Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen werken zij met 48V accu's en niet iets als een 400V Powerwall, dat vind ik apart.
Ik heb een BA5 accreditatie en ben dus geen nitwit wat betreft elektriciteit, maar van binnenhuisinstallaties met een 400V DC component ben ik toch een beetje bang...
Hoe dan ook, waarom zou je het niet op 48V batterijspanning houden? De stromen in een woning zijn toch redelijk beperkt?
 
Ik heb een BA5 accreditatie en ben dus geen nitwit wat betreft elektriciteit, maar van binnenhuisinstallaties met een 400V DC component ben ik toch een beetje bang...
Hoe dan ook, waarom zou je het niet op 48V batterijspanning houden? De stromen in een woning zijn toch redelijk beperkt?
Een PV installatie levert ook 400VDC, dus heel raar is dat niet.

Als ik een installatie wil maken die 17kW 230VAC kan leveren en dat eventueel voor (korte) tijd met accu's wil ondersteunen heb je op 48VDC een stroom van 354A. Dan heb je kabels van 150mm² nodig. Serieus dik dus.

Alle thuisaccu's die op de markt komen hebben 400VDC, lijkt mij dat daar over na is gedacht.
 
Ik vind dat je dan de lijn door moet trekken en dit afvalwater dan ook maar op moet vangen in een tank, zo kan je er later de WC mee doorspoelen. Het is wat mij betreft com-pleet onetisch om drinkbaar water te gebruiken voor de WC en toch gebeurt het bijna overal. Wij hebben een ondergrondse tank van 10.000l regenwater, jij zou er dan een bovengrondse van bijvoorbeeld 1000l kunnen zetten die ook nog warmte afgeeft. Kost zeker minder dan een ondergrondse en je wint de warmte én het water terug.

PS. Temperatuur in graden Celsius is niet lineair, je kan bijvoorbeeld niet zeggen dat water van 30 graden dubbel zo warm is als van 15 graden.
Ja, maar dan moet je eerst het water eerst verschonen, want anders ziet je WC er niet uit en vervolgens het met een pomp weer omhoog pompen, met andere woorden, veel minder efficiënt te werk gaan dan het standaardwater uit de kraan gebruiken met de standaarddruk die er toch al op zit.

*edit:
PS, het kost een vaste hoeveelheid energie om 1 liter water 1 graad op te warmen, voor afkoelen geld hetzelfde andersom. Die energie steek je dus automatisch in je huis.
 
  • Disagree
Reactions: FVO
MasterVolt doet trouwens ook vergelijkbare dingen voor luxejachten e.d. met 12 volt en 24 volt.
Zij zijn soms nog bezig met ontwikkelingen, misschien kun je hun een belletje geven dat je graag een systeem hebt dat op 380 volt werkt, ik weet dat ze voorheen tot wel 35kW uit 12 volt accu's haalden met 3 fase, dit ging via 4 modules, waarvan er 3 van 12 naar 360 volt gingen (DC) en één module van 360V DC naar 35kW 3 fase.

*edit:
De reden dat Victron met 48 volt werkte is omdat vroeger vrachtwagens vaak 24 volt accu's hadden en in Amerika soms ook 48 volt. Er waren toen geen elektrische auto's en ook geen 365 volt nominaal accu's. Victron steekt ook al jaren geen geld meer in ontwikkeling voor zover ik weet. Alleen maar, destijds op zich prima producten, blijven verkopen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FVO
Ja, maar dan moet je eerst het water eerst verschonen, want anders ziet je WC er niet uit en vervolgens het met een pomp weer omhoog pompen, met andere woorden, veel minder efficiënt te werk gaan dan het standaardwater uit de kraan gebruiken met de standaarddruk die er toch al op zit.
Het klopt dat je dat water moet verschonen. Maar het verbruik van een pomp vergelijken tov leidingwater... hoe denk je dat dat op druk is gekomen?

Zoet water is even schaars als aardolie. Zunigheid geboden dus.
 
Het klopt dat je dat water moet verschonen. Maar het verbruik van een pomp vergelijken tov leidingwater... hoe denk je dat dat op druk is gekomen?

Zoet water is even schaars als aardolie. Zunigheid geboden dus.
Als je zelf een pomp gaat gebruiken kun je dat vergelijken met zelf olie maken, natuurlijk kan dat, maar het is veel minder efficiënt dan datzelfde grootschalig laten doen door een gigantische machine. Op diesel autorijden is pak en beet 20% efficiënt, terwijl grote dieselgeneratoren pak en beet 45% kunnen behalen. Daarom is op elektra rijden dat door gas is opgewekt ook schoner dan direct op gas rijden is, ondanks dat er zo'n 10% aan energie verloren gaat door elektrisch rijden en de energie van allebei via gas ontleent wordt.
Verder kost het verschonen van water alleen al voor een particulier meer energie dan water uit de kraan gebruiken.

Verder verdampt water en komt het via regen weer terug op aarde, in Nederland regent het nou eenmaal vrij veel en daarnaast loopt er vrij veel water via rivieren uit hoger gelegen landen Nederland binnen, dat gebeurd continu. Voor olie geldt dat niet.
 
Het klopt dat je dat water moet verschonen. Maar het verbruik van een pomp vergelijken tov leidingwater... hoe denk je dat dat op druk is gekomen?

Zoet water is even schaars als aardolie. Zunigheid geboden dus.
Zo is dat!
Als ik even een paginaatje terugkijk naar de afbeelding "hoeveel water gebruiken we per dag" dan stel ik vast dat in mijn gezin van de 119l per dag per kop bijna 50l verbruik op de regenwaterpomp zit. 50x5x365= 91.250l zuiver drinkwater uitgespaard. Die pomp verbruikt natuurlijk wat, volgens mijn Smappee draait ze per week 2u en heeft ze een vermogen van 511W, dus wekelijks verbruikt ze 1,022kWh. X 52 weken is 53kWh per jaar. Aan 28ct/kWh betaal ik dus jaarlijks 14 euro voor bijna 100.000 liter water, of (en zo zie ik het liever): voor 14 euro per jaar hoef ik geen 100.000 liter drinkbaar water door de wc te spoelen.
Leidingwater is trouwens best duur in Vlaanderen, ik geloof 5 euro per 1000l incl rioleringstaksen. Als dat bedrag klopt spaar ik dus 500 euro per jaar aan leidingwater uit.
Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee ;-) Lijkt me een no-brainer dus.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Zo is dat!
Als ik even een paginaatje terugkijk naar de afbeelding "hoeveel water gebruiken we per dag" dan stel ik vast dat in mijn gezin van de 119l per dag per kop bijna 50l verbruik op de regenwaterpomp zit. 50x5x365= 91.250l zuiver drinkwater uitgespaard. Die pomp verbruikt natuurlijk wat, volgens mijn Smappee draait ze per week 2u en heeft ze een vermogen van 511W, dus wekelijks verbruikt ze 1,022kWh. X 52 weken is 53kWh per jaar. Aan 28ct/kWh betaal ik dus jaarlijks 14 euro voor bijna 100.000 liter water, of (en zo zie ik het liever): voor 14 euro per jaar hoef ik geen 100.000 liter drinkbaar water door de wc te spoelen.
Leidingwater is trouwens best duur in Vlaanderen, ik geloof 5 euro per 1000l incl rioleringstaksen. Als dat bedrag klopt spaar ik dus 500 euro per jaar aan leidingwater uit.
Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee ;-) Lijkt me een no-brainer dus.
Ik ben erg benieuwd wat je allemaal doet met dat regenwater. Als het enkel voor de toilet is, wetende dat een toilet max 6 liter bevat, en met bespaarstand gemiddeld 3 liter per keer doorspoelt, betekend dat per persoon ca 15 toiletbezoeken thuis per dag. Dus of ik hoop dat je qua liters teveel telt, of dat je regenwater ook voor andere toepassingen gebruikt.
 
Ik ben erg benieuwd wat je allemaal doet met dat regenwater. Als het enkel voor de toilet is, wetende dat een toilet max 6 liter bevat, en met bespaarstand gemiddeld 3 liter per keer doorspoelt, betekend dat per persoon ca 15 toiletbezoeken thuis per dag. Dus of ik hoop dat je qua liters teveel telt, of dat je regenwater ook voor andere toepassingen gebruikt.
qa-111a.png
Gewoon deze afbeelding gebruikt, die verscheen hier enkele dagen geleden.
Toilet en wasmachine op regenwater is blijkbaar 34+14=48 liter.
 
Drinkwatertarief

"
  • In 2017 is het drinkwatertarief € 0,46 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater.
  • Dit is exclusief Belasting op Leidingwater (BoL) en 6% btw.
  • Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,85 bij huishoudelijk verbruik (<300 m3 per jaar).
"
33 liter per dag, 365 dagen per jaar, is iets meer dan 12m³ per jaar.
12*0,85=10,24 euro.

En via drinkwater komen er geen muggenlarven in je WC, is de pomp nooit kapot of verstopt, hoef je geen ton in je tuin te hebben, of stroom te verbruiken enz enz enz. Ik wil je op zich niet tegenhouden hoor, maar dan denk ik toch echt dat mijn manier van warmte besparen effectiever is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FVO and ebullio
Drinkwatertarief

"
  • In 2017 is het drinkwatertarief € 0,46 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater.
  • Dit is exclusief Belasting op Leidingwater (BoL) en 6% btw.
  • Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,85 bij huishoudelijk verbruik (<300 m3 per jaar).
"
33 liter per dag, 365 dagen per jaar, is iets meer dan 12m³ per jaar.
12*0,85=10,24 euro.

En via drinkwater komen er geen muggenlarven in je WC, is de pomp nooit kapot of verstopt, hoef je geen ton in je tuin te hebben, of stroom te verbruiken enz enz enz. Ik wil je op zich niet tegenhouden hoor, maar dan denk ik toch echt dat mijn manier van warmte besparen effectiever is.
Dan moest ik maar in NL gaan wonen. De waterprijs hier ligt fors hoger. Ik vermenigvuldig jouw 12m3 met 5 (5 personen) en kom dus uit op 60m3/j. Kijk even in de bijlage naar onze tarieven, 60.000L drinkwater door de wc spoelen zou mij 477 euro per jaar kosten.
De tank zit ondergronds, van muggenlarven heb ik ook nooit last gehad. Het is ook een ethische discussie: als je milieubewust bent én de keuze hebt dan neem je toch zeker regenwater? Je neemt toch ook geen grijze stroomcontract omdat onder zonnepanelen wespennesten kunnen komen? Bottomline spaar ik honderden euro's en vermijd ik verkwisting.
Screenshot_20170923-001840.png
 
Dan moest ik maar in NL gaan wonen. De waterprijs hier ligt fors hoger. Ik vermenigvuldig jouw 12m3 met 5 (5 personen) en kom dus uit op 60m3/j. Kijk even in de bijlage naar onze tarieven, 60.000L drinkwater door de wc spoelen zou mij 477 euro per jaar kosten.
De tank zit ondergronds, van muggenlarven heb ik ook nooit last gehad. Het is ook een ethische discussie: als je milieubewust bent én de keuze hebt dan neem je toch zeker regenwater? Je neemt toch ook geen grijze stroomcontract omdat onder zonnepanelen wespennesten kunnen komen? Bottomline spaar ik honderden euro's en vermijd ik verkwisting.
View attachment 249315
Aha,
Jullie betalen zuiveringsheffing per m3 leidingwater.
In NL betaal je per vervuilingseenheid een bedrag, een eenpersoonshuishouden is 1 vervuilingseenheid, een meerpersoonshuishouden is 3 vervuilingseenheden. Vraag niet wat de logica hierachter is.
Mijn huis met 5 personen betaalt voor 3 vervuilingseenheden € 157,89.
Daarnaast betaal je ook nog eens afvalstoffenheffing (voor 3 VE) € 332,90 om je huisvuil op te laten halen, maar ik dwaal af.
Mijn conclusie: regenwater gebruiken om de wc door te spoelen is inderdaad in België een beter idee dan in NL
 
  • Informative
Reactions: robertvg
En dan wordt in deze discussie het effect op de overstromingsproblematiek nog niet aangehaald...
Juist.
Een regenwaterbuffer plaatsen is overigens vaak verplicht bij nieuwbouw in Vlaanderen, zeker op plaatsen zonder gescheiden riolering voor afvalwater en regenwater. Logisch, want anders loopt bij een stortbui het water van je dak bij de lager gelegen buren het bad in.
 
Juist.
Een regenwaterbuffer plaatsen is overigens vaak verplicht bij nieuwbouw in Vlaanderen, zeker op plaatsen zonder gescheiden riolering voor afvalwater en regenwater. Logisch, want anders loopt bij een stortbui het water van je dak bij de lager gelegen buren het bad in.
Tuurlijk is het juist, ben 2 jr verantwoordelijk geweest voor de wegenis, riolering en waterlopen van de grootste (in opp.) gemeente van Vlaanderen. :rolleyes:
Is bij mijn weten altijd verplicht bij nieuwbouw ongeacht welk stelsel in de straat ligt. En als je onvoldoende hergebruik hebt (kmo-gebouwen of loodsen,...) volgt infiltratie, vertraagde afvoer en pas dan rwa.
Alleen je redenering van het water dat mogelijks in het bad van de buren kan lopen volg ik niet helemaal. Kan je dat verduidelijken?
 
Alleen je redenering van het water dat mogelijks in het bad van de buren kan lopen volg ik niet helemaal. Kan je dat verduidelijken?
Zeker.
Waar ik vroeger woonde hadden ze in de jaren 80 de riolering van een nieuwe verkaveling van 100 woningen aangesloten op een bestaand rioleringsnet. De verkaveling bestond uit vrijstaande woningen met grote dakoppvervlakken en brede wegen. Mensen legden ook allemaal royale terrassen aan, carports, enz...
Telkens het zeer hard regende liep in een aantal huizen het bad half vol bruin water. De verklaring was dat de riolering vol zat met regenwater van de wegen en terrassen en dat het water dat van de daken kwam (door de zwaartekracht) de riolering in overdruk zette. Die druk duwde op de aansluitingen met het minste tegendruk het rioolwater naar binnen.
Terugslagkleppen plaatsen op het lozingspunt loste dit voor hen op, maar zorgde ervoor dat de huizen met de grootste daken die eerder geen probleem hadden nu het regenwater van hun dak niet meer kwijt konden in het bad van de buren en het in hun eigen bad omhoog zagen komen. En natuurlijk kwam het ook uit dat handige afvoerputje in de bergplaats... vieze toestanden.