zo’n 12 kWh.
totale kosten met omvormer 1400 euro, moet je bij een kWh prijs van 20 cent zo’n 7000 kWh opwekken om hem terug te verdienen.

Lastige is wel een goede plek vinden, apparaat moet wel goede vrije wind hebben.
Vergeet de omgevingsvergunning niet, het ding zal geluid maken. Vergeet ook niet dat windkracht 4 ook niet dag in, dag uit is.

Zie je het al voor je: in de mast klimmen om de bladen van een bescherming te voorzien als het stormt?
Heb je ook gezien dat boven de 2 m/s de turbine al wordt afgekoppeld? Het idee van die 7 m/s is dus leuk, maar werkt niet.

Deze turbine heeft een permanente magneetgenerator met sterke neodymiummagneten met stalen gleuven erin. Wanneer de windsnelheid meer dan 2 m / s is, zal de turbine vrij draaien door dit houdkoppel te overschrijden (tandwielkoppel).
 
Last edited:
https://www.tesup.nl/product-page/atlas2-2kw-windturbine-huizen-amazon-ebay-Nederland
deze geeft wel waarden op bij bepaalde windsnelheden, 7 m/s is ongeveer kracht 4, 530 Watt klinkt niet veel maar als je dit over 24 uur rekent, is dit toch zo’n 12 kWh.
totale kosten met omvormer 1400 euro, moet je bij een kWh prijs van 20 cent zo’n 7000 kWh opwekken om hem terug te verdienen.

Lastige is wel een goede plek vinden, apparaat moet wel goede vrije wind hebben.
De opgegeven opbrengsten worden veelal zeer overdreven. Ze meten zelf, begrijpelijk, op een voldoende hoogte zonder bebouwing. Vind maar eens zo'n plek. Je mag bij ons bijv. niet boven 10 meter en je moet altijd een omgevingsvergunning aanvragen.
Ons huis is al 10.30 meter hoog. De gemeente gaat, ook voor een klein molentje, kijken of dit in het bestemmingsplan past.
Goede info vind je hier: Miniwindturbines: wat kun je ermee en welke vergunningen heb je nodig?
 
Als je met 35 graden af kan zou ik echt snel proberen over te stappen naar een warmtepomp. Gas gaat duur worden de komende jaren. Maar wel goed dat je trias energetica Goed navolgt. Eerst isoleren, dan duurzame energie en dan zorgen dat je de energie zo efficiënt mogelijk gebruikt.

Dat is juist het probleem. Mijn 1100m3 vrijstaande woning is zo goed geïsoleerd en ik verbruik zo weinig gas dat zelf de goedkoopste warmtepomp er nog minimaal 10-15 jaar over doet om het kantelpunt te bereiken.

Als vervanging nodig is gaan we echt wel naar een warmtepomp en ook als het gas heel veel duurder gaat worden.
 
Dat is juist het probleem. Mijn 1100m3 vrijstaande woning is zo goed geïsoleerd en ik verbruik zo weinig gas dat zelf de goedkoopste warmtepomp er nog minimaal 10-15 jaar over doet om het kantelpunt te bereiken.

Als vervanging nodig is gaan we echt wel naar een warmtepomp en ook als het gas heel veel duurder gaat worden.
10 tot 15 jaar terugverdientijd is nog altijd een rendement van tussen 7 en 10%. Dat krijg je niet bij de bank. Als je daarvoor je hypotheek verhoogt, zeg met 2% rente, kun je rustig achterover zitten en het komt gewoon naar je toe.
Als je daarnaast met zonnepanelen de stroom kan opwekken, worden de sommen al heel gauw voordelig voor een WP.
 
Terugverdientijd is m.i. een raar begrip. Voor je auto reken je geen terugverdientijd. Voor je wasmachine ook niet. Zelfs niet voor je CV ketel. Maar zodra je over zonenpanelen praat, of over een wamtepomp, dan ineens is dat begrip er weer: de heilige terugverdientijd. Want stel je voor dat je een beetje klimaat- en milieuvriendelijk je huis verwarmt of je auto laad, en dat je daar dan GELD voor zou moeten betalen.

Ach, inmiddels heeft de overheid het door. Gewoon het gas onbetaalbaar maken, dan wordt die terugverdientijd vanzelf geen issue meer.
 
Terugverdientijd is m.i. een raar begrip. Voor je auto reken je geen terugverdientijd. Voor je wasmachine ook niet. Zelfs niet voor je CV ketel. Maar zodra je over zonenpanelen praat, of over een wamtepomp, dan ineens is dat begrip er weer: de heilige terugverdientijd. Want stel je voor dat je een beetje klimaat- en milieuvriendelijk je huis verwarmt of je auto laad, en dat je daar dan GELD voor zou moeten betalen.

Ach, inmiddels heeft de overheid het door. Gewoon het gas onbetaalbaar maken, dan wordt die terugverdientijd vanzelf geen issue meer.
Ik vind terugverdientijd ook een rot woord. Veel mensen die een warmtepomp afwijzen zeggen wel altijd dat je zo'n ding nooit terugverdient. Toen ik 13 jaar geleden onze grondwater warmtepomp aanschafte was al duidelijk dat het heel lang zou duren voor ik goedkoper uit zou zijn dan met een gas CV. Dat blijkt 19 jaar te zijn.
Toch was ook toen het milieu en op de tweede plaats het ongekend hoge comfort (koeling) het belangrijkste argument. 0-op-de-meter, daar zitten we nu op, kun je alleen met een WP en een flink aantal zonnepanelen bereiken. Met gas gaat dat nooit lukken.
 
Tenzij je op een gasbel woont natuurlijk. :p
Eigen gasbellen, moerasgas, was vroeger heel gebruikelijk in Noord-Holland. Veel boeren hadden zo'n brongasinstallatie waarin het moerasgas werd opgevangen. Er werd meestal op gekookt, het was nogal zuiver methaan. Inmiddels is het verboden nieuwe installaties aan te leggen, bestaande mogen blijven.
De Groningers wonen ook op een gasbel. Maar daar hebben zij, behalve veel schade, niks aan ;)
Brongasinstallatie - Wikipedia
 
  • Disagree
Reactions: Timmm
De Groningers wonen ook op een gasbel. Maar daar hebben zij, behalve veel schade, niks aan ;)
Brongasinstallatie - Wikipedia

De (niet geringe) opbrengsten zijn naar de al algemene middelen gegaan. Ook de Groningers hebben daar voordeel van gehad, denk aan uitkeringen, subsidies en gezondheidszorg.

Daarnaast is er in Groningen een grote vraag naar technici etcetera. Heel veel mensen hebben dankzij de gasbel een mooie baan in een gebied waar weinig andere bedrijvigheid was.

Gaswinning in Groningen: zij leven ervan
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Ach, als je wat ouder wordt en niet onder een steen leeft, kun je wat opgestoken hebben :)

Hij had het over antwoorden, niet over de juiste antwoorden ;)

P.s. Waarom de disagree? Heeft de gasbel de Groningers oa geen werkgelegenheid opgeleverd? Hele gezinnnen zijn daardoor in hun onderhoud voorzien.

Als de technici geen baan hadden kunnen vinden in Groningen, waren er vele gezinnen waarschijnlijk verhuisd.
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Hij had het over antwoorden, niet over de juiste antwoorden ;)

P.s. Waarom de disagree? Heeft de gasbel de Groningers oa geen werkgelegenheid opgeleverd? Hele gezinnnen zijn daardoor in hun onderhoud voorzien.

Als de technici geen baan hadden kunnen vinden in Groningen, waren er vele gezinnen waarschijnlijk verhuisd.
Je moet al die duizenden Groningers met beschadigde huizen eens vragen wat zij over de gaswinning vinden. Die paar technici misschien uitgezonderd.

Over disagrees: als jij er weer mee begint, krijg je ze van mij ook. En op een gegeven moment krijg je van mij geen antwoorden meer, wel disagrees.