Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Geïnspireerd door jullie posts hierover ben ik een beetje aan het rondkijken maar ik vind het financiële deel toch wel een ingewikkeld verhaal. Ik heb een (huur-)praktijkpand waarvan ik het dak van 400m2 mogelijk wel van mijn huisbaas (een woningcooperatie) zou mogen gebruiken. Mijn praktijk gebruikt 50MWh per jaar (incl warmtepomp die overigens zijn beloofde COP niet lijkt te halen) en thuis gebruik ik 20MWh (waarvan ruwweg de helft voor de auto's dus ook zakelijk).
Alle rekentools rekenen met een fictieve vaste elektriciteitsprijs van zo'n 22 cent per kWh. In werkelijkheid is dat een stuk lager vanwege de gestaffelde energiebelasting en wordt de opgewekte stroom tegen een veel lager tarief teruggeleverd. Wordt pas beter als je echt veel terug gaat leveren maar met een gewone aansluiting zit je al snel aan de max. En zelfs je hem verzwaart naar 3x80A is mogelijk die 50MWH nog niet haalbaar, toch? En dat kost wel ruim 1000 euro per jaar.
Dan nog de berekening van het rendement: een populair sommetje is dat ik per jaar 6000 euro minder energierekening heb als ik voor 65000 euro panelen op mijn dak leg. En dan noemen ze dat een rendement van 9%. Maar volgens mij is het zo dat ik aan het eind van de rit geen 65000 euro terugkrijg voor mijn zonnepanelen. Die moet ik in 25 jaar afschrijven. Dan gaat er 4% van af en blijft er 5% over. Ik geef toe dat dat momenteel veel beter is dan een spaarrekening maar er mijn panelen moeten dan niet wegwaaien of onverwacht na 12 jaar overlijden. Enige inflatiebescherming verwacht ik er overigens wel van want als we meer inflatie krijgen zal de elektriciteitsprijs ook wel stijgen.

Maar al met al zie ik het keiharde gegarandeerde verdienmodel nog niet direct. Zie ik iets over het hoofd?

Als je zoveel stroom verbruikt als jij in de praktijk is het niet gauw veel goedkoper om zonnepanelen op je dak te leggen.
Je kunt in de praktijk met een verbruik van 50.000 kWh uit met een aansluiting van 3x50A.
Dat hele verbruik kun je op een dak van 400 m2 net opwekken. Je zal daar ongeveer 200 panelen van 290 Wp voor nodig hebben.
De investering zal richting de 55 tot 60 mille bedragen en bij een kWh prijs van ongeveer 13 cent bespaar je door salderen ongeveer 6.500 euro. De terugverdientijd is dan bruto een jaar of 9. Netto wat minder omdat je gaat afschrijven.
Die afschrijving levert tot 36% MIA op bovenop je normale afschrijving. Ook de Vamil staat je toe tot 75% af te schrijven op een door jou te bepalen moment.
Die regelingen maken het plaatje nogal wat gunstiger.

Al met al zou ik het wel doen al was het maar omdat als je stroom op je eigen dak opwekt, je zeker weet dat dit niet uit een kolencentrale komt.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Ipe
De voorbeelden die Wim en ik gaven zijn gebaseerd op collectieve projecten - waarbij per deelnemer er een max is qua participatie: 10.000 kWh - die wordt als het ware gesaldeerd met het eigen verbruik (die moet wil het financieel op gaan niet lager zijn dan de opbrengst uit de coöperatie). Boven die 10.000 kWh jaarlijks verbruik halveert ongeveer de energiebelasting-component in de stroomrijs van pakweg 22 cent. In jouw voorbeeld zit je boven de grens van 10.000 kWh zoals je aangaf - je investering per paneel blijft hetzelfde maar de opbrengst (uit de verrekening van de energiebelasting) is inderdaad een stuk lager. Dat verklaart het verschil in financieel rendement. Het CO2 rendement blijft natuurlijk hetzelfde - en dat is onder de aan de streep waar het echt om gaat lijkt me.

Mijn eerste vier panelen zijn in 2002 op ons dak gelegd. Die kosten toen - ondanks de subsidie die we kregen - een kaptaal en waren een stuk minder efficiënt dan de moderne panelen. Financieel zinloos, maar we hadden wel het idee dat we zelf "iets" deden en een klein beetje hielpen de verandering tot stand te brengen.
 
Naast al het gezeik of we nu met kernenergie baseload of gasgestookte intermiterende centrales naar een 100% hernieuwbare maatschappij moeten gaan. Vond ik deze lezing wel zeer ontnuchterend.
De prof. (die ik tot hiervoor niet kende) zal allicht een kritikaster zijn van een 100% hernieuwbare maatschappij, maar vond ik toch eens interessant om een niet bevooroordeelde stem (tenzij hij een spreekpop is van vb. Engie) te horen gebaseerd op feiten en cijfers.
En mijn kennis is te beperkt en de slides gaan me te snel om zijn cijfers en grafieken te bekijken/weerleggen.

Ook interessant dat de heren politici deze lezing hebben gehoord.
Dan kunnen ze dat toch meenemen naar hun studiediensten.


Edit: Stuk dat ik bedoel zit op 1h32:42
 
Naast al het gezeik of we nu met kernenergie baseload of gasgestookte intermiterende centrales naar een 100% hernieuwbare maatschappij moeten gaan. Vond ik deze lezing wel zeer ontnuchterend.
De prof. (die ik tot hiervoor niet kende) zal allicht een kritikaster zijn van een 100% hernieuwbare maatschappij, maar vond ik toch eens interessant om een niet bevooroordeelde stem (tenzij hij een spreekpop is van vb. Engie) te horen gebaseerd op feiten en cijfers.
En mijn kennis is te beperkt en de slides gaan me te snel om zijn cijfers en grafieken te bekijken/weerleggen.
Volgens mij heet hij Jan Desmet. Ik vond dit ook bijzonder ontnuchterend. Wat ik ervan begrijp is dat we enkel enige invloed kunnen hebben op de huisinstallaties door daar (batterij)opslag aan te koppelen en zo het fluctueren van de teruglevering aan het net te verminderen. Dat zou betekenen dat we slechts invloed kunnen hebben op 40 à 50% van het totale verbruik en dan nog steeds flinke uitdagingen hebben om tijdens de momenten dat het windstil/donker is, voldoende buffer te hebben en het net op de andere momenten nog steeds gebalanceerd blijft...
 
Gisteren 8 mooie zwarte LG 320Wp panelen op de carport laten monteren. Leveren 2310 kWh per jaar op, 70% van het verbruik van de Model S.
Volgende maand komen er nog 37 stuks 290 Wp panelen, in het kader van een postcoderegeling, op het dak van een boerenschuur bij.
Het begint wat te worden :)
 

Attachments

  • 1 (2).jpg
    1 (2).jpg
    402 KB · Views: 71
  • 1 (1).jpg
    1 (1).jpg
    337.9 KB · Views: 56
Gisteren 8 mooie zwarte LG 320Wp panelen op de carport laten monteren. Leveren 2310 kWh per jaar op, 70% van het verbruik van de Model S.
Volgende maand komen er nog 37 stuks 290 Wp panelen, in het kader van een postcoderegeling, op het dak van een boerenschuur bij.
Het begint wat te worden :)
Mooi! Zou een installatie van ons kunnen zijn. Is dit met Enphase micro omvormers?
 
Nee, Solis 2500. Het kan altijd mooier, maar kosten/baten technisch is dit redelijk goed.
Met de micro omvormers haal je toch zo'n 10% meer uit deze prachtige panelen en je hoeft de omvormer nooit meer te vervangen. Tel uit je winst. Maar idd, micro's en monitoring voor 8 panelen is een hoop extra. Ook mooi met dat full black FlatFix Fusion.
 
Last edited:
Volgens mij heet hij Jan Desmet. Ik vond dit ook bijzonder ontnuchterend. Wat ik ervan begrijp is dat we enkel enige invloed kunnen hebben op de huisinstallaties door daar (batterij)opslag aan te koppelen en zo het fluctueren van de teruglevering aan het net te verminderen. Dat zou betekenen dat we slechts invloed kunnen hebben op 40 à 50% van het totale verbruik en dan nog steeds flinke uitdagingen hebben om tijdens de momenten dat het windstil/donker is, voldoende buffer te hebben en het net op de andere momenten nog steeds gebalanceerd blijft...
Helemaal correct, en da's exact waarom ik zo'n fuel cell geplaatst heb begin dit jaar: de productie voor de base load als er geen zon/wind is daar zorg ik nu zelf voor, aan een rendement dat hoger ligt dan dat van een gascentrale en zonder dat ik nog kernenergie nodig heb. De toekomst is aan lokale productie, liefst met zon en wind natuurlijk, maar daarmee alleen gaan we het niet redden. Vandaar dat ik nog zeker 10 jaar ruimte zie voor private micro-WKK fuel cells, gecombineerd met een batterij van zodra ze salderingsregeling terugschroeven. Zonnepanelen zijn prima, maar het is niet omdat netto op jaarbasis je solar productie en verbruik in evenwicht is dat je geen bruine stroom meer verbruikt, reken maar dat zonder kolen/gas/kerncentrales bij iedereen hier het licht zou zijn uitgegaan. En ja, ook als je een groenestroomcontract hebt afgesloten met je leverancier ;-)
 
10% meer opbrengst met micro-omvormers??? Klinkt heel erg als verkooppraat... zo nee, welk onafhankelijk instituut heeft dat verschil vastgesteld?
En omvormer nooit meer vervangen... ook micro-omvormers hebben niet het eeuwige leven.

Daar zijn onafhankelijke test geweest maar heb ik zo niet paraat. Dacht dat het "PV EvolutionsLabs" was.

Ten opzicht van een serie schakeling pak je altijd meer kWh per jaar. Dat is eigenlijk ook logisch.
Power toleranties (0 tot 3% bij LG). Een paneel op 320 en de andere 7 op 329 is mogelijk.
Verschil in oriëntatie van de panelen (Dak is nooit 100%recht, bol of hol) Schaduw van de ene op de andere rij (dat gebeurd zeker met Flat Fix Fusion met die rijafstand. Bij mijn systemen, waar ik per paneel kan meekijken, zie ik dat de voorste rij altijd 5% meer pakt. Dit verlies je door panelen in serie te schakelen. Schaduw door het huis van de buren. of een boom verderop in de straat, lantaarnpaal, schotelantenne.

Het eeuwige leven hebben ze niet maar 3 keer langer dan een centrale omvormer zeker wel. Ze geven niet voor niets 20 jaar garantie.
De levensduur van een Enphase micro omvormer is gewoon veel langer. Getest met een MTBF van 338 jaar. Levensduur is geschat op 35 jaar. Levensduur van een centrale omvormer tussen de 10 en 15 jaar. Uitdrogen condensatoren.

Zoek maar eens op. De micro omvormers hebben echt veel voordelen en zijn technisch een stuk beter dan een string omvormer. Als je voor kwaliteit wilt gaan is dit echt de beste optie. paneel en omvormer zijn dan beter op elkaar afgestemd.

We kunnen ook bellen ipv via het forum te praten:

06 27 405 766.

Hoeft niet, mag altijd.

Groeten, Tommaso.
 
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
 
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
Ook ik ben hier in geïnteresseerd, voor mijn gevoel heeft het financieel gezien het meeste zin als je zonne energie hebt terwijl je overdag eigenlijk niet thuis bent. Daar buitenom is echte winst draaien als consument zijnde niet echt goed mogelijk op dit moment.
 
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
Als @widodh tussen het solderen door even tijd heeft zal hij je wel zijn leverencier doorgeven.
Onderschat ook het belang niet van een goed bms.
 
Als @widodh tussen het solderen door even tijd heeft zal hij je wel zijn leverencier doorgeven.
Onderschat ook het belang niet van een goed bms.

Betere leveranciers zijn natuurlijk welkom!
op D.I.Y. Powerwalls - Building Tesla inspired 18650 Powerwalls. staat een schat aan informatie, en nog beter: een community die elkaar helpt (zoals hier dikwijls)
Er is ook een belg bij, die al een serieuze powerwall van 25 Kwh heeft gebouwd en van het net wil gaan. Als backup heeft hij een van oorsprong maritieme generator geplaatst. te vinden hier: Instant powerwall
 
  • Informative
Reactions: robertvg and FVO
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
Nkon.nl, Samsung 18650-35E.

Ik ben bezig een 2,5kWh accu voor scooter te maken.

14S15P pack van totaal 58V dus.

Over paar weken blogposts met alles er in.

D52D27E9-081C-48AD-A740-EB9530D85C6B.jpeg
E15FD6A1-219C-4A7F-9986-E9057AC7152E.jpeg
E8AC50AC-ABC9-4F32-9BB7-437018ED162C.jpeg
EEBE5E0E-8DB2-4A2E-AE83-04231375040C.jpeg
 
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
vond dit wel interessant ..

A 110 kWh Powerbucket
 
Ik ben me serieus aan het verdiepen in de thuisbatterijen. Hoewel ik weet dat dit momenteel (in belgie toch) nog niet loont, ga ik rustig aan de slag. Het is meer voor de fun/kennis en toekomstgericht)
Is er eventueel iemand die er al ervaring mee heeft? Momenteel ga ik een voorraadje cellen aankopen via nkon, als er andere aanbevelingen zijn, graag!
misschien eens kijken voor een group buy ?
 
  • Like
Reactions: FVO