Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, dat is niet bij voorbaat een slecht idee. Vooral niet wanneer het een relatief grote installatie is met veel panelen in serie. Onder het dak van een tuinhuisje wordt het bovendien in de zomer behoorlijk heet en dat gaat ten koste van het rendement van de omvormer. Aan de andere kant maken sommige apparaten een akelig geluid (maar daar kun je het merk op selecteren). Zo zijn er nog een paar afwegingen. Zie bijvoorbeeld:

Waar moet ik de omvormer plaatsen? - zonnepanelen.net

Bij mij hangt sinds 2013 een SMA omvormer binnenshuis, dichtbij de meterkast. Werkt goed. Geen geluidshinder.

De omvormer binnenzetten, daar heb ik echt geen probleem mee. Het is de thuisbatterij die ik liever niet in huis zet.

Hier komt een SolarEdge omvormer, IP65. De tuinberging heeft een geïsoleerd dak, en ik denk dat het warmer wordt in de kamer van de meterkast (volop op het zuiden gericht, met groot vensteroppervlak) dan in die berging.
Ik ga die omvormer toch buiten laten zetten denk ik
 
Ik denk dat het wel meevalt met brandgevaar van accu's. Het grootste gevaar (punctuatie) is bij een stationaire batterij nogal laag. Bovendien hangt er ook een gans veiligheidscircuit en een computer aan vast die permanent alles monitort.
Ik ben in ieder geval blij met mijn test-setup: 2x 10kWh Li-ion Axitec met een enkele phase SMA Sunny Island 6H. Hiermee wil ik een jaartje testen om te zien hoe opwekking zonnepanelen(8.3kWp/7kW inverter)/verbruik/batterijen te spreiden zijn.
Wat de Vlaamse regulator CREG over percentage eigen verbruik vertelt is in ieder geval klinkklare onzin.
 
Ik denk dat het wel meevalt met brandgevaar van accu's. Het grootste gevaar (punctuatie) is bij een stationaire batterij nogal laag. Bovendien hangt er ook een gans veiligheidscircuit en een computer aan vast die permanent alles monitort.
Ik ben in ieder geval blij met mijn test-setup: 2x 10kWh Li-ion Axitec met een enkele phase SMA Sunny Island 6H. Hiermee wil ik een jaartje testen om te zien hoe opwekking zonnepanelen(8.3kWp/7kW inverter)/verbruik/batterijen te spreiden zijn.
Wat de Vlaamse regulator CREG over percentage eigen verbruik vertelt is in ieder geval klinkklare onzin.
Wanneer je die accu binnen zet, neemt ze natuurlijk ook weer wat plaats in. 't Voordeel is wel dat ze dan warm staat (en dus in de winter geen capaciteit verliest).
Mijn 9500Wp installatie (panelen staan hier ten dele naar 't zuiden en ten dele naar 't Westen) zou 8000 kWh opleveren op jaarbasis. Volgens mijn eigen simulatie zou ik 40-45% eigen verbruik moeten kunnen realiseren (auto staat meestal thuis wanneer het mooi weer is, die zou ik dan opladen wanneer de panelen (teveel) energie opwekken). Met een thuisaccu zou ik dat moeten kunnen opdrijven naar flink boven de 50%. Die simulatie moet ik nog maken :rolleyes:
Ik ben ook aan 't nadenken over die AXITEC accu, vooral het ontladingsvermogen van die accu is wel indrukwekkend (40A) . Maar die moet wel binnen staan...
 
Kan je daar meer over vertellen? Heb net gisteren een offerte getekend voor t verwijderen maar was nog tegen regulier tarief
Goedgekeurd amendement van Tom van der Lee van GroenLinks.
Was vorig jaar al als motie ingediend maar bleek een wetswijziging voor nodig.
Ik weet niet per wanneer het precies effectief wordt.
Netbeheer Nederland on Twitter
 
Dat begreep ik ook zo op LinkedIn

16710787-061D-42BA-B098-3EAC6E263633.jpeg


EDC1C3CF-5D45-441D-85D0-CC030717B20E.jpeg
 
Dat was inderdaad het truukje dat ik al eerder gezien had op tweakers. Kom je mee weg schijnbaar. :) Heb ik ook al een keer aan een jurist van Vereniging Eigen Huis uitgelegd, die gingen er ook mee aan de slag.

Ik heb helaas stadsverwarming.
 
Kennen we al de invloed van het Coronavirus op de prijzen van de zonnepanelen?
Of zal het zo'n vaart niet lopen?
Misschien zijn er mensen die de prijzen van bepaalde computerchips al zien stijgen?
Ik ben een overkapping aan het ontwerpen voor plaatsing van rond de twintig panelen. Er ontstaat wat tijdsdruk vanuit de beoogde leverancier van de panelen, omdat die nu juist PRIJSGUNSTIGER aan te schaffen zouden zijn.

Misschien kan @Energie Gratiz dit nader toelichten?
 
Nou dat is gewoon koffiedikkijken... de ene leverancier verwacht wel krapte en dus ook prijsstijging, volgens een andere leverancier valt het wereldwijd mee en die verwacht geen prijsstijging.
In Rotterdam liggen grote voorraden panelen. Grote leveranciers hebben daar een flinke buffer waarin voor enkele maanden aan voorraad ligt. Dit beschermt hen tegen korte termijn leveringsproblemen vanuit China en ook tegen ongewenste prijsschommelingen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Waarom zou je hem laten verwijderen? Sluit gewoon je contract over en neem geen gas. Kraan dicht en lekker die meter laten zitten. Laat ze dus maar weghalen als het gratis is.
De gaskraan zat in een hele oude boerderij die we enkel nog konden slopen. Daarop heb ik een met kastje buiten er omheen gebouwd. En de aansluiting hebben we nog een aantal jaar gebruikt voor onze tijdelijke woonunit. Op een andere plek op het perceel staat nu een nieuwbouw woning. Dus de gasmeter staat nu niet meer binnen en bijna tegen het fietspad aan...
 
In Rotterdam liggen grote voorraden panelen. Grote leveranciers hebben daar een flinke buffer waarin voor enkele maanden aan voorraad ligt. Dit beschermt hen tegen korte termijn leveringsproblemen vanuit China en ook tegen ongewenste prijsschommelingen.

Ik begreep van een groothandel dat alleen de panelen met een groter vermogen (vb >350 Wp) wat lastiger te krijgen zijn.
De gangbare panelen zijn voorlopig idd wel voldoende op voorraad. Men gaf aan dat de gemiddelde consument zich nog geen zorgen hoeft te maken om de prijzen.
 
Wat ik mij al sinds de aanschaf zit te denken is wanneer je de optie krijgt om zonnepanelen op je dak te hebbenvan je tesla. Zo hou je de accu op peil als hij niet aan de stekker hangt en de 12v accu slurpt je accu niet leeg. Moet je kijken hoeveel onnodige energie die op alle Tesla’s zou schelen?!!