Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vrees van wel. Zo heb ik ook begrepen dat Fastned heel wat obligaties heeft verkocht. Misschien wel aan dezelfde categorie mensen.
Winstverdriedubbelaar, anyone? :)

Overigens sprak ik recent iemand die de beloofde ROI van de Eneco "warmtewisselaar" had nagelopen. Die berekeningen daar kreeg hij ook niet gereproduceerd. Heeft iemand hier daar al eens naar gekeken?
 
Over ca 3 maanden starten wij met de bouw van onze woning. Waar ik eerst overtuigd was van een warmtepomp op aardwarmte, kijk ik op dit moment toch ook serieus naar een lucht-water warmtepomp.

Een van de ideeën die ik daar nog bij heb, is om de lucht voordat deze bij de warmtepomp komt door een 50 of 100 meter lange pijp te laten gaan, welke bijvoorbeeld op een diepte van 1 of 2 meter is ingegraven. Hetzelfde zou overigens ook voor de wtw installatie voor de luchtunit kunnen worden gedaan.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben en of dit toegevoegde waarde heeft? De ruimte is geen probleem.
 
Over ca 3 maanden starten wij met de bouw van onze woning. Waar ik eerst overtuigd was van een warmtepomp op aardwarmte, kijk ik op dit moment toch ook serieus naar een lucht-water warmtepomp.

Een van de ideeën die ik daar nog bij heb, is om de lucht voordat deze bij de warmtepomp komt door een 50 of 100 meter lange pijp te laten gaan, welke bijvoorbeeld op een diepte van 1 of 2 meter is ingegraven. Hetzelfde zou overigens ook voor de wtw installatie voor de luchtunit kunnen worden gedaan.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben en of dit toegevoegde waarde heeft? De ruimte is geen probleem.
Het lijkt me geen goed idee, een lucht/water wp heeft nogal veel lucht nodig om zijn koude/warmte kwijt te kunnen. Ik verwacht dat je teveel weerstand gaat krijgen in die pijp. Je zult dus een navenant grote pijp moeten gebruiken (ik schat minimaal diameter 60cm), met navenant meer lengte om ervoor te zorgen dat de lucht toch de grondtemperatuur bereikt.
Als (het kostenplaatje van) het graven je verder blijkbaar niet uitmaakt, ga dan juist wel voor een water/water systeem. Je kunt ook kiezen voor een systeem waarbij je capillaire matten op 1 a 2 meter diepte in de grond legt (horizontaal dus, zie bijv.: Ausführungen – Erdkollektoren).
Nadeel is hier natuurlijk dat je naderhand niet diep in de grond moet gaan graven (die trampoline put en die mooie treurwilg/berk/kastanje/beuk/eik, vijver, zwembad of fontein midden op het gazon dus wel van tevoren plannen ;)).
Voordeel van water ipv lucht door buizen onder de grond is dat water veel meer warmtecapaciteit heeft, dat betekent dat je veel minder water bij een veel lagere stroomsnelheid nodig hebt dan wanneer je lucht door buizen zou leiden. Verder is het bij water/water een gesloten onderhoudsvrij systeem. Bij lucht door buizen zul je wel wat onderhoud hebben, filters, roosters etc.

Het grote voordeel van lucht/water wp is dat je warmtewisselaar met de buitenwereld heel eenvoudig is: een radiator met een grote ventilator ervoor. Daardoor is het plaatsen een stuk makkelijker (het scheelt al het grondwerk). Daardoor is het systeem veel goedkoper. Verder heeft zo'n lucht/water wp alleen maar nadelen ten opzichte water/water: de ventilator maakt herrie, het haalt een lagere (jaar-)COP dan w/w, het moet zichzelf af en toe ontdooien, de COP wordt slechter naarmate de buitentemperatuur daalt, ze gaan minder lang mee (...zeggen ze...:rolleyes:) en er moet een unit ergens buiten op een goed beluchte plaats (soms in het zicht) geplaatst worden etc.
Dus ben je bereid om te graven of te boren, neem dan een water/water wp.

Voor de wtw kun je idd een pijp onder de grond leggen, maar let wel heel goed op welk materiaal je gebruikt: al je binnenlucht gaat door die pijp en krijgt ruim de tijd om er chemische verbindingen mee uit te wisselen! Ook hier is debiet weer een issue, je zult een behoorlijke pomp eraan moeten hangen om de weerstand van de pijp te overwinnen. Verder moet er natuurlijk ook hier opgepast worden met groei van bomen en planten rondom de pijp, fundering ervan etc. Je wilt niet dat na een aantal jaar er een boom doorheen groeit of dat de pijp breekt door beweging/verzakking van de grond. Best een risico eigenlijk.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De grondboring die je nodig hebt voor water-water maakt het kostbaar, als je tegenwoordig al toestemming krijgt omdat er al zoveel geboord is.

Lucht-water van 9kW warmteopbrengst kostte ons rond 6500 incl. boiler en installatie (incl aftrek subsidie) met een relatief duur merk als Nefit. Ik zie al systemen voor de helft langskomen, alleen vraag ik me af hoe lang de service daarop gegeven wordt.

Het boren van de put voor een grondpomp is in het slechtste geval al het dubbele.

De uitgangslucht van je WtW naar de warmtepomp ingang leiden is misschien ook een klein winstje, hier zit vast nog restwarmte in die je cop beter maakt. Is in ieder geval minder complex.

Ik heb het nu een dikke week en het werkt boven 0 graden goed, maar beneden nul moet ik het nog zien. Met een grondpomp heb je meer zekerheid.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Oke, dank voor jullie snelle reacties.

Dan nog een ander idee waar ik mee worstel.
Het nemen van een lucht water warmtepomp met een te grote capaciteit en een flink buffervat, opdat je de warmtepomp vooral overdag kan laten draaien, het overschot aan warmte kan opslaan in een ruim buffer en de warmtepomp in de koudere nachten (met dus een slechter rendement en flink meer kans op vorst) niet hoeft tw draaien en de woning de benodigde warmte uit het buffervat kan tappen.
 
Oke, dank voor jullie snelle reacties.

Dan nog een ander idee waar ik mee worstel.
Het nemen van een lucht water warmtepomp met een te grote capaciteit en een flink buffervat, opdat je de warmtepomp vooral overdag kan laten draaien, het overschot aan warmte kan opslaan in een ruim buffer en de warmtepomp in de koudere nachten (met dus een slechter rendement en flink meer kans op vorst) niet hoeft tw draaien en de woning de benodigde warmte uit het buffervat kan tappen.
Dat buffervat is een prima idee.
Ik denk niet dat je de wp moet overdimensioneren vanwege het buffervat (integendeel zelfs), je wilt voorkomen dat de wp gaat pendelen omdat ie te weinig te doen heeft. Met het buffervat kan de piekcapaciteit van je wp omlaag want die worden door het buffervat opgevangen...
 
Dat buffervat is een prima idee.
Ik denk niet dat je de wp moet overdimensioneren vanwege het buffervat (integendeel zelfs), je wilt voorkomen dat de wp gaat pendelen omdat ie te weinig te doen heeft. Met het buffervat kan de piekcapaciteit van je wp omlaag want die worden door het buffervat opgevangen...
Deze configuratie, met buffervat, wordt denk ik heel interessant voor de netbeheerders. Prima geschikt als pieksturing op korte tijdsblokken. Maar volgens mij zijn de netbeheerders hier nog niet serieus mee bezig.
 
  • Like
Reactions: FVO
Oke, dank voor jullie snelle reacties.

Dan nog een ander idee waar ik mee worstel.
Het nemen van een lucht water warmtepomp met een te grote capaciteit en een flink buffervat, opdat je de warmtepomp vooral overdag kan laten draaien, het overschot aan warmte kan opslaan in een ruim buffer en de warmtepomp in de koudere nachten (met dus een slechter rendement en flink meer kans op vorst) niet hoeft tw draaien en de woning de benodigde warmte uit het buffervat kan tappen.

Denk er wel aan dat een buffervat meestal wordt gebruikt om de pomp niet te laten pendelen. Ik heb na overleg met de installateur geen buffervat maar een aantal zeer lange vloerlussen permanant open staan. Ik denk dat bufferen zoals hier beschreven alleen gaat met een GROOT reservoir gevuld met thermisch zout. Ik had zoiets in gedachten als ik nieuw zou bouwen, onder de garagevloer.

Ik zet nu de temp in de avond hoger en buffer dus met een halve graad overtemperatuur in huis. So far so good.

Ik heb overigens bewust gekozen voor een kleiner vermogen dan berekend. 12kW berekend, 9kW geinstalleerd. Als het niet genoeg is zet ik er een kleine lucht-lucht unit bij die veel sneller kan reageren op warmte fluctuaties.
 
Deze configuratie, met buffervat, wordt denk ik heel interessant voor de netbeheerders. Prima geschikt als pieksturing op korte tijdsblokken. Maar volgens mij zijn de netbeheerders hier nog niet serieus mee bezig.

Nou, ik kan je verzekeren dat zowel de netbeheerders als de energieleveranciers hiermee bezig zijn. Wij hebben zelf de startup Peeekspower gebouwd voor Eneco. Peeeks is nu op het basisnet voor Tennet in de weer met frequentiesturing, waarmee ze bijv. in een hele woonwijk de warmtepompen kunnen aansturen.

In kleinere vorm gaan ze dat bij mij proefdraaien op de Nefit, die een programmeerbare smartgrid aansturing standaard in huis heeft, wellicht via een aansturing van de Maxem die bij mij nu al hangt en dadelijk toch al de pomp kan uitzetten.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Aha, ik wist natuurlijk wel dat er pilots waren met smart-grid-toepassingen maar had niet gedacht dat ze daar al op grotere schaal mee aan het werk waren. Er zijn nog niet zoveel wijken met een groot gehalte warmtepompen en al helemaal niet met een groot aantal gelijke merken/types om een standaard aansturingsprotocol te kunnen gebruiken. Maar mooi te horen.
Zodra er een systeem is met variabele elektriciteitstarieven zal dit ook echt gaan werken. Nog wel een echte uitdaging volgens mij, want hoe kun je nog toetsen of een energieleverancier met variabele tarieven duur is of juist voordelig?
 
Aha, ik wist natuurlijk wel dat er pilots waren met smart-grid-toepassingen maar had niet gedacht dat ze daar al op grotere schaal mee aan het werk waren. Er zijn nog niet zoveel wijken met een groot gehalte warmtepompen en al helemaal niet met een groot aantal gelijke merken/types om een standaard aansturingsprotocol te kunnen gebruiken. Maar mooi te horen.
Zodra er een systeem is met variabele elektriciteitstarieven zal dit ook echt gaan werken. Nog wel een echte uitdaging volgens mij, want hoe kun je nog toetsen of een energieleverancier met variabele tarieven duur is of juist voordelig?
Eerste vraag is welke partij zal gaan factureren aan de klant, als het merendeel van de kosten componenten elders liggen, en ik bijvoorbeeld mijn stroom verkoop aan mijn buurman. Dus daar zal een aggregator (en wat mij betreft bij voorkeur niet de huidige energieleveranciers) een rol in gaan vervullen.
Ik denk dat een belangrijk variabel tariefscomponent over 10 jaar komt vanuit de netten. Dus als TenneT en de regionale netbeheerders een belang hebben bij een lage prijs, om stabiliteit te realiseren, moet worden afgesproken dat de aggregator deze 1 op 1 doorberekend of vergoed.
 
We hebben een kantelpunt bereikt voor zonne-energie. Allicht niet in de Benelux, eerder in zonnige streken, maar toch.
The Future Looks Bright as Cost of Unsubsidized Solar Power Trends Down
Dit komt allemaal mooi op tijd. Ook de prijs van windenergie is nu op het niveau van kolenstroom, zelfs kolenstroom waarbij de CO2 niet wordt aangerekend.
In dit licht zal ook een mijnheer Trump bakzeil halen met zijn plannen om de fossiele industrie nieuw leven in te blazen. Fossiel wordt gelukkig simpelweg te duur.
 
  • Like
Reactions: FVO and KrisB
Omdat de zonnepannen van Tesla waarschijnlijk te laat beschikbaar zullen komen (dak zal medio oktober er op gaan) en omdat andere zonnepannen erg kostbaar zijn, zal ik bij de schuur van onze nieuwbouw helaas gebruik moeten maken van gewone zonnepanelen.

Omdat ik panelen niet het meest mooie vind, overweeg ik om de panelen in dak te plaatsen. Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben? Do's en don'ts?
 
Geen ervaringen maar ik zie af en toe mooie oplossingen voorbij komen.
De dakpannen leveren 90wp/m2

IMG_0662.JPG IMG_0663.PNG