Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

job-lek

Active Member
Sep 15, 2018
1,188
700
Breda
Maar ja, weten ze bij trouw veel.
Een journalist gaat zich toch niet inlezen; kom nou.
Ben wel blij dat we jou hebben om dit allemaal haarfijn voor ons uit te zoeken. Ik ben opeens helemaal verlicht. Hoe heb ik het zolang niet kunnen zien?!
wil je een partij oprichten alsoblieft. Want dit geluid moet gehoord worden in de politiek!
Heb je ook meteen nog een oplossing voor het covidprobleem? Daar zou ik ook erg blij mee zijn.
bedankt alvast voor al je research en vasthoudendheid om deze complexe problemen zo helder te duiden. 👍🏿

balblas

Assumption is the mother of all f ups
Oct 27, 2018
434
392
Enschede, Netherlands
Ben wel blij dat we jou hebben om dit allemaal haarfijn voor ons uit te zoeken. Ik ben opeens helemaal verlicht. Hoe heb ik het zolang niet kunnen zien?!
wil je een partij oprichten alsoblieft. Want dit geluid moet gehoord worden in de politiek!
Heb je ook meteen nog een oplossing voor het covidprobleem? Daar zou ik ook erg blij mee zijn.
bedankt alvast voor al je research en vasthoudendheid om deze complexe problemen zo helder te duiden. 👍🏿
Voor oplossingen moet je bij iemand anders zijn, voor op onzin gebaseerde kritiek kun je echter altijd een beroep doen op mensen als @BMW740iL , u vraagt, zij draaien 🤡

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,588
4,818
Belgium
Even terug over warmtepompen...

Onze mazoutketel had afgelopen week weer z'n kuren door wat wateroverlast: een laag gemonteerde pomp was onder water geraakt en veroorzaakte lekstromen.

Lang verhaal kort: hersteldienst heeft de pomp vervangen.

Ik zei 'm tijdens de herstelling dat ik wou overschakelen naar een warmtepomp en wat zijn ervaringen waren. Hij stelde een nieuwe ketel op gas voor, net omdat dat nog altijd het goedkoopst is. Ik gaf 'm aan dat ik al niemand vond om een geul te graven voor een uitbreiding van de elektriciteitsaansluiting, laat staan gas, en ik sowieso gas als een eindig verhaal zag.

Komt erop neer dat we met convectoren zitten, die volgens hem een hoge watertemperatuur nodig hebben om te kunnen werken. Zeg pakweg een 65º. Om een lucht-warmtepomp te laten werken zouden we dan ook onze convectoren moeten vervangen door radiatoren. Een warmtepomp voor warm water zou wel nog lukken.

Iemand anders ervaring met een warmtepomp bij renovatie?

Ik ben even spieken op warmtepomp + convectoren en kom uit op oplossingen met ventiel-convectoren (convector met ingebouwde ventilator om het effect van stijgende warme lucht te versterken).

SpeedyEddy

Eddy K
Sep 6, 2017
1,600
1,527
Wageningen NL
@wooter Opklikbare ventilatoren schijnen (onder de convector/radiator) erg goed te helpen . Heb je daar ruimte voor, zou ik dat eerst proberen en de aloude tip om je ketel deze winter eens op 40 graden te laten draaien met die ventilatoren en als je dan niet onder de gewenste temperatuur duikt is een warmtepomp op zich voldoende. NB ik ben geen expert, noch eigenaar, maar praat hierin anderen na.

Gaston

Active Member
Mar 1, 2016
1,041
865
Netherlands
Ik heb me wel eens verdiept in die opklikbare fans, maar houd rekening met meer geluidsoverlast dan je lief is. Het verschilt per persoon of je je hier aan stoort.

Er zijn warmtepompen die wel een hogere temperatuur halen (55-60 graden) door elektrisch bij te verwarmen, maar dit is uiteraard merkbaar in de energierekening. Je zou het een jaartje kunnen doen, berekenen wat de extra elektriciteit gekost heeft, en vervolgens uitrekenen wat de terugverdientijd van LT (Lage Temperatuur) radiatoren zal zijn.

• Informative
Reactions: wooter

wooter

May 3, 2017
6,588
4,818
Belgium
Handig! Ik denk dat je wel realistisch moet zijn en die fans als noodzakelijk zal moeten rekenen.

We hebben overigens al Jaga convectoren, en de fabriek staat in het volgende gemeente :)

PaulusdB

Mayor Gnomus Vintage Limb
Jul 12, 2013
6,676
6,396
Europe
Inderdaad heeft hij goede ideeën en oplossingen, waaronder een alternatief voor de genoemde A-merk lage temperatuur convectors.
Zelf ben ik overigens geheel overgegaan op vloerverwarming. Beneden was die al aangelegd, boven heb ik die nieuw in de vloer laten frezen. Kosten waren minder dan € 2K. Ik wilde sowieso een andere vloer boven, dus kon in één keer.

OttoR

Member
Mar 12, 2020
221
137
Amsterdam
Volgens mij had ik dit al eerder gedeeld hier, maar vond hier er wel een aardig interview over.

Jetze Lont, eigenaar van Bouwbedrijf Lont, heeft zijn monumentale woning In Leeuwarden verduurzaamd met een HTV Warmtepomp, eigenlijk vier. Dat deed hij samen met Niels Mensonides, engineer bij Mensonides Installatie, die ook het warmteplan heeft gemaakt.

De SCOP komt voor het gecombineerde systeem uit op 2,8.

Hij geeft wel aan dat het een groot pand betreft met meerdere stortdouches en baden en dat zijn gezin behoorlijk wat warm water verbruikt.

Zie voor de details:

• Informative
Reactions: HWS and wooter

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,886
1,159
Utrecht
@wooter: een vriend van me heeft radiatoren met ingebouwde fan (van een jaar of 10 geleden) maar die ventilatoren heeft hij uitgezet in verband met de herrie.

Hij heeft een brine/water warmtepomp die kan koelen en verwarmen.

• Informative
Reactions: wooter

wooter

May 3, 2017
6,588
4,818
Belgium
@wooter: een vriend van me heeft radiatoren met ingebouwde fan (van een jaar of 10 geleden) maar die ventilatoren heeft hij uitgezet in verband met de herrie.

Hij heeft een brine/water warmtepomp die kan koelen en verwarmen.
Nou, heeft ie het koud in de winter dan? :)

shthpnz

Member
Aug 28, 2015
509
558
Groningen, Netherlands
We hebben overigens al Jaga convectoren, en de fabriek staat in het volgende gemeente :)
Dan hoef je er alleen nog DBE’s op te klikken en klaar. Werken stil en halen zo nog meer warmte uit de convector.
Al met al goede basis om een WP te plaatsen.

Maar zoals gezegd, eerst de DBE’s op je Jaga’s, dan de volgende winter de temperatuur van het water verlagen naar max 45-50 graden en als je je huis dan warm kunt krijgen, stap je over naar een L/W WP.

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
2,477
1,963
Ten zuiden van Aalst (B)
Dan hoef je er alleen nog DBE’s op te klikken en klaar. Werken stil en halen zo nog meer warmte uit de convector.
Al met al goede basis om een WP te plaatsen.

Maar zoals gezegd, eerst de DBE’s op je Jaga’s, dan de volgende winter de temperatuur van het water verlagen naar max 45-50 graden en als je je huis dan warm kunt krijgen, stap je over naar een L/W WP.
Probleem met temperatuur verlagen is dat het sanitair water bij mij dan te koud wordt. De boiler zit in de verwarmingsketel geïntegreerd (of andersom eigenlijk).

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC