Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Een HR gasketel is echt het laatste dat je zou moeten willen. Wij hebben in onze 10 jaar oude boerderij bij de bouw een grondwater warmtepomp geïnstalleerd. Beste beslissing ooit. Op de verdieping is in de badkamer vloerverwarming aangebracht, de slaapkamers hebben een lage temperatuur radiator. Die staat standaard, ook in de winter, uit.

Met een bouwer die geen warmtepomp wil installeren moet je maar één ding doen, wegjagen. Ik werd tien jaar geleden voor totaal idioot versleten dat ik een warmtepomp wilde, dat moet vandaag de dag echt niet meer kunnen.
De warmtepomp met een bodembron is het meest comfortabel en met het hoogste rendement. Echter is de prijs voor de boringen pitig. De lucht-water warmtepomp kost zeer veel minder. Toch zou ik zelf zo weer een grondwater warmtepomp laten aanleggen.

Ons huis blijkt zelfs een passiefhuis te zijn geworden en dat is wel heel bijzonder.
Wil je een keer bij ons thuis kijken, wij hebben met nog een aantal andere maatregelen al tien jaar de duurzaamste boerderij van Nederland, dan ben je hartelijk welkom.
@ivog Doen!!!
 
Ik heb een nieuwbouwwoning op het oog die nog gebouwd moet worden. De woning wordt voorzien van een centraal verwarmingssysteem dat bestaat uit een HR combiketel. Op de begane grond wordt de woning voorzien van vloerverwarming. De eerste verdieping wordt verwarmd door middel van plaatstalen radiatoren. Op de tweede verdieping wordt standaard één plaatstalen radiator aangebracht. De HR combiketel hangt in de installatieruimte op de bovenste verdieping.

Ik heb geïnformeerd of er een mogelijkheid is voor een warmtepomp i.p.v. een HR-ketel maar het antwoord daarop was in eerste instantie nee. Ik heb me nog niet heel erg verdiept in warmtepompen maar het lijkt me toch een gemiste kans om een nieuwe goed geisoleerde woning hier niet mee uit te rusten. Als ik lees over warmtepompen lijkt me dat een warmtepomp met een bodembron de meest voor de hand liggende optie is voor een nieuwbouw woning maar ik kan me voorstellen dat als de bouwer daar niet in wilt voorzien dat je dan uit zou moeten wijken naar een warmtepomp op lucht->water.

Wat zou ik het beste kunnen doen volgens jullie? Is een hybride warmtepomp misschien iets of moet ik die HR-ketel echt helemaal niet willen? Ik heb gelezen dat in de winter een lucht->water warmtepomp mogelijk problemen kan hebben met bevriezing? Zouden jullie adviseren om de 1e en 2e verdieping te voorzien van vloerverwarming en aangepaste radiatoren?
Ik neem aan dat het nieuwbouwpand onderdeel is van een project, en dat je dus geen keuze hebt qua aannemer etc.
Als je qua budget niet superkrap zit (lees: je hebt ruimte in je hypotheek en/of bouwdepot), en je zit niet krap qua tijd tussen oplevering en verhuizing, dan zou je kunnen overwegen om het pand zonder verwarming te laten opleveren en het achteraf door een goede installateur met verstand van zaken van ZLTV en warmtepomp te laten voorzien.
Ga je het pand toch nog laten stucken omdat je het casco op laat leveren dan kun je ook capillaire matten in plafond en of muren verwerken (of op de grond in een laag egaline - plafond/muren is beter ivm beschikbaar oppervlak en koeling 's zomers) en het verder helemaal naar je eigen smaak laten doen.
(let op: met capillaire matten moet het leidingwerk van kunstof (polypropyleen) of edelmetaal zijn, niet compatibel met stalen of alu CV leidingspul)

Tussenoplossing is om het leidingwerk en vloerverwarming wel te laten doen maar de plaatradiatoren en CV ketel te laten vervallen. Daarna door een goede installateur laten voorzien van lage temperatuur convectoren en WP.
Vloerverwarming en convectoren zijn echter niet de beste oplossing voor koeling in de zomer, en koeling is wat een nieuwbouwhuis nodig heeft in de zomer, bijna meer nog dan verwarming in de winter...
 
  • Like
Reactions: ivog
@Wim S. @basvk Dank voor jullie antwoorden! Het is inderdaad jammer dat ze er standaard een HR-ketel in bouwen en in eerste instantie geen warmtepomp lijken te willen overwegen. Ik laat het er echter nog niet bij zitten :) Het gaat inderdaad om een woning die onderdeel uitmaakt van een project ( weespersluis ).

Tussenoplossing is om het leidingwerk en vloerverwarming wel te laten doen maar de plaatradiatoren en CV ketel te laten vervallen. Daarna door een goede installateur laten voorzien van lage temperatuur convectoren en WP.

Dit is een beetje de richting waaraan ik zit te denken. Is een warmtepomp met bodembron eigenlijk goed achteraf te installeren of kun je dan alleen voor de lucht->water WP optie gaan?
 
@Wim S. @basvk Dank voor jullie antwoorden! Het is inderdaad jammer dat ze er standaard een HR-ketel in bouwen en in eerste instantie geen warmtepomp lijken te willen overwegen. Ik laat het er echter nog niet bij zitten :) Het gaat inderdaad om een woning die onderdeel uitmaakt van een project ( weespersluis ).
Dit is een beetje de richting waaraan ik zit te denken. Is een warmtepomp met bodembron eigenlijk goed achteraf te installeren of kun je dan alleen voor de lucht->water WP optie gaan?
Een warmtepomp is alleen zinvol als die er bij nieuwbouw meteen inkomt. Bij een grondwater WP is het zaak dit niet achteraf te doen. Je tuin wordt in elk geval gesloopt. Vloerverwarming is in ieder geval op de begane grond nodig. Capillaire matten is fraai en effectief maar de kosten zijn hoger dan met de lage temperatuur radiatoren.
Met een grondwater warmtepomp is de koeling in de zomer heel effectief. Het rendement is ook het hoogst omdat er alleen maar een circulatiepompje hoeft te draaien.
Warmte is in de zomer inderdaad een groter probleem. De warmte moet er natuurlijk niet makkelijk in komen komen. Grote overstekken boven de ramen en zonwering buiten zijn het meest effectief.
 
Ik heb zelf een lucht-water WP. De meeste dagen is die in staat om met alleen de WP het huis warm te houden. Als het echt koud wordt zit er een elektrische bijverwarmer in van 9kW. Ik wacht deze winter nog af voordat ik de stadsverwarming eraf gooi, en evt zet ik er een kleine lucht-lucht WP bij voor snelle opwarming als we thuis komen. Ik vind het geluid van dat ding door het dak heen eigenlijk het enige negatieve, wel iets om rekening mee te houden.

Plaatsing van de buitenunit is je grootste probleem bij lucht-water, het slaan van de put en de vergunning hiervoor ivm het project in het andere geval.

Nederland wil van het gas af dus daar komt vast ooit weer een of andere subsidie voor.
 
Ik heb zelf een lucht-water WP. De meeste dagen is die in staat om met alleen de WP het huis warm te houden. Als het echt koud wordt zit er een elektrische bijverwarmer in van 9kW. Ik wacht deze winter nog af voordat ik de stadsverwarming eraf gooi, en evt zet ik er een kleine lucht-lucht WP bij voor snelle opwarming als we thuis komen. Ik vind het geluid van dat ding door het dak heen eigenlijk het enige negatieve, wel iets om rekening mee te houden.
Plaatsing van de buitenunit is je grootste probleem bij lucht-water, het slaan van de put en de vergunning hiervoor ivm het project in het andere geval.
Nederland wil van het gas af dus daar komt vast ooit weer een of andere subsidie voor.

Een grondwater WP die goed gedimensioneerd is, maakt niet meer geluid dan een flinke koelkast. Kan dan ook gewoon in een garage, keuken o.i.d. geplaatst worden. Er hoeft nooit extra apparatuur ingeschakeld te worden om bij te verwarmen, de opbrengst is het hele jaar gelijk.
Voor de boringen hoeft er geen vergunning te worden aangevraagd op voorwaarde dat er een gesloten systeem wordt gebruikt. Dat is vandaag de dag vrijwel standaard.
Er wordt voor warmtepompen veel subsidie gegeven, reken op bedragen van 1500 tot 2000 euro.
 
Een grondwater WP die goed gedimensioneerd is, maakt niet meer geluid dan een flinke koelkast. Kan dan ook gewoon in een garage, keuken o.i.d. geplaatst worden. Er hoeft nooit extra apparatuur ingeschakeld te worden om bij te verwarmen, de opbrengst is het hele jaar gelijk.
Voor de boringen hoeft er geen vergunning te worden aangevraagd op voorwaarde dat er een gesloten systeem wordt gebruikt. Dat is vandaag de dag vrijwel standaard.
Er wordt voor warmtepompen veel subsidie gegeven, reken op bedragen van 1500 tot 2000 euro.

Ik heb begrepen dat een luchtwarmtepomp niet heel veel meer geluid maakt.

Ik heb ook de afweging gemaakt tussen een aardwarmtepomp of een luchtwater. De bron voor ons huis werd ingeschat op ruim 15.000 ex BTW (door 3 partijen begroot).
Het scop van de aardwarmtepomp zit rond de 5.2, die van de lucht rond de 4.6 a 4.8. het energieverbruik scheelt dus wel wat maar het gaat niet om duizenden kWh per jaar. Als ik dan bekijk hoeveel zonnepanelen ik voor het bedrag van de boringen kan maken, is dat m.i. de goedkoopste oplossing. Als ik voor 10k aan extra zonnepanelen neem, kan ik ca 9.000 kWh opwekken. Dat is meer dan wat de warmtepomp verbruikt.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ik heb begrepen dat een luchtwarmtepomp niet heel veel meer geluid maakt.

Ik heb ook de afweging gemaakt tussen een aardwarmtepomp of een luchtwater. De bron voor ons huis werd ingeschat op ruim 15.000 ex BTW (door 3 partijen begroot).
Het scop van de aardwarmtepomp zit rond de 5.2, die van de lucht rond de 4.6 a 4.8. het energieverbruik scheelt dus wel wat maar het gaat niet om duizenden kWh per jaar. Als ik dan bekijk hoeveel zonnepanelen ik voor het bedrag van de boringen kan maken, is dat m.i. de goedkoopste oplossing. Als ik voor 10k aan extra zonnepanelen neem, kan ik ca 9.000 kWh opwekken. Dat is meer dan wat de warmtepomp verbruikt.
Dit is ook mijn mening. Het prijsverschil tussen water/water en lucht/water is gewoon te groot geworden om het kleiner wordende efficientieverschil te verantwoorden.
Zelf heb ik overigens een lucht-lucht WP met een luchtkanalensysteem waarop ook het type D balansventilatiesysteem gekoppeld is. Omdat de elektriciteitsprijs belachelijk hoog is (32ct) werd er tot nu toe met aardgas gestookt (en de WP voor koeling), maar dat is maar een heeeel klein vlammetje en dito verbruik, de uitblaaslucht is dan ook maar 30 graden.
Men vergeet vaak dat lucht-lucht ook mogelijk is :)
 
Vloerverwarming is in ieder geval op de begane grond nodig.
Dat is niet mijn ervaring...

Ik heb in mijn tochtige en (naar huidige maatstaven) slecht geïsoleerde woning plafondverwarming op de begane grond. De vloer is onverwarmd (kruipruimte met planken vloer, geïsoleerd met Tonzon). De vloer is hier warmer dan de binnenmuren, de vloer wordt namelijk direct aangestraald door het plafond. Het is heerlijk.
En in de zomer werkt het als koeling stukken beter (efficiënter) dan een gekoelde vloer. Ook heerlijk!
 
  • Like
Reactions: ebullio and ErnstT
Dat is niet mijn ervaring...

Ik heb in mijn tochtige en (naar huidige maatstaven) slecht geïsoleerde woning plafondverwarming op de begane grond. De vloer is onverwarmd (kruipruimte met planken vloer, geïsoleerd met Tonzon). De vloer is hier warmer dan de binnenmuren, de vloer wordt namelijk direct aangestraald door het plafond. Het is heerlijk.
En in de zomer werkt het als koeling stukken beter (efficiënter) dan een gekoelde vloer. Ook heerlijk!
En wat kost dit in vergelijking met vloerverwarming?
 
Een warmtepomp is alleen zinvol als die er bij nieuwbouw meteen inkomt. Bij een grondwater WP is het zaak dit niet achteraf te doen. Je tuin wordt in elk geval gesloopt. Vloerverwarming is in ieder geval op de begane grond nodig. Capillaire matten is fraai en effectief maar de kosten zijn hoger dan met de lage temperatuur radiatoren.
Met een grondwater warmtepomp is de koeling in de zomer heel effectief. Het rendement is ook het hoogst omdat er alleen maar een circulatiepompje hoeft te draaien.
Warmte is in de zomer inderdaad een groter probleem. De warmte moet er natuurlijk niet makkelijk in komen komen. Grote overstekken boven de ramen en zonwering buiten zijn het meest effectief.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht jaren geleden te horen dat ze dit ook liever meteen voor de hele straat, dorp, of dorpdeel willen doen in plaats van per huis individueel, waardoor de aanleg e.d. veel goedkoper worden. Maar nogmaals, ik kan me vergissen.
 
Ik begrijp de efficiëntiewinst zeer goed met dergelijke concepten, maar dan geef je de macht ook weer uit handen per gemeente/wijk krijg je dan weer een monopolist die bij een dispuut de schakelaar kan omschakelen. In België kennen we dit fenomeen met Engie...
Ik ben dus geen voorstander van enkel grote PV-installaties.
Je zit nog steeds vast aan het grid en kunt waarschijnlijk sowieso niet volledig afhankelijk worden van zonnepanelen. Wanneer het sneeuwt bijvoorbeeld zou je dan namelijk geen stroom meer binnenkrijgen omdat de zonnepanelen onder een laag sneeuw liggen.
 
Dat is niet mijn ervaring...

Ik heb in mijn tochtige en (naar huidige maatstaven) slecht geïsoleerde woning plafondverwarming op de begane grond. De vloer is onverwarmd (kruipruimte met planken vloer, geïsoleerd met Tonzon). De vloer is hier warmer dan de binnenmuren, de vloer wordt namelijk direct aangestraald door het plafond. Het is heerlijk.
En in de zomer werkt het als koeling stukken beter (efficiënter) dan een gekoelde vloer. Ook heerlijk!
Ik heb een dergelijk idee eens voorbij horen komen voor een kerk, die had gigantische stookkosten, meer dan 10.000 euro per jaar begreep ik. Dat kwam omdat de deuren vaak open stonden en de warmte meteen omhoog ging, verder was de hele vloer eruit halen voor vloerverwarming een te dure grap. Toen was er iemand die adviseerde om een soort infrarood kachel op te hangen die van grote afstand de vloer en ook de mensen zelf op zou kunnen warmen zoals de zon dat ook kan. Hoe het afgelopen is weet ik helaas niet, het was een via via verhaal dat ik toevallig opving. Verder had ik op dat moment nog nooit van het product gehoord, maar vond het wel reuze interessant. Als jij ervaring hebt met dit, of een dergelijk product hoor ik het graag. Van horen zeggen begreep ik dat het beter werkt dan een straalkachel.
 
En wat kost dit in vergelijking met vloerverwarming?
Vloerverwarming vs. plafondverwarming? In mijn geval moest het plafond toch gestuukt worden en wilde ik de houten balken plus vloer intact houden... (Vloer eruit en beton storten was geen optie vanwege de lange droogtijden...)

Dus het was ofwel vanuit de kruipruimte vloerverwarming tussen de balken aanbrengen ofwel capillaire matten in de natte gips drukken tijdens het stuken (circa een uur extra werk per vertrek voor de stukadoor).
Qua materiaalkosten was de prijs voor de matten toentertijd 34€ ex. btw per m2.
Ik weet niet wat het gekost zou hebben om leidingen tussen de vloerbalken te laten monteren, maar vanwege de slechtere warmteoverdracht door hout was dat toch geen goede optie.

Voor nieuwbouw zou ik het niet weten wat het prijsverschil zou zijn. Je kunt kanaalplaten met betonkernactivering krijgen, waar dus de capillairen al ingegoten zijn. Ze kunnen ook in het werk ingegoten worden. Lijkt me dat het t.o.v. vloerverwarming elkaar niet al te veel zal ontlopen.
Betonkernactivering in de plafonds wordt ook veel in kantoorgebouwen, hotels en andere grote projecten gebruikt.
 
Vloerverwarming vs. plafondverwarming? In mijn geval moest het plafond toch gestuukt worden en wilde ik de houten balken plus vloer intact houden... (Vloer eruit en beton storten was geen optie vanwege de lange droogtijden...)

Dus het was ofwel vanuit de kruipruimte vloerverwarming tussen de balken aanbrengen ofwel capillaire matten in de natte gips drukken tijdens het stuken (circa een uur extra werk per vertrek voor de stukadoor).
Qua materiaalkosten was de prijs voor de matten toentertijd 34€ ex. btw per m2.
Ik weet niet wat het gekost zou hebben om leidingen tussen de vloerbalken te laten monteren, maar vanwege de slechtere warmteoverdracht door hout was dat toch geen goede optie.

Voor nieuwbouw zou ik het niet weten wat het prijsverschil zou zijn. Je kunt kanaalplaten met betonkernactivering krijgen, waar dus de capillairen al ingegoten zijn. Ze kunnen ook in het werk ingegoten worden. Lijkt me dat het t.o.v. vloerverwarming elkaar niet al te veel zal ontlopen.
Betonkernactivering in de plafonds wordt ook veel in kantoorgebouwen, hotels en andere grote projecten gebruikt.

Iedere situatie is anders. Als je bij de bouw van een huis geen vloerverwarming hebt aangebracht, dan wordt het kostenplaatje al gauw heel fors. In ons huis, vloeroppervlak begane grond 240 m2, zijn de leidingen op een gegalvaniseerde stalen rastermat op de ondervloer vastgezet en is de afwerkvloer er op gestort.
Op die manier kost het aanleggen van het leidingwerk voor vloerverwarming rond 10 euro de m2.
Maar het is goed te weten dat, ook al wordt het wat duurder, al die huizen die nu gas CV en radiatoren hebben, met capillaire matten in de toekomst de overstap naar een warmtepomp kunnen maken.
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    474.4 KB · Views: 65
Last edited:
Ik heb een dergelijk idee eens voorbij horen komen voor een kerk, die had gigantische stookkosten, meer dan 10.000 euro per jaar begreep ik. Dat kwam omdat de deuren vaak open stonden en de warmte meteen omhoog ging, verder was de hele vloer eruit halen voor vloerverwarming een te dure grap. Toen was er iemand die adviseerde om een soort infrarood kachel op te hangen die van grote afstand de vloer en ook de mensen zelf op zou kunnen warmen zoals de zon dat ook kan. Hoe het afgelopen is weet ik helaas niet, het was een via via verhaal dat ik toevallig opving. Verder had ik op dat moment nog nooit van het product gehoord, maar vond het wel reuze interessant. Als jij ervaring hebt met dit, of een dergelijk product hoor ik het graag. Van horen zeggen begreep ik dat het beter werkt dan een straalkachel.

Ik heb zo'n Infrarood warmtepaneel in de gastenwoning. 1000 watt vermogen. Werkt prima.
Voor ruimtes met hoge plafonds, zoals een kerk of sommige restaurants is dit inderdaad een oplossing. De panelen worden dan op 2.5m hoogte gehangen en verwarmen direct de mensen.
Er zijn nog wat meer voordelen. Zo krijg je geen huisstofluchtstromen zoals bij radiatoren, een gezondere lucht dus.

Onderstaand artikel beschrijft wat ervaringen en nadelen. Als je je hele huis ermee wilt verwarmen explodeert je electriciteitsrekening, maar als je al 10.000 kW per jaar voor je Tesla verbruikt vallen de stroomkosten door de lagere energiebelasting toch weer mee.

In het artikel wordt gezegd dat je je huis eerst goed moet isoleren, maar dat klopt niet. IR panelen verwarmen niet de lucht, hoogstens indirect, dus je verliest door slechte isolatie relatief weinig warmte. Overigens is je huis goed isoleren altijd een goed idee, maar dus niet per sé vereist voor IR panelen.

Nadeel als je alle kamers ermee wilt verwarmen is dat je talloze snoeren langs het plafond en wand hebt lopen naar de stopcontacten. Lelijk en rommelig.

Groot voordeel: geen onderhoud nodig. Nooit. Er kan eigenlijk niks aan kapot gaan. Dit is volgens mij de reden dat CV installateurs nooit over IR panelen praten. Einde van hun business.

Ik zie wel een toepassing voor gasloze huizen. Als de warmtepomp op koude dagen tekort schiet.

Het infraroodpaneel straalt als een zonnetje, maar vreet stroom | TROUW
 
Iedere situatie is anders. Als je bij de bouw van een huis geen vloerverwarming hebt aangebracht, dan wordt het kostenplaatje al gauw heel fors. In ons huis, vloeroppervlak begane grond 240 m2, zijn de leidingen op een gegalvaniseerde stalen rastermat op de ondervloer vastgezet en is de afwerkvloer er op gestort.
Op die manier kost het aanleggen van het leidingwerk voor vloerverwarming rond 10 euro de m2.
Maar het is goed te weten dat, ook al wordt het wat duurder, al die huizen die nu gas CV en radiatoren hebben, met capillaire matten in de toekomst de overstap naar een warmtepomp kunnen maken.
Die capillaire matten vind je vanaf $8 per m2 op Alibaba dus staar je niet blind op die €34 ex. die ik ervoor betaald heb...
 
  • Informative
Reactions: Wim S.