Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Het grote probleem van een micro-wkk is nog steeds de beperte levensduur van die dure Sterlingmotor...
Als die na te weinig jaren versleten is moet je investeren in een nieuwe, vaak al errder dan de terugverdientijd...

True. Maar ik dacht niet aan een Stirlingmotor maar eerder aan een brandstofcel, zoals in deze link beschreven wordt: The BlueGen microCHP Power Generation System : Micro Combined Heat and Power - Micro CHP Information
Online vind ik zowel hevige voorstanders als hevige tegenstanders. Zou het gek zijn te denken dat ik met zo'n BlueGen ding i.c.m. een Tesla Home Battery geen netaansluiting meer nodig heb? Vooropgesteld dat het op termijn rendeert natuurlijk.
 
@M603 : ik heb vroeger ook naar een micro-WKK gekeken, maar wij hadden onze verwarmingsketel pas enkele jaren voordien vervangen.
Het kostenplaatje klopte voor mij helemaal niet.
Ik heb professioneel ook naar grote, industriele WKK's gekeken.
De meeste projecten daar gaan in de mist doordat de thermische vraag niet in lijn ligt met de electrische vraag.
Als je met de thermische energie géén blijft weet; dan valt het ganse plaatje in duigen.

Wat ik wil zeggen is dat de warmtevraag de WKK zal aansturen. Als je warmte nodig hebt, zal er ook (of eigenlijk in eerste instantie) stroom geproduceerd worden. Maar als je geen warmte nodig hebt, dat mag je eigenlijk ook geen stroom maken.

Indien je dat wel zou willen doen, kan je beter een generator kopen. Die heeft een (electrisch) rendement dat iets beter is; is goedkoper en gooit ook de thermische energie weg ;)
 
  • Like
Reactions: FVO
True. Maar ik dacht niet aan een Stirlingmotor maar eerder aan een brandstofcel, zoals in deze link beschreven wordt: The BlueGen microCHP Power Generation System : Micro Combined Heat and Power - Micro CHP Information
Online vind ik zowel hevige voorstanders als hevige tegenstanders. Zou het gek zijn te denken dat ik met zo'n BlueGen ding i.c.m. een Tesla Home Battery geen netaansluiting meer nodig heb? Vooropgesteld dat het op termijn rendeert natuurlijk.

Brandstofcel wordt gevoed met waterstof.
Lijkt mij niet milieuvriendelijk én ook duur in gebruik.
 
Het BlueGen spul zou net andersom werken en aardgas omzetten in waterstof. Het zou geen verbranding zijn maar een chemische reactie waardoor er verhoudingsgewijs meer elektriciteit dan warmte zou vrijkomen dan wanneer je aardgas zou verbranden. Verbranden is natuurlijk ook gewoon een chemische reactie maar je weet wat ik bedoel denk ik.
In mijn geval kan ik de warmte kwijt vermoed ik: in de zomer laad ik 's nachts de tesla en verwarm ik het zwembad (zwembadwarmtepomp verkoop ik). In de winter verwarm ik mijn woning en een vat van 500L sanitair warm water. Mijn buitenmuren bevatten 24cm glaswol en 6cm XPS... dus als ik s nachts goed verwarm dan kom ik de dag misschien wel door zonder veel stoken.
Dit beeld lijkt me wel interessant, kritisch te bekijken want misschien slechts commerciële bla bla.
2016-09-06 23.27.03.png

En dan nog 'n filmpje van een Nederlander met een Ampera die het mooi uitlegt :-D

 
Last edited:
@Erik-S85 ik heb een 1-fase omvormer en als je de probes vd Maxem bedoeld, die zijn idd nieuw.

Dag, ik kwam uw vraag toevallig tegen. Dit soort afwijkingen zijn inderdaad veel te veel. De Maxem ging er in uw geval (foutief) van uit dat de omvormer op een andere fase zat, en heeft daardoor een te laag wattage geregisterd. Ik heb de configuratie aangepast.

Met dit soort vragen kunt u Cohere altijd gerust een mailtje sturen!
 
aanbieder zonnepaneel aantal omvormer optimizer garantie prijs
op de zon Denim P260WW 45 solar edge solar edge (45) 25jaar vermogen, 10 jaar product E21828
Bongo AEG 290Wp 40 Goodwe 10K-DT geen 25jaar vermogen E17887
Alcaris poly Trina 256Wp 41 Goodwe Sofar geen 25jaar vermogen, zonzeker garantie E15929
alles stroomt solar frontier 170S 58 ? ? ? E14370
Solar infra solar frontier 170S 58 solar edge solar edge (29) 25jaar vermogen E18392

Na 2 jaar Tesla rijden (met heel veel plezier) heb ik ook besloten maar eens zonnepanelen op het dak te laten leggen, ons dak is er groot genoeg voor, ik heb 5 offertes aangevraagd maar ik weet niet veel van de verschillende aanbieders en merken. Op dit forum is volgens mij veel kennis aanwezig. Misschien kan iemand er iets over zeggen wat zijn keus zou zijn. Ik heb gevraagd om een offerte voor het opwekken van 10000kW, dat is genoeg voor auto en huis.


SC Denim zijn panelen van de groothandel uit Weesp : SolarClarity. Een goede partij en het paneel is niet verkeerd.

SolarEdge is een omvormerfabrikant uit Israel en zij hebben een systeem met een optimizer. Hierdoor is de zwakheid van een serieschakeling van de panelen verkleind. (elk paneel zijn eigen Maximum Power Point Tracker) Ik ben overigens een voorstander van een echte parallelle schakeling door middel van micro omvormers per paneel (Enphase heet dit merk).

AEG panelen zijn mij nog niet echt bekend. Het is natuurlijk wel een merk wat meerdere producten heeft en niet alleen zonnepanelen. De garanties zullen dan waarschijnlijk beter gewaarborgd zijn. Mits de AEG solar tak niet los staat van de rest.

Goodwe is een Chinese centrale omvormer. Ikzelf ben geen voorstander van een centrale omvormer. De cellen op een zonnepaneel (meestal 60 stuks) staan al in serie en dan plaats je de panelen ook nog eens in serie. Het systeem is dan zo sterk als de zwakste schakel.

SolarFrontier is een Japanse fabrikant van dunne film panelen. Shell heeft hier een aandeel in. Dunne film panelen zijn minder krachtig per m2. Het is wel een iets efficiënter paneel. Je kunt dit ongeveer vergelijken met een 260Wp qua opbrengst per m2. Met 58 panelen haal je de 10.000 kWh net wel net niet.

Ik adviseer meestal (bijna altijd) LG 300Wp full black (bij een plat dak de 300Wp bifacial) in combinatie met Enphase M250 micro omvormers.

In jouw geval zouden 35 panelen (Mits op het zuiden gericht) voldoen.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groeten, Tommaso.
 

Attachments

  • 300WP black LGE-Data Sheet-LGxxxN1K-G4_EN_05.2015.pdf
    3.7 MB · Views: 44
  • enphase_m250.pdf
    311.8 KB · Views: 44
  • LG 300Wp Bifacial.pdf
    1.8 MB · Views: 51
  • Screen Shot 2016-09-07 at 12.59.32.png
    Screen Shot 2016-09-07 at 12.59.32.png
    207.5 KB · Views: 35
@S-19910 Dirk, kan je ons eens uitleggen hoe het komt dat de frequentie een indicatie geeft van een over- of onderproductie (of afname :rolleyes:) op het net? Ik dacht immers altijd dat de spanning een rechtstreekse indicator was van de balans in het net. (kort door de bocht: 215V ondercapaciteit vs. 240V overcapaciteit)
 
@FVO : we gaan wel steeds verder off-topic hé ;)

De spanning zoals jij ze bedoeld geeft een indicatie over de belasting (of overbelasting) van de kabels.
Als er meer stroom door een kabel loopt; zal de spanningsval toenemen.
Of als de kabel langer wordt.
De wet van Ohm ken je nog wel.
Op die manier zal Tesla ook zien dat je 'een verlengkabel' hebt gebruikt.
Ze meten de spanning als er géén stroom loopt; en ze bewaken de spanning terwijl ze de stroom langzaam opbouwen.
Als de spanning dan te ver daalt; wil het zeggen dat de weerstand van de kabel groot is. Ofwel te lange kabel; ofwel te dunne kabel.

Maar algemeen moet op het electriciteitsnet iedere kw die geproduceerd wordt; ook verbruikt worden.
Afgezien van wat condensatoren kan je electrische energie nu eenmaal niet opslaan. (eventueel wel omzetten in chemische energie een batterij; of zoals in Coo in 'waterkracht (potentiele energie dus)' )
Als je teveel produceert, dan zal het net letterlijk een beetje versnellen.
Hierdoor zullen ook verbruikers meer gaan verbruiken : motoren gaan een beetje sneller draaien.
(en omgekeerd)

In de centrales hangt dan ook een grote aanduiding, met de snelheid van het net : daar zie je dan bvb staan : 3000.01
In Linkebeek zit voor België de regulator (CPTE).
Op basis van die snelheid (van het net) gaan zij bepalen of een bepaalde centrale moet bijschakelen, of terug schakelen.
Zij hebben een min en max snelheid waarbinnen ze moeten blijven, en ook de 'integraal' moet binnen een bepaalde afwijking blijven.
(Dus niet te lang een beetje te traag; en bovendien moet dat beetje te traag nadien gecompenseerd worden door een beetje te snel).

De stijfheid van een net wordt ook bepaald door het vermogen dat nodig is om de frequentie met een hertz te laten stijgen.
"In den tijd" was dat voor België (gekoppeld aan de rest van WestEuropa) in de buurt van de 12.000 MW.

Kleine anecdote : mijn eindwerk was in een electriciteitscentrale, waar we tijdens het terugschakelen van 200MW (vollast) naar nullast allerlei metingen wouden doen. (bij 200MW, bij 150MW, bij120MW met 2 pompen, bij 120MW met 1 pomp, bij 90MW en bij 60MW)
Daarvoor hadden we een woesdagavond gekozen, met voetbal.
Omdat dan het vermogen vrij lang hoog bleef; en vrij plots zou dalen als de voetbalmatch gedaan was.
Probleem was dat het vermogen zo snel moest dalen dat wij niet konden volgen, en aan de controlekamer telkens moesten vragen om toch nog wat te wachten. En dan zie je het net inderdaad versnellen.
Paar kwade telefoons uit Linkebeek later én vooral na de melding dat als we NU niet zouden reageren Doel3 zou moeten terugschakelen:oops: , hebben we de metingen maar afgebroken.
 
Niet persé, de stabiliteit van het net hoort ook bij de omschakeling naar een hernieuwbare stroomvoorziening.

Al ga ik je uitleg wel nog eens enkele keren opnieuw lezen en enkele andere sites opzoeken, want echt doorgronden doe ik het nog niet.

Precies, aansluitend: ik vind dit soort uitleg bijzonder boeiend en leerzaam.
We kunnen wel hard roepen dat storage (centraal en/of decentraal) de duurzaamheid erg ten goede komt maar zonder de zaken te kwantificeren blijft dat roepen een soort wishfull thinking.
@S-19910 3000.01; welke eenheid hebben we het dan over qua snelheid van het net? kilowattuur per uur, lichtjaren, hamsters per seconde ?
 
andere manier van voorstellen :
als je bij een verbrandingsmotor meer gas geeft, gaat hij versnellen. Doordat de snelheid stijgt, zal er meer weerstand komen; tot er een evenwicht is tussen het vermogen van de motor en het vermogen van de belasting. Bij dat evenwicht zal de motor (en de last) niet meer versnellen of vertragen.

Idem zo voor de 'motor' (= de turbine in dit geval) van de centrale.
Als er te veel vermogen in de turbine wordt ingestopt; zal de last (en dat is de alternator in dit geval) versnellen.
Vermits de alternator versnelt, zal ook de frequentie van het net stijgen (normaal 50Hz, dat is dan 3000 'toeren' per minuut).

Doordat alle centrale aan mekaar gekoppeld zijn, gaan die dus allemaal tegelijk versnellen; uiteraard maar een beetje.
Maar je ziet de snelheid gaan van 3000,000 rpm naar 3000,010 rpm enzovoort.
Hoe sterker het net, hoe kleiner de schommelingen zullen zijn.

(je ziet dat ook in de grafiek bij de stroomstoring in Europa, in het midden van het artikel, rechts.)

Doordat de lasten die aan het stroomnet hangen wat versnellen, wordt er meer verbruikt.
Om het ogenblik dat het evenzicht zich instelt tussen vermogen van de verbruikers en vermogen van de producenten; draait het net opnieuw aan een stabiele snelheid.
De regulator zal nu zorgen dat die snelheid 3000.000 rmp is door bij- of af te schakelen naar mate er meer of minder stroom verbruikt wordt.
 
  • Informative
Reactions: Steven
Precies, aansluitend: ik vind dit soort uitleg bijzonder boeiend en leerzaam.
We kunnen wel hard roepen dat storage (centraal en/of decentraal) de duurzaamheid erg ten goede komt maar zonder de zaken te kwantificeren blijft dat roepen een soort wishfull thinking.
@S-19910 3000.01; welke eenheid hebben we het dan over qua snelheid van het net? kilowattuur per uur, lichtjaren, hamsters per seconde ?

Ons Europees wisselstroomnet (dank U, mr Tesla;)) werkt aan 50Hz, dan zijn 50 wisselingen per seconde.
Of 3000 per minuut.
De niet vermelde eenheid was dus 'wisselingen per minuut'; of simpel 'toeren per minuut'.
Indien de alternator maar 1 poolpaar zou hebben, dan zou de alternator aan 3000,000 toeren per minuut draaien.
Het is die snelheid die (in '83 althans) werd aangeduid.
Maar men zou dus evengoed 50.0000 hz kunnen gebruikt hebben.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Stel... het net valt even weg. De turbine (met generator) gaat dan sneller draaien, want er is even geen belasting en de regelaar is te langzaam om zo snel te reageren. Dan komt het net een fractie van een seconde later weer terug. Als de hoek van de fase van het net dan iets achter loopt t.o.v. de turbine (welke iets sneller is gaan draaien), dan komen de fase van het net en de turbine niet meer helemaal overeen. Op dat moment gaat er heel even een grote stroom door de generator lopen welke schade kan veroorzaken door de elektromagnetische krachten welke daardoor worden opgewekt. In het slechtste geval dus als in het plaatje van S-19910.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
(een minder technische uitleg en om even lekker de spuit 11 uit te hangen)
De frequentie van de wisselspaning op het net moet zo dicht mogelijk bij de 50Hz blijven. Alle centrales moeten dezelfde frequentie leveren (vergelijkbaar met de instrumenten in een orkest die op dezelfde toonhoogte moeten zijn afgestemd om samen te spelen).
Daarnaast moeten de centrales ook zorgen dat de geleverde spanning/stroom in fase is met elkaar (vergelijk het met samen een zwaar rad verdraaien, dat gaat niet efficient als je niet tegelijkertijd en in dezelfde richting kracht zet).
Als de frequenties niet overeenkomen, dan lopen ze langzaamaan uit de pas en gaat in het ergste geval de ene centrale het vermogen dissiperen dat de andere opwekt (dat gaat niet lang goed).
 
True. Maar ik dacht niet aan een Stirlingmotor maar eerder aan een brandstofcel, zoals in deze link beschreven wordt: The BlueGen microCHP Power Generation System : Micro Combined Heat and Power - Micro CHP Information
Online vind ik zowel hevige voorstanders als hevige tegenstanders. Zou het gek zijn te denken dat ik met zo'n BlueGen ding i.c.m. een Tesla Home Battery geen netaansluiting meer nodig heb? Vooropgesteld dat het op termijn rendeert natuurlijk.
Je blijft een netaansluiting nodig hebben, tenzij je accu's (plus omvormers) installeert die het benodigde piekvermogen kunnen leveren.
Dat piekvermogen is bijv. 15kW op een moment dat je wasmachine, inductie kookplaat, oven en wp tegelijkertijd aan hebt.
Dan heb je wel een aantal Tesla home batteries nodig (ik meen dat die max 3kW leveren, omvormerverliezen meegerekend).
Uiteindelijk is het piekvermogen dat geleverd moet worden bijna belangrijker dan de totale opslagcapaciteit.
Uiteraard kun je hier wel slim mee omgaan, door bijvoorbeeld de wp af te schakelen wanneer je kookplaat aangaat, etc.
Het opladen van je auto heb ik dan nog buiten beschouwing gelaten, want zo'n BlueGen apparaat levert maar 1,5kW, dat gaat lang duren voordat je auto opgeladen is...

Ik weet verder helemaal niks van de omzetting van aardgas naar waterstof en wat er in die brandstofcel gebeurt, heeft dat nog voordelen qua CO2 of andere broeikasgassen ten opzichte van ordinaire verbranding?