Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Slecht plan, opbrengst nadert nul, zonde van het geld. Er is op tweakers (bijvoorbeeld Mini-windmolen aanvulling op PV? - Duurzame Energie & Domotica - GoT) genoeg te vinden over het ontbreken aan opbrengst. Er is een niet-lineaire verhouding tussen grootte en opbrengst, ik meen zelfs iets van een 3e macht of zo. Je loopt bovendien tegen het gebrek aan hoogte (en dus constante wind) aan.

Een vriend van me had er twee op het bedrijfspand. Opbrengst na 2 jaar: nul.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Iemand ervaring met een kleine windmolen zoiets als een windwokkel? Ik ben me ervan bewust dat het meer een gadget is en niet te hoge verwachting van de opbrengst moet hebben, maar het hele dak ligt vol met panelen en heb nog wel ruimte in de tuin voor zo’n ding. Ik kwam op google de Tesup tegen maar na wat reviews gelezen te hebben zie ik hier maar vanaf (geen telefoon nrs te vinden en een typisch google translate mailtje terug van de klantenservice).
Ik zoek dus iets van redelijke kwaliteit voor een goede prijs van een bedrijf die het een fysieke vestiging heeft in nederland.
In 2019 heb ik 3 verschillende kleine molentjes gekocht en getest. (2x met wieken / 1x wokkel)
Leek me wel een leuk gezicht op de schuur achte rons huis (naast de 44 zonnepanelen).
Ander argument was duurzame opbrengst op moment dat zonnepanelen geen lichtinval hebben.

Het feit dat ik ze alle 3 niet meer heb zegt genoeg.......
Opbrengst is zoals andere reacties al weergeven echt bijzonder slecht. (daar naast kunnen kleine molens met wieken ook voor geluidsoverlast/trillingen zorgen)
Kleine windmolens zijn op dit moment niet rendabel. Ik hoop dat e.a. in de toekomst nog veranderd. Iedere keer volg ik weer de meest fantastische verhalen maar het wil tot op heden niet lukken.

Dit is vooral van toepassing op kleinere windmolens. Diameter is erg bepalend voor opbrengst/rendement. En wokkels zijn nog slechter dan wieken.
 
Kleine windmolens zijn op dit moment niet rendabel. Ik hoop dat e.a. in de toekomst nog veranderd.
Aangezien ze enkel grotere windturbines bouwen met telkens hogere vermogens, zie ik geen toekomst in zo van die hobby windmolentjes...

CraftyHonoredBlackmamba-size_restricted.gif
 
Aangezien ze enkel grotere windturbines bouwen met telkens hogere vermogens, zie ik geen toekomst in zo van die hobby windmolentjes...

CraftyHonoredBlackmamba-size_restricted.gif
Helemaal mee eens voor zover je onder hobby het kleine spul verstaat met een diameter tot 1,5/2 meter.

Het rendement van een molen neemt toe met de afmetingen vandaar dat het groot, groter, grootst wordt. Maar daardoor wel meer weerstand (bevolking) en netwerkproblemen. Grote opwekkers in de buurt van grote verbruikers zal doorzetten. Maar ik zie uiteindelijk ook wel een kans ontstaan voor kleinere windmolens (idd met lager rendement) in de buurt van kleinere verbruikers. Dat kan uiteindelijk alsnog rendabel worden als er geen dure trafo/aansluiting nodig is en de elektraprijzen (incl. transportkosten, toeslagen, etc.) stijgen. We zullen ook in de wintermaanden (<zonopbrengst) en in de nacht duurzaam op moeten wekken om de toenemende elektraconsumptie van EV's, kookplaten en warmtepompen te kunnen compenseren.

Samen met "smart laden" van EV en desnoods tijdelijk nog wat elektra terug leveren van EV aan het net (als het even spannend wordt als iedereen tegelijk thuis komt, de EV inplugt, gaat koken, bakken en oven aanzet).

Onder druk wordt alles vloeibaar. De druk neemt snel toe nu transitie naar EV en gasloze huizen is ingezet.
 
Het rendement van kleine(re) windmolens is dermate laag dat het niet lonend kan worden. Druk helpt niet daarbij, het is toegepaste natuurkunde die bepaalt dat het niet gaat werken. Vergeet ook niet de landschapseffecten en vooral: de geluidsoverlast. Ze maken echt herrie. Slagschaduw is een ander, heel vervelend fenomeen. Voor de lol kun je eens de windmolens in Houten opzoeken (dat is wel een grotere variant), die worden 's avonds stilgezet omdat ze te veel herrie en slagschaduw maken.
 
  • Like
Reactions: mnno
Wat is de gemiddelde windsnelheid in Nederland? Wat zijn de kosten van onderhoud? Hoe zit het met de vergunningplicht? Er wordt geclaimd dat ze ook bij hoge windsnelheden kunnen worden gebruikt, uitermate onwaarschijnlijk want dan waait de molen kapot. Er wordt ook geclaimd dat hij vanaf windkracht 2 werkt, de ervaringen op tweakers van de gemiddelde windmolen is echter anders. Mijn conclusie: er wordt veel meer beloofd dan kan worden waargemaakt, dat is helaas usance in de windmolen wereld.

Laat eerst maar eens een onafhankelijk onderzoek die gegevens bevestigen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ga mijn stookolieketel vervangen. Ik was al een jaar aan het researchen welke warmtepomp ik zou kunnen installeren. Door de aankondigingen van de piektarieven in België twijfel ik niet meer. Ik ga voor gas.
Ik heb al een EV, en voor het einde van het jaar komt er een nog een, tweede EV. Ik heb mijn deel voorlopig gedaan en ik zal meteen ook al genoeg moeite moeten doen om mijn elektriciteit betaalbaar te houden (=onder de piekbelasting). Een warmtepomp kan er echt niet bij.
De gasketel wordt een condensatieketel. De milieuwinst ten opzichte van mijn stookolieketel van 30 jaar oud is gigantisch en weegt niet op tegen minstens het dubbele investeren en inboeten in comfort. Het feit dat ik met een gasboiler de verwarming kan uitzetten als ik er niet ben (itt een warmtepomp) zal ook veel goed maken.
Als elke vervuiler al zo een inspanning zou doen…
 
Ik ga mijn stookolieketel vervangen. Ik was al een jaar aan het researchen welke warmtepomp ik zou kunnen installeren. Door de aankondigingen van de piektarieven in België twijfel ik niet meer. Ik ga voor gas.
Ik heb al een EV, en voor het einde van het jaar komt er een nog een, tweede EV. Ik heb mijn deel voorlopig gedaan en ik zal meteen ook al genoeg moeite moeten doen om mijn elektriciteit betaalbaar te houden (=onder de piekbelasting). Een warmtepomp kan er echt niet bij.
De gasketel wordt een condensatieketel. De milieuwinst ten opzichte van mijn stookolieketel van 30 jaar oud is gigantisch en weegt niet op tegen minstens het dubbele investeren en inboeten in comfort. Het feit dat ik met een gasboiler de verwarming kan uitzetten als ik er niet ben (itt een warmtepomp) zal ook veel goed maken.
Als elke vervuiler al zo een inspanning zou doen…
Met je warmtepomp krijg je toch geen problemen met piektarief? Zo’n ding hoort zo regelmatig mogelijk aan te blijven staan. Of je installeert een veel te zware pomp.
 
Met je warmtepomp krijg je toch geen problemen met piektarief? Zo’n ding hoort zo regelmatig mogelijk aan te blijven staan. Of je installeert een veel te zware pomp.
Met een warmtepomp heb je continu al een erg hoge load, waarbij alle andere apparaten (wasmachine, fornuis, oven) al stevig zullen tikken aan je gemiddelde. Dat samen met 2 EV's en je wint gegarandeerd de hoofdprijs van het piektarief, of je moet echt moeite gaan doen om traag of niet te laden.

Ik wil dolgraag een warmtepomp, en lig niet zo wakker van de meerprijs. Maar ik heb de grootste moeite om een bedrijf te vinden dat blijkbaar tijd wil maken voor een offerte (heb van enkele bedrijven vlakaf de mededeling gekregen dat ze geen offertes meer maken tot 2022), laat staan dat ik iemand vind om het dak te renoveren om vol te gooien met PV.
 
Ik wil dolgraag een warmtepomp, en lig niet zo wakker van de meerprijs.
Ik lig ook niet wakker van de meerprijs, maar ik wil geen piek betalen als die piek op een moment valt waar niemand er last van heeft, in tegendeel, als de elektriciteit zo goed als gratis is (na middernacht bijvoorbeeld). Als ik echter om uitzonderlijk eens om 18u zou moeten laden, wil ik wel bijdragen aan de piekkosten.
Als men dan toch slimme meters heeft, dat men dan de elektriciteit tussen 17u en 23u tien keer duurder maakt dan na 24:00 dan zal men snel geen gascentrales meer moeten bijschakelen ‘s avonds en ook geen overtollige productie meer hebben in de daluren die men dan aan negatieve prijzen moet verkopen.
 
Ik lig ook niet wakker van de meerprijs, maar ik wil geen piek betalen als die piek op een moment valt waar niemand er last van heeft, in tegendeel, als de elektriciteit zo goed als gratis is (na middernacht bijvoorbeeld)
Zoals ik ergens anders ook al zei: het capaciteitstarief is er niet om een tekort aan stroom op het gehele net te vermijden. Het capaciteitstarief is er omdat elke thuisaansluiting begroot is op gemiddeld 2kW, en dat gaat goed als we inderdaad met z'n allen niet tegelijk de oven en het fornuis aanzetten. Maar als we met z'n allen na middernacht 11kW gaan trekken om onze EV op te laden, komt ons lokale netwerk in de wijk wel schromelijk tekort om aan die vraag te voldoen.

Het capaciteitstarief is dus om te vermijden dat het lokale netwerk overbelast raakt, en tegelijk om te vermijden dat men het lokale netwerk moet uitbreiden.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Veel warmtepompen, waaronder Nibe, hebben de mogelijkheid tot koppelen aan een smart grid en zo gebruik te maken van gunstige tarieven. Ik weet niet of er in Belgie al mogelijkheden zijn voor smart-grid koppelingen. Dit zou mischien piek tarieven kunnen voorkomen.
In België nog niet. Tarieven zijn arbitrair beslist. Dat is wat ik bedoel.
Het capaciteitstarief is dus om te vermijden dat het lokale netwerk overbelast raakt, en tegelijk om te vermijden dat men het lokale netwerk moet uitbreiden.
Ze mogen bij mij gerust een loadbalancer plaatsen die mijn laadgedrag aanpast aan de gridcapaciteit (wat Jedlix nu al doet). En mij extra laten betalen als ik zelf wil afwijken.
Er zijn betere oplossingen zijn dan het piektarief. We zijn 2021. Smart is een mogelijkheid.
 
  • Like
Reactions: JanG007
oei, is dat niet net een frietpan?

Ik ga nog even wachten met investeren. Panelen, ombouw naar vloerverwarming, warmtepomp, capaciteitstarief, 2 batterijen, slimme meter …. Ik schat minimum 30K-40K … met een jaarlijks verbruik voor gas en elektriciteit a rato 1500 euro (laat het nog naar 2000 gaan) is het terugverdienpunt gewoonweg onrealistisch Al zou je naar een 0 verbruik gaan en je geen kosten krijgt gaandeweg of zie ik dat nu verkeerd?

Ik heb ook nog geen partij gevonden die harde cijfers kan voorleggen en als je wat begint door te vragen blijft het allemaal erg vaag…
 
  • Like
Reactions: Phil V