Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ingeschreven voor een nieuw te bouwen 2 onder 1 kap in de regio Utrecht:
Helft van dubbele villa - Villapark Bosranden

Op zich mooie energiezuinige woningen (achtertuin op ZZW) maar...
- er komt een cv ketel in van Nefit
- ze leggen slechts 3! 250wp zonnepanelen om aan een lagere EPC te komen... (dus waarschijnlijk een kleine omvormer)

Weghalen van de bovenstaande items is pas mogelijk na oplevering :(

Wat zouden jullie doen qua verwarming?
- warmtepomp plaatsen (als vervanging ventilatiebox of buitenunit) icm die ketel?
- iets anders?

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de zonnepanelen?
Mooi project!

Die cv ketel kost ze 3x niks inkoop en gaat in de bulk mee voor installatie dus daar valt inderdaad niks te regelen waarschijnlijk.
Ik zou er na oplevering fijn een warmtepomp in laten zetten.

Qua zonnepanelen, hoeveel passen er op het dak denk je? Als het past nog 2 van die setjes plaatsen, ieder op een aparte fase zodat je op 3 fasen zonnestroom hebt en dan fijn de auto mee opladen...
 
Ingeschreven voor een nieuw te bouwen 2 onder 1 kap in de regio Utrecht:
Helft van dubbele villa - Villapark Bosranden

Op zich mooie energiezuinige woningen (achtertuin op ZZW) maar...
- er komt een cv ketel in van Nefit
- ze leggen slechts 3! 250wp zonnepanelen om aan een lagere EPC te komen... (dus waarschijnlijk een kleine omvormer)

Weghalen van de bovenstaande items is pas mogelijk na oplevering :(

Wat zouden jullie doen qua verwarming?
- warmtepomp plaatsen (als vervanging ventilatiebox of buitenunit) icm die ketel?
- iets anders?

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de zonnepanelen?

-Kijken of de isolatie nog verder te verbeteren is. Rockwool bijv. vervangen door polyisocyanuraat schuim
-Laagdikte isolatie vergroten. Vaak wordt in dakpanelen 12 cm Rockwool gebruikt terwijl 20 cm kan
-In elk geval een monovalente warmtepomp, zeker niet combineren met gas CV
-Balansventilatie met warmteterugwinning
-Zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, of anders kijken naar een postcoderoos initiatief.
-Geen zonneboiler of heatpipes
-Geen warmteterugwinning douchewater
 
-Kijken of de isolatie nog verder te verbeteren is. Rockwool bijv. vervangen door polyisocyanuraat schuim
-Laagdikte isolatie vergroten. Vaak wordt in dakpanelen 12 cm Rockwool gebruikt terwijl 20 cm kan
-In elk geval een monovalente warmtepomp, zeker niet combineren met gas CV
-Balansventilatie met warmteterugwinning
-Zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, of anders kijken naar een postcoderoos initiatief.
-Geen zonneboiler of heatpipes
-Geen warmteterugwinning douchewater
Prijsontwikkeling van pir maakt het een steeds minder aantrekkelijk alternatief. Bovendien zijn niet alle diktes meer makkelijk te verkrijgen in pir.
 
Bij een goed geïsoleerde woning is het prijsverschil een lucht-water warmtepomp en een water-water warmtepomp niet meer te verantwoorden. Onze lucht-water warmtepomp van General heeft een over twee jaren gemeten COP van 4.1. Een water-water warmtepomp heeft een niet zoveel betere COP maar wel een veel hoge aanschafwaarde. Hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe minder het (kleine) verschil in verbruik gaat doortellen wat uiteraard in het voordeel speelt van meer prijsgunstige installaties. M.a.w. het verschil in prijs krijg je niet terugverdiend binnen de levensduur van het toestel. Indien de prijs niet van belang is maar wel de energiezuinigheid, dan is water-water uiteraard een betere keuze.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Bij een goed geïsoleerde woning is het prijsverschil een lucht-water warmtepomp en een water-water warmtepomp niet meer te verantwoorden. Onze lucht-water warmtepomp van General heeft een over twee jaren gemeten COP van 4.1. Een water-water warmtepomp heeft een niet zoveel betere COP maar wel een veel hoge aanschafwaarde. Hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe minder het (kleine) verschil in verbruik gaat doortellen wat uiteraard in het voordeel speelt van meer prijsgunstige installaties. M.a.w. het verschil in prijs krijg je niet terugverdiend binnen de levensduur van het toestel. Indien de prijs niet van belang is maar wel de energiezuinigheid, dan is water-water uiteraard een betere keuze.

Het zijn allemaal keuzes. Als ik zie dat mensen bijv. een heatpipe installatie laten installeren en vervolgens een lucht-water warmtepomp, dan zou mijn keus zijn om die 5000 euro voor een heatpipe niet uit te geven, maar dit bedrag te bestemmen voor een grondwater warmtepomp. Een heatpipe heeft een terugverdientijd, daar is dat rot woord weer, van meer dan 100 jaar.
Een monovalente grondwater warmtepomp is muisstil, heeft jaarrond een hoog rendement en de kosten voor koelen zijn niet meer dan de kosten van het laten draaien van een klein circulatiepompje. Ook is er geen risico van condensatie en bevriezen van de buitenunit.

Als het budget beperkt is dan is de keus natuurlijk duidelijk, een lucht-water warmtepomp. Dan nog zou ik zeer serieus 5 mille extra uitgeven voor het opvoeren van de isolatiewaarde. Met 5 mille extra isolatie werd ons huis van een matige Rc 3.0 waarde maar liefst een Rc waarde 6.0. Mede door de grondwater warmtepomp en een optimaal werkend balansventilatiesysteem verslaat ons huis de Passiefhuis norm met 15%.

Ga je een nieuw huis bouwen en je totale investering beloopt een bedrag vanaf 5 ton, dan zijn de meerkosten van een grondwater warmtepomp naar mijn mening absoluut te verantwoorden. Een grondboring kost rond 7 mille en dat levert over 30 jaar een meerprijs per jaar op van 235 euro.

Wij hebben nu 10 jaar een grondwater warmtepomp, lucht-water warmtepompen waren nog onvoldoende ver ontwikkeld. Zou ik weer voor de keuze komen te staan voor een warmtepomp, dan zou ik zonder meer weer voor een grondwater warmtepomp kiezen.

Ik zie het natuurlijk vanuit de visie van iemand die zelf een Tesla kan kopen, uitsluitend werkt met Apple computers en telefoons en verder geen compromissen hoeft te sluiten waar het gaat om dagelijks te genieten van comfort en kwaliteitsspullen.
En laten we eerlijk zijn, ik schat in dat ik op dit forum op dit punt geen witte raaf ben.
 
grondboring is wel erg afhankelijk van lokatie, kreeg opgaven tussen 20000 en 25000 euro, voor alleen de boring, hier dus nooit serieus offertes voor opgevraagd (is niet in Tinte, maar in Heerlen op een heuvel) dus gekozen voor een lucht-water warmtepomp, dit icm met een zonneboiler systeem, kosten zooneboilersysteem ex montage ongeveer 2500 euro, hierop 1800 euro subsidie gekregen.
Was me te laat bewust van de elektrische nibe boiler die direct op pv panelen draait, misschien dat ik anders voor deze had gekozen.
De zonneboiler werkt zelfs nu al goed, met maar een uur of drie direct zonlicht krikt hij de boiler al naar 55 graden.
Ook zit er een cv houtkachel in het systeem, ik kan gratis aan hout komen, geef toe dat dit niet erg milieu vriendelijk is, geeft wel een hoop comfort.
 
Mooi project!

Die cv ketel kost ze 3x niks inkoop en gaat in de bulk mee voor installatie dus daar valt inderdaad niks te regelen waarschijnlijk.
Ik zou er na oplevering fijn een warmtepomp in laten zetten.

Qua zonnepanelen, hoeveel passen er op het dak denk je? Als het past nog 2 van die setjes plaatsen, ieder op een aparte fase zodat je op 3 fasen zonnestroom hebt en dan fijn de auto mee opladen...
Ik denk dat ik op iedere verdieping vloerverwarming zal laten aanleggen. Aan de voorzijde van het dak kan ik 5 à 6 panelen kwijt. Aan de achterzijde van het dak 10 à 11 panelen en op het platte dak (uitbouw) 6 panelen. Ik heb de 3 schaampanelen dan meegeteld. Voor die 3 fasen heb ik toch ook 3 omvormers nodig? Of ben ik heel blond?

-Kijken of de isolatie nog verder te verbeteren is. Rockwool bijv. vervangen door polyisocyanuraat schuim
-Laagdikte isolatie vergroten. Vaak wordt in dakpanelen 12 cm Rockwool gebruikt terwijl 20 cm kan
-In elk geval een monovalente warmtepomp, zeker niet combineren met gas CV
-Balansventilatie met warmteterugwinning
-Zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, of anders kijken naar een postcoderoos initiatief.
-Geen zonneboiler of heatpipes
-Geen warmteterugwinning douchewater
Duidelijk en bedankt. Maar hoe werkt dat met postcoderoos? Werkt dat voor heel het postcodegebied 3700? Of is het gebied nog kleiner. We willen onze huidige woning verkopen aan ons bedrijf en daar volledig ons kantoor hebben. Er liggen nu 12 LG Mono X 300 panelen en er is nog ruimte voor 6 stuks...
 
Ik denk dat ik op iedere verdieping vloerverwarming zal laten aanleggen. Aan de voorzijde van het dak kan ik 5 à 6 panelen kwijt. Aan de achterzijde van het dak 10 à 11 panelen en op het platte dak (uitbouw) 6 panelen. Ik heb de 3 schaampanelen dan meegeteld. Voor die 3 fasen heb ik toch ook 3 omvormers nodig? Of ben ik heel blond?

Duidelijk en bedankt. Maar hoe werkt dat met postcoderoos? Werkt dat voor heel het postcodegebied 3700? Of is het gebied nog kleiner. We willen onze huidige woning verkopen aan ons bedrijf en daar volledig ons kantoor hebben. Er liggen nu 12 LG Mono X 300 panelen en er is nog ruimte voor 6 stuks...
Kijk eens op Postcoderoosregeling - Postcoderoosregeling / Regeling verlaagd tarief
 
Het zijn allemaal keuzes. Als ik zie dat mensen bijv. een heatpipe installatie laten installeren en vervolgens een lucht-water warmtepomp, dan zou mijn keus zijn om die 5000 euro voor een heatpipe niet uit te geven, maar dit bedrag te bestemmen voor een grondwater warmtepomp. Een heatpipe heeft een terugverdientijd, daar is dat rot woord weer, van meer dan 100 jaar.
Een monovalente grondwater warmtepomp is muisstil, heeft jaarrond een hoog rendement en de kosten voor koelen zijn niet meer dan de kosten van het laten draaien van een klein circulatiepompje. Ook is er geen risico van condensatie en bevriezen van de buitenunit.

Als het budget beperkt is dan is de keus natuurlijk duidelijk, een lucht-water warmtepomp. Dan nog zou ik zeer serieus 5 mille extra uitgeven voor het opvoeren van de isolatiewaarde. Met 5 mille extra isolatie werd ons huis van een matige Rc 3.0 waarde maar liefst een Rc waarde 6.0. Mede door de grondwater warmtepomp en een optimaal werkend balansventilatiesysteem verslaat ons huis de Passiefhuis norm met 15%.

Ga je een nieuw huis bouwen en je totale investering beloopt een bedrag vanaf 5 ton, dan zijn de meerkosten van een grondwater warmtepomp naar mijn mening absoluut te verantwoorden. Een grondboring kost rond 7 mille en dat levert over 30 jaar een meerprijs per jaar op van 235 euro.

Wij hebben nu 10 jaar een grondwater warmtepomp, lucht-water warmtepompen waren nog onvoldoende ver ontwikkeld. Zou ik weer voor de keuze komen te staan voor een warmtepomp, dan zou ik zonder meer weer voor een grondwater warmtepomp kiezen.

Ik zie het natuurlijk vanuit de visie van iemand die zelf een Tesla kan kopen, uitsluitend werkt met Apple computers en telefoons en verder geen compromissen hoeft te sluiten waar het gaat om dagelijks te genieten van comfort en kwaliteitsspullen.
En laten we eerlijk zijn, ik schat in dat ik op dit forum op dit punt geen witte raaf ben.
voor ons huis kwamen de offertes voor de grondboringen op 15k ex BTW en werd aanbevolen om nog een paar zonnecollectoren toe te passen om de bron goed te houden. Dat is m.i nooit te verantwoorden. De scop van luchtwater warmtepompen loopt tegenwoordig al richting de 4.8. dus dat verschil is minimaal. Als ik voor de 20kaan investering zonnepanelen leg, ben ik financieel beter uit en is het milieu er ook bij gebaat, want je wekt dan wel zo veel meer elektriciteit op dan de luchtwater warmtepomp zelf al verbruikt.
 
voor ons huis kwamen de offertes voor de grondboringen op 15k ex BTW en werd aanbevolen om nog een paar zonnecollectoren toe te passen om de bron goed te houden. Dat is m.i nooit te verantwoorden. De scop van luchtwater warmtepompen loopt tegenwoordig al richting de 4.8. dus dat verschil is minimaal. Als ik voor de 20kaan investering zonnepanelen leg, ben ik financieel beter uit en is het milieu er ook bij gebaat, want je wekt dan wel zo veel meer elektriciteit op dan de luchtwater warmtepomp zelf al verbruikt.
Dit soort bedragen zijn exorbitant. Toen wij 10 jaar geleden offertes vroegen voor een complete warmtepomp installatie, inclusief 5 boringen van 65 meter diep, een Stiebel Eltron WPC Cool 13, de volledige vloerverwarming en volledig installatie, bedroegen de offerte bedragen tussen 30 en 80 mille.
Als een grondwater warmtepomp 20 mille meer kost heb je natuurlijk gelijk om dit niet te overwegen.
 
Dit soort bedragen zijn exorbitant. Toen wij 10 jaar geleden offertes vroegen voor een complete warmtepomp installatie, inclusief 5 boringen van 65 meter diep, een Stiebel Eltron WPC Cool 13, de volledige vloerverwarming en volledig installatie, bedroegen de offerte bedragen tussen 30 en 80 mille.
Als een grondwater warmtepomp 20 mille meer kost heb je natuurlijk gelijk om dit niet te overwegen.
Heb 4 offertes gekregen die allemaal rondom dat bedrag lagen. Toen heb ik ze gevraagd of ze er nogsteeds van overtuigd waren dat een waterwater warmtepomp het beste was. Dat waren ze allen nogsteeds want veel energiezuiniger. Toen ik er vroeg hoeve energie ik wel niet kon opwekken met 20k aan zonnepanelen en dat meetelde bij de luchtwater warmtepomp waren ze klaar met hun mooie verhalen.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ErnstT and basvk
Ik denk dat ik op iedere verdieping vloerverwarming zal laten aanleggen.
Nou, daar gaat ie weer: stop die buisjes (of capillaire matten) in het plafond, en maak er plafondverwarming en vooral plafondkoeling van. Je zult in een nieuwbouwhuis 's winters t.o.v. ouderwetse bouw niet zo'n grote verwarmingsbehoefte hebben, maar 's zomers wel een grotere koelbehoefte, en dat koelen gaat fantastisch met zo'n topkoelingsysteem. Verwarmen overigens ook, bizar comfortabel.
Deze manier van koelen/verwarmen wordt heel veel in kantoren gebruikt, waar mensen de hele dag stilzitten.
Aan de voorzijde van het dak kan ik 5 à 6 panelen kwijt. Aan de achterzijde van het dak 10 à 11 panelen en op het platte dak (uitbouw) 6 panelen. Ik heb de 3 schaampanelen dan meegeteld. Voor die 3 fasen heb ik toch ook 3 omvormers nodig? Of ben ik heel blond?
Ja, 3 losse omvormers of een 3fase omvormer. Afhankelijk van schaduwval en opbrengst icm met stand van de zon kan het beter zijn om losse omvormers te gebruiken.
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Nou, daar gaat ie weer: stop die buisjes (of capillaire matten) in het plafond, en maak er plafondverwarming en vooral plafondkoeling van. Je zult in een nieuwbouwhuis 's winters t.o.v. ouderwetse bouw niet zo'n grote verwarmingsbehoefte hebben, maar 's zomers wel een grotere koelbehoefte, en dat koelen gaat fantastisch met zo'n topkoelingsysteem. Verwarmen overigens ook, bizar comfortabel.
Deze manier van koelen/verwarmen wordt heel veel in kantoren gebruikt, waar mensen de hele dag stilzitten.

Ja, 3 losse omvormers of een 3fase omvormer. Afhankelijk van schaduwval en opbrengst icm met stand van de zon kan het beter zijn om losse omvormers te gebruiken.
Verwerk je die buisjes in een verlaagd plafond? Is er dan geen kans op condensatie? Heb je met topkoeling dan geen losse aircounit nodig om de slaapkamers op de 2 verdiepingen koel te houden?

Wat betreft de omvormers. Wat heeft de voorkeur? Losse omvormer per paneel of 1 (3 fase) omvormer met optimizers?
 
Verwerk je die buisjes in een verlaagd plafond? Is er dan geen kans op condensatie
Ik heb capillaire matten in de stuclaag laten verwerken. Zie o.a. deze post: #798 en enkele posts ervoor en erna.
Geen verlaagd plafond, wel in enkele kamers stucplaten tegen het plafond gemonteerd omdat het originele plafond (stuc op riet) niet dragend genoeg was. Is geen issue bij nieuwbouw natuurlijk.
Condensatie is geen probleem, allereerst houdt het systeem in de gaten of er condensatie zou kunnen optreden via sensoren in de thermostaten, ten tweede stuur ik er geen water kouder dan 18 graden doorheen, en in het uiterst geval dat het dan toch nog zou optreden buffert de stuclaag het vocht.
Ik heb wel condens gezien rondom de hoofdaanvoerleiding, dat is opgelost met buisisolatie. Bij de verdelers en de rest van het systeem geen condens gezien.
Heb je met topkoeling dan geen losse aircounit nodig om de slaapkamers op de 2 verdiepingen koel te houden?
Je kunt die matten in alle kamers verwerken, zeker in een nieuwbouwhuis met goed geïsoleerd dak is het ook prima tegen het dak te verwerken.
Oh ja, het is wel handig om naast de topkoeling in het plafond vloerverwarming op de begane grond te handhaven? Op de 1e en 2e verdiepingsvloer lijkt me dat minder van belang door de topkoeling van de verdieping daaronder.
Nee is niet nodig (is mijn ervaring). De vloeren worden verwarmd door de warmtestraling van het plafond in dezelfde ruimte (en bij verdiepingsvloeren ook enigszins door het plafond eronder).
Ik heb op de begane grond een houten planken vloer over een kruipruimte, geisoleerd met tonzon folie, en een dunne laag parket erover.
Die wordt 20 graden bij een ruimtetemperatuur van 21 graden met dit systeem. Bedenk hierbij dat ik ook nog flinke erkers heb met enkel glas met enkellaags voorzetramen aan de buitenkant, die zodra het systeem uitstaat voor koudeval zorgen (als het systeem aanstaat dan merk je alleen in de erker zelf de koelte).

Maar... hoe meer stralend oppervlak in huis, hoe lager de benodigde systeemtemperatuur bij verwarmen hoeft te zijn. Dus als je de mogelijkheid hebt...
Wat betreft de omvormers. Wat heeft de voorkeur? Losse omvormer per paneel of 1 (3 fase) omvormer met optimizers?
Dat is per situatie anders helaas...
Over het algemeen is het goedkoper om met 1 omvormer met optimizers te werken, maar als je met slagschaduwen of ongunstige zoninval te maken hebt, dan kan het interessant zijn om losse omvormers te gebruiken.