Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Mocht om wat voor reden dan ook het zelf bouwen geen doorgang vinden, troost je dan met de gedachte dat het ecologisch verantwoorder is om bestaande bouw te verduurzamen, dan om nieuw te bouwen :)

Dat gezegd hebbende en reagerende op de post van Wim S.: hij heeft zeker gelijk, maar bedenk wel dat als je naar passiefhuis norm gaat bouwen je bijna geen verwarming nodig hebt, dus hoe je verwarmt maakt dan ook niet veel meer uit (haardrogertje is dan genoeg om te verwarmen bij wijze van spreken). De nadruk komt dan ook veel meer te liggen op het koel houden van de woning in de zomer (en dat is iets dat je met een warmtepomp kunt doen).

Je binnenklimaat wordt ook heel belangrijk omdat je luchtdicht bouwt, ik bedoel dan luchtverversing en vochtregulatie in huis.

Verder nog een heel belangrijk punt (dit is mijn tip voor je): let op de warmtecapaciteit van de gebruikte bouwmaterialen. Als je materialen gebruikt met lage warmtecapaciteit (die de warmte slecht vasthouden, zoals bijv. de meeste isolatiematerialen) en je opent korte tijd een raam of deur in de winter, dan koelt het vertrek direct af, en het duurt lang voordat het weer op temperatuur is (omdat je maar een klein bemeten verwarming hebt). Vice versa in de zomer.
Als je materialen met een hoge warmtecapaciteit gebruikt, dan merk je bijna geen temperatuurverschil als je even een deur of raam opent bij koud weer, de kamer blijft op temperatuur omdat de materialen de warmte die ze opgeslagen hebben blijven afstralen (bufferfunctie), of de warmte opnemen in de zomer.
Ideaal is het dus als je materiaal met grote warmtecapaciteit (beton, steenachtige materialen, maar ook water is een fantastische warmtebuffer) aan de binnenzijde van je huis hebt, omhuld door goede isolatie, zodat je die warmtebuffer zowel zomer als winter binnen op een temperatuur van zo'n 20 graden kunt houden.
Uit bovenstaande volgt dus dat je het beste je isolatie aan de buitenkant van de woning kunt hebben, zodat je zoveel mogelijk wamtebufferende bouwmaterialen inpakt als het ware.
De gedachte is om een slecht geïsoleerde (verwaarloosde) woning te slopen en op die kavel iets duurzaams neer te zetten. We hebben in de omgeving Utrecht-ZO weinig bouwpercelen, maar wel veel huizen die grondig gerenoveerd moeten worden. Omdat de kosten van herbouw of een grondige renovatie niet heel veer uiteen liggen, heeft herbouw onze voorkeur.

Ik zal je tip over warmtebuffers in ons keuzeproces meenemen!

- - - Updated - - -

Daar ben ik het niet mee eens. Koken op gas gebeurt aan een rendement dicht bij 100%. Heel anders dan een ICE waar de energie-inhoud van de fossiele brandstof grotendeels verloren gaat.
Zelfs als je een overproductie aan groene elektriciteit zou hebben, kan die elektriciteit, op macroschaal bekeken, toch beter gebruikt worden voor andere toepassingen dan voor het koken. Bijvoorbeeld warmtepomp of transport. Pas als er macro-economisch zo veel hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd dat alle behoeften gedekt zijn (daar zijn we nog een eindje van verwijderd) wordt elektrisch koken interessanter dan gas koken.
Daar zat ik dus ook aan te denken. Ik wil de opgewekte (al dan niet zelf opgeslagen) groene elektriciteit vooral gebruiken voor de warmtepomp en het transport. Het is een beetje dezelfde discussie als elektrisch koken maar wel een pellet kachel hebben. Dat is toch ook CO2 uitstoot. Verder vraag ik me af als het rendement van de warmtepomp te gering is bij (strenge) wat efficiënter is: het bijwarmen met een (elektrisch?) verwarmingselement of door een hybride warmtepomp met een kleine HR CV?
 
Daar ben ik het niet mee eens. Koken op gas gebeurt aan een rendement dicht bij 100%. Heel anders dan een ICE waar de energie-inhoud van de fossiele brandstof grotendeels verloren gaat.
Zelfs als je een overproductie aan groene elektriciteit zou hebben, kan die elektriciteit, op macroschaal bekeken, toch beter gebruikt worden voor andere toepassingen dan voor het koken. Bijvoorbeeld warmtepomp of transport. Pas als er macro-economisch zo veel hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd dat alle behoeften gedekt zijn (daar zijn we nog een eindje van verwijderd) wordt elektrisch koken interessanter dan gas koken.

Op de schaal van een gezin kan koken op gas uiterst onrendabel zijn, in ieder geval bij ons thuis.
Wij hebben een warmtepomp voor verwarming, koeling, wassen en douchen. Daarnaast gebruiken we uitsluitend gas om te koken, mijn vrouw wil graag uitsluitend koken op gas.
Wij gebruiken daarvoor 2 m3, ja je leest het goed twee m3, gas per maand. Die kosten ons € 14,- per maand ofwel € 7,- per m3. Dit komt door de optelsom van alle heffingen, vastrecht e.d.
Elektrisch koken is dus voor ons zeer veel aantrekkelijker. Maar ja, mijn vrouw wil alleen op gas blijven koken. Wil ik koken op inductie er toch door drukken, prima, maar dan mag ik zelf gaan koken en kookt zij niet meer.
Nou, dan blijft het wel op gas koken :)
 
Daar ben ik het niet mee eens. Koken op gas gebeurt aan een rendement dicht bij 100%. Heel anders dan een ICE waar de energie-inhoud van de fossiele brandstof grotendeels verloren gaat.
Zelfs als je een overproductie aan groene elektriciteit zou hebben, kan die elektriciteit, op macroschaal bekeken, toch beter gebruikt worden voor andere toepassingen dan voor het koken. Bijvoorbeeld warmtepomp of transport. Pas als er macro-economisch zo veel hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd dat alle behoeften gedekt zijn (daar zijn we nog een eindje van verwijderd) wordt elektrisch koken interessanter dan gas koken.

hier moet ik je op het rendement corrigeren: "In een test van de Consumentenbond uit 2006 scoort de slechtste gaskookplaat een rendement van30% en de beste 49%. Het rendement van een keramische kookplaat varieert van 57 tot 63% en vaninductiekookplaten van 74 tot 81%" (bron ECN)

Eigenlijk doelde ik op het verschil in gebruikscomfort. De regelbaarheid, het snelle opwarmen en het geringe onderhoud zijn zeg maar als het verschil tussen de ICE en EV. Financieel is inductiekoken nog een paar tientjes duurder per jaar, maar als je alleen voor koken nog een gasaansluiting hebt dan moet je daar het vastrecht weer bij optellen, die aansluiting kun je bij 100% elektrisch opzeggen en hoeft ook niet door je huis aangelegd te worden bij nieuwbouw.
 
Daar zat ik dus ook aan te denken. Ik wil de opgewekte (al dan niet zelf opgeslagen) groene elektriciteit vooral gebruiken voor de warmtepomp en het transport. Het is een beetje dezelfde discussie als elektrisch koken maar wel een pellet kachel hebben. Dat is toch ook CO2 uitstoot. Verder vraag ik me af als het rendement van de warmtepomp te gering is bij (strenge) wat efficiënter is: het bijwarmen met een (elektrisch?) verwarmingselement of door een hybride warmtepomp met een kleine HR CV?

Op dit moment is een lucht-water warmtepomp de voordeligste optie. Deze zijn nu zover ontwikkeld dat ook als het buiten vriest er voldoende warmte kan worden gewonnen.
Wil je helemaal geen gas in huis, dan is een lucht-water warmtepomp met een elektrische verwarmingsspiraal voor die paar dagen per jaar dat de lucht-water warmtepomp het niet aankan, een prima uitgangspunt.
Wij hebben in 2006 gekozen voor grondboringen en daaraan een monovalente warmtepomp gekoppeld. Deze 3 kW unit levert netto 13,3 kW warmte op en is in staat om een 1300 m3 groot huis volledig te verwarmen zonder aanvullende verwarmingstoestellen. Het boren van 5 bronnen tot 65 meter diepte kost rond tien mille.
Een verslag van de bouw van deze installatie staat hier: http://www.olino.org/articles/2011/02/14/duurzame-boerderij-met-warmtepomp
 
Op de schaal van een gezin kan koken op gas uiterst onrendabel zijn, in ieder geval bij ons thuis.
Wij hebben een warmtepomp voor verwarming, koeling, wassen en douchen. Daarnaast gebruiken we uitsluitend gas om te koken, mijn vrouw wil graag uitsluitend koken op gas.
Wij gebruiken daarvoor 2 m3, ja je leest het goed twee m3, gas per maand. Die kosten ons € 14,- per maand ofwel € 7,- per m3. Dit komt door de optelsom van alle heffingen, vastrecht e.d.
Elektrisch koken is dus voor ons zeer veel aantrekkelijker. Maar ja, mijn vrouw wil alleen op gas blijven koken. Wil ik koken op inductie er toch door drukken, prima, maar dan mag ik zelf gaan koken en kookt zij niet meer.
Nou, dan blijft het wel op gas koken :)
Ja, het vastrecht is een kostenpost. Misschien zou je in het geval dat je op gas wil koken beter kunnen kiezen om het warme water een extra boost te geven dmv gas. Maar dan verbruik je slechts 10 tot 12m3 gas per maand (dat is wat ik elders heb gelezen).

- - - Updated - - -

Op dit moment is een lucht-water warmtepomp de voordeligste optie. Deze zijn nu zover ontwikkeld dat ook als het buiten vriest er voldoende warmte kan worden gewonnen.
Wil je helemaal geen gas in huis, dan is een lucht-water warmtepomp met een elektrische verwarmingsspiraal voor die paar dagen per jaar dat de lucht-water warmtepomp het niet aankan, een prima uitgangspunt.
Wij hebben in 2006 gekozen voor grondboringen en daaraan een monovalente warmtepomp gekoppeld. Deze 3 kW unit levert netto 13,3 kW warmte op en is in staat om een 1300 m3 groot huis volledig te verwarmen zonder aanvullende verwarmingstoestellen. Het boren van 5 bronnen tot 65 meter diepte kost rond tien mille.
Een verslag van de bouw van deze installatie staat hier: http://www.olino.org/articles/2011/02/14/duurzame-boerderij-met-warmtepomp
Ik heb gelezen dat ze in Utrecht-ZO niet zomaar een vergunning afgeven om een grondboring te doen. Is het nog steeds zo dat het rondpompen van het water door de grondlus een belangrijk deel van de opgewekte energie opslokt? En dat de bij de lucht-water waterpomp minder is?

Dus even samenvatten (met de voordeligste opties):

A. Geen gasaansluiting: dan verwarming via lucht-water waterpomp met elektrische verwarmingsspiraal. Is dat elektrische verwarmingsspiraal er ook om het warme water te verwarmen tot meer dan 60 graden? Of doet de waterpomp dit?

B. Wel gasaansluiting: dan verwarming via lucht-water waterpomp aangevuld met kleine hybride cv. De cv zou het warme water een boost geven indien de capaciteit van de waterpomp te laag is.

Heb ik het zo goed begrepen?
 
Ja, het vastrecht is een kostenpost. Misschien zou je in het geval dat je op gas wil koken beter kunnen kiezen om het warme water een extra boost te geven dmv gas. Maar dan verbruik je slechts 10 tot 12m3 gas per maand (dat is wat ik elders heb gelezen).

- - - Updated - - -


Ik heb gelezen dat ze in Utrecht-ZO niet zomaar een vergunning afgeven om een grondboring te doen. Is het nog steeds zo dat het rondpompen van het water door de grondlus een belangrijk deel van de opgewekte energie opslokt? En dat de bij de lucht-water waterpomp minder is?

Dus even samenvatten (met de voordeligste opties):

A. Geen gasaansluiting: dan verwarming via lucht-water waterpomp met elektrische verwarmingsspiraal. Is dat elektrische verwarmingsspiraal er ook om het warme water te verwarmen tot meer dan 60 graden? Of doet de waterpomp dit?

B. Wel gasaansluiting: dan verwarming via lucht-water waterpomp aangevuld met kleine hybride cv. De cv zou het warme water een boost geven indien de capaciteit van de waterpomp te laag is.

Heb ik het zo goed begrepen?

ik denk het wel. maar met een goed gebouwd nieuwbouw is monovalent lucht/water (met ingebouwde backup element de makkelijkste optie. de verwarmingsspiraal is ingebouwd bij een "all in one" binnenunit, dat is een wisselaar, boiler, regeling en backup heater in 1. backup regelt zichtzelf automatisch en springt bij hele strenge winters bij in de wekelijkse warmwater legionella cyclus >60gr. De lucht/water warmtepompen van nu halen de hogere temperaturen makkelijk ook bij temperaturen tot -15. Dus de gasaansluiting kan dan achterwege blijven...
 
ik denk het wel. maar met een goed gebouwd nieuwbouw is monovalent lucht/water (met ingebouwde backup element de makkelijkste optie. de verwarmingsspiraal is ingebouwd bij een "all in one" binnenunit, dat is een wisselaar, boiler, regeling en backup heater in 1. backup regelt zichtzelf automatisch en springt bij hele strenge winters bij in de wekelijkse warmwater legionella cyclus >60gr. De lucht/water warmtepompen van nu halen de hogere temperaturen makkelijk ook bij temperaturen tot -15. Dus de gasaansluiting kan dan achterwege blijven...
Duidelijk. Dan maar eens naar de keukenleverancier om te kijken of de inductieplaten nu beter te regelen zijn dan een jaar of 8 a 10 geleden. Dan scheelt het wel het vastrecht voor de gasaansluiting. Maar je schijnt ook op een cilinder met propaangas te kunnen koken...

Red ik smartcharging icm met die warmtepomp met 3x25A of moet ik dat toch gaan verzwaren?
 
Ja, het vastrecht is een kostenpost. Misschien zou je in het geval dat je op gas wil koken beter kunnen kiezen om het warme water een extra boost te geven dmv gas. Maar dan verbruik je slechts 10 tot 12m3 gas per maand (dat is wat ik elders heb gelezen).

Je wilt juist niet het lage rendement van opwarmen met gas, dus zeker daarvoor geen gas. Gewoon een goed gedimensioneerde lucht/water warmtepomp nemen die wel een elektrische boost heeft om de koudste dagen te overbruggen. Als je wilt investeren in een water/water warmtepomp, dus met grondboringen, heb je helemaal geen elektrische boost nodig. Wel zit er in het warmwatervat een elektrische spiraal die zo nu en dan het water verwarmt tot boven 60 gr.C tegen Legionella.

Ik heb gelezen dat ze in Utrecht-ZO niet zomaar een vergunning afgeven om een grondboring te doen. Is het nog steeds zo dat het rondpompen van het water door de grondlus een belangrijk deel van de opgewekte energie opslokt? En dat de bij de lucht-water waterpomp minder is?

Een vergunning voor een grondboring met daarin gesloten lussen is nooit nodig.
De energie die nodig is voor het rondpompen van de vloeistof in het primaire buizencircuit is niet meer dan een pompje van 75 Watt. Die draait alleen als de warmtepomp echt werkt, dus rond 2200 uur per jaar. Dit kost dus 165 kWu. De circulatiepomp in de warmtepomp gebruikt 41 Watt, ook alleen als de warmtepomp werkt. De derde circulatiepomp is de pomp van de vloerverwarming. Dit is een pompje van 40 Watt. Deze draait wel altijd.

Weet wel dat als een warmtepomp 2200 uur draait, deze in ons geval gemiddeld 6300 kWu per jaar verbruikt. Hieruit komt ruim 4x zoveel netto energie ofwel 25.200 kWu.
De winst is 18.900 kWu, heel wat meer dan de 165 kWu die het pompje verbruikt.

Bij een goed berekende capaciteit voor de warmtepomp is een hybride systeem met een gas CV beslist onnodig.
En als je al een gas CV erbij neemt, neem dan een HRe ketel. Als die draait levert ie ook nog 1 kWu elektrische energie op.
 
Duidelijk. Dan maar eens naar de keukenleverancier om te kijken of de inductieplaten nu beter te regelen zijn dan een jaar of 8 a 10 geleden. Dan scheelt het wel het vastrecht voor de gasaansluiting. Maar je schijnt ook op een cilinder met propaangas te kunnen koken...

Red ik smartcharging icm met die warmtepomp met 3x25A of moet ik dat toch gaan verzwaren?

Smartcharging, dat zou dan wel moeten lukken. Bij de zeldzame keren dat ik thuis heb geladen ging dat goed, tenzij was/droog stond te draaien, dan knalde die groep er uit, op 12A laden ging nog. Dus met smartchargen geen probleem lijkt me. Daar komt de 28e nog een hele infodag over trouwens!

Propaangas, daar koken onze overburen ook op (want in IJburg is geen aardgas) In de Librije(s) daarentegen:

Opvallend zijn de inductieplaten in het kookatelier. “Achter de kachel staan” is er bij Jonnie Boer niet meer bij. Het hele bedrijf is over op inductie: “Ik heb jarenlang gespaard voor een echt Frans fornuis. ’s Morgens om 9.00 uur ging het aan en vaak werden de vlammen pas rond middernacht gedoofd. De hele dag door ging er veel warmte verloren en de koks konden in die hitte soms nauwelijks ademen. Bij het ontwerp van de voorbereidingskeuken ontstond het idee om inductie te nemen. Er was op dat moment bijna geen enkele professionele kok die op inductie kookte en iedereen waarschuwde ons dat we een grote fout gingen maken. Maar het is allemaal goed gegaan. Nu is het hele bedrijf over.”

 
Klein nuance... ik heb in 2007 een huis gebouwd, met het idee om te boren. Het werd echter verboden omdat ik in een waterwingebied woon. Dat kwam naar voren in de acte bij de aankoop van de grond.
Ja het is verboden te boren binnen een waterwingebied, en ja, daar waar je wel mag boren is geen vergunning nodig, maar in veel gevallen wel een melding. Ook hanteren sommige gemeentes maximale boordieptes om dieper gelegen drinkwaterhoudende lagen te beschermen.

Verder vraag ik me af als het rendement van de warmtepomp te gering is bij (strenge) wat efficiënter is: het bijwarmen met een (elektrisch?) verwarmingselement of door een hybride warmtepomp met een kleine HR CV?


Hoe meer warmtecapaciteit je binnenshuis hebt (dikke warme betonnen vloeren etc) hoe minder piekvermogen je nodig hebt op heel koude dagen. Nadeel is wel dat je huis lang nodig heeft om op te warmen als de verwarming lang uit is geweest, maar het idee is dus dat je altijd dezelfde temperatuur in huis houdt (nachtverlaging heeft dan bijv. geen nut).
Bekijk zeker ook de mogelijkheden van betonkernactivering bijv.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Koken op gas gebeurt aan een rendement dicht bij 100%. Heel anders dan een ICE waar de energie-inhoud van de fossiele brandstof ...
Dicht bij 100%?
Een belangrijke reden waarom topkoks naar inductie overstappen is dat het dan een stuk minder warm in de keuken wordt, inductie verwarmt alleen de pan, bij gas gaat het meeste richting het plafond en de afzuigkap
 
...
Elektrisch koken is dus voor ons zeer veel aantrekkelijker. Maar ja, mijn vrouw wil alleen op gas blijven koken. Wil ik koken op inductie er toch door drukken, prima, maar dan mag ik zelf gaan koken en kookt zij niet meer.
Nou, dan blijft het wel op gas koken :)

Misschien kun je je vrouw verrassen (omkopen?) met een Thermomix? Sinds wij hem hebben (2 weken) gebruiken we het gasfornuis niet

Thermomix
 
Mijn 100% rendement is waarschijnlijk overdreven. Ik merk hier http://www.radio2.be/de-madammen/de-voordelen-van-inductie-tegenover-koken-op-gas dat het 60% is. Voor inductiekoken blijkbaar 90%, maar dan houdt men geen rekening met het bedroevende rendement van de productie van de marginale elektriciteit op de momenten dat er gekookt wordt, niet toevallig de momenten van piekbelasting van het net.
Dat rendement ligt nooit hoger dan 40%, (dat is het rendement van de meest efficiënte gasgestookte elektriciteitscentrales). Dus 60% voor gas en 40%*90%=36% voor inductie.
Die dikke bodemplaat van een inductiekookpot opwarmen kost ongetwijfeld ook wat extra energie. Wanneer je 4l water aan de kook brengt (wanneer heb ik dat nog ooit gedaan?) zal dat te verwaarlozen zijn, maar bij het aanbakken van een steak saignant weet ik het nog zo niet.
 
Mijn 100% rendement is waarschijnlijk overdreven. Ik merk hier http://www.radio2.be/de-madammen/de-voordelen-van-inductie-tegenover-koken-op-gas dat het 60% is. Voor inductiekoken blijkbaar 90%, maar dan houdt men geen rekening met het bedroevende rendement van de productie van de marginale elektriciteit op de momenten dat er gekookt wordt, niet toevallig de momenten van piekbelasting van het net.
Dat rendement ligt nooit hoger dan 40%, (dat is het rendement van de meest efficiënte gasgestookte elektriciteitscentrales). Dus 60% voor gas en 40%*90%=36% voor inductie.
Die dikke bodemplaat van een inductiekookpot opwarmen kost ongetwijfeld ook wat extra energie. Wanneer je 4l water aan de kook brengt (wanneer heb ik dat nog ooit gedaan?) zal dat te verwaarlozen zijn, maar bij het aanbakken van een steak saignant weet ik het nog zo niet.
Daarom moet je je stroom ook bij een groene leverancier inkopen zodat ie uit een windmolen komt ipv met gas wordt opgewekt. Of dat die windmolen 3x zo zwaar moet draaien voordat de energie bij jou is maakt voor de CO2 uitstoot van het ding niet uit.