Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wij verbruiken 5500 kwh per jaar in onze twee onder een kap met 2 airco's de begane grond en eerste verdieping, warmtepompboiler, inductie kookplaat en een ir paneel in de badkamer. Ik hoor geluiden dat het verbruik van lucht water en water water in deze situatie niet heel veel verschil brengt. Dat afzetten tegen de hoge investering van beide systemen laat het voor ons niet rendabel zijn.
Mijn verbruik van de lucht water warmtepomp zit op ongeveer 4500/4700 kWh per jaar, voor zowel verwarmen als warmtapwater (2 onder 1 kap en huishouden met 4 personen).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben me ook maar eens gaan richten op het plaatsen van zonnepanelen (beter te laat dan nooit), aangezien we allebei (teerbeminde en ik) steeds meer thuis werken is ons overdag gebruik redelijk wat hoger dan pre-corona (duhh). Nu ben ik even benieuwd wat de specs zijn waar een zonnepaneel anno 2022 minimaal aan moet voldoen? Aangezien de techniek ook niet stilstaat en het rendement verbetert. Geprobeerd tussen de bomen door het bos te kijken, maar kom er niet helemaal lekker uit, panelen uit China, Zuid-Korea, Duitsland, 375WP of 425WP, halfcut, mono crystal, glas-glas, all black (no offense), noem het maar op.
(mocht iemand een goede installateur in het midden van het land hebben, dan hoor ik het graag :) , reacties kunnen via pb/dm)

Ik ben ook geïnteresseerd. Niet alleen meer vanuit kosten oogpunt, maar ook van onafhankelijkheid (minder afhankelijk) van het net. Dus tenzij er goede redenen voor DM zijn, graag in het forum reageren.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and Maurice1
Em lucht water warmtepomp gebruikt toch echt minder dan een verwarmende airco

Tien jaar geleden en bij verkeerde selectie zou deze opmerking kloppen.
Als je echter het juiste fabrikaat/type neemt gaat dit echt niet meer op!

Wij hebben thuis een opkamer met "verwarmende airco" met hogere SCOP/SEER als elders in huis een lucht/water warmtepomp uit 2022 (en de laatste is -ook- geselecteerd op de hoogst mogelijke rendement). Beide systemen zijn erg zuinig met elektra maar de "verwarmende airco" is bij ons uiteindelijk toch zuiniger.

Als je het over ruimtes hebt welke niet altijd gebruikt worden is het verschil nog veel groter.
Maar qua comfort heeft de vloerverwarming onze voorkeur.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik ben ook geïnteresseerd. Niet alleen meer vanuit kosten oogpunt, maar ook van onafhankelijkheid (minder afhankelijk) van het net. Dus tenzij er goede redenen voor DM zijn, graag in het forum reageren.
kleine noot bij mijn post: reden waarom ik DM/PB erbij had gezet was ivm reclame of advertentie linkjes die verwijderd kunnen worden. Maar op het forum reageren wordt gewaardeerd :)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik ben me ook maar eens gaan richten op het plaatsen van zonnepanelen (beter te laat dan nooit), aangezien we allebei (teerbeminde en ik) steeds meer thuis werken is ons overdag gebruik redelijk wat hoger dan pre-corona (duhh). Nu ben ik even benieuwd wat de specs zijn waar een zonnepaneel anno 2022 minimaal aan moet voldoen? Aangezien de techniek ook niet stilstaat en het rendement verbetert. Geprobeerd tussen de bomen door het bos te kijken, maar kom er niet helemaal lekker uit, panelen uit China, Zuid-Korea, Duitsland, 375WP of 425WP, halfcut, mono crystal, glas-glas, all black (no offense), noem het maar op.
(mocht iemand een goede installateur in het midden van het land hebben, dan hoor ik het graag :) , reacties kunnen via pb/dm)
Qua installateur kan ik niet helpen omdat ik in België woon.
Qua voorbereidend werk kan je wel al nagaan waar je de omvormer zal plaatsen. Idealiter in de buurt van de zekeringkast.
Check met je smartphone of je daar nog voldoende WiFi ontvangst hebt. De omvormer heeft dat nodig voor het monitoring portal. Kabel ipv WiFi is uiteraard beter, maar moet niet.

Het feit dat je veel thuis bent moet geen nadeel zijn.
Integendeel, dan kan je de grote verbruikers (vaatwasser, wasmachine, droogkast) zelf aanzetten als de zon schijnt.
Een paar maanden geleden las ik hier ergens op het forum "zet er zoveel panelen als mogelijk"
Deze tip ondersteun ik voor 100%.
Oppervlakte van mijn dak is beperkt, had er maar plaats voor 10 stuks. Heb daarom voor een hoge efficiënte gekozen, 430 Wp per paneel. Zou liever 20 stuks geplaats hebben😐
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Faiz71 and Hbrink
Qua installateur kan ik niet helpen omdat ik in België woon.
Het feit dat je veel thuis bent moet geen nadeel zijn.
Integendeel, dan kan je de grote verbruikers (vaatwasser, wasmachine, droogkast) zelf aanzetten als de zon schijnt.
Een paar maanden geleden las ik hier ergens op het forum "zet er zoveel panelen als mogelijk"
Deze tip ondersteun ik voor 100%.
Oppervlakte van mijn dak is beperkt, had er maar plaats voor 10 stuks. Heb daarom voor een hoge efficiënte gekozen, 430 Wp per paneel. Zou liever 20 stuks geplaats hebben😐
Klopt helemaal, liefst het hele dak vol mikken met panelen. Gaat ook denk ik wel qua warme schelen in de zomer op onze slaapverdieping (direct onder het platte dak)
Wij hebben een plat dak met circa 45m2 oppervlak, daar kan je er ongeveer 20 op kwijt. Aangezien ons dak oost-west ligt, heeft deze plaatsing ook onze voorkeur.
Een paneel hoger dan 380Wp zou ik nog even moeten bekijken, ook of de meerkosten opwegen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Qua installateur kan ik niet helpen omdat ik in België woon.
Qua voorbereidend werk kan je wel al nagaan waar je de omvormer zal plaatsen. Idealiter in de buurt van de zekeringkast.
Check met je smartphone of je daar nog voldoende WiFi ontvangst hebt. De omvormer heeft dat nodig voor het monitoring portal. Kabel ipv WiFi is uiteraard beter, maar moet niet.

Het feit dat je veel thuis bent moet geen nadeel zijn.
Integendeel, dan kan je de grote verbruikers (vaatwasser, wasmachine, droogkast) zelf aanzetten als de zon schijnt.
Een paar maanden geleden las ik hier ergens op het forum "zet er zoveel panelen als mogelijk"
Deze tip ondersteun ik voor 100%.
Oppervlakte van mijn dak is beperkt, had er maar plaats voor 10 stuks. Heb daarom voor een hoge efficiënte gekozen, 430 Wp per paneel. Zou liever 20 stuks geplaats hebben😐
Het blijft altijd rekenen, ik had indertijd de keus tussen 325 Wp en 400 Wp panelen, maar de laatste waren dusdanig veel groter dat de totale opbrengst echt beduidend lager was dan die van de 325 Wp panelen. Uiteindelijk zijn er 25 375 Wp panelen op gegaan. De opbrengst daarvan is groter dan bij 400 Wp panelen door het grotere aantal. Vergeet niet dat hoger Wp over het algemeen samen gaat met een groter paneel.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and Faiz71
Mijn aanmelding zonnepanelen is eindelijk, na bijna 5 maanden, door Fluvius verwerkt. Nu de premie.
Heeft iemand hier in Vlaanderen onlangs de premie aangevraagd en gekregen ? Hoe lang duurt het ongeveer ?
Thx.
 
Het blijft altijd rekenen, ik had indertijd de keus tussen 325 Wp en 400 Wp panelen, maar de laatste waren dusdanig veel groter dat de totale opbrengst echt beduidend lager was dan die van de 325 Wp panelen. Uiteindelijk zijn er 25 375 Wp panelen op gegaan. De opbrengst daarvan is groter dan bij 400 Wp panelen door het grotere aantal. Vergeet niet dat hoger Wp over het algemeen samen gaat met een groter paneel.
Het klopt dat je bij zonnepanelen niet alleen naar de Wattpiek moet kijken, maar ook naar hoe groot ze zijn. Vaak zelfs kleine verschillen per merk, maar als je het dak precies vol wilt leggen kunnen die net van belang zijn. Bijv. LG_Neon Black 1,77x 1,04 en Panasonic Black 1,59x1,05. Ik had oorspronkelijk LG gekozen, maar dat kwam niet goed uit, zodat ik naar de Panasonic ben gegaan die precies goed pastten:
1664801456023.png


Elk merk heeft zo zijn eigen maten, nu zie je veel 1,70 tot 1,77 hoog en 1,09 tot 1,14 breed.
Het hangt vooral af van welke wafers gebruikt worden en hoe strak die tegen elkaar geplaatst worden.
1664802158133.png

Figuur: Wafers (plakjes silicium-schijf) waaruit een zonnepaneel wordt opgebouwd
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Epyx
Ik heb bewust gekozen voor panelen die meer opbrengen bij weing licht (wp is leuk, maar die piek lever je meestal terug). Dus meer/langer in de ochtend en avond , bewolkte dagen, lage zon maanden, etc... En oost/west gelegd, langer opbrengts en meer panelen per m2 (maar moet ook kunnen). Is ongeveer 20% meer en dat vondt ik slimmer (panelen wel iets duurder, meyer burger).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and Faiz71
Ik heb bewust gekozen voor panelen die meer opbrengen bij weing licht (wp is leuk, maar die piek lever je meestal terug). Dus meer/langer in de ochtend en avond , bewolkte dagen, lage zon maanden, etc... En oost/west gelegd, langer opbrengts en meer panelen per m2 (maar moet ook kunnen). Is ongeveer 20% meer en dat vondt ik slimmer (panelen wel iets duurder, meyer burger).
Toevallig de eerste indicatie ontvangen, die is opgemaakt met panelen van Meyer Burger (380 white). Ik kende ze niet, maar schijnen wel hoog in de topklasse mee te spelen. Als ik je goed begrijp hebben deze panelen ook een beter rendement bij daglicht? Ze zijn inderdaad een stuk prijziger dan de panelen die de betreffende leverancier in z’n calculatie op de website had staan (factor 1,5).
 
Een paneel hoger dan 380Wp zou ik nog even moeten bekijken, ook of de meerkosten opwegen.
Tien jaar veel plezier gehad van 18x 270Wp (Yingli) in drie richtingen op één centrale omvormer (SMA). Deze zomer 40x 380Wp laten leveren (Canadian Solar) met micro-omvormers per paneel (Enphase). Kijken wattie doet...

In 2012-2013 probeerde ik zo goed mogelijke panelen met zo hoog mogelijke Wattpiek te kopen tegen zo weinig mogelijk geld. Een extra overweging nu was in welke mate dwangarbeid plaatsvindt in de productie.

In de bijlage een link naar een rapport met een analyse daarvan, waaronder satellietbeelden van de gelijktijdige aanbouw van een gevangenis voor Oeigoeren en naastgelegen assemblagehal voor zonnepanelen.

 
Meyer burger maakt machines om zonnepanelen te produceren (en dus ontwikkelen ze een groot deel van de technologie, soort asml). Ergens ging een lampje branden: laten we ze zelf ook eens maken (met technologie die we niet weggeven). Schijnt goed gelukt te zijn.

Ze zijn Zwitsers en fabiek staat in Duitsland

Prijs... even goed shoppen, is echt geen 1,5x (op de totaalprijs, mij viel het verschil mee..... maar ik was voor de "gekte").

p.s. en zeer lange opbrengst garantie, 25 jaar 92%
 
Last edited:
Meyer burger maakt machines om zonnepanelen te produceren (en dus ontwikkelen ze een groot deel van de technologie, soort asml). Ergens ging een lampje branden: laten we ze zelf ook eens maken (met technologie die we niet weggeven). Schijnt goed gelukt te zijn.

Ze zijn Zwitsers en fabiek staat in Duitsland

Prijs... even goed shoppen, is echt geen 1,5x (op de totaalprijs, mij viel het verschil mee..... maar ik was voor de "gekte").

p.s. en zeer lange opbrengst garantie, 25 jaar 92%
De lokale panelenpusher biedt ze aan voor €308 ex btw (BM 380 white), dan hebben we het alleen over de panelen. Ik zie ook wel groothandelsprijzen voorbij google’n, maar daar zit niet zoveel verschil tussen.
de factor 1,5 was BM ten opzichte van een of ander Aziatische paneel, Jingli ofzo. Maar die qua rendement / efficiëncy ook lager.
 
De lokale panelenpusher biedt ze aan voor €308 ex btw (BM 380 white), dan hebben we het alleen over de panelen. Ik zie ook wel groothandelsprijzen voorbij google’n, maar daar zit niet zoveel verschil tussen.
de factor 1,5 was BM ten opzichte van een of ander Aziatische paneel, Jingli ofzo. Maar die qua rendement / efficiëncy ook lager.
Ik vergeleek ze met andere goede panelen (scheelt weinig).

Je kunt ook voor het goedkoopste gaan en na 10 jaar vervangen (PV paneel doet nu 20%, nogal wat ruimte voor verbetering). Ik "gok" dat de 20% meer de extra investering waard is over 5 jaar. Leveren ze ook meer: ja ik denk het wel, steeksproef vergeleken (op bewolkte dagen) met andere panelen (zaak, vrienden, etc ..), maar ja dat weet ik pas echt volgend jaar zomer (jaaropbrengsten eens vergelijken).
 
Ik ben me ook maar eens gaan richten op het plaatsen van zonnepanelen (beter te laat dan nooit), aangezien we allebei (teerbeminde en ik) steeds meer thuis werken is ons overdag gebruik redelijk wat hoger dan pre-corona (duhh). Nu ben ik even benieuwd wat de specs zijn waar een zonnepaneel anno 2022 minimaal aan moet voldoen? Aangezien de techniek ook niet stilstaat en het rendement verbetert. Geprobeerd tussen de bomen door het bos te kijken, maar kom er niet helemaal lekker uit, panelen uit China, Zuid-Korea, Duitsland, 375WP of 425WP, halfcut, mono crystal, glas-glas, all black (no offense), noem het maar op.
(mocht iemand een goede installateur in het midden van het land hebben, dan hoor ik het graag :) , reacties kunnen via pb/dm)
Met Tier-1 panelen zit je waarschijnlijk wel goed en dan kijk je naar de garantie die men erop geeft en de w/p per paneel al lees ik nu dat het niet zaligmakend hoeft te zijn.

Zo heb ik er 2 maanden geleden 17 Duitse (bristol) all black 445w/p met 25 jaar garantie (25 jaar 85%) geïnstalleerd waardoor ik ook bij Enphase micro-omvormers uitkwam met ook 25 jaar garantie Ipv 1 omvormer in de bergplaats met 12 jaar garantie.

Ik heb nog plaats voor 33 meer enkel zitten we in BE met een limiet van 10kva dus vrees ik dat ik er niet al teveel kan bijleggen.

Ik ben erg blij van de opbrengst en merk dat ze zelfs bij bewolkte dagen voor het basisverbruik overdag kunnen instaan. (Wijnkast, 2 ijskasten, 2 computerschermen en pc en alle zooi die op standby staat)

Nu ben ik ook wel van mening dat het misschien allemaal nog beter kan maar besef ook dat er wss na 15-20 jaar andere zaken op het dak zullen staan die veel efficiënter zijn dus ik heb ook niet willen overdrijven.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Ik vergeleek ze met andere goede panelen (scheelt weinig).

Je kunt ook voor het goedkoopste gaan en na 10 jaar vervangen (PV paneel doet nu 20%, nogal wat ruimte voor verbetering). Ik "gok" dat de 20% meer de extra investering waard is over 5 jaar. Leveren ze ook meer: ja ik denk het wel, steeksproef vergeleken (op bewolkte dagen) met andere panelen (zaak, vrienden, etc ..), maar ja dat weet ik pas echt volgend jaar zomer (jaaropbrengsten eens vergelijken).
Met de huidige stroomtarieven heb je ze in no-time terugverdiend ;-)
We zouden inderdaad voor goedkoper en een paar % lagere efficiency kunnen gaan, maar dan geen Chinees spul (iets met mensenrechten). En dan kijken over 10 jaar, als we nog in dit huis wonen, want dat laatste speelt ook nog ergens op de achtergrond mee.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tien jaar geleden en bij verkeerde selectie zou deze opmerking kloppen.
Als je echter het juiste fabrikaat/type neemt gaat dit echt niet meer op!

Wij hebben thuis een opkamer met "verwarmende airco" met hogere SCOP/SEER als elders in huis een lucht/water warmtepomp uit 2022 (en de laatste is -ook- geselecteerd op de hoogst mogelijke rendement). Beide systemen zijn erg zuinig met elektra maar de "verwarmende airco" is bij ons uiteindelijk toch zuiniger.

Als je het over ruimtes hebt welke niet altijd gebruikt worden is het verschil nog veel groter.
Maar qua comfort heeft de vloerverwarming onze voorkeur.
Lijkt mij, dat wannneer je een goed geïsoleerde woning hebt, de vloerverwarming rendabeler is omdat je minder hoog hoeft te stoken. Inderdaad er vanuit gaande dat het huis dagelijks in gebruik is. Anders kan zelfs een paneel rendabeler zijn.
 
  • Like
Reactions: Mars2020