Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Heb het nog niet grondig bestudeerd. Maar volgens mij ga je bij optie 1 de fout in door erop te rekenen dat je 750 Euro per kWpiek terugkrijgt. Dat is niet zo. Het is een investeringsAFTREK. Ofwel je mag die 750 van je winst aftrekken. Dat scheelt een goed boerende ZZP'er dus 52% van 750 en een BV'er een stuk minder.

En het voordeel van vervroegde afschrijving is natuurlijk niet die afschrijving zelf (of 52% daarvan). Als je die afschrijving later (regulier) doet is het afschrijvingsvoordeel hetzelfde. Je kunt alleen een beperkt voordeel uit die Vamil halen (afhankelijk van je financiele situatie).

Nog even terug naar de rekentafel gok ik.
Vergeet niet de zelfstandigenaftrek eerst van je winst af te trekken, daarna pas de rest. Kan zijn dat een deel dan in een andere belastingschaal valt (hangt van je winst af natuurlijk).

Verder kun je er ook voor kiezen om in plaats van alles terug te leveren (deel)seizoensopslag te realiseren. Dan verwarm je bijv een groot reservoir (evt met phase changing materiaal erin) met behulp van een warmtepomp om dat weer een aantal maanden later te gebruiken. Of je doet hetzelfde met heatpipes ipv pv. Er zijn verschillende systemen op de EIA lijst te vinden. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van fiscale regimes qua teruglevering etc.

(Bekijk wel in hoeverre het om zakelijk gebruik gaat...)
 
Vergeet niet de zelfstandigenaftrek eerst van je winst af te trekken, daarna pas de rest. Kan zijn dat een deel dan in een andere belastingschaal valt (hangt van je winst af natuurlijk).

Verder kun je er ook voor kiezen om in plaats van alles terug te leveren (deel)seizoensopslag te realiseren. Dan verwarm je bijv een groot reservoir (evt met phase changing materiaal erin) met behulp van een warmtepomp om dat weer een aantal maanden later te gebruiken. Of je doet hetzelfde met heatpipes ipv pv. Er zijn verschillende systemen op de EIA lijst te vinden. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van fiscale regimes qua teruglevering etc.

(Bekijk wel in hoeverre het om zakelijk gebruik gaat...)

Dat laatste punt is t m net.
Ik begreep dat je de fiscale voordelen op zonnepanelen ook mag toepassen op je woning mits een ev, en mits voor minimaal 10 procent zakelijk gebruikt.
Dat wordt lastig uit te leggen voor seasonal storage. Een powerwall valt wel uit te leggen. Je slaat de elektra van je zonnepaneel wanneer je ev niet thuis is en te laden met deze elektriciteit wanneer de auto wel thuis is. Een soort van verlengde van een laadpunt.
 
KIA (28%), MIA (36%) en Vamil
(https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/01/Milieulijst 2017.pdf) G 3110 b: bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet de volgende onderdelen: een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en een oplaadstation, Zie bedrijfsmiddel F 3720 voor oplaadpalen voor eigen gebruik.

Pascal volgens mij als ik het lees is de regeling hetzelfde als 2016: Voor de elektrische auto alleen MIA van toepassing tot 50k en geen Vaml en KIA (daar heb in 2014 nog gebruik van gemaakt met een Hybride niet nader te noemen merk ;)

Voor zonnepanelen heb ik voor 2016 alleen kleinschaligheidsaftrek kunnen gebruiken omdat ik ook de Tesla heb gekocht. Dan kom je in totaal over de 50k, daarboven kan je de MIA niet meer toepassen
Mia zou je kunnen toepassen (denk ik) met een goedkope elektrische auto in combinatie met zonnepanelen tot max 50k
 
Pascal volgens mij als ik het lees is de regeling hetzelfde als 2016: Voor de elektrische auto alleen MIA van toepassing tot 50k en geen Vaml en KIA (daar heb in 2014 nog gebruik van gemaakt met een Hybride niet nader te noemen merk ;)

Voor zonnepanelen heb ik voor 2016 alleen kleinschaligheidsaftrek kunnen gebruiken omdat ik ook de Tesla heb gekocht. Dan kom je in totaal over de 50k, daarboven kan je de MIA niet meer toepassen
Mia zou je kunnen toepassen (denk ik) met een goedkope elektrische auto in combinatie met zonnepanelen tot max 50k

Volgens mij heb ik in t jaar van aanschaf (2015) gewoon Mia, Kia en vamil toegepast op mijn laadpunt. Maar misschien was de regeling toen nog anders.
 
Dat laatste punt is t m net.
Ik begreep dat je de fiscale voordelen op zonnepanelen ook mag toepassen op je woning mits een ev, en mits voor minimaal 10 procent zakelijk gebruikt.
Dat wordt lastig uit te leggen voor seasonal storage. Een powerwall valt wel uit te leggen. Je slaat de elektra van je zonnepaneel wanneer je ev niet thuis is en te laden met deze elektriciteit wanneer de auto wel thuis is. Een soort van verlengde van een laadpunt.
Wellicht heb je als zelfstandige kantoor aan huis dat verwarmd moet worden? :D
Volgens mij heb ik in t jaar van aanschaf (2015) gewoon Mia, Kia en vamil toegepast op mijn laadpunt. Maar misschien was de regeling toen nog anders.
De regeling was toen anders, niet gemaximeerd tot 50k volgens mij.
 
Ik ook, maar nu niet meer. Qurrent kan helemaal niet communiceren. Als je ze een mail stuurt krijg je het antwoord dat ze je binnen 2 werkweken zullen antwoorden. Bij verlenging deden drie verschillende medewerkers drie voorstellen die 20 tot 40% duurder waren dan Pure Energie. Ik heb de directie een brief geschreven met verbetervoorstellen in communicatie, informatie en prijsstrategie. Geen antwoord op gekregen. En dan ... is het tijd om te vertrekken.
Ik heb één op één dezelfde ervaring. Maar ook bij PE moest ik Alfons aan zijn jasje trekken via Twitter voordat mijn 'lead' van de e-rally na drie keer vragen EINDELIJK werd opgevolgd. Wat ik nog vervelend vond is dat ze geen online omgeving hadden, maar dat is er nu ook. Als oplossing had ik daarvoor al een abo-tje bij slimmemeterportal.nl afgesloten, die sturen ook leuke infographics over je gebruik....
 
Kan iemannd mij uitleggen wat PID op PV-panelen is?

Het artikel zegt: "Potential Induced Degradation (PID). Daarbij gaat een deel van hun capaciteit verloren bij sterk negatieve spanning ten opzichte van de aardpotentiaal."
Maar in alle eerlijkheid, dat begrijp ik nog niet.

PID zonnepanelen vroegtijdig detecteren en remediëren
Volgens mij alleen maar een probleem bij ongeaarde installaties. Daarbij kan de installatie een hoog negatief of positief voltage opbouwen t.o.v. van aardpotentiaal, wat bij vochtig en warm weer blijkbaar degradatie van de zonnecellen kan veroorzaken.
Te voorkomen door de installatie goed te aarden.
Zie ook Potential induced degradation - Wikipedia
 
  • Informative
Reactions: FVO
voor wie van het gasnet af wil is er deze Teslafan inductieplaat NikolaTesla

te combineren met plasma filter, dat geen warme lucht uit huis zuigt maar wel stukken beter werkt dan welk een ander recirculatie filtersysteem dan ook. Beetje de Biowapen Defense Mode onder de afzuigkappen zeg maar :D

Nice! Ik was juist op zoek naar iets dergelijks (met geïntegreerde afzuiginstallatie) voor na de de nieuwe keuken, anticiperend op de warmtepomp en de afsluiting van het gas.
Mocht iemand nog soortgelijke systemen kennen dan hoor ik het graag, want ik heb nog niet echt veel kunnen vinden.
 
Voor ons nieuwe bedrijfsrestaurant gaan we ook net als huidige op inductie koken, maar dan op steen.
Koken op Steen -  Groku Kampen
Ook vorige week de eerste 250 PV panelen voor ons nieuwe pand ontvangen. Dat brengt het totaal op 900 op de drie gebouwen. Er is nog plek voor 600 stuks, dus die gaan er echt wel komen. 1500 totaal, gaan we nodig hebben want 10 mei komt onze 50kWh DC CHAdeMO en COMBO lader (uiteraard met Tesla CHAdeMO adapter erbij) en een maandje later ook een 43kWh AC lader met vaste kabel. Dat brengt het totaal op aardig wat zo denk ik met de huidige 16x 22kWh, Volgende stap is om nog ongeveer 12 AC laders te plaatsen op het nieuwe parkeerterrein.
De uitdaging gaat nog wel worden om het nieuwe pand energie neutraal te krijgen, net als de andere 2. 3200m2 kantoorruimte met nu een gasinstallatie is wel een uitdaging. Reeds 6 warmtepompen draaiende op de andere 2, maar dit zal een geheel nieuw verhaal gaan worden.
 
Waar haal je al die elektriciteit vandaan als de zon niet schijnt? In NL is dat regelmatig het geval... kan je volgens mij alleen oplossen door die gasketels te vervangen door een netgeschakelde WKK op "groen" aardgas. Zo ben je tenminste zeker dat er bij weinig zon voor jou geen kolen/kerncentrale hoeft te draaien. En als de zon dan plots weer schijnt dan heb je doorgaans ook minder warmte nodig en kan de WKK uit. Als dan binnen 10j de WKK einde (economische) levensduur is staat de opslagtechnologie op punt en heb je naast kolen en gammastraling ook geen gas meer nodig als het buiten donker is.
 
Nice! Ik was juist op zoek naar iets dergelijks (met geïntegreerde afzuiginstallatie) voor na de de nieuwe keuken, anticiperend op de warmtepomp en de afsluiting van het gas.
Mocht iemand nog soortgelijke systemen kennen dan hoor ik het graag, want ik heb nog niet echt veel kunnen vinden.

Ik heb stad en land afgezocht naar een dergelijk systeem en heb uiteindelijk gekozen voor een kleine O+F Menden unit. Die wordt in NL op de markt gebracht door AiroDesign onder de naam Retrovolution. Ziehier de catalogus (pdf-alert!)

Verder heb je systemen van Bora, Siemens en Neff in de hogere prijsklasse, maar pas op, als je op zoek bent naar energiezuinig spul, er zit tussen de A+ uitvoeringen ook veel C dingen. En dan natuurlijk Novy die een ding heeft dat automagisch naar boven schuift tussen de kookplaten in. Die is bij mij afgevallen op de techniek. (Onder het motto: wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan)

Bottom line: het systeem werkt goed, (inclusief plasma filter) zuigt prima af en is wat mij betreft een aanrader voor een open keuken.
Nog vragen? ik hoor het graag. Succes met kiezen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: robertvg and Merijn
Nog vragen? ik hoor het graag. Succes met kiezen.

Die heb ik wel inderdaad: groot voordeel van mijn inductieplaat is het makkelijke schoonmaken, even na het koken een doek erover. Is eventuele vocht in die afzuiging (ook bij overkoken) geen probleem ?
En zijn er ook modellen waar je onder de kookplaat nog gewoon een oven kan monteren? De meeste hebben de extra ruimte nodig voor de afzuiginstallatie.
 
Die heb ik wel inderdaad: groot voordeel van mijn inductieplaat is het makkelijke schoonmaken, even na het koken een doek erover. Is eventuele vocht in die afzuiging (ook bij overkoken) geen probleem ?
En zijn er ook modellen waar je onder de kookplaat nog gewoon een oven kan monteren? De meeste hebben de extra ruimte nodig voor de afzuiginstallatie.
Voor dergelijke vragen moet je bij mij zijn, keukeninstallaties is mijn job.
Het vocht wordt in een potje opgevangen dat je kan uithalen en uitkuisen. Een oven onder plaatsen lukt idd niet meer, zoiezo zit je met je afvoerbuizen
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Waar haal je al die elektriciteit vandaan als de zon niet schijnt? In NL is dat regelmatig het geval... kan je volgens mij alleen oplossen door die gasketels te vervangen door een netgeschakelde WKK op "groen" aardgas. Zo ben je tenminste zeker dat er bij weinig zon voor jou geen kolen/kerncentrale hoeft te draaien. En als de zon dan plots weer schijnt dan heb je doorgaans ook minder warmte nodig en kan de WKK uit. Als dan binnen 10j de WKK einde (economische) levensduur is staat de opslagtechnologie op punt en heb je naast kolen en gammastraling ook geen gas meer nodig als het buiten donker is.

Mijn achterburen hebben een "windtoeter" (link) Als de testen positief zijn, ben ik voornemens om op een nog te ontwikkelen pand achter ons middelste pand waar ik nog bouwgrond heb zo een oplossing te plaatsen. In combinatie met een groot accupark (bijvoorbeeld Tesla Powerpack) moeten we dan een eind komen. Ook ben ik aan het testen met warmtepompen en serverracks (8 stuks) welke een dusdanige warmte produceren waarbij de warmtepompen de warme lucht omzetten naar koude lucht en de warmte middels water afvoeren naar de andere panden. Een soort mini stadsverwarming. In de zomer kan je bijvoorbeeld afvoeren naar buiten middels niet geïsoleerde leidingen. Dit alles zal spelen rond 2020, dan zullen de accu's stukken voordeliger zijn en gaat het salderen op de schop. Des te meer reden om net onafhankelijkheid na te streven voor bijvoorbeeld een volle dag. Je accu's opladen met wind en zon en bijladen indien nodig met een kleine nestaansluiting, en bij overproductie vol terugleveren ook gedurende de nacht aan het net. Immers, Saldering zal niet geheel worden afgeschaft en zal er een afbouwregeling zijn voor reeds bestaande klanten. Al met al, nog genoeg uit te zoeken en te testen. Tips altijd welkom!
 
  • Informative
Reactions: Ipe