Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Een eerder plan om energie op te slaan in een ondergrondse trein noemde 2.5Gwh voor 1 a 2 miljard. https://www.ecn.nl/nl/nieuws/item/z...laat-10-procent-nederlandse-elektriciteit-op/
Of wellicht kunnen we dat plan van die berg in NL weer eens uit de kast halen, dan kan je er recreatief ook nog iets mee; http://www.diebergkomter.nl/

Maar goed, dit past idd beter in de thread over duurzame energie.....(maar goed te zien dat dit ondewerp hier zo leeft).

Ik dacht dat de oplossing voor relatief goedkope storage lag in het opslaan van energie in Noorwegen maar als ik dan weer zo'n artikel als dit lees (How Much Wind And Solar Can Norways Reservoirs Balance? | Energy Matters) dan zakt de moed me weer een beetje in de schoenen en dan ga je je afvragen waarom Duitsland versneld z'n kerncentrales uitzet. Aangezien kerncentrales bouwen vrij impopulair is tegenwoordig zal de oplossing in de toekomst toch vanuit Demand response moeten komen lijkt me, veel elektrische auto's die alleen opladen op goedkope momenten...?
 
De weg naar een geheel duurzame energie voorziening is niet makkelijk. We zullen allerlei zaken moeten combineren om het voor elkaar te krijgen, Demand response, opslag, verschillende soorten energie productie en de belangrijkste energie efficiëntie.
Alles wordt opgehangen aan business cases maar daar worden b.v. veel kosten niet meegerekend waardoor scheve vergelijkingen ontstaan. B.v. er sterven per jaar 5,5 miljoen mensen aan luchtverontreiniging door gebruik fossiele brandstoffen. Deze mensen sterven 3 a 4 jaar eerder. Dit zijn 22 miljoen mensjaren. We vinden het in de gezondheidzorg normaal dat we ongeveer 80.000 euro mogen uitgeven per jaar voor een levensjaar verlenging. Als we dat bedrag eens nemen voor een levensjaar verkorting en meenemen in de business case? Daar komen leuke bedragen uit. Nog afgezien van de hoeveelheid werk die duurzame energievoorziening oplevert. Zo zijn er andere zaken die je mee kan nemen zoals extra onderhoud (auto wassen en gevels), vraag naar gezondheidzorg enz. Echter het huidig economisch model wil dit niet het gaat om groei en eventuele kosten worden het liefst bij alle burgers neergelegd. Als de economie maar groeit. Een business case is afhankelijk welke gegevens je er in stopt, business cases worden kloppend gemaakt naar het gewenste resultaat.

Ik steek een mes tussen iemand ribben (moord)
Ik doe een gif in iemand voedsel (moord of moord bij aanvaarden aanmerkelijke kans)
Ik doe een gif in iemands lucht (bewezen dood voor 5,5 miljoen mensen per jaar) (zelden strafbaar (soms een klein beetje Giframp Bhopal https://nl.wikipedia.org/wiki/Giframp_Bhopal ))

Ik dacht dat de oplossing voor relatief goedkope storage lag in het opslaan van energie in Noorwegen maar als ik dan weer zo'n artikel als dit lees (How Much Wind And Solar Can Norways Reservoirs Balance? | Energy Matters) dan zakt de moed me weer een beetje in de schoenen en dan ga je je afvragen waarom Duitsland versneld z'n kerncentrales uitzet. Aangezien kerncentrales bouwen vrij impopulair is tegenwoordig zal de oplossing in de toekomst toch vanuit Demand response moeten komen lijkt me, veel elektrische auto's die alleen opladen op goedkope momenten...?
 
De weg naar een geheel duurzame energie voorziening is niet makkelijk. We zullen allerlei zaken moeten combineren om het voor elkaar te krijgen, Demand response, opslag, verschillende soorten energie productie en de belangrijkste energie efficiëntie.
Alles wordt opgehangen aan business cases maar daar worden b.v. veel kosten niet meegerekend waardoor scheve vergelijkingen ontstaan. B.v. er sterven per jaar 5,5 miljoen mensen aan luchtverontreiniging door gebruik fossiele brandstoffen. Deze mensen sterven 3 a 4 jaar eerder. Dit zijn 22 miljoen mensjaren. We vinden het in de gezondheidzorg normaal dat we ongeveer 80.000 euro mogen uitgeven per jaar voor een levensjaar verlenging. Als we dat bedrag eens nemen voor een levensjaar verkorting en meenemen in de business case? Daar komen leuke bedragen uit. Nog afgezien van de hoeveelheid werk die duurzame energievoorziening oplevert. Zo zijn er andere zaken die je mee kan nemen zoals extra onderhoud (auto wassen en gevels), vraag naar gezondheidzorg enz. Echter het huidig economisch model wil dit niet het gaat om groei en eventuele kosten worden het liefst bij alle burgers neergelegd. Als de economie maar groeit. Een business case is afhankelijk welke gegevens je er in stopt, business cases worden kloppend gemaakt naar het gewenste resultaat.

Ik steek een mes tussen iemand ribben (moord)
Ik doe een gif in iemand voedsel (moord of moord bij aanvaarden aanmerkelijke kans)
Ik doe een gif in iemands lucht (bewezen dood voor 5,5 miljoen mensen per jaar) (zelden strafbaar (soms een klein beetje Giframp Bhopal https://nl.wikipedia.org/wiki/Giframp_Bhopal ))

Uitstekend punt. Externaliteiten worden nog steeds veel te weinig meegenomen in de kosten van projecten. Reden hiervoor is waarschijnlijk de moeilijkheid om dit nauwkeurig te doen en regelgeving die niet verplicht om dit mee te nemen. Externality - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Dit was al eerder opgemerkt, W.
Maar inmiddels heeft hij die boodschap toch wat aangepast. Daar waar het over V2G gaat wordt dit als toekomstige mogelijkheid gebracht. Behalve als het over de twintig laadpunten (10 paaltjes, dus?) gaat, die zouden nu al tweeweg verkeer aankunnen.
Los van de werkelijke waarde van het project, heeft hij de PR in elk geval goed voor mekaar. Renault gaat zelfs wat Zoe's ter beschikking stellen, nu voor de goede vorm en later voor het EV-autodelen onderdeel. Levert over een paar jaar toch weer wat inzicht in de haalbaarheid van dit idee.
Degene die dit promoot vertrok in een ... Tesla Model S waarmee dit helemaal niet mogelijk is.
 
Gistermiddag ben ik naar de Solar solutions beurs geweest in Expo Haarlemmermeer. Een echte aanrader! Veel mooie producten en een goede sfeer. Er stonden ook veel Tesla's op de parkeerplaats. Thuisopslag was echt hot. Ook een aantal Tesla powerwalls gezien. Wat een mooi ding! Alleen daarom zou je hem al willen hebben. Ik ben zelf op zoek naar een carport met zonnepanelen en daar waren ook een aantal van. Heeft iemand nog een suggestie of ervaring hiermee?
 
  • Like
Reactions: robertvg
We hadden elkaar tegen kunnen komen gisteren, ik was er ook.
Inderdaad drie (dummy) Tesla Powerwalls gezien. Thuisopslag is hot, echter dankzij de salderingsregeling loopt in in NL voorlopig nog niet storm volgens alle standhouders die ik sprak.
Opmerkelijk: volgens een van de installateurs wordt de Powerwall voor de europese markt in Nederland (Amsterdam) geassembleerd. En zijn voor NL helaas de juiste certificeringen nog niet rond.
 
Heren, ik heb helaas!! een afspraak woensdagavond waar ik niet onder uit kan. Er is dus een plek vrij gekomen als iemand mijn plaats wilt innemen.
Veel plezier en succes woensdag.
Bas
ps even off-topic maar Tapatalk werkt niet meer voor het forum lijkt het. Ervaren jullie dat ook? Vond het al zo rustig qua updates op mijn iphone de afgelopen week (was skien)
 
In het algemene topic heb ik wat geschreven over mijn lage energierekening. Hoe is die tot stand gekomen?
Ik heb in drie hoofdcategorieën met oplopende terugverdientijden een aantal mogelijkheden geschetst. Ik zal er best nog wat vergeten zijn, maar in grote lijnen klopt het.

Energiebesparende maatregelen

1. Terugverdientijd van 3 tot 4 jaar
-Extra woningisolatie bij nieuwbouw Rc waarde van 3,5 naar 5
-Vervangen gloeilampen, halogeen en spaarlampen door LED
-Vervangen circulatiepompen in CV installaties ouder dan 4 jaar
-Beperkte na-isolatie van oudere woningen

2. Terugverdientijd 6 tot 7 jaar
-Lucht/water warmtepomp
-Zonnepanelen
-Warmteterugwinning uit ventilatielucht (bij voorkeur bij nieuwbouw)
-Koken op inductie en afsluiten gas
-Kleding wassen met all-water wasmachine (warm water uit warmtepomp)

3. Terugverdientijd 10 tot 13 jaar
-Grondwater warmtepomp
-AA glas i.p.v. enkel glas
-Zonneboiler
-Grondig na-isoleren oudere woningen
-Vervangen wasdroger door warmtepomp droger

In zijn algemeenheid komt een lage energierekening tot stand door te beginnen met een goed geïsoleerd huis.
Om van een groot 1300 m3 standaard geïsoleerde stolpboerderij met een Rc waarde van 3,5 naar Rc 5.0 te komen is tijdens de nieuwbouw maar 4.400 euro extra nodig. Dan komt er geen 12 cm maar 20 cm Rockwool in het dak en de muren worden niet met Rockwool maar met 10 cm gesloten cellig poly-urethaan schuim met aan weerskanten aluminium platen geïsoleerd. Onder de vloer wordt geen polystyreen van 25 maar van 35 cm dikte aangebracht.
Er kan dan gebruik gemaakt worden van een warmtepomp en lage temperatuur radiatoren en vloerverwarming. Een moderne lucht/water warmtepomp heeft een heel hoge COP waarde tot wel 5.0. Dit betekent dat met 1 kWu elektrisch vermogen 5 kWu netto rendement wordt gehaald.

Gas is uit den boze. Afsluiten en op inductie gaan koken. Een riant 11 kW inductiekooktoestel verbruikt tijdens het koken van een warme maaltijd niet meer dan ongeveer 1 kWu.

Een voordeel van alles met elektriciteit doen, zeker als je een Tesla rijdt, is dat je verbruik boven 10.000 kWu uitkomt. Elk kWu daarboven betaal je 6,13 eurocent minder energiebelasting en BTW. Totaal 7,4 eurocent per kWU minder dus. Als je boven 10.000 kWu uitkomt en je Tesla na 24.00 uur oplaadt, kan dit in mijn geval voor 6,1 cent per kWu.

Verlichting vervangen door LED is een nobrainer. Vergeet 12 Volt LED met dimmers, dit gaat zelden goed. LED op 220 Volt is wel goed te dimmen. In veel huizen barst het van de dimmers, met een slecht rendement. Hoe vaak varieer je de verlichtingssterkte daarmee? Bij ons in huis vrijwel niet. Gooi die dimmers eruit en pas het gemiddeld gewenste verlichtingsniveau toe door de juiste LED lampen te kiezen. Als je zonnepanelen kunt plaatsen, plaats er dan enkele meer dan nodig. Vergeet in dat geval zonneboilers. Die zijn duur en de terugverdientijd daarvan is al gauw 15 tot 20 jaar.

CV pompen. Installaties, ook warmtepompen, ouder dan 4 jaar zijn voorzien van CV pompjes van 80 tot 90 Wu. Die kunnen vervangen worden door magneetpompjes van 4 tot 8 Wu. Voor normale huizen met gas CV kost het vervangen van zo’n pompje rond 200 euro. Zijn in drie jaar terugverdiend. Wij hebben Wilo pompen genomen al zullen ook Grundfoss en andere merken inmiddels ook wel op magneetpompjes zijn overgeschakeld.

Hoe ons huis energiezuinig is gebouwd kun je vinden op: http://www.olino.org/articles/2011/02/14/duurzame-boerderij-met-warmtepomp/

Let op, ik ben een enthousiaste bezuinigingsamateur. Voor persoonlijk toegesneden advies vraag dan naar Klaas van Energie Gratiz, ook hier op het forum welbekend.
 
Hoi Wim, mijn enthousiasme groeit ook met de jaren. Jij hebt een prachtig project voltooid. Helaas wist ik toen ik in 2009 een Rijksmonument kocht (2000m3) niet wat ik nu inmiddels weet, anders had ik een hoop anders gedaan. Wij hebben ons pand ook volledig gestript en van gecombineerd Advocatenkantoor annex woonhuis weer tot woonhuis gemaakt. Het pand was volledig verkracht in jaren 70 stijl met bijbehorende opdekdeuren van 201cm, stalenkozijnen en verlaagde plafonds. Wij hebben de 32 binnen deuren vervangen door paneeldeuren van 231cm, deels wat dubbel glas geplaatst, verlaagde plafonds eruit, 4 trappen vervangen door 2 "luiere" en de indeling meer richting naar wat wij denken origineel was met hier en daar wat creatieve aanpassingen aan wat men tegenwoordig in een huis wil.
Later de helft van het dak vervangen en meteen geïsoleerd, 2 jaar terug een nieuwe cv-ketel, diverse radiatoren vervangen om het pand beter op temperatuur te krijgen. 1,5 jaar geleden ook maar zonnepanelen geplaats voor zover deze volledig uit het zicht konden blijven.

Nou heb ik inmiddels begrepen dat ik beter een warmtepomp had kunnen aanschaffen en dat zonnepanelen dan eigenlijk nooit meer terugverdient zullen worden (boven de 10.000kWh).
Heb al diverse bedrijven benaderd om mijn isolatie te verbeteren maar er is er nog geen enkele geweest die zijn vingers durft te branden aan mijn pand. Dus als er forumleden zijn die bedrijven kennen met ervaring met monumentale panden dan houd ik mij aanbevolen.
 
Hoi Wim, mijn enthousiasme groeit ook met de jaren. Jij hebt een prachtig project voltooid. Helaas wist ik toen ik in 2009 een Rijksmonument kocht (2000m3) niet wat ik nu inmiddels weet, anders had ik een hoop anders gedaan. Wij hebben ons pand ook volledig gestript en van gecombineerd Advocatenkantoor annex woonhuis weer tot woonhuis gemaakt. Het pand was volledig verkracht in jaren 70 stijl met bijbehorende opdekdeuren van 201cm, stalenkozijnen en verlaagde plafonds. Wij hebben de 32 binnen deuren vervangen door paneeldeuren van 231cm, deels wat dubbel glas geplaatst, verlaagde plafonds eruit, 4 trappen vervangen door 2 "luiere" en de indeling meer richting naar wat wij denken origineel was met hier en daar wat creatieve aanpassingen aan wat men tegenwoordig in een huis wil.
Later de helft van het dak vervangen en meteen geïsoleerd, 2 jaar terug een nieuwe cv-ketel, diverse radiatoren vervangen om het pand beter op temperatuur te krijgen. 1,5 jaar geleden ook maar zonnepanelen geplaats voor zover deze volledig uit het zicht konden blijven.

Nou heb ik inmiddels begrepen dat ik beter een warmtepomp had kunnen aanschaffen en dat zonnepanelen dan eigenlijk nooit meer terugverdient zullen worden (boven de 10.000kWh).
Heb al diverse bedrijven benaderd om mijn isolatie te verbeteren maar er is er nog geen enkele geweest die zijn vingers durft te branden aan mijn pand. Dus als er forumleden zijn die bedrijven kennen met ervaring met monumentale panden dan houd ik mij aanbevolen.

Ik heb ook zo'n oud pand. Geisoleerd met parels. Na het werk zijn ze met een warmtecamera komen kijken of alles goed was gegaan.
Moet m'n eerste afrekening echter nog krijgen.

Zou ook graag met een warmte pomp gaan werken.
Ben echter bang dat dit alleen optimaal werkt met vloerverwarming.
Daar wordt m'n oude mozaik vloer vast niet blij van.
 
Ik heb ook zo'n oud pand. Geisoleerd met parels. Na het werk zijn ze met een warmtecamera komen kijken of alles goed was gegaan.
Dan moet je wel een spouw hebben, ben benieuwd of HWS die heeft...
Zou ook graag met een warmte pomp gaan werken.
Ben echter bang dat dit alleen optimaal werkt met vloerverwarming.
...Of wandverwarming, of plafondverwarming, of ZLV convectoren met ingebouwde ventilatoren (http://jaga.nl/). Werkt allemaal prima met warmtepomp. Vloerverwarming is zeker niet perse de beste oplossing...

Ik kan je uit eigen ervaring plafondverwarming van harte aanbevelen, enorm comfortabel (maar niet echt een optie als je mooie oude monumentale gipsplafonds hebt, of als je geen zin hebt in stukadoors).
 
Hoi Wim, mijn enthousiasme groeit ook met de jaren. Jij hebt een prachtig project voltooid. Helaas wist ik toen ik in 2009 een Rijksmonument kocht (2000m3) niet wat ik nu inmiddels weet, anders had ik een hoop anders gedaan. Nou heb ik inmiddels begrepen dat ik beter een warmtepomp had kunnen aanschaffen en dat zonnepanelen dan eigenlijk nooit meer terugverdient zullen worden (boven de 10.000kWh).
Heb al diverse bedrijven benaderd om mijn isolatie te verbeteren maar er is er nog geen enkele geweest die zijn vingers durft te branden aan mijn pand. Dus als er forumleden zijn die bedrijven kennen met ervaring met monumentale panden dan houd ik mij aanbevolen.
Wij hadden het voordeel dat de oorspronkelijk aanwezige boerderij al gesloopt was. Wij konden vanaf de eerste steen rekening houden met een monovalente warmtepomp en daarbij de bij voorkeur optimale isolatie op aanpassen. Warmtepompen kunnen veel maar als het huis een extreem grote warmtevraag heeft, dan kunnen monovalente warmtepompen dat niet aan. Dan zijn er wel hydride oplossingen denkbaar waarbij voor de echt koude dagen een gas CV unit bijspringt. Er zijn gecombineerde units van warmtepomp en gas CV.
Zonnepanelen bij een verbruik onder de 10.000 kWu verdienen zich in 6 tot 7 terug. Zit je bijv. op het dubbele verbruik dan zijn zonnepanelen nog steeds rendabel maar loopt de terugverdientijd op tot 10 à 12 jaar. Nog steeds een mooi rendement.