Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of het hier al was gepost maar ikea gaat in België en thuisaccu aanbieden van Huawei.

Bij Ikea - Italie zag ik de thuisaccu al langer op de site staan. (van een ander fabrikaat)
Lijkt het erop dat men de landen uitkiest waar salderen niet van toepassing is?

Edit / toevoeging -> klinkt misschien heel vreemd maar bij ons was het gunstiger om voor de helft van het geld van een accu nog 14 zonnepanelen erbij te plaatsen op de schuur. Het totaal kwam daarmee op 44 stuks en door slimme afname hebben we bijna niets meer van het net nodig. Wat over is (en dat is veel...) brengt ca. 10 cent per kWh op. Dat is zelfs nog iets meer dan de kostprijs van de extra panelen (plaatsing wel zelf gedaan) Ik hoop in de toekomst onze 2e (LPG) auto te vervangen door een EV met mogelijkheid om accu als energiebuffer (on grid) in te zetten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, ik heb dit bij een bestaande woning laten doen. Er is toch wel een flinke installatie nodig om die diepte te bereiken.
Als die boorinstallatie door je planten heen gaat, heb je wel wat herstelwerk..

Ik woon in een hoekhuis, dus bij mij kon de installatie naast het huis staan.
Vlakbij de put binnen de woning is een bijkeuken, waar ik de WP zelf neer kon zetten.
De WP is ook de maat van een hoge koelkast.
(Was eigenlijk de plek voor de wasmachine, die kan mooi de plek innemen van de CV-ketel).

Snap perfect dat dit niet bij elke woning zo makkelijk gaat.

Over de temperatuur-instelling: het koelen lijkt af te zwakken, er is bijna geen delta-T tussen in/uitgaande stromen meer.
Vloerverwarming is een traag systeem, ik moet gewoon geduldig zijn en niet te snel aan settings zitten.
Beetje manuals doorlezen en hooguit 1 wijziging per dag.

View attachment 675310
Mooi klein torentje, ik mag vrijdag ook weer met een klein torentje spelen maar die is toch nog iets groter:
20210305_085100.jpg
 
  • Like
  • Funny
Reactions: JP68 and job-lek
Oftewel hoe kunnen we zo inefficiënt mogelijk zo veel mogelijk waterstof affakkelen 😢
Het is te bizar dat ze dit als duurzaam mogen bestempelen. Gewoon aardgas verstoken is al een stuk duurzamer. Schandalige regelingen om centrales open te mogen houden. Tenzij hier verplicht wordt om duurzaam geproduceerde waterstof te verstoken, geproduceerd uit windmolens die speciaal en enkel met dat doel zijn neergezet.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
…Tenzij hier verplicht wordt om duurzaam geproduceerde waterstof te verstoken, geproduceerd uit windmolens die speciaal en enkel met dat doel zijn neergezet.
Die business case komt niet rond zonder heel zware subsidiëring, vrees ik.
Hoe goedkoop de opgewekte elektriciteit uit die windmolens ook is, na de omweg via electrolysers, waterstof en gewone verbranding prijst die zich vanzelf uit de markt ten opzichte van de elektriciteit rechtstreeks uit andere windmolens.

Het hele idee komt er op neer dat men de kosten van hun ‘stranded assets’ (i.c. de gasturbine installaties) afwentelt op eindgebruikers of de overheid c.q. de belastingbetalers.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb afgelopen week in twee dagen met een vriend bij m'n ouders 42 panelen met Enphase micro omvormers gelegd. Niemand van ons had enige ervaring, m'n vader en ik hebben enkel de DHZ cursus bij Solar Bouwmarkt gedaan. Het is me reuze meegevallen. Op een steil pannendak zou ik het nooit zelf doen maar in dit geval ging het prima. Het moment dat je de Enphase Envoy aan zet en alle 42 omvormers weet te vinden is bijna magisch 🥳. Het moment dat je voor het eerst de opbrengst ziet helemaal.

View attachment 672771 View attachment 672774
Hi Bas,

Ik heb ook enphase. In de app heb ik wel het tweede plaatje, maar niet het overzicht en UI van je derde screenshot. Heb je dat ergens apart ingesteld?
 
Hi Bas,

Ik heb ook enphase. In de app heb ik wel het tweede plaatje, maar niet het overzicht en UI van je derde screenshot. Heb je dat ergens apart ingesteld?
Ik denk dat je het screenshot in mijn post onder die van Bas bedoeld. De uitlezing met verbruik en teruglevering hoort bij de ‘luxe’ Envoy S Metered.
En de weergave staat in darkmode natuurlijk mocht je dat bedoelen 😁
 
Voor alle Trouw en andere dode bomen lezers die worden geprogrammeerd om de EU klimaatplannen te omarmen:

”Het is niet voor niets dat zo'n onwerkbaar plan 12.000 pagina's moet hebben. Die 12.000 blaadjes zijn juist bedoeld om simpele zieltjes zoals de Trouw redactie alle eventuele nieuwsgierigheid te ontnemen. Voor politici geldt hetzelfde als voor de MSM. Omtzigt wees er al op dat in NL zelfs regeerakkoorden van +/- 800 pagina's nauwelijks gelezen worden door de kamerleden die erover stemmen. En in het EU-nepparlement zijn de regelmatig spijbelende politici doorgaans nòg luier.

Dus. Alleen de duurste juristen kunnen hier straks wijs uit. En dat betekent dat alleen de grootste bedrijven, de corruptste politici, de rijkste maffioso en de onverzadigbare subsidiesector hier heel veel geld aan gaan verdienen.

De gedachte dat we door 90% van de Europese bevolking tot Somalisch niveau te verarmen de temperatuurstijging met 0,00007 graden per eeuw kunnen vertragen is bovendien een leugen. En niet alleen omdat de rest van de wereld niet meedoet.
Letterlijk *alle* genoemde klimaatpannen gaan tot een hogere co2 uitstoot leiden. Echt ALLE. Dat is al heel lang duidelijk vwb biomassa, maar geldt net zo goed voor niet-werkende systemen zoals wind- en zonne- parken; waar ook gigantische bossen en natuurgebieden voor moeten wijken.
Namen bomen en planten geen co2 op?

"Duurzame energie" is vooral dure fraude. De plannen zijn naast onbetaalbaar ook onhaalbaar door het huidige tekort aan technici. Maar bovenal zijn ze veel vervuilender omdat ze nauwelijks rendement opleveren. Om NL van windenergie te voorzien moet je 80% volbouwen met windmolens, of 43% met zonneparken. Maar daarnaast moet je achter elk subsidiepark nog steeds een conventionele elektriciteitscentrale hebben, om stroomproductie en stroomverbruik 24/7 op elkaar af te stemmen. Anders zit je namelijk voortdurend met stroomstoringen.

Dus je moet altijd dubbelop bouwen; alsof je 2 huizen voor jezelf koopt terwijl je er maar 1 nodig hebt. En dat dan voor iedere inwoner van NL. Dat kan nooit duurzaam zijn.

Die 80% is al onbetaalbaar en onhaalbaar bij huidig stroomverbruik. Dus zonder miljoenen elektrische auto's, zonder miljoenen huishoudens die van het gas af moeten en op stroom koken en verwarmen. En nee, warmtepompen werken niet, ongeacht of je je huis nou voor 50.000 of voor 70.000 verbouwt.
En dan wil de groene "woke" elite ook nog naar minimaal 30 miljoen "Nederlanders"?
We zullen naast ons voedsel ook onze energievoorziening moeten gaan inkopen.
Dat is goed nieuws voor Poolse (bruin-) koolcentrales, maar niet per se voor ons; en al helemaal niet voor het milieu.

Maar ja, weten ze bij trouw veel.
Een journalist gaat zich toch niet inlezen; kom nou.

Dandruff | 16-07-21 | 21:21 | 4 | reageer