Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zo'n off-grid wil ik ook maar dat zal natuurlijk pas interessant worden als ze de batterijen gaan subsidiëren. Dat moment komt vanzelf, want al die energie uit zonnepanelen moet toch ergens naartoe. Ik vraag me wel af wat mensen zullen doen met hun overproductie als de salderingsregel stopt, nu duwen ze die nog blij het net op maar als ze er niks meer voor krijgen dan misschien niet meer? Wat zou dat dan met de prijzen van groene energie doen?
Wat de neutraliteit betreft, ik volg uiteraard je stelling mbt de totaliteit van productie en verbruik die in evenwicht is, maar in de feiten blijft het zo dat er ook voor jou in de winter een gascentrale moet draaien. In de zomer hoeft dat overdag voor jou niet en dankzij jouw productie hoeft het gelukkig ook niet voor de buurman die geen panelen heeft, maar die centrale is wel continu stand-by en bemand en ze zal in de zomer 's nachts ook draaien, ook voor jou. Ik zou een systeem willen dat mijn laadstroom (en WP) regelt obv effectief beschikbare groene energie op het net, zodat er zeker geen gascentrale voor mij draait, maar zover zijn we in BE nog niet.

Als het salderen gaat stoppen, moet je aan de batterij, of zorgen dat je smart je energie beheer inzet. Bijvoorbeeld bij overproductie je auto laden en boiler aan, meestal in de zomer dus alvast je woning vóór-koelen met een airco of je warmtepomp.

Ongeacht of er subsidie komt, die batterijen gaan er bij mij komen. Of er nu een gascentrale, windturbines, nucleair of wat dan ook opgewekte stroom naar mij komt in de nacht, dat maakt mij in dit geval niet uit.Het is een utopie om nu al te eisen dat alle energie 100% groen is, wat telt, is dat ik wel 100% groen opwek, en het net als opslag gebruik. Ik lever groene energie welke door anderen dan zal worden geconsumeerd en per saldo neem ik het weer terug. Ik heb overigens als abonnement bij Eneco Hollandse wind. duur maar duurzaam..in mijn geval dan wel weer gunstig. Ik ontvang meer voor mijn kWh terug... Ik verwacht overigens toch echt wel in 2019 al aan de zaak een 1500-1800 kWh opslag te hebben, en thuis eerst een Powerwall van 13, en later een Powerpack van 210 kWh. We zullen er aan moeten wennen dat er steeds meer en meer uitval van het hoofdnet zal plaatsvinden. Waarom denk je dat de wettelijke verplichtingen van redundantie op het net stilletjes verdwenen is? Omdat ze het gewoonweg niet meer kunnen garanderen. Met steeds meer verbruikers en opwekkers zal er gewoon regelmatig uitval zijn van delen van het net. Ik heb al in 2 jaar 3x een complete uitval van het net gehad thuis. In de jaren ervoor kan ik mij niet heugen dat dit ooit eerder is geweest.
 
Vandaag in het Spoorwegmuseum op zo'n stroomopwekkende fiets gezeten. Een bord met lampen liet zien voor welk apparaat je voldoende energie opwekte: smartphone opladen op één, wasmachine op twee en, jawel, elektrische auto opladen op drie. Naar mijn trapsnelheid kijkend leek mij dit eigenlijk sterk. Helaas stonden er geen waarden of eenheden bij ter referentie.

Nu... niet lachen graag. Die opstelling zette me wel aan het denken. Even los van het opladen van een 90 kWh EV... hoe realistisch zou het zijn om een deel van je dagelijkse huishoudelijke stroom op te wekken met zo'n fiets op zolder, aan een Powerwall of andere batterij?

Wij verbruikten vorig jaar gemiddeld genomen zo'n 6 kWh per dag. Iemand enig idee wat je zou kunnen opwekken door, zeg, een uur stevig op zo'n ding te fietsen? Zou je de helft halen? Een derde? Wie heeft er wat bruikbare cijfers?
 
Vandaag in het Spoorwegmuseum op zo'n stroomopwekkende fiets gezeten. Een bord met lampen liet zien voor welk apparaat je voldoende energie opwekte: smartphone opladen op één, wasmachine op twee en, jawel, elektrische auto opladen op drie. Naar mijn trapsnelheid kijkend leek mij dit eigenlijk sterk. Helaas stonden er geen waarden of eenheden bij ter referentie.

Nu... niet lachen graag. Die opstelling zette me wel aan het denken. Even los van het opladen van een 90 kWh EV... hoe realistisch zou het zijn om een deel van je dagelijkse huishoudelijke stroom op te wekken met zo'n fiets op zolder, aan een Powerwall of andere batterij?

Wij verbruikten vorig jaar gemiddeld genomen zo'n 6 kWh per dag. Iemand enig idee wat je zou kunnen opwekken door, zeg, een uur stevig op zo'n ding te fietsen? Zou je de helft halen? Een derde? Wie heeft er wat bruikbare cijfers?

HAHAHAHA
 
Ongeveer 1pk = 0,7kW. Na een uur hard trappen dus 0,7kWh opgewekt. Misschien net voldoende om een wasmachine te laten draaien, maar verwarmen van de was lukt al zeker niet!
Right, dat valt tegen en is het trappen niet waard, inderdaad. Helaas! Vraag me af wat voor vermogen ze voor het laden van die denkbeeldige EV in het Spoorwegmuseum dan in gedachten hadden...

Toch, uit het Mileudefensie magazine:

image.jpg
 
Een niet-getrainde man zal iets van 250 Watt trappen, of te 250Wh op één uurtje. 1 uur fietsen is dus genoeg energie voor 1 kilometer autorijden met een Tesla.

Lijkt mij ook redelijk. Tijdje terug op de uni een fiets simulator gezien (georganiseerd door mijn toenmalig stagebegeleider als energiecoordinator uni Wageningen). Die simulator had ook een dynamo en gaf het opgewekte vermogen weer. De sterkste studenten (ging om sprint van 1 km) kwamen tot ~700 Watt. Dat hielden ze geen uur vol ;)
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Dag iedereen,
ben nieuw in deze column en Tesla Forum. Alle columns over jullie ervaring met elektrisch rijden lees ik met interesse, maar ben hevig aan het twijfelen tussen een nieuw Audi A6 en Tesla model X/S

Het onderstaande bericht in de NRC helpt mij wel met mijn keuze
(NRC checkt: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat’)

Mijn km's zijn ca 50.000 per jaar en dan is volgens dit artikel een terugverdientijd van de accu in 2,5 jaar te verwachten. Dit is niet de terugverdientijd in € maar de hoeveelheid CO2 die het per kWh heeft gekost om een batterij te produceren en die je vervolgens bespaart door elektrisch te rijden. Elke vorm van transport kost nu eenmaal CO2.
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.

Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....

Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering
 
Lijkt mij ook redelijk. Tijdje terug op de uni een fiets simulator gezien (georganiseerd door mijn toenmalig stagebegeleider als energiecoordinator uni Wageningen). Die simulator had ook een dynamo en gaf het opgewekte vermogen weer. De sterkste studenten (ging om sprint van 1 km) kwamen tot ~700 Watt. Dat hielden ze geen uur vol ;)
Een gemiddelde fietser komt netto aan 100 tot 130 Watt. Bruto een factor 4 meer, 75% van het vermogen gaat verloren in warmte als je buiten fietst. Een getrainde fietser, waaronder ik, kan een uur lang 200 tot 250 watt netto leveren. Ik rijd daarmee in mijn velomobiel 60 km/u, een uur lang. In een sprint kan ik 850 Watt leveren, maar niet langer dan 20 seconden.
Tour de France renners gaan met 400 tot 450 Watt in de bergen omhoog. In het peloton leveren die mannen tussen 150 en 250 Watt.
In een sprint kunnen de topsprinters 2000 Watt trappen.
 
Dag iedereen,
ben nieuw in deze column en Tesla Forum. Alle columns over jullie ervaring met elektrisch rijden lees ik met interesse, maar ben hevig aan het twijfelen tussen een nieuw Audi A6 en Tesla model X/S

Het onderstaande bericht in de NRC helpt mij wel met mijn keuze
(NRC checkt: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat’)

Mijn km's zijn ca 50.000 per jaar en dan is volgens dit artikel een terugverdientijd van de accu in 2,5 jaar te verwachten. Dit is niet de terugverdientijd in € maar de hoeveelheid CO2 die het per kWh heeft gekost om een batterij te produceren en die je vervolgens bespaart door elektrisch te rijden. Elke vorm van transport kost nu eenmaal CO2.
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.

Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....

Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering
Zo te zien ben je nog niet helemaal rijp voor een Tesla. Maar dat kun je makkelijk worden.
Ik heb drie Audi S6 Avants gehad en wil nooit in mijn leven meer terug naar een brandstofauto.
Rijden in een Tesla wordt een 'way of life'. Je zult kleine aanpassingen aan je dagelijkse ritme moet doen. Met name als je meer dan 400 km op een dag rijdt moet je onderweg ergens laden. Dat kan aan een SuperCharger van Tesla. Je kunt dan ergens wat eten en je mail en andere communicatie regelen.
Ik ben per saldo veel rustiger gaan rijden. Pas dan geniet je van de weldadige rust en mooie muziek.
Ik waarschuw je wel, ga niet in Tesla rijden, de kans dat er vrijwel meteen verslavingseffecten gaan optreden is nogal hoog.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dag iedereen,
ben nieuw in deze column en Tesla Forum. Alle columns over jullie ervaring met elektrisch rijden lees ik met interesse, maar ben hevig aan het twijfelen tussen een nieuw Audi A6 en Tesla model X/S

Het onderstaande bericht in de NRC helpt mij wel met mijn keuze
(NRC checkt: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat’)

Mijn km's zijn ca 50.000 per jaar en dan is volgens dit artikel een terugverdientijd van de accu in 2,5 jaar te verwachten. Dit is niet de terugverdientijd in € maar de hoeveelheid CO2 die het per kWh heeft gekost om een batterij te produceren en die je vervolgens bespaart door elektrisch te rijden. Elke vorm van transport kost nu eenmaal CO2.
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.

Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....

Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering

Laat ik beginnen met dat het Zweedse onderzoek simpelweg onzin is. Ze nemen CO2 productie benzine/diesel bijvoorbeeld niet mee en baseren CO2 productie batterij op aannames en ander type batterij dan Tesla gebruikt. Ik heb sterk de indruk dat Tesla de meest CO2 arme ev maakt (in deze klasse). De gigafactory voor de 2170 batterijcellen werkt (gaat werken) volledig op duurzame energie. Energiegebruik voor productie batterij is volgens het Zweeds onderzoek zo'n 50% van uitstoot van productie batterij.

Wat betreft bereik, neem een proefrit en ondervind het zelf. Als je voor de 75D gaat, dan kun je met 130 km/u volgens mij 280+ km halen. Dat is in de winter, in de zomer haal je meer. Wat betreft flink doorrijden, met AP maakt je dat niet meer uit en ik verwacht dat je net zoals velen hier op het forum, erachter gaat komen dat iets langer doen over je reis met wat meer stops juist prettiger is en de vakantie dan eigenlijk al begonnen is.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....

Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering

De meesten hier komen uit een grote (toentertijd relatief snelle) doorplank-autobahn-duitser met bijbehorende rijstijl en hebben dezelfde twijfels doorgemaakt. Dat was nog in de tijd dat er nauwelijks snellaad-infrastructuur was. Velen rijden intussen in hun tweede of derde Tesla (upgraditis) en zijn niet teruggegaan naar een ICE... Dat wil toch wel wat zeggen.

Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
Als je elke 2 a 3 jaar een Tesla finaal total loss rijdt waarbij de accu niet meer herbruikbaar is, dan heb je gelijk. Maar anders gaat die auto na 2 a 3 jaar naar de volgende eigenaar, en daarna naar de volgende, etc totdat hij na 15 a 20 jaar verschot wordt, oftewel 13 tot 18 jaar positieve CO2 balans. Jij hebt er dan door elke 2 a 3 jaar een nieuwe Tesla aan te schaffen juist voor gezorgd dat er evenzovele ICE's niet gebouwd en verkocht werden om 15 tot 20 jaar lang de boel vervuilen.
Kortom: hoe vaker je de eerste afschrijving van een nieuwe EV voor jouw rekening neemt, hoe meer je de wereld vooruit helpt ;)

Maar los van het milieuverhaal: ik heb mijn Tesla toentertijd niet gekocht omdat hij zo schoon was, dat was alleen maar mooi meegenomen. Ik heb 'm gekocht omdat zo'n strakke elektrische raket familiesedan gewoon fantastisch rijdt t.o.v. zo'n turbo geblazen diesel 7 traps automaat elastiek. Ow en die iPad midden op het dashboard natuurlijk...
Intussen wil ik niks anders meer dan elektrisch, al waren ze net zo smerig als ICE's. Verbrandingsmotoren zijn zo ontzettend last century t.o.v. EV's.
Om over de cost of ownership nog niet te spreken natuurlijk...
(ik ben me intussen wel veel meer bewust geworden van de CO2 problematiek en heb daardoor een aantal dingen veranderd in mijn huisje boompje beestje, wat ook nog eens extra comfort heeft opgeleverd - voila on topic in dit draadje)

Voor die paar lange reizen die ik maak: het supercharger netwerk functioneert bijzonder goed. Ik heb tot nu toe in de laatste 3 jaar nog maar 2x voorzichtig aan moeten doen qua snelheid, 1x omdat er 3 jaar geleden nog geen superchargers waren in Noord-Frankrijk en 1x omdat ik vergeten had de auto op te laden (althans de telefoon beweerde dat er genoeg lading inzat maar eenmaal in de auto bleek van niet...).

Hoe vaak ik hem heb geknepen met een knipperend benzinelampje kan ik op mijn handen niet meer tellen.

Verder rij je elke ochtend met een volle tank weg, dus in het dagelijkse gebruik heb je nooit range anxiety (geen '!@#$, jij zou hem toch aftanken?' meer...)

Dus concluderend: als je het met meerdere chauffeurs met zo weinig mogelijk stops zo snel mogelijk op eindbestemming aankomen heel erg belangrijk vindt (enkele keren per jaar), en daarbij voor lief neemt dat je dan niet in de auto van de toekomst rijdt (en elke keer dat een Tesla je voorbij vlamt je tegen jezelf zucht 'ja, zo één had ik ook bijna gekocht', en vervolgens bijdraagt aan nog meer CO2 uitstoot, koop dan een Audi.
In elk ander geval: koop een Tesla, je zult er dagelijks erg veel plezier van hebben, en enkele keren per jaar een uurtje later bijzonder uitgerust en welgevoed op bestemming aankomen.

Tip: huur een Tesla voor een dag en ga eens uitgebreid proefrijden. Die paar honderd euro voor het helpen een keuze te maken bij een uitgave van bijna of meer dan een ton zijn het wel waard.
 
Last edited:
...
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
...
Even buiten de opmerkingen die Olivier al maakte over het artikel,
Jouw bovenstaande opmerking zou alleen kloppen als je om de 2-3 jaar je tesla total loss rijdt,
Anders kan een ander er nog verder in rijden.
 
Hoe vaak ik hem heb geknepen met een knipperend benzinelampje kan ik op mijn handen niet meer tellen.

Verder rij je elke ochtend met een volle tank weg, dus in het dagelijkse gebruik heb je nooit range anxiety (geen '!@#$, jij zou hem toch aftanken?' meer...)
Je kan dit toch niet met uitgestreken gezicht een voordeel noemen? Als je even vergeet benzine te tanken kan je in de buurt op 5 minuten die fout rechtzetten, als je de lader vergeet in te steken zet je dat niet snel recht. Ik ben ook overtuigd van elektrisch rijden, maar niet alles eraan is beter.