Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Is dat ook de motivatie geweest om voor dat merk te kiezen in plaats van Enphase of zijn er nog andere voordelen?

Ik heb even op hun website gekeken en daar valt mij eigenlijk een nadeel op, standaard maar 12 jaar garantie in tegenstelling tot de 25 jaar van Enphase.

Wel te verlengen overigens maar toch.
Kosten: 3 Hoymiles voor 17 panelen is goedkoper dan met Enphase

Voorraad: Enphase had een fikse levertijd eind vorige maand, Hoymiles de volgende dag. Was tenminste toen.

Vermogen: Enphase had 350W piek per paneel, en heb 400W panelen. Ik heb veel gelezen, maar kon niet vinden hoe je Oost-West opstellingen efficiënt kon krijgen. De Hoymiles HMT-2250-6T lijkt wel een max van 2250 (375W) te hebben, maar niet een max van 350 per paneel. Ook las ik dat de Hoymiles al op laag wattage zou beginnen, maar misschien doet de Enphase dat ook. Ik wou vooral vroeg en laat stroom hebben, en niet echt midden op de dag. Dus heb het niet heel veel uitgezocht.

Onderhoudsplan: ik ga mijn dak elke 5 jaar gedeeltelijk upgraden. Ik verwacht in 2027 zo'n 600W panelen en zal dan ook nieuwe micro-omvormers nodig hebben. De 6 "oude" panelen gaan dan in de verkoop of op een tuinschuurtje. De kosten van een kapotte micro-converter in 2034 is economisch niet zo'n probleem, schat ik in. Tegen die tijd heb ik 5x 400W, 6x 600W en 6x 800W op mijn dak. Bind me er niet op vast, want mijn glazen bol is van mat glas. :)

Smart home: met een DIY-uitlezer is het wel eenvoudig in mijn smart-home te zetten. Maar... Enphase heeft Zigbee en dat had wel mijn sterke voorkeur.
 
Last edited:
Hoi hoi,
even een technisch vraagje.
wij hebben een groepenkast op 3 fasen (3x25A), en willen een zonnepanelen configuratie met micro omvormers. ben ik dan gebonden aan 3 fase micro omvormers of werken 1 fase micro omvormers ook op een 3 fase groepenkast. wat zou het voordeel zijn bij de keuze. een 3 fase of 1 fase micro omvormer?
het gaat om 16 panelen.
alvast bedankt!
In principe maakt het niet uit wanneer je een 3 fase groepenkast hebt, zolang je ze maar wel goed genoeg verspreid over de fases. Met een 3 fase micro omvormer verspreid hij de wattages waarschijnlijk automatisch keurig door 3en en bij de 1 fase micro omvormers moet je het zelf over je 3 fases in de groepenkast verspreiden. Er vanuit gaande dat er per zonnepaneel maximaal 400 watt opgewekt kan worden kom je uit op (16*400=) 6400 Watt en dat ligt boven de maximale (25A*230V=) 5750 watt per fase (en eigenlijk liefst onder de 3680 watt anders zou je aparte zekeringen en dikkere draden dan 2,5mm² moeten hebben en/of verlies je veel energie aan warmte over die draden). Je moet het dus eigenlijk sowieso over 2 fases verspreiden en over alle 3 de fases is in de meest gevallen beter. Als je voor de 1 fase omvormers gaat zou ik proberen om op de fase die het meest gebruikt wordt op zonnige momenten (de fase waar bijvoorbeeld een airco op aangesloten is, of je koelkast) de meeste zonnepanelen aansluiten.
Bij 3 fase kun je het eigenlijk niet fout doen, behalve dan dat je ook echt een aparte 3 fase automaat in je groepenkast nodig hebt, deze zijn vaak 4 breed (L1, L2, L3 en N) en past soms past niet zomaar in je groepenkast. Dan kun je gemakkelijker 2 losse 1 breeds zekeringen installeren op 2 verschillende fases (dan heb je 2 keer 1 automaat 16A B karakteristiek met een L en een N). Let op, je kunt bij een 1 fase dus maximaal maar 8 tot 11 panelen per fase installeren afhankelijk van hoeveel watt er per zonnepaneel maximaal geleverd kan worden (in totaal maximaal 3680 watt per automaat).
 
Sinds dit weekend draait de warmtepomp met 2 wisselaars (Frank GMBH) in de plas. Verwarming en warmwater. Kunnen 2 x 6kw leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. WP kan nog met 6kw bijverwarmen en CV ook nog in hybride staan, maar die staat nu gewoon uit en zet ik pas aan als het echt nodig mocht zijn (wordt dan door de WP aangestuurt als extra bron).

Na de winter weten we wat het gaat doen, nu nog erg warm buiten. Deze wisselaars werken al op diverse plaatsen in Europa, wij zijn dacht ik nummer 2 in NL.

Foto tijdens installatie, nu liggen ze volledig onder water.

WET - Frank gmbh.jpg
 
Last edited:
Sinds dit weekend draait de warmtepomp met 2 wisselaars (Frank GMBH) in de plas. Verwarming en warmwater. Kunnen 2 x 6kw leveren bij 4,4 graden watertemperatuur. WP kan nog met 6kw bijverwarmen en CV ook nog in hybride staan, maar die staat nu gewoon uit en zet ik pas aan als het echt nodig mocht zijn (wordt dan door de WP aangestuurt als extra bron).

Na de winter weten we wat het gaat doen, nu nog erg warm buiten. Deze wisselaars werken al op diverse plaatsen in Europa, wij zijn dacht ik nummer 2 in NL.

Foto tijdens installatie, nu liggen ze volledig onder water.

View attachment 866723
Jaloers. Hier aan de gracht wel water voor de deur, maar ja een weg ertussen…
 
We barsten van het water in NL. Alleen het gebruiken voor aquathermie is nog niet zo makkelijk. Meeste mensen wonen niet aan het water maar er vlakbij. Frank gmbh gaat bv. 38 stuks van deze (en dan de versie die 3x zo groot is) installeren voor een appartementcomplex (en dat is heel goedkoop per appartement). Dan heb je gelijk ander project en dat zal hier ook nodig zijn: wijk, flat, appartementen, etc .....

Daarnaast lopen ze tegen het "probleem" aan dat er weinig bedrijven zijn die het willen installeren ! (waterbouw ligt cv/wp bedrijven niet echt), je zult toch het water in moeten en op/in het water kunnen werken. Ze hebben berg aanvragen.

Nu hebben ze het hier voor ons geinstalleerd..... maar ik ben zelf het water ingedoken (valt overigens mee in oktober met goed pak). Water is 15 graden.
 
Volgens mij kunnen ze wel Max 366w output geven. Dus met Max 460 ben je wel aan het overdimensioneren. Zal niet veel (negatief) effect hebben. Maar op die paar zonnige dagen per jaar zal je aftopping kunnen zien.
Dat zou kunnen, dat heb ik niet paraat. De rekensom was wel ongeveer dit:
Ik heb een oost-west ligging dus als ik dan reken met een factor 0.8 kom ik met een 450Wp paneel weer op 360Wp uit.
In de praktijk zie ik geen aftopping en heeft het systeem een uitstekend laag-licht rendement.

Edit: even gezocht naar het tabelletje waarmee ik die factor heb bepaald, misschien handig voor anderen:

80190992-3624-4D9A-8842-2DF14B646DED.jpeg
 
Last edited:
heb 17x445wp panelen met Enphase…no issues…
Definieer "no issues" :)

Welk type heb je (IQ 7, 7+, 7X of een ander?) en wat voor opstelling (Z of OW)? Wat is je gewogen piekvermogen in de zomer (gemiddelde van de beste 30 minuten, niet een enkel piekje)? Was dat rond de 6kW of wel ruim boven de 7kW?

Als je kijkt op https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/comparison dan zie je 250VA, 366VA en 295VA as maximale output.
 
Definieer "no issues" :)

Welk type heb je (IQ 7, 7+, 7X of een ander?) en wat voor opstelling (Z of OW)? Wat is je gewogen piekvermogen in de zomer (gemiddelde van de beste 30 minuten, niet een enkel piekje)? Was dat rond de 6kW of wel ruim boven de 7kW?

Als je kijkt op https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/comparison dan zie je 250VA, 366VA en 295VA as maximale output.
IQ7A op het zuiden met 35° helling. In theorie zou ik het af moeten kunnen, zou ik denken. Ik kan de data niet te voorschijn halen aangezien mijn metered gateway pas vorige week is toegekomen. (panelen liggen al wel sinds Juli)
 
Stukje over de mogelijke voordelen van het onderdimensioneren van de omvormer:


Sluit wel leuk aan op de discussie dacht ik.
 
Wij verbruiken 5500 kwh per jaar in onze twee onder een kap met 2 airco's de begane grond en eerste verdieping, warmtepompboiler, inductie kookplaat en een ir paneel in de badkamer. Ik hoor geluiden dat het verbruik van lucht water en water water in deze situatie niet heel veel verschil brengt. Dat afzetten tegen de hoge investering van beide systemen laat het voor ons niet rendabel zijn.
Wij verbruiken ook zoiets maar dan inclusief het laden van de auto (20.000 km/jaar) plus opbrengst 30 zonnepanelen (plm 30% schaduw). Hooguit 1 Airco aan ('s zomers boven (meestal 1 van de twee binnenunits aan) koelend , en 's winters alleen die van beneden, verwarmend. We douchen nog op gas, maar dat begint wel wat zonde te worden (3 euro verbruik, 20 euro vaste kosten gasaansluiting per maand). Een Boiler ligt meer voor de hand.
 
Stukje over de mogelijke voordelen van het onderdimensioneren van de omvormer:


Sluit wel leuk aan op de discussie dacht ik.
Heb het niet heel aandachtig gelezen maar las ook ergens dat de wp van een paneel meestal enkel maar in het lab gehaald wordt…dus tja…
 
IQ7A op het zuiden met 35° helling. In theorie zou ik het af moeten kunnen, zou ik denken. Ik kan de data niet te voorschijn halen aangezien mijn metered gateway pas vorige week is toegekomen. (panelen liggen al wel sinds Juli)
We hebben allebei 17 panelen, maar jij 7650W op Zuid en ik 6885W Oost-West. Misschien leerzaam om de winter alles te meten en dan te vergelijken met elkaar?

Ik wacht zelf op mooi weer om de laatste 11 panelen te installeren, maar hoop dat deze maand af te hebben.
 
Sprekend uit ervaring: bij ons is de opbrengst aanmerkelijk hoger dan bij de string omvormer die er eerst zat. Geen andere maatregelen in de string genomen, het waren maar 8 panelen.
Er waren/zijn voor mij nog andere redenen voor Enphase: no DC arch possible, 25 jaar garantie en geen (zoemende) omvormer (die het na 12 jaar begeeft?) in mijn technische ruimte. (aka washok, aangrenzend aan de leefruimtes)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Sprekend uit ervaring: bij ons is de opbrengst aanmerkelijk hoger dan bij de string omvormer die er eerst zat. Geen andere maatregelen in de string genomen, het waren maar 8 panelen.
Dat komt door het missen van optimizers. Micro-omvormers hebben dat ingebouwd.

Voor mij was het financieel al zeer makkelijk te bepalen dat een centrale omvormer geen goede keuze zou zijn.