You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zo'n off-grid wil ik ook maar dat zal natuurlijk pas interessant worden als ze de batterijen gaan subsidiëren. Dat moment komt vanzelf, want al die energie uit zonnepanelen moet toch ergens naartoe. Ik vraag me wel af wat mensen zullen doen met hun overproductie als de salderingsregel stopt, nu duwen ze die nog blij het net op maar als ze er niks meer voor krijgen dan misschien niet meer? Wat zou dat dan met de prijzen van groene energie doen?
Wat de neutraliteit betreft, ik volg uiteraard je stelling mbt de totaliteit van productie en verbruik die in evenwicht is, maar in de feiten blijft het zo dat er ook voor jou in de winter een gascentrale moet draaien. In de zomer hoeft dat overdag voor jou niet en dankzij jouw productie hoeft het gelukkig ook niet voor de buurman die geen panelen heeft, maar die centrale is wel continu stand-by en bemand en ze zal in de zomer 's nachts ook draaien, ook voor jou. Ik zou een systeem willen dat mijn laadstroom (en WP) regelt obv effectief beschikbare groene energie op het net, zodat er zeker geen gascentrale voor mij draait, maar zover zijn we in BE nog niet.
Vandaag in het Spoorwegmuseum op zo'n stroomopwekkende fiets gezeten. Een bord met lampen liet zien voor welk apparaat je voldoende energie opwekte: smartphone opladen op één, wasmachine op twee en, jawel, elektrische auto opladen op drie. Naar mijn trapsnelheid kijkend leek mij dit eigenlijk sterk. Helaas stonden er geen waarden of eenheden bij ter referentie.
Nu... niet lachen graag. Die opstelling zette me wel aan het denken. Even los van het opladen van een 90 kWh EV... hoe realistisch zou het zijn om een deel van je dagelijkse huishoudelijke stroom op te wekken met zo'n fiets op zolder, aan een Powerwall of andere batterij?
Wij verbruikten vorig jaar gemiddeld genomen zo'n 6 kWh per dag. Iemand enig idee wat je zou kunnen opwekken door, zeg, een uur stevig op zo'n ding te fietsen? Zou je de helft halen? Een derde? Wie heeft er wat bruikbare cijfers?
Dat is vast toeval. De kans op stroomuitval is gemiddeld 1 x in de 7 jaar, en is voor zover ik weet nog niet gestegen de laatste jaren.. Ik heb al in 2 jaar 3x een complete uitval van het net gehad thuis. In de jaren ervoor kan ik mij niet heugen dat dit ooit eerder is geweest.
Right, dat valt tegen en is het trappen niet waard, inderdaad. Helaas! Vraag me af wat voor vermogen ze voor het laden van die denkbeeldige EV in het Spoorwegmuseum dan in gedachten hadden...Ongeveer 1pk = 0,7kW. Na een uur hard trappen dus 0,7kWh opgewekt. Misschien net voldoende om een wasmachine te laten draaien, maar verwarmen van de was lukt al zeker niet!
Een niet-getrainde man zal iets van 250 Watt trappen, of te 250Wh op één uurtje. 1 uur fietsen is dus genoeg energie voor 1 kilometer autorijden met een Tesla.Ongeveer 1pk = 0,7kW. Na een uur hard trappen dus 0,7kWh opgewekt. Misschien net voldoende om een wasmachine te laten draaien, maar verwarmen van de was lukt al zeker niet!
Een niet-getrainde man zal iets van 250 Watt trappen, of te 250Wh op één uurtje. 1 uur fietsen is dus genoeg energie voor 1 kilometer autorijden met een Tesla.
Een gemiddelde fietser komt netto aan 100 tot 130 Watt. Bruto een factor 4 meer, 75% van het vermogen gaat verloren in warmte als je buiten fietst. Een getrainde fietser, waaronder ik, kan een uur lang 200 tot 250 watt netto leveren. Ik rijd daarmee in mijn velomobiel 60 km/u, een uur lang. In een sprint kan ik 850 Watt leveren, maar niet langer dan 20 seconden.Lijkt mij ook redelijk. Tijdje terug op de uni een fiets simulator gezien (georganiseerd door mijn toenmalig stagebegeleider als energiecoordinator uni Wageningen). Die simulator had ook een dynamo en gaf het opgewekte vermogen weer. De sterkste studenten (ging om sprint van 1 km) kwamen tot ~700 Watt. Dat hielden ze geen uur vol
Zo te zien ben je nog niet helemaal rijp voor een Tesla. Maar dat kun je makkelijk worden.Dag iedereen,
ben nieuw in deze column en Tesla Forum. Alle columns over jullie ervaring met elektrisch rijden lees ik met interesse, maar ben hevig aan het twijfelen tussen een nieuw Audi A6 en Tesla model X/S
Het onderstaande bericht in de NRC helpt mij wel met mijn keuze
(NRC checkt: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat’)
Mijn km's zijn ca 50.000 per jaar en dan is volgens dit artikel een terugverdientijd van de accu in 2,5 jaar te verwachten. Dit is niet de terugverdientijd in € maar de hoeveelheid CO2 die het per kWh heeft gekost om een batterij te produceren en die je vervolgens bespaart door elektrisch te rijden. Elke vorm van transport kost nu eenmaal CO2.
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....
Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering
Dag iedereen,
ben nieuw in deze column en Tesla Forum. Alle columns over jullie ervaring met elektrisch rijden lees ik met interesse, maar ben hevig aan het twijfelen tussen een nieuw Audi A6 en Tesla model X/S
Het onderstaande bericht in de NRC helpt mij wel met mijn keuze
(NRC checkt: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat’)
Mijn km's zijn ca 50.000 per jaar en dan is volgens dit artikel een terugverdientijd van de accu in 2,5 jaar te verwachten. Dit is niet de terugverdientijd in € maar de hoeveelheid CO2 die het per kWh heeft gekost om een batterij te produceren en die je vervolgens bespaart door elektrisch te rijden. Elke vorm van transport kost nu eenmaal CO2.
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....
Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering
Mijn probleem is echter dat ik van de linkerbaan ben, Audi rijder......., en regelmatig met 130-150 door dit goede landje rijdt. Met wintersport of zomervakantie wil ik zo snel mogelijk de km's gedaan hebben en zoek ik de rechterbaan ook niet op.....
Range anxiety weerhoud mij echter van het kopen van een Tesla en eerlijk is eerlijk ook de ca €50k extra investering
Als je elke 2 a 3 jaar een Tesla finaal total loss rijdt waarbij de accu niet meer herbruikbaar is, dan heb je gelijk. Maar anders gaat die auto na 2 a 3 jaar naar de volgende eigenaar, en daarna naar de volgende, etc totdat hij na 15 a 20 jaar verschot wordt, oftewel 13 tot 18 jaar positieve CO2 balans. Jij hebt er dan door elke 2 a 3 jaar een nieuwe Tesla aan te schaffen juist voor gezorgd dat er evenzovele ICE's niet gebouwd en verkocht werden om 15 tot 20 jaar lang de boel vervuilen.Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
Even buiten de opmerkingen die Olivier al maakte over het artikel,...
Voor eenieder die om de 2-3 jaar een nieuwe Tesla scoort en weinig km's rijd is dus de boodschap dat je hiermee het milieu weinig goed doet.
...
Je kan dit toch niet met uitgestreken gezicht een voordeel noemen? Als je even vergeet benzine te tanken kan je in de buurt op 5 minuten die fout rechtzetten, als je de lader vergeet in te steken zet je dat niet snel recht. Ik ben ook overtuigd van elektrisch rijden, maar niet alles eraan is beter.Hoe vaak ik hem heb geknepen met een knipperend benzinelampje kan ik op mijn handen niet meer tellen.
Verder rij je elke ochtend met een volle tank weg, dus in het dagelijkse gebruik heb je nooit range anxiety (geen '!@#$, jij zou hem toch aftanken?' meer...)