Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij heb je de panelen nog niet zo lang? De opbrengst in deze maanden is echt factoren (soms wel 6 x) lager dan in de zomer, zie eens een willekeurig opbrengstgrafiekje . Die top ga je halen op een mooie zomerdag in juli.

Verder, voor de mensen die nog panelen gaan kopen, een tip is micro-omvormers van http://www.solaredge.com/. Je krijgt per paneel een omvormer, direct onder je paneel gemonteerd, zodat er geen afhankelijkheid meer bestaat tussen panelen. Dus dat heeft als voordeel dat als 1 van je panelen net wat schaduw vangt, niet al je panelen mee zakken in rendement. Het is wat duurder dan bijvoorbeeld SMA, maar het rendement stijgt wel. Aardig is dat de hoofdomvormer standaard een IP aansluiting heeft, en je met een app inzage hebt in je opbrengst, ook per paneel online.
 
hier (SmartSolar.be demo site) kan je mijn 42 panelen volgen. elk paneel is voorzien van een Enphase microinverter, en dat levert nu met de lage zonnestanden een verschil tussen een laag (284Wh) en een hoog (848Wh) gemonteerde panelen een serieus verschil op (de ander 40 panelen hebben waarden ertussen in). met een singel string inverter zou elk paneel slechts 284Wh op leveren (wat voor vandaag slechts 11,9KWh zou zijn, terwijl ik vandaag 26,4KWh ge-oost heb).
 
Ik heb zelf drie powerrouters http://powerrouter.com/

En tevreden? Welke type batterij heb je eraan hangen. En waarom drie? Hoeveel is zo een installatie?

Voor de Belgen: de reden tot mijn interesse is omdat in België er een forfaitaire netvergoeding was ingesteld, doch door een rechtszaak is die nu komen te vervallen. De netbeheerders zullen nu dan wel de slimme meter gaan beginnen pushen, dus de vraag stelt zich of we dan niet beter voor dit soort home-storage systeem gaan. De slimme meter is wel interessant, maar zou het niet leuk vinden dat op een mooie zonnige en winderige dag de panelen niet werken omdat de netbeheerder een overvloed aan stroom binnenkrijgt en de meter aanstuurt om de stroom even uit te zetten.

Imho, is het nog net iets te vroeg, eigenlijk een beetje zoals de evolutie van EV's. Het gaat hier voornamelijk ook toch om de kostprijs van de batterijen, niet?
 
Mijn huis is een test Smart Grid huis en wil het huis en EV en Smart Grid zijn van het jaar 2030. Dus sommige keuzes zijn niet logisch of financieel (zeker zolang we kosteloos kunnen salderen) juiste keuzes.
Waarom 3 powerrouters omdat we 3 fasen hebben, omdat elke powerrouter max 5kW is en ik nu 12kW aan PV heb en het totale huis maximaal 15kW als vermogen heeft.
Accu capaciteit staat er nu alleen nog voor systeemtesten en zijn niet gekozen voor benodigde capaciteit en eigenschappen dus nu nog kleine loodaccu's.
Tevreden? aan elk systeem valt te verbeteren en daar druk mee bezig net als de Tesla.

En tevreden? Welke type batterij heb je eraan hangen. En waarom drie? Hoeveel is zo een installatie?

Voor de Belgen: de reden tot mijn interesse is omdat in België er een forfaitaire netvergoeding was ingesteld, doch door een rechtszaak is die nu komen te vervallen. De netbeheerders zullen nu dan wel de slimme meter gaan beginnen pushen, dus de vraag stelt zich of we dan niet beter voor dit soort home-storage systeem gaan. De slimme meter is wel interessant, maar zou het niet leuk vinden dat op een mooie zonnige en winderige dag de panelen niet werken omdat de netbeheerder een overvloed aan stroom binnenkrijgt en de meter aanstuurt om de stroom even uit te zetten.

Imho, is het nog net iets te vroeg, eigenlijk een beetje zoals de evolutie van EV's. Het gaat hier voornamelijk ook toch om de kostprijs van de batterijen, niet?
 
Jonge wat rijdt die S toch fantastisch, zeker met 46 zonnepanelen op het dak en 4 warmtepompjes in de druk gebruikte ruimtes. Leuk dat er ook mensen zijn die zich niet beperken tot het audi-killen en bmw-bluffen. Alhoewel dat wel heel leuk is :tongue: natuurlijk. Is het jullie al opgevallen hoe saai die auto's er eigenlijk uitzien?
 
hier (SmartSolar.be demo site) kan je mijn 42 panelen volgen. elk paneel is voorzien van een Enphase microinverter, en dat levert nu met de lage zonnestanden een verschil tussen een laag (284Wh) en een hoog (848Wh) gemonteerde panelen een serieus verschil op (de ander 40 panelen hebben waarden ertussen in). met een singel string inverter zou elk paneel slechts 284Wh op leveren (wat voor vandaag slechts 11,9KWh zou zijn, terwijl ik vandaag 26,4KWh ge-oost heb).

Komt dat door schaduw plekken of hebben de panelen vrij zicht? Ik het een dak op het zuiden en men zegt dat micro invertors of solar edge hier overbodig is maar ik twijfel
 
Komt dat door schaduw plekken of hebben de panelen vrij zicht? Ik het een dak op het zuiden en men zegt dat micro invertors of solar edge hier overbodig is maar ik twijfel
Schaduw van bomen in de winter (al staan die bomen aan de overkant van een 8m brede weg, en mijn huis staat dan nog eens 10m van die weg), en dat zelfs op de middag. In de zomer is het dan enkel s'morgens en s'avonds. En bijgevolg zijn het steeds de onderste die het minst produceren. Op de vorige versie van publieke website kon je de schaduw vlekken zo volgen. Nu is dat enkel nog op de private versie het geval.
Maar als je twijfelt: in een string configuratie is zelfs 1 beschaduwd paneel nefast voor de ganse string. Als er dus in de buurt maar 1 boom staat ten zuiden van je huis, of je verwacht er de eerste 20 jaar, ga dan maar voor Microinverters.
 
Door alle enthousiaste verhalen hier ben ik eens gaan kijken naar die Winddelen, maar ik zie net dat de "stroom die je geleverd krijgt" op basis van kostprijs (dus ong 7c per kw) afgetrokken wordt van de geleverde stroom. Dus je blijft over elke door je windmolen geleverde kw nog energiebelasting en BTW betalen! Dat is nog eens zo'n 14c per kw.

Dan zijn zonnepanelen toch veel interessanter, of mis ik iets?
 
Door alle enthousiaste verhalen hier ben ik eens gaan kijken naar die Winddelen, maar ik zie net dat de "stroom die je geleverd krijgt" op basis van kostprijs (dus ong 7c per kw) afgetrokken wordt van de geleverde stroom. Dus je blijft over elke door je windmolen geleverde kw nog energiebelasting en BTW betalen! Dat is nog eens zo'n 14c per kw.

Dan zijn zonnepanelen toch veel interessanter, of mis ik iets?

Je mist niks, zonnepanelen zijn rendabeler omdat je opbrengst 100% wordt verrekend met je verbruik. Je krijgt dus ook de transportkosten, energiebelasting en btw gecompenseerd.
 
Door alle enthousiaste verhalen hier ben ik eens gaan kijken naar die Winddelen, maar ik zie net dat de "stroom die je geleverd krijgt" op basis van kostprijs (dus ong 7c per kw) afgetrokken wordt van de geleverde stroom. Dus je blijft over elke door je windmolen geleverde kw nog energiebelasting en BTW betalen! Dat is nog eens zo'n 14c per kw.

Dan zijn zonnepanelen toch veel interessanter, of mis ik iets?

Die conclusie heb ik ook getrokken. Als je dak al vol ligt met panelen en dat is niet voldoende om je verbruik te compenseren, dan kun je het hiermee aanvullen. Houd er wel rekening mee dat je de verplichting hebt om bij GreenChoice te blijven zo lang je die winddelen hebt. Ik heb niks tegen Greenchoice, maar ik wissel meestal na een jaar - meestal is dat interessant genoeg.

Een ander nadeel vind ik verder dat er een gerede kans is dat de molen waar jij 'winddelen' van hebt het voorspelde rendement niet haalt.

Al alternatief zou je aandelen Meewind kunnen kopen, dat keert dividend uit op basis van de opbrengsten van een windmolenpark op zee.
 
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen, 39 stuks, en heb regelmatig schaduw. Ik heb één inverter en zelfs met volledige zon er op (bomen hebben geen bladeren nu, dus schaduw is nu beperkt) hall ik maar maximaal 700 watt per uur. Dit valt voor mij fors tegen.

Is het mogelijk achteraf de micro inverters te laten monteren? Kent iemand een bedrijf in NL die dit doet, regio Almere?