Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Geen ervaringen maar ik zie af en toe mooie oplossingen voorbij komen.
De dakpannen leveren 90wp/m2

View attachment 209704 View attachment 209705

Heb ook een in-dak-installatie overwogen maar kwam ons voor 300m2 veel te duur uit.
En de panelen van sunpower zijn zeer mooi egaal zwart en leveren 230W/m2.
Ook de waterdichtheid kan wel eens een probleem zijn.

Ik ben dus toch geplooid voor de rationele argumenten.
Laat wel zeker weten wat het uiteindelijk geworden is!
 
Omdat de zonnepannen van Tesla waarschijnlijk te laat beschikbaar zullen komen (dak zal medio oktober er op gaan) en omdat andere zonnepannen erg kostbaar zijn, zal ik bij de schuur van onze nieuwbouw helaas gebruik moeten maken van gewone zonnepanelen.

Omdat ik panelen niet het meest mooie vind, overweeg ik om de panelen in dak te plaatsen. Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben? Do's en don'ts?
Zorg voor goede hemelwaterafvoer en gebruik sterke(re) goten omdat sneeuw minder goed op de panelen blijft liggen (zakt allemaal in en over de goot). Niet dat jullie zoveel sneeuw hebben in Zeeland, maar goed ;)
Ow en let op de detaillering bij aansluiting op nok en dakranden, opdat je geen schaduw over de panelen creëert...

Zonnepanelen over het dak ipv in het dak hebben een klein ventilatievoordeel: door de ruimte tussen paneel en dakpannen kan lucht stromen die het paneel een beetje koelt, waardoor het rendement omhoog gaat.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Astrid and robertvg
Ik kan me voorstellen dat standaard panelen minder mooi zijn op het dak. Al zou ik zelf niet snel voor "indak" kiezen. Ligt er natuurlijk aan wat voor dakbedekking je in gedachten hebt en wat je mooi vindt. Er zijn diverse "all black" panelen die er een stuk beter uitzien dan de klassieke blauwe rakkers.

Ik volg overigens al jaren een (inmiddels subforum) topic over duurzaamheid bij Tweakers: Duurzame Energie & Domotica - GoT

Ooit gestart door een enthousiasteling van PV. Veel informatie over lucht/water WP's te vinden. Inmiddels was de discussie een aantal jaar geleden en de "expert" die veel geëxperimenteerd had in zijn huis, is vertrokken van het forum. Hij had een Techneco Elga (Techneco Elga - Techneco) in zijn huis. In combinatie met Zonnecollectoren (thermisch) en PV. De Elga was bij hem aangesloten als "laatste" radiator om de retour richting de ketel zoveel mogelijk op te warmen. In eerste instantie om zijn overschot aan kWh's "af te fakkelen".

De combinatie van:

- goede isolatie
- Zeer lage temperatuur verwarming (35-45 graden C)
- Zonnecollectoren
- WTW doucheafvoer
- hotfill vaatwassen en wasmachine (vooral in Duitsland te krijgen)
- de Elga
- PV

zorgde voor een extreem laag energieverbruik in zijn jaren 70 huis. Zelfs zo laag, dat hij diverse conflicten heeft moeten uitvechten met netbeheerders omdat hij veel minder dan 500m3 gas per jaar ging verbruiken (capaciteitstarief).

Zelf heb ik nog geen PV, maar het staat al jaren op het lijstje. Als de spaarpot het toelaat (of de door mijn gewenste III valt minder kostbaar uit dan begroot), zal voor 2020 ook bij ons het dak aan het werk gezet worden.
 
  • Informative
Reactions: Duke-U
Geweldige thread!

Kleine tip voor de mensen die nog kunnen overstappen van energieleverancier. Pure Energie heeft een speciaal Tesla Tarief, te bekijken via acties onderaan hun pagina.

PS. Zelf op geen enkele wijze gelieerd aan Pure Energie, behalve dat ik gisteren zelf klant ben geworden.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Geweldige thread!
Kleine tip voor de mensen die nog kunnen overstappen van energieleverancier. Pure Energie heeft een speciaal Tesla Tarief, te bekijken via acties onderaan hun pagina.
PS. Zelf op geen enkele wijze gelieerd aan Pure Energie, behalve dat ik gisteren zelf klant ben geworden.
Dat 'Tesla' voordeel is 4 euro per maand, vergeleken met de prijs die via gaslicht.com uit de bus komt.
Neemt niet weg dat de prijzen van Pure Energie momenteel de laagste in de markt zijn.
En ook ik heb geen aandeel, ben wel klant bij ze. Ze hebben een afdeling 'klantgeluk'. Ga hier niet over uitweiden, maar lachen is het soms wel met die jongens en meisjes daar.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik zit nog een jaar bij zo'n andere groene energieleverancier: Qurrent. Was een jaar geleden de goedkoopste van de drie.
Ik ook, maar nu niet meer. Qurrent kan helemaal niet communiceren. Als je ze een mail stuurt krijg je het antwoord dat ze je binnen 2 werkweken zullen antwoorden. Bij verlenging deden drie verschillende medewerkers drie voorstellen die 20 tot 40% duurder waren dan Pure Energie. Ik heb de directie een brief geschreven met verbetervoorstellen in communicatie, informatie en prijsstrategie. Geen antwoord op gekregen. En dan ... is het tijd om te vertrekken.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dus Wim, jouw ervaring is dat 2 van de 3 groenste-energieleveranciers van Nederland niet of onvoldoende klantgericht zijn?
Dat is jammer.
Pure Energie gaat aardig goed. Ze droegen wel ongevraagd Liander op een gasaansluiting bij ons te realiseren. Ik ben al 2 jaar niet meer op het gas aangesloten. Ik kreeg zelfs de rekening voor transport van 0 m3 meter gas. Fout natuurlijk maar ze zijn in elk geval bereikbaar en corrigeren hun fouten.
Qurrent heeft de boel duidelijk minder goed op orde. Het moet toch onmogelijk zijn dat drie verschillende medewerkers drie verschillende verlenging aanbiedingen doen. De eerste de beste en liefst ook correcte aanbieding moet natuurlijk in de database staan. Dat is niet zo.
Ze roepen steeds dat ze voor inkoopprijs leveren, maar dat is zeker niet zo. Waarom kan Pure Energie 20 tot 40% voordeliger zijn terwijl die niet roepen tegen inkoopprijs te leveren?
 
Ben ook klant bij hen geworden. Overgestapt van Greenchoice. Overigens zeer goede ervaringen met Greenchoice! Maar Pure Energie is goedkoper. Zit nog wel op gas helaas dus de voorwaarde was wel dat Pure Energie de CO2 uitstoot daarvan compenseert. Greenchoice deed dit ook. Bosgecompenseerd gas het dat. Pure Energie werkt met Gold Standard, wat ook veel gebruikt wordt door vliegtuigmaatschappijen om hun uitstoot te compenseren,mocht jij dat aanvinken op je ticket ;-)

Wat ik me nog wel afvraag is hoe het werkt met de garantie van Pure Energie dat ze alleen leveren wat Xe zelf ook daadwerkelijk opwekken. Gaan ze dan op een gegeven moment geen klanten meer aannemen omdat ze meer vraag dan aanbod hebben? Hoe houdbaar is zo'n garantie? Snap wel dat dit niet per uur gebeurt hoor ;-)
 
Omdat we een huis gaan bouwen en gebruik willen maken van zonnepanelen ben ik gaan zoeken naar wat er fiscaal nog mogelijk is.
Nu weet ik dat het mogelijk is om de BTW op zonnepanelen terug te krijgen.
Daarnaast las ik dat als je een elektrische auto hebt, en deze oplaadt met zonnepanelen (minimaal voor 10% zakelijk gebruik) je deze panelen als zakelijk mag bestempelen.
Hoe werken de fiscale voordelen precies
" Er zal in deze situatie aan het einde van het jaar een verrekening tussen zakelijk en privé plaatsvinden. De zaak brengt dan de privé verbruikte stroom in rekening aan de privé-persoon." Maar ja, tegen welk tarief moet dat?

Als ZZP-er (ca 50%) geeft dat flinke voordelen:
Als ik het goed heb zijn er 2 alternatieven:
  • KIA (28%) en EIA (750 per kWpiek), maar dan moet je ca. 25 kWpiek (ca 85 panelen) plaatsen, als ik ook op de noordgevel plaats kan ik dat wel kwijt, maar is wel veel opwek. De subsidie van 750 per kWpiek is m.i. wel bijzonder veel. 1 kWpiek aan panelen (zonder montage en omvormer) kost ex btw 1000 euro en als ik deze regeling goed lees, krijg je dus 750 terug, plus de kia van 28% (voor ZZP-er tegen 52%, oftewel 140 per kWpiek maakt in totaal al 890 terug op een investering van 1000 euro.
    (Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben)
    Zonnepanelen voor elektriciteitsopwekking | RVO.nl

    Grofweg geteld, een investering van 35.000 (ex btw) waarvoor een teruggave geldt van 18.750 aan EIA en ca. 5000 aan KIA en vervolgens over 5 jaar afschrijven tot 0. Dus netto investering in jaar van 11.250 en vervolgens 25 kWpiek op het dak

  • KIA (28%), MIA (36%) en Vamil
    (https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/01/Milieulijst 2017.pdf) G 3110 b: bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet de volgende onderdelen: een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en een oplaadstation, Zie bedrijfsmiddel F 3720 voor oplaadpalen voor eigen gebruik.

    Even uitgaande van een wat minder grote hoeveelheid panelen (ca. 15 kWpiek), een investering van 25.000 (ex btw), waarvoor een teruggave geldt van 3.500 KIA en 4.5000 MIA en 9.375 vervroegde afschrijving, dus netto investering van 11.125, het restant van 6250 afschrijven over 5 jaar en vervolgens ca. 15 kWpiek op het dak
Als bovenstaande correct is, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Dan is het zelfs niet erg om een 2-tal panelen op de Noordzijde van het dak te plaatsen om deze subsidie te kunnen krijgen. Maar gezien de bizarre subsidie bedragen (eigenlijk in beide alternatieven), kan ik me erg goed voorstellen dat ik ergens een fout maak.
Hebben jullie ervaring met deze fiscale voordelen / subsidie bij een zakelijk aangeschafte auto en installatie van zonnepanelen thuis?
 
Heb het nog niet grondig bestudeerd. Maar volgens mij ga je bij optie 1 de fout in door erop te rekenen dat je 750 Euro per kWpiek terugkrijgt. Dat is niet zo. Het is een investeringsAFTREK. Ofwel je mag die 750 van je winst aftrekken. Dat scheelt een goed boerende ZZP'er dus 52% van 750 en een BV'er een stuk minder.

En het voordeel van vervroegde afschrijving is natuurlijk niet die afschrijving zelf (of 52% daarvan). Als je die afschrijving later (regulier) doet is het afschrijvingsvoordeel hetzelfde. Je kunt alleen een beperkt voordeel uit die Vamil halen (afhankelijk van je financiele situatie).

Nog even terug naar de rekentafel gok ik.