Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
@Jeroen62 en andere geïnteresseerden: Mijn vrouw en ik gaan ook een nieuw huis bouwen en dat wordt zoals het er nu uitziet een Sustainer Home. (www.sustainerhomes.nl)
Het is concept is modulaire houtskeletbouw, met duurzame en recyclebare materialen. Ten opzichte van reguliere bouw scheelt dit meer dan 200.000kg C02! En het is niet eens duurder. De huizen zijn energieneutraal (bijna passief) en uiteraard zonder gas.
In Almere bouwen ze zelfs een hele zelfvoorzienende wijk: Wilgenwold - wonen tussen water, weide en wilgen
In Utrecht staat een demowoning op het jaarbeursplein.
Bekijk hier de brochure: https://sustainerhomes-uxkxeubomv7p...s/2017/04/Sustainer-Homes-Brochure-042017.pdf

Wellicht voor de zelfbouwers ook een optie?
 
Qua duurzame woning bengel ik hier onderaan de lijst met mijn doortocht rijksmonument. Is een prachtig woning maar lees met veel interesse alle oplossingen voor duurzame, passief-, nulwoningen. Wij zijn zelfs de enige producent die een geschikt meetinstrument voor het inregelen van de toegepaste ventilatie systemen hiervoor leveren. (FlowFinder mk-2)
Het concept waar ikzelf nogal van gecharmeerd ben is PopUp House | Making passive construction easy
 
  • Informative
Reactions: FVO
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouw.
Voor de verwarming ook gekozen voor een lucht water warmtepomp. Wat ik daarbij erg frapant vond was dat de adviseurs altijd een vrij kleine warmtepomp adviseerden oftewel eentje die maar net het vermogen had conform de warmteverliesberekening. Dit terwijl als ik de gegevens van de warmtepomp goed doorlees, een modulerende warmtepomp over het algemeen het beste rendement geeft als deze tussen de ca 40 en 70 procent van het maximale vermogen draait. Daarbij werd steevast ook een kleine buffer geadviseerd (50 a 75 liter). Eigenwijs als ik ben uiteindelijk voor een warmtepomp met ca 20% grotere capaciteit gekozen en een buffer van 750 liter.

Ik heb de vreemde gedachte dat je het verlies van opslag van warmte beter voor lief kan nemen, als je daardoor je warmtepomp zoveel mogelijk overdag kan laten werken. In de winter maanden kan nog altijd het verschil tussen dag en nacht behoorlijk zijn en dan laat ik liever mijn warmtepomp extra warmte genereren en opslaan wanneer het buiten boven 0 is, dan in de avond, nacht of ochtend, wanneer het vriest.
Ook in het voorjaar en najaar zijn er veel dagen dat de dagtemperatuur boven de 10 graden komt terwijl het s' nachts gewoon nog vriest. Dagen dat de temperatuur boven de 7 uitkomt heb je m.i. een vergelijkbaar rendement als een water water warmtepomp.

De extra investering van beiden zal niet veel meer dan 1500 zijn. Mochten er hier mensen ervaring daarmee hebben, is mijn gedachte zo vreemd? Of kan je beter op een krappe lucht water warmtepomp en beperkte buffer uitkomen?
 
  • Informative
Reactions: basvk
Als we dan toch met zijn allen reclame (belangeloos, voor anderen!) aan het maken zijn: stop om je huis goed te kunnen koelen de capillaire matten van Bioclina (Bioclina – Kapillarrohrsysteme) niet (alleen) onder de vloer maar in het plafond! Zelfs met tochtig enkel glas lukt het prima om daarmee de kamers op 23 graden te houden, ook als het buiten boven de 35 graden is en 's nachts niet onder de 27 komt (wel op het zuiden de gordijnen gesloten houden, anders is het dweilen met de kraan open).

Die sustainerhomes zien er mooi uit! Ik ben alleen benieuwd hoe ze verouderen, hoe zien ze er over 25 tot 50 jaar uit. De hoeveelheid schilderwerk zal niet flauw zijn als ik zo de oppervlaktes blootgesteld hout bezie...

Idem met de popup houses, zoiets bouw je niet voor de generaties na je lijkt me (en dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet).
 
@Jeroen62 en andere geïnteresseerden: Mijn vrouw en ik gaan ook een nieuw huis bouwen en dat wordt zoals het er nu uitziet een Sustainer Home. (www.sustainerhomes.nl)
Het is concept is modulaire houtskeletbouw, met duurzame en recyclebare materialen. Ten opzichte van reguliere bouw scheelt dit meer dan 200.000kg C02! En het is niet eens duurder. De huizen zijn energieneutraal (bijna passief) en uiteraard zonder gas.
In Almere bouwen ze zelfs een hele zelfvoorzienende wijk: Wilgenwold - wonen tussen water, weide en wilgen
In Utrecht staat een demowoning op het jaarbeursplein.
Bekijk hier de brochure: https://sustainerhomes-uxkxeubomv7p...s/2017/04/Sustainer-Homes-Brochure-042017.pdf
Wellicht voor de zelfbouwers ook een optie?
Leuk concept. Maar ... als ik die prijzen zie, dan bouw ik een conventionele steengebouwde stolpboerderij voor nogal wat minder.
Heb je de prijzen van solide steengebouwde huizen vergeleken met dit concept. Ons huis is bijvoorbeeld een passief huis zonder dat dit bij de bouw zelfs maar heeft meegespeeld. Komt vooral door de grondwater warmtepomp die jaarrond een heel hoge COP heeft.
Het Popup concept van Hans vind ik nog meer aansprekend.
Overigens, smaken verschillen gelukkig en als het wordt wat jullie voor ogen hebben, gewoon doen.
 
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouw.
Voor de verwarming ook gekozen voor een lucht water warmtepomp. Wat ik daarbij erg frapant vond was dat de adviseurs altijd een vrij kleine warmtepomp adviseerden oftewel eentje die maar net het vermogen had conform de warmteverliesberekening. Dit terwijl als ik de gegevens van de warmtepomp goed doorlees, een modulerende warmtepomp over het algemeen het beste rendement geeft als deze tussen de ca 40 en 70 procent van het maximale vermogen draait. Daarbij werd steevast ook een kleine buffer geadviseerd (50 a 75 liter). Eigenwijs als ik ben uiteindelijk voor een warmtepomp met ca 20% grotere capaciteit gekozen en een buffer van 750 liter.

Ik heb de vreemde gedachte dat je het verlies van opslag van warmte beter voor lief kan nemen, als je daardoor je warmtepomp zoveel mogelijk overdag kan laten werken. In de winter maanden kan nog altijd het verschil tussen dag en nacht behoorlijk zijn en dan laat ik liever mijn warmtepomp extra warmte genereren en opslaan wanneer het buiten boven 0 is, dan in de avond, nacht of ochtend, wanneer het vriest.
Ook in het voorjaar en najaar zijn er veel dagen dat de dagtemperatuur boven de 10 graden komt terwijl het s' nachts gewoon nog vriest. Dagen dat de temperatuur boven de 7 uitkomt heb je m.i. een vergelijkbaar rendement als een water water warmtepomp.

De extra investering van beiden zal niet veel meer dan 1500 zijn. Mochten er hier mensen ervaring daarmee hebben, is mijn gedachte zo vreemd? Of kan je beter op een krappe lucht water warmtepomp en beperkte buffer uitkomen?
Nee die gedachte is helemaal niet vreemd! Als je even meeneemt dat de stroomtarieven weleens variabel zouden kunnen worden!! Iedereen heeft het over stroomopslag, maar warmte-opslag met groot buffervat zodat je je warmtepomp variabel in kunt zetten, kan natuurlijk ook.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: basvk and robertvg
Nee die gedachte is helemaal niet vreemd! Als je even meeneemt dat de stroomtarieven weleens variabel zouden kunnen worden!! Iedereen heeft het over stroomopslag, maar warmte-opslag met groot buffervat zodat je je warmtepomp variabel in kunt zetten, kan natuurlijk ook.

Dat was ook exact mijn idee. Naast een fors buffervat (ik zie net dat t 1000 liter is) staat er ook nog een fors vat voor warm tapwater.
Ik zie dat de warmtepomp smart grid ready is. En mijn verwachting is dat elektriciteit in de toekomst juist goedkoop zal zijn als ook de aardwarmtepomp (op die dag bezien) het hoogste rendement heeft.

Ik twijfel alleen nog of we ook gebruik gaan maken van zonnecollectoren. Het idee is dat deze in de zomerperiode in de toekomst ook een zwembad zou kunnen verwarmen.
 
Dat was ook exact mijn idee. Naast een fors buffervat (ik zie net dat t 1000 liter is) staat er ook nog een fors vat voor warm tapwater.
Ik twijfel alleen nog of we ook gebruik gaan maken van zonnecollectoren. Het idee is dat deze in de zomerperiode in de toekomst ook een zwembad zou kunnen verwarmen.
Twee buffervaten hebben samen meer verlies dan één grotere.
Zonnecollectoren zijn duur en hebben een heel lange terugverdientijd. Met een paar extra zonnepanelen haal je al heel snel de opbrengst van een zonnecollector tegen een fractie van de prijs.
Maar ... geavanceerde heatpipes zijn wel leuk om te hebben.
 
Mee eens wanneer de temperatuur in beide buffervaten hetzelfde is, maar stel nu dat het ene buffervat op 60 graden gehouden wordt (tapwater) en het andere op 35 graden (ZLTV), geldt dat dan nog steeds?
Het buffermengvat naar de LTV is maar enkele tientallen liters groot. Het water uit een groot buffervat gaat toch altijd via mengkranen naar de verschillende afgiftepunten.
 
Het buffermengvat naar de LTV is maar enkele tientallen liters groot. Het water uit een groot buffervat gaat toch altijd via mengkranen naar de verschillende afgiftepunten.
Zeker, je kunt 60 graden prima terugmengen naar 35 graden voor LTV, dus je kunt alles met 1 groot vat doen, maar je moet dan wel dat hele vat op 60 graden houden tbv tapwater.

Dus mijn vraag is, welke oplossing geeft minder verliezen:
- één 1500 liter vat op 60 graden
- of een buffervat van 500 liter op 60 graden speciaal voor tapwater en nog een apart 1000 liter vat op 35 graden voor LTV.
 
Zeker, je kunt 60 graden prima terugmengen naar 35 graden voor LTV, dus je kunt alles met 1 groot vat doen, maar je moet dan wel dat hele vat op 60 graden houden tbv tapwater.

Dus mijn vraag is, welke oplossing geeft minder verliezen:
- één 1500 liter vat op 60 graden
- of een buffervat van 500 liter op 60 graden speciaal voor tapwater en nog een apart 1000 liter vat op 35 graden voor LTV.
Het grootste buffervat zal m.i. een variabele temperatuur krijgen maar minimaal 35 graden voor LTV toepassing. Die temperatuur wordt door de opbrengst van de zonnecollectoren bepaald.
Als je een kleiner vat gebruikt, dit kan overigens ook door de heatpipes worden verwarmd, moet dit vat een temperatuur krijgen van 60 graden.
Wij hebben in onze warmtepomp een vat van170 liter die zowel, via een mengvat, de LTV voedt als de wasmachine en het douche en het bad. Ik heb eens becijferd dat de totale kosten van warm water gemaakt door de warmtepomp voor zowel de douche als het wassen van de kleding € 10,50 per maand kost. Voor een bedrag van 125 euro per jaar kun je echt niet investeren in zonnecollectoren en grote buffervaten.
 
Leuk concept. Maar ... als ik die prijzen zie, dan bouw ik een conventionele steengebouwde stolpboerderij voor nogal wat minder.
Heb je de prijzen van solide steengebouwde huizen vergeleken met dit concept. Ons huis is bijvoorbeeld een passief huis zonder dat dit bij de bouw zelfs maar heeft meegespeeld. Komt vooral door de grondwater warmtepomp die jaarrond een heel hoge COP heeft.
Wim, aangezien we ons hier ook aan het orienteren zijn op zelfbouw ben ik erg benieuwd naar de bouw van jouw stolpboerderij. Heb je dat helemaal zelf gedaan of laten doen. Mocht je interessante contacten of (prijs)voorbeelden hebben dan ben ik daar zeer in geinteresseerd in deze fase!
 
Niet alles hoeft toch financieel rendabel te zijn, wij zijn ook bezig om de cv installatie om te gooien, komt een lucht-water warmtepomp icm zonneboiler. Als extra nog een houtgestookte cv-haard in het systeem gezet, (weet het is niet per-se beter voor het milieu maar wel gezellig). We hebben voor ons zelf uitgemaakt of het ons dit bedrag waard is, niet alles becijferd. zonnecollectoren is toch harstikke mooi, gratis warmte zonder tussenkomst van energiecentrales etc ( ok klein beetje voor het pompje).
Zo hebben we ook een regenwatertank liggen waar we toiletten etc mee doorspoelen, we moesten dan 150 jaar in het huis blijven wonen wil het rendabel worden (mag pomp niet kapot gaan). We vinden het echter zo zonde om goed drinkwater te gebruiken voor toiletten auto wassen etc dat we het toch hebben gedaan.
 
Zeker, je kunt 60 graden prima terugmengen naar 35 graden voor LTV, dus je kunt alles met 1 groot vat doen, maar je moet dan wel dat hele vat op 60 graden houden tbv tapwater.

Dus mijn vraag is, welke oplossing geeft minder verliezen:
- één 1500 liter vat op 60 graden
- of een buffervat van 500 liter op 60 graden speciaal voor tapwater en nog een apart 1000 liter vat op 35 graden voor LTV.
Als je het water alleen verwarmt met een lucht water warmtepomp, dan een apart groot vat tot max. 40 graden verwarmen. Het rendement van de warmtepomp gaat hard naar beneden als die het water warmer moet maken! :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: basvk and robertvg
Leuk concept. Maar ... als ik die prijzen zie, dan bouw ik een conventionele steengebouwde stolpboerderij voor nogal wat minder.
Heb je de prijzen van solide steengebouwde huizen vergeleken met dit concept. Ons huis is bijvoorbeeld een passief huis zonder dat dit bij de bouw zelfs maar heeft meegespeeld. Komt vooral door de grondwater warmtepomp die jaarrond een heel hoge COP heeft.
Het Popup concept van Hans vind ik nog meer aansprekend.
Overigens, smaken verschillen gelukkig en als het wordt wat jullie voor ogen hebben, gewoon doen.

Zonnepanelen, warmtepomp, WTW en badkamer, keuken plus volledige afwerking (vloer en muren) zijn bij de prijs inbegrepen. Daarnaast is de woning echt passief (Passiefhuis - Wikipedia), wat jij bedoelt is energieneutraal. Ik kan een vergiet ook energieneutraal maken als ik er maar genoeg zonnepanelen op leg. In vergelijking met reguliere bouw zijn de prijzen vergelijkbaar of misschien iets duurder. TCO is echter, net als bij een Tesla;), vele malen lager.

Daarnaast hoeft niet alles zo goedkoop mogelijk natuurlijk, zoals Janc al aangaf. Vaak betaalt dan iemand anders de prijs, het milieu bijvoorbeeld. Voor ons gaf voornamelijk de doorslag dat het huis zo veel mogelijk met gerecyclede of recyclebare materialen wordt gebouwd, zonder beton (behalve fundering) en staal wat heel wat CO2 scheelt!
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ik lees hier regelmatig over gebruik zonneboiler met collectoren. Eigenlijk is dit een zwaar onrendabel ding. Juist in de periode dat er behoefte is aan veel warm water schijnt de zon niet veel, en als hij volop er is dan heb je minder nodig en verlies je veel opbrengst. Ik meen dat ik al eerder hier melding heb gemaakt van wat ik gebruik. Een boiler op 230volt met direct DC ingang om 4-12 PV panelen (max 2000 watt) op aan te sluiten welke direct middels DC het water verwarmen en zodra alles op temperatuur is gaat hij terugleveren aan het net middels een inverter. Als er niet afdoende zonlicht is, pakt hij weer de teruggeleverde energie uit het net. AC gedeelte kan je onafhankelijk van het DC gedeelte instellen op bijvoorbeeld ECO. Wat alleen jammer is, is dat dit product zijn tijd vooruit is en er geen subsidie regelingen nog voor zijn. Ik heb 12x 170Wp aangesloten.

Hij kan ook een groep vloerverwarming verwarmen. Handig voor een badkamer.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Als je het water alleen verwarmt met een lucht water warmtepomp, dan een apart groot vat tot max. 40 graden verwarmen. Het rendement van de warmtepomp gaat hard naar beneden als die het water warmer moet maken! :rolleyes:
Daarom heb ik een groot vat als buffer, en een kleiner vat voor warm tapwater.
Overigens is het rendement weer minder van belang, op het moment dat of salderen wordt afgeschaft, of variabele beprijzing wordt doorgevoerd. Daarbij kan je m.i. beter als het overdag 7 graden is, de warmtepomp het water naar 45 of 50 graden laten verwarmen en bufferen, dan in de avond bij -3 je huis proberen te verwarmen met de warmtepomp.
 
Zonnepanelen, warmtepomp, WTW en badkamer, keuken plus volledige afwerking (vloer en muren) zijn bij de prijs inbegrepen. Daarnaast is de woning echt passief (Passiefhuis - Wikipedia), wat jij bedoelt is energieneutraal. Ik kan een vergiet ook energieneutraal maken als ik er maar genoeg zonnepanelen op leg.!
Ons huis is niet energieneutraal maar een echt Passiefhuis. Een Passief huis mag niet meer dan 15 kWh/m2 aan energie verbruiken.
Door zeer goede isolatie, een grondwater warmtepomp en warmteterugwinning uit de ventilatielucht, hebben wij een gemiddeld elektriciteitsverbruik per jaar voor verwarming en koeling van rond 6.000 kWH. Zie onderstaand schermprintje.
Je hoeft dus helemaal niet zo extreem te bouwen om een passiefhuis te realiseren. Wij blijven 9,4% binnen de norm voor het Passiefhuis en hebben mogelijk wel de energiezuinigste stolpboerderij in ons land.
Je hebt volkomen gelijk dat het allemaal niet alleen om geld gaat. Toen wij 10 jaar geleden onze warmtepomp met ventilatielucht warmteterugwininstallatie lieten aanbrengen was er nog geen lucht-warmtepomp maar uitsluitend de kostbare grondwater warmtepomp.
Die beslissing prijzen we nog elke dag.

2017-07-03 10.41.56.jpg
 
Als we dan toch met zijn allen reclame (belangeloos, voor anderen!) aan het maken zijn: stop om je huis goed te kunnen koelen de capillaire matten van Bioclina (Bioclina – Kapillarrohrsysteme) niet (alleen) onder de vloer maar in het plafond! Zelfs met tochtig enkel glas lukt het prima om daarmee de kamers op 23 graden te houden, ook als het buiten boven de 35 graden is en 's nachts niet onder de 27 komt (wel op het zuiden de gordijnen gesloten houden, anders is het dweilen met de kraan open)..
Ik ben ook een fan van Bioclina, ook in de muren!