Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vergeet bij het testen ook niet het vermogen van de CV-ketel aan te passen! Ergens in de range van 8-16kW afhankelijk van je situatie en geplande Lwwp. Verder hebben wij, om zeker te zijn..., gewoon een kompleet stookseizoen (2018/2019) zo getest en uiteraard ook de thermostaat constant ingesteld gehouden. Niet het gejojo zoals vaak bij een gasgestookte CV met hoge watertemperaturen. Interessant misschien ook om nog te melden is dat wij vw bestaand groot pand (1973) bewust het warmwater ( dat is dan toch weer hoge watertemp. immmers.. ) los van de nu al 1½ jaar draaiende Lwwp hebben gehouden. KISS
Ik begrijp uit deze beschrijvingen dat jullie goede vooruitgang boeken in het real life scenario voor de overgang van gasgestookt naar warmtepomp.
Nu graag een udate van de impact van het door jullie aangetoonde realistische scenario op “het redden van het klimaat voor onze kinderen” met een dure warmtepomp ten opzichte van een betaalbare gasgestookte cv.
Dan kunnen we daarna een realistische kosten baten analyse maken.
 
Ik begrijp uit deze beschrijvingen dat jullie goede vooruitgang boeken in het real life scenario voor de overgang van gasgestookt naar warmtepomp.
Nu graag een udate van de impact van het door jullie aangetoonde realistische scenario op “het redden van het klimaat voor onze kinderen” met een dure warmtepomp ten opzichte van een betaalbare gasgestookte cv.
Dan kunnen we daarna een realistische kosten baten analyse maken.
Tja wat is het je waard hè... “het redden van het klimaat voor onze kinderen” ? 🤔
 
Nu graag een udate van de impact van het door jullie aangetoonde realistische scenario op “het redden van het klimaat voor onze kinderen” met een dure warmtepomp ten opzichte van een betaalbare gasgestookte cv.
Dan kunnen we daarna een realistische kosten baten analyse maken.
Nou, komt’ie.

Bij aanvang ongeisoleerd huis, 1.100 m3 inhoud, enkel glas, verbruik 7.000 m3 gas per jaar. Dat zou in 20 jaar optellen tot meer dan 100.000 euro stookkosten, excl. de gasketel zelf, vastrecht enz. Vloer, dak en achtergevel dus maar eens stevig geisoleerd, de voorgevel niet (rijksbeschermd). Sindsdien 2.700 m3 gas = 2.200 euro per jaar. Vervangen door L/W warmtepomp, circa 6.000 kWh = 1.200 euro per jaar. Investeringskosten 9.000 euro. Dat is excl. subsidie (2.500 euro), excl. besparing op jaarlijks onderhoud ten opzichte van een gasketel en excl. gratis eigen stroom van zonnepanelen. Helemaal van het gas af zou nog een paar honderd euro vastrecht schelen per jaar, maar wij koken op gas en hebben geen zin in gesleep met flessen. Samengevat: in 7 jaar terugverdiend. Of anders gezegd: op gas zou in 15 jaar dubbel zo duur zijn, excl. prijsstijgingen.
 
Nou, komt’ie.

Bij aanvang ongeisoleerd huis, 1.100 m3 inhoud, enkel glas, verbruik 7.000 m3 gas per jaar. Dat zou in 20 jaar optellen tot meer dan 100.000 euro stookkosten, excl. de gasketel zelf, vastrecht enz. Vloer, dak en achtergevel dus maar eens stevig geisoleerd, de voorgevel niet (rijksbeschermd). Sindsdien 2.700 m3 gas = 2.200 euro per jaar. Vervangen door L/W warmtepomp, circa 6.000 kWh = 1.200 euro per jaar. Investeringskosten 9.000 euro. Dat is excl. subsidie (2.500 euro), excl. besparing op jaarlijks onderhoud ten opzichte van een gasketel en excl. gratis eigen stroom van zonnepanelen. Helemaal van het gas af zou nog een paar honderd euro vastrecht schelen per jaar, maar wij koken op gas en hebben geen zin in gesleep met flessen. Samengevat: in 7 jaar terugverdiend. Of anders gezegd: op gas zou in 15 jaar dubbel zo duur zijn, excl. prijsstijgingen.

Waarom niet elektrisch koken als dat de allerlaatste gasverbruiker is?
 
Inductie geeft zelfde comfort als gas. Alle professionele koks schakelen over.
Er wordt ook merkwaardig weinig aandacht besteedt aan wat al dat open vuur van gaspitten in je woning doet... Google eens op
' verbrandingsgassen koken op gas ' en dan blijf je lezen.....Bij het koken op gas komen verbrandingsgassen vrij zoals ultrafijnstof en stikstofdioxide. Deze gassen blijven dus in de ruimte hangen..... etc etc.
In professionel keukens scheelt het verder nog eens enorm veel hitte. De regelbaarheid is trouwens bij een kwalitiatief beetje goede inductieplaat ( 400V / 11kW bijv. ) ongekend. Wij willen niet meer terug...
 
Er wordt ook merkwaardig weinig aandacht besteedt aan wat al dat open vuur van gaspitten in je woning doet... Google eens op
' verbrandingsgassen koken op gas ' en dan blijf je lezen.....Bij het koken op gas komen verbrandingsgassen vrij zoals ultrafijnstof en stikstofdioxide. Deze gassen blijven dus in de ruimte hangen..... etc etc.
In professionel keukens scheelt het verder nog eens enorm veel hitte. De regelbaarheid is trouwens bij een kwalitiatief beetje goede inductieplaat ( 400V / 11kW bijv. ) ongekend. Wij willen niet meer terug...
Onderschat dit punt niet. Zelfs bij koken op inductie komen allerlei deeltjes in de lucht die je liever niet inademt.
In mijn woonkamer (met open verbinding naar de keuken) staat zo’n Dyson hot&cool zelfregelende luchtreiniger. Boven de kookplaat zit een afzuigkap met uitgang naar buiten. Bij normaal koken of gebruik van de oven slaat de luchtreiniger al aan op standje 1 of 3. Bij echt bakken of wokken schiet-ie omhoog naar standje 8. Bij het kerstdiner zelfs naar 10. En dan draait de afzuigkap dus ook.
Sowieso staat het Dyson apparaat niet eens op de meest gevoelige instelling...
 
Inductie geeft zelfde comfort als gas. Alle professionele koks schakelen over.
Wij koken ook 17 jaar op inductie en hebben net een week een nieuwe omdat ik een pan op de plaat liet vallen.
Die nieuwe heeft allerlei leuke functies, zoals hoe verder je de pan naar achteren schuift hoe lager het vermogen schakelt en weergave van het verbruik na de kooksessie. Met 5 pannen koken was dat 1.7kWh , zeg maar 35cent.
Er kan zelfs een grote teppanyaki of grillplaat op.
 
Onze boretti gas-op-glas kookplaat met tiptoetsbediening is net spontaan gebarsten. Dit is dus het moment om over te stappen naar een inductie kookplaat.

Ik raad iedereen overigens af om boretti spul te kopen, wat een waardeloze kwaliteit en service. Voorafgaand aan de breuk van vandaag is deze kookplaat al drie keer eerder stuk geweest: de elektronica is al vervangen, alsmede twee van de vijf branders. En iedere keer weken lang wachten op de onderdelen.

Ik sta op het punt om een bosch pxv875dc1e te bestellen, ook 80 cm met 5 kookzones (incl. een flexzone). Heeft iemand ervaring met deze plaat? Het bijna gelijke model van bosch zonder flexzone was onlangs beste koop bij de Consumentenbond, vandaar deze keuze.

4E1CE3AC-FF90-486C-9276-42DD1D9DBE5F.jpeg

7D76D954-7EAC-48E5-89B9-9B5181570C6B.jpeg
 
Onze boretti gas-op-glas kookplaat met tiptoetsbediening is net spontaan gebarsten. Dit is dus het moment om over te stappen naar een inductie kookplaat.

Ik raad iedereen overigens af om boretti spul te kopen, wat een waardeloze kwaliteit en service. Voorafgaand aan de breuk van vandaag is deze kookplaat al drie keer eerder stuk geweest: de elektronica is al vervangen, alsmede twee van de vijf branders. En iedere keer weken lang wachten op de onderdelen.

Ik sta op het punt om een bosch pxv875dc1e te bestellen, ook 80 cm met 5 kookzones (incl. een flexzone). Heeft iemand ervaring met deze plaat? Het bijna gelijke model van bosch zonder flexzone was onlangs beste koop bij de Consumentenbond, vandaar deze keuze.
Kwa model kan ik niet mijn ervaring met je delen. Wel van een bosch inductie kookplaat PIE611BB1E. Wij koken er nu naar tevredenheid mee een jaar of 3 en geen trammalant.

Scherven brengen wel geluk Daniel ;)
 
Last edited:
De Bosch kookplaat die al in mijn woning zat heeft een (voor mij) leuke feature: er zit een een vijfde zone in het midden die non-inductief verwarmd kan worden op circa 80 graden C. De zone is best groot en heeft een aan/uit regeling.
Handig om dingen warm te houden/maken in spul van niet met inductie werkend materiaal, zoals glas en aardewerk. Wordt dagelijks gebruikt als theelichtje...
 
Onze boretti gas-op-glas kookplaat met tiptoetsbediening is net spontaan gebarsten. Dit is dus het moment om over te stappen naar een inductie kookplaat.

Ik raad iedereen overigens af om boretti spul te kopen, wat een waardeloze kwaliteit en service. Voorafgaand aan de breuk van vandaag is deze kookplaat al drie keer eerder stuk geweest: de elektronica is al vervangen, alsmede twee van de vijf branders. En iedere keer weken lang wachten op de onderdelen.

Ik sta op het punt om een bosch pxv875dc1e te bestellen, ook 80 cm met 5 kookzones (incl. een flexzone). Heeft iemand ervaring met deze plaat? Het bijna gelijke model van bosch zonder flexzone was onlangs beste koop bij de Consumentenbond, vandaar deze keuze.

View attachment 645215
View attachment 645216
Bij ons zit dat in onze woonpolis bij glasschade. Wisten wij ook niet, maar de elektroverkoper wees ons er op, toen die van ons gebroken was doordat er een kruidenpotje in gevallen was. Is een ‘vast’ onderdeel van het huis (blijft zitten als je verkoopt), is glas en is kapot.
 
Nou, komt’ie.

Bij aanvang ongeisoleerd huis, 1.100 m3 inhoud, enkel glas, verbruik 7.000 m3 gas per jaar. Dat zou in 20 jaar optellen tot meer dan 100.000 euro stookkosten, excl. de gasketel zelf, vastrecht enz. Vloer, dak en achtergevel dus maar eens stevig geisoleerd, de voorgevel niet (rijksbeschermd). Sindsdien 2.700 m3 gas = 2.200 euro per jaar. Vervangen door L/W warmtepomp, circa 6.000 kWh = 1.200 euro per jaar. Investeringskosten 9.000 euro. Dat is excl. subsidie (2.500 euro), excl. besparing op jaarlijks onderhoud ten opzichte van een gasketel en excl. gratis eigen stroom van zonnepanelen. Helemaal van het gas af zou nog een paar honderd euro vastrecht schelen per jaar, maar wij koken op gas en hebben geen zin in gesleep met flessen. Samengevat: in 7 jaar terugverdiend. Of anders gezegd: op gas zou in 15 jaar dubbel zo duur zijn, excl. prijsstijgingen.

We hebben een verbruik wat aardig op elkaar lijkt, hier na isoleren en zonder gebruik houthaard rond de 3000 m3 gas. Met veel gebruik van houthaard gaat daar trouwens zo'n 1200 m3 vanaf hier. We willen graag naar warmtepomp, meer comfort, minder vaste lasten en minder gebruik van een (vervuilende) houthaard.

Ik ga ervan uit dat je voordat je overstapte naar warmtepomp nog geen lage temperatuur verwarming (radiatoren of vloerverwarming) had en dat je die investering ook hebt moeten maken. Klopt dat? Dat is bij mij de grootste bottleneck. Mooie houten vloer eruit slopen voor vloerverwarming krijg ik hier nog niet verkocht. Mooie en tegelijkertijd betaalbare radiatoren heb ik nog steeds niet gevonden.
 
ken die van Bosch niet. Heb sinds 2 jaar deze van siemens. EX975LXC1E uitermate tevreden mee. De zones kunnen flexibel worden gebruikt. Dus een grote wok, koekenpan en een aantal kookpannen kunnen er prima op. En bij flink koken gaat het ook prima om verschillende kleinere pannen op 1 zone te zetten.
Die heb ik dus ook sinds een week, gekocht bij BCC toen de winkels weer open gingen.
Op zaterdag besteld en drie dagen later door hen gemonteerd.
Ik heb eerst contact gehad met Brugman keukens, zij boden de studioline versie van siemens aan (EX977LXV5E).
Dat ging allemaal traag via email. Van de BCC verkoper hoorde ik dat de keukenleveranciers de studioline modellen exclusief mogen verkopen.
Het verschil tussen de twee genoemde siemens modellen is dat de studioline een wifi aansluiting (home connect, inclusief OTA updates :)) heeft en een iets ander uiterlijk, maar ook 1k duurder is.
 
Last edited:
Ik ga ervan uit dat je voordat je overstapte naar warmtepomp nog geen lage temperatuur verwarming (radiatoren of vloerverwarming) had en dat je die investering ook hebt moeten maken. Klopt dat? Dat is bij mij de grootste bottleneck. Mooie houten vloer eruit slopen voor vloerverwarming krijg ik hier nog niet verkocht. Mooie en tegelijkertijd betaalbare radiatoren heb ik nog steeds niet gevonden.
Startpunt was een pand met gaskachels per kamer (12 stuks) en 120 jaar oude houten vloeren. In plaats van in elke kamer lelijke radiatoren meteen gekozen voor een lichtgewicht vloerverwarming bovenop de bestaande houten vloer afgewerkt met parket en in sommige vertrekken aangevuld met vloerverwarmingsleidingen in opgedikte wanden. Het leidingwerk is verdeeld over 36 groepen op verschillende verdiepingen (in totaal zo’n 3 km).

Het resultaat is een interieur dat er in de basis net zo uitziet als voor de renovatie: wanden in strak gipsstucwerk, houten vloeren. Als er al wel radiatoren hadden gehangen, had ik ze er ook meteen uitgerost: lelijke dingen, vaak op onhandige plekken, en lang niet zo comfortabel als een lauwwarme vloer (stof, droge lucht).
 
  • Like
Reactions: ebullio and Maarten
Volgens mij zijn Siemens en Bosch in elkaar opgegaan. Zelfde fabriek, zelfde toestellen, maar ze blijven hun eigen merk voeren.
Een groot voordeel bij die merken is dat je nu alle onderdelen op hun eigen webshop kunt kopen. Ik heb zo al een paar keer onze afwasmachine heel goedkoop zelf hersteld.
zo zat bij het veersysteem van de deur zelfs een montagehandleiding. 13€, half uur werk en het pakket bevat meteen het veersysteem van de andere kant, dat je dan meteen preventief ook kunt vervangen. Met een vakman zit je al minstens aan 100€ opdaagkosten en zal je die een paar maanden later opnieuw nodig hebben voor de andere kant.
Echt het B2C proces van de toekomst. Geen tussenpersonen meer. Qua prijs en bestelervaring van onderdelen dus veel toegankelijker dan Tesla.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Startpunt was een pand met gaskachels per kamer (12 stuks) en 120 jaar oude houten vloeren. In plaats van in elke kamer lelijke radiatoren meteen gekozen voor een lichtgewicht vloerverwarming bovenop de bestaande houten vloer afgewerkt met parket en in sommige vertrekken aangevuld met vloerverwarmingsleidingen in opgedikte wanden. Het leidingwerk is verdeeld over 36 groepen op verschillende verdiepingen (in totaal zo’n 3 km).

Het resultaat is een interieur dat er in de basis net zo uitziet als voor de renovatie: wanden in strak gipsstucwerk, houten vloeren. Als er al wel radiatoren hadden gehangen, had ik ze er ook meteen uitgerost: lelijke dingen, vaak op onhandige plekken, en lang niet zo comfortabel als een lauwwarme vloer (stof, droge lucht).

Dankjewel. Nieuwe vloeren erin met vloerverwarming eronder dus.
Ik zal de lobby nog eens opnieuw opstarten hier thuis.

Waarom in sommige vertrekken de leidingen ook in de wanden?
Te weinig capaciteit met alleen het vloeroppervlakte?