Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Bestaan dit soort overzichten ook voor Nederland? Ik word regelmatig geconfronteerd met allerlei sceptici die het oude Halkema rapport aanhalen of andere mythes over duurzame energie.
Heel erg moe wordt ik ook van de discussie dat de Tesla meer CO2 kost om te maken, dan je ooit kunt terugverdienen :(]

Ik kan al prima laten zien wat mijn eigen panelen opleveren, via een appje. Daar staat men vaak al versteld van ("Dus je wekt ook op als het bewolkt is?")
Ook de winddelen hebben een interessante app. Maar zo iets moois als ze in Denemarken hebben, bestaat dat hier ook?
 
Bestaan dit soort overzichten ook voor Nederland? Ik word regelmatig geconfronteerd met allerlei sceptici die het oude Halkema rapport aanhalen of andere mythes over duurzame energie.
Heel erg moe wordt ik ook van de discussie dat de Tesla meer CO2 kost om te maken, dan je ooit kunt terugverdienen :(]

Ik kan al prima laten zien wat mijn eigen panelen opleveren, via een appje. Daar staat men vaak al versteld van ("Dus je wekt ook op als het bewolkt is?")
Ook de winddelen hebben een interessante app. Maar zo iets moois als ze in Denemarken hebben, bestaat dat hier ook?

helaas... NL is een wat achterlijk land op het gebied van duurzame energie.
 
Voor mij is het verduurzamings project begonnen en probeer met alle macht de goede partijen bij elkaar te brengen en een goed advies te verkrijgen over hoe de ruime 7200 m3 aan gas en bijna 12,000 kWh aan electra sterk te reduceren. Nog niet makkelijk, maar fijn gevoel dat hier op het forum de nodige kennis (en support) aanwezig is.
Zal dus wel de nodige vragen de komende dagen af vuren in poging tot een goed beeld en uiteindelijke oplossing te komen.

De eerste partij kwam met "ClimaRad" decentrale WTW ventilatie, iemand hier ooit naar gekeken en/of ervaring mee? (Ronald?).
 
Voor mij is het verduurzamings project begonnen en probeer met alle macht de goede partijen bij elkaar te brengen en een goed advies te verkrijgen over hoe de ruime 7200 m3 aan gas en bijna 12,000 kWh aan electra sterk te reduceren. Nog niet makkelijk, maar fijn gevoel dat hier op het forum de nodige kennis (en support) aanwezig is.
Zal dus wel de nodige vragen de komende dagen af vuren in poging tot een goed beeld en uiteindelijke oplossing te komen.

De eerste partij kwam met "ClimaRad" decentrale WTW ventilatie, iemand hier ooit naar gekeken en/of ervaring mee? (Ronald?).

Dag Jeroens,
Wij hebben onze boerderij duurzaam gebouwd. Inhoud 1300 m3. Alleen nog elektriciteit en geen gas.
Kijk maar eens hier: Verplicht een boerderij bouwen | OliNo
 
Hi Wim,
Dank, had al eens aardig deel van de bouw blog gelezen, erg impressive! en erg mooi huis, complimenten.

Probleempje wat ik het is dat het bestaande bouw betreft dus moet achteraf proberen verbeteringen te realiseren.
Daarnaast is grond (water/water) warmtepomp bij mij helaas niet toegestaan, maar wellicht is Lucht/Water een optie. Goede ventilatie is daarbij dan ook belangrijk vandaar mijn ClimaRad vraag, andere optie is allemaal kanalen realiseren, wat op zich ook wel te doen moet zijn - maar CV adviseur kwam met de ClimaRad optie die ik eerder zelf nooit tegen gekomen ben...
 
Hi Wim,
Dank, had al eens aardig deel van de bouw blog gelezen, erg impressive! en erg mooi huis, complimenten.

Probleempje wat ik het is dat het bestaande bouw betreft dus moet achteraf proberen verbeteringen te realiseren.
Daarnaast is grond (water/water) warmtepomp bij mij helaas niet toegestaan, maar wellicht is Lucht/Water een optie. Goede ventilatie is daarbij dan ook belangrijk vandaar mijn ClimaRad vraag, andere optie is allemaal kanalen realiseren, wat op zich ook wel te doen moet zijn - maar CV adviseur kwam met de ClimaRad optie die ik eerder zelf nooit tegen gekomen ben...

Ik heb geen open water/water warmtepomp. Daar is altijd een vergunning voor nodig. Ik heb een gesloten systeem met 1300 meter PVC pijp in 5 boorgaten van 65 meter diep. Hiervoor is nergens een vergunning vereist.
Climarad ziet er goed uit, maar heeft energetisch geen voordeel ten opzichte van centrale WTW. Met een centrale WTW hoef je maar één apparaat te onderhouden. Het is gewoon een kwestie van rekenen of Climarad gunstiger is dan centrale WTW. Climarad is bij na-inbouw mogelijk makkelijker te realiseren dan een kanaalsysteem aan te leggen.
Het belangrijkste is dat een huis uitstekend geïsoleerd is. Alleen dan werkt een warmtepomp optimaal.
 
Ik heb 8 jaar geleden ook naar de Climarad gekeken, maar ben toch voor een HR WtW unit gegaan. Ik meen dat het voordeel van een Climarad is dat die de lucht niet ontvochtigt waardoor je in de winter minder last van te droge lucht hebt.
Een WTW ontvochtigt niet maar het is een natuurkundige wet dat als je buitenlucht van een lage temperatuur opwarmt de luchtvochtigheid daalt. Een enthalpie warmtewisselaar of een warmtewiel wtw kan een gedeelte van het vocht uit de uitgaande vocht terug winnen (4-5% verbetering). Keuze centraal of decentraal hangt van een heel aantal factoren af. Sturen (CO2 per ruimte), moeilijkheid leidingen aan te leggen en investeringskosten.
 
Ik heb geen open water/water warmtepomp. Daar is altijd een vergunning voor nodig. Ik heb een gesloten systeem met 1300 meter PVC pijp in 5 boorgaten van 65 meter diep. Hiervoor is nergens een vergunning vereist.
Helaas, ik keek ook naar een gesloten systeem maar is helaas niet toegestaan hier.

- - - Updated - - -

Een WTW ontvochtigt niet maar het is een natuurkundige wet dat als je buitenlucht van een lage temperatuur opwarmt de luchtvochtigheid daalt. Een enthalpie warmtewisselaar of een warmtewiel wtw kan een gedeelte van het vocht uit de uitgaande vocht terug winnen (4-5% verbetering). Keuze centraal of decentraal hangt van een heel aantal factoren af. Sturen (CO2 per ruimte), moeilijkheid leidingen aan te leggen en investeringskosten.

Er liggen geen leidingen maar denk dat je naar een gelijke investering kijkt. Zijn er dan voor/nadelen te noemen mbt de decentrale (ClimaRed)?
 
Iemand ervaring met zonnepanelen in de tuin? Mijn dak is helaas niet geschikt voor panelen, maar heb wel een ruime tuin. Zat zelf aan enkel assige beweegbare panelen te denken. zodat ze de instralingshoek gedurende de dag optimaliseren.

groet

marcel

Goedemorgen Marcel,

Ik heb een tijdelijke constructie op het erf staan waarop 24 panelen zijn gemonteerd. De bedoeling is dat deze panelen hun definitieve plek krijgen op het dak (geïntegreerd) van de nog te bouwen garage. Die zal worden gebouwd op het moment dat de regelgeving voor vergunningsvrij bouwen is aangepast (nieuwe regelgeving is in de maak). Op deze foto zie je de stelling op de achtergrond staan:

ImageUploadedByTapatalk1386657169.420677.jpg


Systemen waarmee gedurende de dag de instralingshoek wordt geoptimaliseerd zijn behoorlijk prijzig en onderhoudsgevoelig. Het extra rendement valt daarbij ook tegen, als je de ruimte hebt is het investeren in extra panelen rendabeler.
 
Ik heb er 26, rendement valt nog wat tegen. Mijn schuine dak is oost/west georiënteerd.

Foto lukt niet vanuit mijn iPhone. Correctie: is gelukt!

Heb je schaduw van die takken? Dat zou het slechte rendement kunnen verklaren. Bij in serie geschakelde panelen is de output van het slechts presterende paneel ook de maximale output van alle overige panelen.

Wij hebben in totaal 36 (1x12 en 1x24, deze laatste met een 3-fase omvormer) panelen met 8800 Wp. Daarmee hebben wij afgelopen jaar bijna 8000 kWh geproduceerd. De panelen liggen allemaal pal op het zuiden. Wel onder een zeer flauwe hoek (7 graden).
 
Heb je schaduw van die takken? Dat zou het slechte rendement kunnen verklaren. Bij in serie geschakelde panelen is de output van het slechts presterende paneel ook de maximale output van alle overige panelen.

Wij hebben in totaal 36 (1x12 en 1x24, deze laatste met een 3-fase omvormer) panelen met 8800 Wp. Daarmee hebben wij afgelopen jaar bijna 8000 kWh geproduceerd. De panelen liggen allemaal pal op het zuiden. Wel onder een zeer flauwe hoek (7 graden).
Ik weet dat niet alle panelen samen op 1 groep (string?) zitten, ze zijn in elk geval per zijde gesplitst, dus als de zon op west staat dan zal oost het rendement niet omlaag halen, maar goed om te horen. Ik heb er ook een monitoringservice bij, dus die ga ik eens bekijken. Ik zou hiermee 5500kwh moeten kunnen produceren.